Ελληνικά

Γλώσσα – Διαγώνισμα στη 2η ενότητα – Προετοιμαζόμαστε

1. Εγκλίσεις του ρήματος

α. Ποιες είναι και πώς τις χρησιμοποιούμε:

β. Πώς σχηματίζονται σε Ενεργητική και Παθητική Φωνή.

Ενεργητική Φωνή

Παθητική Φωνή

Την Εξακολουθητική Υποτακτική μπορεί να τη συναντήσουμε και ως Υποτακτική Ενεστώτα, τη Συνοπτική Υποτακτική ως Υποτακτική Αορίστου και τη Συντελεσμένη Υποτακτική ως Υποτακτική Παρακειμένου, επειδή σχηματίζονται από το θέμα των αντίστοιχων χρόνων.

Αντίστοιχα την Εξακολουθητική Προστακτική μπορεί να τη συναντήσουμε ως Προστακτική Ενεστώτα και τη Συνοπτική ως Προστακτική Αορίστου.

Εξασκούμαστε
  1. Βρίσκουμε την έγκλιση: https://wordwall.net/resource/80974678 (το παιχνίδι που παίξαμε στην τάξη)
  2. Προφορική εξάσκηση: Στο παρακάτω κείμενο οδηγιών μεταφέρουμε τα ρήματα στην Οριστική και την Προστακτική και κάνουμε όποιες άλλες αλλαγές χρειαστεί.

Πρέπει να κάνετε τα εξής:

  • Να βάλετε το λάδι σε κατσαρόλα επάνω σε δυνατή φωτιά και όταν κάψει, να ρίξετε μέσα τα κομμάτια του κρέατος και να τα σοτάρετε απ’ όλες τις πλευρές.
  • Να ρίξετε την ντομάτα, το σκόρδο, τη ζάχαρη, αλάτι, πιπέρι. Να σκεπάσετε και να σιγοβράσετε μία ώρα.
  • Σε μια άλλη κατσαρόλα, να λιώσετε το βούτυρο και να σοτάρετε το κριθαράκι. Να το αδιάσετε σε γιουβέτσι ή σ’ ένα πυρέξ σκεύος.
  • Να απλώσετε μέσα τις μερίδες του κρέατος και να περιχύσετε με τη σάλτσα.

Οριστική

Κάνουμε τα εξής:

Προστακτική

__________________________________________

 

2. Επίθετα σε -ης -ης -ες

Κλίνονται ως εξής:

Εξασκούμαστε
  1. Παιχνίδι με τα επίθετα σε -ης -ης -ες σε προτάσεις: https://wordwall.net/resource/81141629
  2. Το παιχνίδι που παίξαμε στην τάξη: httphttps://wordwall.net/resource/80974787
Θηλυκά ουσιαστικά σε -ος

Κλίνονται όπως "η οδός", "η διάμετρος" κτλ.

Εξακούμαστε
  1. Το παιχνίδι που παίξαμε στο σχολείο: https://wordwall.net/resource/80974888
  2. Κρεμάλα: https://wordwall.net/resource/81142130

 

Αριθμητικά

Τα αριθμητικά χωρίζονται στις παρακάτω κατηγορίες:

  • απόλυτα (ένας - μία - ένα, δύο, τρεις - τρία, τέσσερις - τέσσερα, πέντε κτλ.)
  • τακτικά (πρώτος, δεύτερος, τρίτος κτλ.). Προσέχουμε τα τακτικά των δεκάδων και των εκατοντάδων: εικοστός, τριακοστός, τεσσαρακοστός, πεντηκοστός, εξηκοστός, εβδομηκοστός, ογδοηκοστός, ενενηκοστός, εκατοστός, διακοσιοστός, τριακοσιοστός, τετρακοσιοστός, πεντακοσιοστός, εξακοσιοστός, εφτακοσιοστός, οχτακοσιοστός, εννιακοσιοστός.
  • πολλαπλασιαστικά (απλός, διπλός, τριπλός κτλ.)
  • αναλογικά (διπλάσιος, τριπλάσιος, τετραπλάσιος κτλ.)
  • περιληπτικά (δυάδα, τριάδα, τετράδα, δεκαριά, εικοσαριά κτλ.)

Προσέχουμε πώς σχηματίζονται τα τακτικά. Είναι σημαντικό να τα σχηματίζουμε και να τα χρησιμοποιούμε σωστά, χωρίς να τα σκεφτόμαστε, όταν γράφουμε ή όταν μιλάμε.

Εξασκούμαστε
  1. Τα τακτικά αριθμητικά στο σπίτι του Halloween: επιλέγουμε ένα, πατάμε πάνω του, το λέμε από μέσα μας προφορικά και πατάμε "Flip". Ελέγχουμε αν το είπαμε σωστά. Αν παίξουμε το παιχνίδι 2-3 φορές, θα τα έχουμε μάθει! https://wordwall.net/resource/81142587

 

Επιρρήματα

Ξέρουμε να βρίσκουμε τα χρονικά, τοπικά και τροπικά επιρρήματα; Είναι τα παρακάτω:

Εξασκούμαστε
  1. Παιχνίδι με τυφλοπόντικες: Βρίσκουμε μόνο τα χρονικά επιρρήματα: https://wordwall.net/resource/81142817
  2. Παιχνίδι με τυφλοπόντικες με τα τοπικά επιρρήματα: https://wordwall.net/resource/81142894
  3. Παιχνίδι με τυφλοπόντικες με τα τροπικά επιρρήματα: https://wordwall.net/resource/81142959

Θα σας μπερδέψουν, άραγε, οι τυφλοπόντικες; 🙂

 

Λεξιλόγιο

Λέξεις που πρέπει να ξέρουμε τι σημαίνουν και πώς γράφονται: νεοκλασικό, συνοικία, πλανόδιος, πανέρι, ξένοιαστος, πολιτισμός, εκδήλωση, συναυλία, παράσταση, φεστιβάλ, αφετηρία, τέρμα, σταθμός, άστικός, προάστιο, επίπονος, αποπνικτικός, κυκλοφοριακός φόρτος. 

Ακόμη πρέπει να ξέρουμε όλες τις λέξεις που ανήκουν στην οικογένεια των λέξεων “ήχος” (ηχορύπανση, ηχογραφώ κτλ.) και “οδός” (οδηγός, οδοποιός, οδόστρωμα, άνοδος κτλ.). 

Εξασκούμαστε

Βλέπουμε τις εικόνες και επιλέγουμε τη λέξη που ταιριάζει: https://wordwall.net/resource/81143604

Παρασκευή 1 Νοεμβρίου

Για το διαγώνισμα της Γλώσσας στη 2η ενότητα έχουμε το φύλλο εργασίας που θα βρούμε εδώ. Ασκήσεις και παιχνίδια επανάληψης θα βρούμε σήμερα και αύριο εδώ.

Επίσης, για τη Δευτέρα έχουμε να προετοιμάσουμε τα ποιήματα για τη γιορτή της 17ης Νοέμβρη, για να ξεκινήσουμε τις πρόβες.

Μαθηματικά

  • Τετράδιο Εργασιών: Ασκήσεις 1 - 4 και προβλήματα 1 - 2 στις σελίδες 25, 26.

Θρησκευτικά

  • Βιβλίο μαθητή: "Ο προφήτης Ησαΐας" (σελ. 10.
  • Ερώτηση: Τι γνωρίζετε για τη ζωή του προφήτη Ησαΐα;

Πέμπτη 31 Οκτωβρίου

Γλώσσα

Διορθώσαμε το Φύλλο Εργασίας που είχαμε για το σπίτι και κάναμε μία επανάληψη στα γραμματικά φαινόμενα της 2ης ενότητας. Τη Δευτέρα θα γράψουμε Διαγώνισμα στη 2η ενότητα. Στην επανάληψη που κάναμε εντοπίσαμε ότι δυσκολευόμαστε αρκετά στα επίθετα σε -ης -ης -ες, οπότε θα είναι καλό να δώσουμε έμφαση σε αυτά στην επανάληψή μας.

Ασκήσεις επανάληψης

1. Εγκλίσεις (επανάληψη)https://wordwall.net/resource/80974678
2. Επίθετα σε -ης -ης -εςhttps://wordwall.net/resource/80974787
3. Θηλυκά ουσιαστικά σε -οςhttps://wordwall.net/resource/80974888
4. Αριθμητικάhttps://wordwall.net/resource/80975218
Πες το τακτικό αριθμητικό: https://wordwall.net/resource/80975262 (ανοίγουμε το κουτάκι και λέμε προφορικά το τακτικό αριθμητικό)
Πες το τακτικό αριθμητικό: https://wordwall.net/resource/80975291 (ανοίγουμε το κουτάκι και λέμε προφορικά το τακτικό αριθμητικό)
5. Επιρρήματα:

https://wordwall.net/resource/80975412

Φυσική

Κεφάλαιο: Η ενέργεια αλλάζει συνεχώς μορφή

Αν δεν προλάβαμε να το γράψουμε στο σχολείο, το Συμπέρασμα είναι: "Στις συσκευές που χρησιμοποιούμε καθημερινά η ενέργεια μετατρέπεται από μία μορφή σε άλλη".

Εργασίες: 1 και 2 στη σελίδα 47.

 

Ιστορία

Κεφάλαιο: "5. Μεγάλες αλλαγές στη διοίκηση της αυτοκρατορίας"

Ερωτήσεις

  1. Ποια προβλήματα αντιμετώπιζε η αυτοκρατορία τον 3ο μ.Χ. αιώνα; 
  2. Πώς προσπάθησε να λύσει τα προβλήματα αυτά ο Διοκλητιανός; 
  3. Τι ακολούθησε την παραίτηση του Διοκλητιανού; 
  4. Τι γνωρίζετε για το Διάταγμα του Μεδιολάνου;
  5. Πώς έγινε μονοκράτορας ο Κωνσταντίνος και με ποια μέτρα προσπάθησε να λύσει τα προβλήματα διοίκησης της αυτοκρατορίας; 

 

Κοινωνική Αγωγή

Δεν προλάβαμε να κάνουμε, οπότε έχουμε τα ίδια:

  • Βιβλίο μαθητή: Διαβάζουμε το κείμενο στο πράσινο πλαίσιο στη σελίδα 9.
    Ερώτηση
    1. Ποια είναι η "επικρατούσα θρησκεία" στη χώρα μας σύμφωνα με το Σύνταγμα

Τετάρτη 30 Οκτωβρίου

Γλώσσα

  1. Φύλλο εργασίας επανάληψης στην 1η ενότητα

Μαθηματικά

Γράψαμε διαγώνισμα και δεν προχωρήσαμε παρακάτω.

Φυσική

Κεφάλαιο: Η ενέργεια αποθηκεύεται. Διαβάζουμε καλά τις παρατηρήσεις που γράψαμε και το συμπέρασμα και κάνουμε τις δύο Εργασίες στη σελίδα 44.

Γεωγραφία

Κεφάλαιο: Η ταυτότητα του χάρτη: Κλίμακα. Έχουμε καταλάβει τι είναι η κλίμακα του χάρτη. Διαβάζουμε από το βιβλίο τις σελίδες 19-21, μαθαίνουμε την απάντηση στην παρακάτω ερώτηση και κάνουμε την παρακάτω άσκηση στο τετράδιο 3 θεμάτων (στο θέμα της "Γεωγραφίας").

  • Ερώτηση
    Τι είναι η κλίμακα του χάρτη; 
  • Άσκηση
    Η απόσταση δύο περιοχών στον χάρτη είναι 4 εκατοστά. Η κλίμακα είναι: 1:100.000. Ποια είναι η πραγματική απόσταση των δύο περιοχών μεταξύ τους; 

Τρίτη 29 Οκτωβρίου

Γλώσσα

Γράψαμε έκθεση με θέμα μία αγαπημένη μας διαδρομή στην πόλη μας. Δεν προχωρήσαμε παρακάτω.

Μαθηματικά

Αύριο θα γράψουμε επαναληπτικό διαγώνισμα στην 1η ενότητα. Οι ασκήσεις θα είναι παρόμοιες με αυτές στο σημερινό Φύλλο Εργασίας, το οποίο μπορούμε να βρούμε εδώ.

Ιστορία

  • Κεφάλαιο: "Μεγάλες αλλαγές στη διοίκηση της αυτοκρατορίας (Βιβλίο μαθητή, σελίδα 21): τις δύο πρώτες παραγράφους (από την αρχή μέχρι: "το δικό της άρχοντα, με αυξημένες εξουσίες"
  • Ερωτήσεις
    • 1. Ποια προβλήματα αντιμετώπιζε η αυτοκρατορία τον 3ο μ.Χ. αιώνα;
    • 2. Πώς προσπάθησε να λύσει τα προβλήματα αυτά ο Διοκλητιανός;

Τι γιορτάζουμε στις 28 Οκτωβρίου;

Στις 28 Οκτωβρίου γιορτάζουμε την έναρξη ενός πολέμου. Ένα βίντεο με τα γεγονότα εκείνης της ημέρας:

Στον χάρτη βλέπουμε τις μάχες μεταξύ Ελλήνων και Ιταλών μέχρι τον Απρίλιο του 1941.

Όπως θα δείτε μετά τον αρχικό αιφνιδιασμό, η ελληνική αντεπίθεση είχε σαν αποτέλεσμα οι Ιταλοί να υποχωρήσουν στα βάθη της Αλβανίας.

Ο αρχηγός των Ιταλών τότε λέγοταν Μπενίτο Μουσολίνι (ή αλλλιώς Ντούτσε). Αμέσως κυκλοφόρησαν τραγούδια και γελοιογραφίες που τον κορόιδευαν.

Ένας σπουδαίος ποιητής μας, ο Οδυσσέας Ελύτης, πολέμησε στα βουνά της Αλβανίας. Την εμπειρία του τη μοιράζεται σε ένα έργο του το "Άξιον εστί". Ένα απόσπασμα από το βιβλίο μας:

Η πορεία προς το μέτωπο*

Ξημερώνοντας του Αγιαννιού, με την αύριο των Φώτων, λάβαμε τη διαταγή να κινήσουμε πάλι μπροστά, για τα μέρη όπου δεν έχει καθημερινές και σκόλες. Έπρεπε, λέει, να πιάσουμε τις γραμμές που κρατούσανε ως τότε οι Αρτινοί, από Χιμάρα ως Τεπελένι. Λόγω που εκείνοι πολεμούσανε απ' την πρώτη μέρα, συνέχεια, κι είχαν μείνει σχεδόν οι μισοί και δεν αντέχανε άλλο.

Δώδεκα μέρες κιόλας είχαμε μεις πιο πίσω, στα χωριά. Κι απάνω που συνήθιζε το αυτί μας πάλι στα γλυκά τριξίματα της γης και δειλά συλλαβίζαμε το γάβγισμα του σκύλου ή τον αχό της μακρινής καμπάνας, να που ήταν ανάγκη, λέει, να γυρίσουμε στο μόνο αχολόι που ξέραμε: στο αργό και στο βαρύ των κανονιών, στο ξερό και στο γρήγορο των πολυβόλων.

Νύχτα πάνω στη νύχτα βαδίζαμε ασταμάτητα, ένας πίσω απ' τον άλλο, ίδια τυφλοί. Με κόπο ξεκολλώντας το ποδάρι από τη λάσπη, όπου, φορές, εκαταβούλιαζε ίσαμε το γόνατο. Επειδή το πιο συχνά ψιχάλιζε στους δρόμους έξω, καθώς μες στην ψυχή μας. Και τις λίγες φορές όπου κάναμε στάση να ξεκουραστούμε, μήτε που αλλάζαμε κουβέντα, μονάχα σοβαροί και αμίλητοι, φέγγοντας μ' ένα μικρό δαδί, μια μια μοιραζόμασταν τη σταφίδα. Ή φορές πάλι, αν ήταν βολετό, λύναμε βιαστικά τα ρούχα και ξυνόμασταν με λύσσα ώρες πολλές, όσο να τρέξουν τα αίματα. Τι μας είχε ανέβει η ψείρα ως τον λαιμό, κι ήταν αυτό πιο απ' την κούραση ανυπόφερτο. Τέλος, κάποτε ακουγότανε στα σκοτεινά η σφυρίχτρα, σημάδι ότι κινούσαμε, και πάλι σαν τα ζα τραβούσαμε μπροστά να κερδίσουμε δρόμο, πριχού ξημερώσει και μας βάλουνε στόχο τα αεροπλάνα.

Οδυσσέας Ελύτης, Άξιον εστί

 

Και μία μαρτυρία στρατιώτη από το αλβανικό μέτωπο:

Τον Απρίλιο του 1941 επιτίθεται στη χώρα μας ο πανίσχυρος γερμανικός στρατός. Οι Γερμανοί κατακτούν την Ελλάδα και φέρονται ανελέητα στους Έλληνες.

Ακολουθεί ο πολύ σκληρός χειμώνας του 1941-1942. Η πείνα εκείνης της περιόδου έχει σαν αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 300.000 άνθρωποι, κυρίως παιδιά. Το 1941 η συγγραφέας Ζωρζ Σαρή έζησε την Κατοχή και την πείνα από κοντά. Ας διαβάσουμε πώς περιγράφει την περίοδο αυτή:

Η Πείνα

Έτσι μού έρχεται να κλαίω, να κλαίω συνέχεια. Όταν θα τελειώσει τούτος ο φριχτός χειμώνας, θα γράψω μια τραγωδία που θα αρχίζει έτσι: «Πατάω ένα κουμπί και βγαίνει μια χοντρή και λέει στα παιδάκια νιξ φαΐ». Ύστερα θα παρουσιάζεται ο χορός. Παιδάκια σκελετωμένα που θα τραγουδάνε μια λέξη, μόνο μια λέξη. Θα την τραγουδάνε σε μονότονο ρυθμό: «Πεινάω. Πεινάω». Τίποτε άλλο ως το τέλος, όσο θα κρατάει η τραγωδία. Ο Βίκτορας Ουγκό για να γράψει τους Άθλιουςμεταχειρίστηκε χιλιάδες λέξεις. Εγώ θα μεταχειριστώ μόνο μία: το ρήμα πεινάω, που θα τα λέει όλα. Τα παιδάκια μου θα τραγουδάνε και κάθε πεινάω θα είναι και μια εικόνα. Ίσως να χρειαστεί να γράψω πολλούς τόμους, γιατί θα έχει πολλά πεινάω. Δε χρειάζεται να τα γράψω με τη σειρά, δηλαδή πρώτα τούτο το πεινάω κι ύστερα το άλλο το πεινάω. Αν θέλω, αρχίζω από το τέλος. Τώρα εγώ σε ποιο πεινάω βρίσκομαι;

Η κοιλιά μου είναι φουσκωμένη σαν μπαλόνι και πεινάω. Σήμερα λιποθύμησα. Πεινάω, ουφ, έμμονη ιδέα μού έχει γίνει τούτο το ρήμα. Θα παίξω για να περάσει η ώρα. Θα βάλω τα ρήματα στη γραμμή, να παραβγούνε στο τρέξιμο. Το πεινάωτερματίζει πρώτο, δεύτερο ακολουθεί το κρυώνω, τρίτο το φοβάμαι και σε μεγάλη απόσταση πίσω τους το πονάω, το μισώ, το αγαπώ. Το γελώ, ξεφτίδι, ούτε ξεκίνησε από την αφετηρία.

Ζωρζ Σαρή, Όταν ο ήλιος..., εκδ. Kέδρος, Aθήνα, 1971

 

Μία από τις πιο ηρωικές σελίδες της αντίστασης ήταν οι "σαλταδόροι" μικρά παιδιά που έκλεβαν τρόφιμα από γερμανικές αποθήκες και φορτηγά και ήταν γνωστά ως "ξυπόλυτο τάγμα".

Ήδη από το 1941 και μετά οργανώνεται ένα μεγαλειώδες κίνημα αντίστασης στη χώρα μας, ίσως, ένα από τα μεγαλύτερα (σίγουρα το πιο ενδιαφέρον) σε όλη την Ευρώπη. Αντιστασιακές ομάδες πολλές οργανώνουν αντιστασιακές ενέργειες εναντίον των Γερμανών.

Και οι Γερμανοί οργανώνουν αντίποινα. Στον παρακάτω χάρτη μπορείτε να δείτε τα χωριά που κατέστρεψαν οι Γερμανοί μόνο στην Ήπειρο.

Πέμπτη 24 Οκτωβρίου

Αύριο ερχόμαστε στο σχολείο στις 8.15 και θα φύγουμε στις 9.40 (μετά το τέλος του πρώτου δίωρου) χωρίς τσάντες. Επειδή θα κάνουμε πρόβα παρέλασης, τα παιδιά που δε συμμετέχουν στην παρέλαση, αν έρθουν, θα παρακολουθήσουν τα υπόλοιπα.

Το τριήμερο το αξιοποιούμε, για να μάθουμε για τον ελληνοϊταλικό πόλεμο, την Κατοχή, την Αντίσταση και την Απελευθέρωση. Το φυλλάδιο για την 28η Οκτωβρίου είναι προαιρετικό. Ωστόσο, σας προτείνω να το κάνετε, για να μάθετε πολλά πράγματα και για την 28η Οκτωβρίου και για την Κατοχή.

Γλώσσα

  1. Φύλλο εργασίας: Επιρρήματα

Φυσική - Ιστορία - Κοινωνική Αγωγή

Δεν προλάβαμε να κάνουμε λόγω προβών παρέλασης και γιορτής.

Τρίτη 22 Οκτωβρίου

Αύριο συμμετέχω στην απεργία που έχει προκηρύξει η ΔΟΕ, οπότε τα παιδιά δε χρειάζεται να έρθουν στο σχολείο.

Την Πέμπτη δε γράφουμε διαγώνισμα στα Μαθηματικά, επειδή δεν έχουμε ολοκληρώσει τις επαναλήψεις μας.

Σήμερα κάναμε τα εξής μαθήματα:

Ιστορία

Δεν προχωρήσαμε παρακάτω, επειδή γράψαμε το επαναληπτικό διαγώνισμα στην 1η ενότητα. Όποιο παιδί θέλει, μπορεί να διαβάσει το επόμενο κεφάλαιο ("Μεγάλες αλλαγές στη διοίκηση της αυτοκρατορίας").

Γλώσσα - Μαθηματικά

Δεν προλάβαμε να κάνουμε, επειδή κάναμε πρόβες παρέλασης την 3η και 4η ώρα. Ωστόσο έχουμε τα εξής:

  1. Ένα φυλλάδιο για το πώς γράφουμε μια ωραία, σωστή παράγραφο. Το φυλλάδιο αυτό το διαβάζουμε με προσοχή, βλέπουμε πόσο εύκολα μπορούμε να γράψουμε μία παράγραφο και κάνουμε τις ασκήσεις.
  2. Ένα επαναληπτικό φύλλο εργασίας στην ενότητα 1 των Μαθηματικών. Αν δυσκολευόμαστε στη στρογγυλοποίηση, μπορούμε να βρούμε βοήθεια εδώ.

Δευτέρα 21 Οκτωβρίου

Αύριο γράφουμε διαγώνισμα στην Ιστορία. Βοήθεια στην επανάληψή μας μπορούμε να βρούμε εδώ.

Γλώσσα

  1. τετράδιο Γλωσσικών Δραστηριοτήτων (ή "Πρόχειρο"): κάνουμε την άσκηση 5 (Βιβλίο μαθητήλ, σελίδα 39). Μεταφέρουμε όλο το κείμενο με τις οδηγίες στην Οριστική (στο α' πληθυντικό πρόσωπο).
  2. Τετράδιο Εργασιών: ασκήσεις 1, 6 και 8 στις σελίδες 18, 24 και 27-28.

Μαθηματικά

  1. Φύλλο εργασίας: μπορούμε να το βρούμε εδώ. Βοήθεια για τις ασκήσεις μπορούμε να βρούμε εδώ.

Φυσική

  1. Τετράδιο Εργασιών: διαβάζουμε καλά το Συμπέρασμα στη σελίδα 41 και λύνουμε το σταυρόλεξο στην άσκηση 2 στη σελίδα 42.

Παρασκευή 18 Οκτωβρίου

Μαθηματικά

  1. Τετράδιο Εργασιών: προβλήματα 5 και 6 στη σελίδα 22. Το πρόβλημα 6 είναι δύσκολο. Βοήθεια μπορούμε να βρούμε εδώ.

 

Θρησκευτικά

Την ώρα των Θρησκευτικών παίξαμε ως συνέχεια της πρόβας παρέλασης που κάναμε με τον κύριο Λάμπρο. Δεν προχωρήσαμε παρακάτω και έχουμε τα ίδια.