Τετάρτη 28 Μαΐου
Γλώσσα
- Τετράδιο Εργασιών Γλώσσας: απαντάμε γραπτώς στην ερώτηση 2 στη σελίδα 59.
- Βιβλίο μαθητή: ασκήσεις 4 και 7 στις σελίδες 60-61.
- Στην άσκηση 4 πρέπει να ξεχωρίσουμε τις αντωνυμίες από τα άρθρα. Συζητήσαμε πώς μπορούμε να το κάνουμε στην τάξη. Τα παιδιά που δε θυμούνται μπορούν να διαβάσουν ποιες είναι
α) οι προσωπικές αντωνυμίες: https://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2009/Grammatiki_E-ST-Dimotikou_html-apli/index_C8a.html
β) οι κτητικές αντωνυμίες: https://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2009/Grammatiki_E-ST-Dimotikou_html-apli/index_C8b.html
γ) οι αναφορικές αντωνυμίες: https://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2009/Grammatiki_E-ST-Dimotikou_html-apli/index_C8f.html:
Μαθηματικά
- Κεφάλαιο: Συμμετρία
- Τετράδιο Εργασιών: ασκήσεις 2 και 3 και πρόβλημα 2
Φυσική
- Κεφάλαιο: Η διάδοση του ήχου
Γεωγραφία
Κεφάλαια 34 και 35: Τα γεωγραφικά διαμερίσματα και οι νομοί της Ελλάδας
- Ερωτήσεις
1) Σε ποια γεωγραφικά διαμερίσματα χωριζεται η Ελλάδα;
2) Μαθαίνουμε τους νομούς της Θράκης, της Μακεδονίας, της Ηπείρου, της Θεσσαλίας και τις πρωτεύουσές τους.
Τρίτη 27 Μαΐου
Μαθηματικά
Σήμερα είδαμε πώς σχεδιάζουμε κάθετα ευθύγραμμα τμήματα από ένα σημείο σε μία ευθεία. Επίσης, είδαμε πώς σχεδιάζουμε τα ύψη ενός τριγώνου (που δεν είναι τίποτε άλλο από κάθετα ευθύγραμμα τμήματα από τις 3 κορυφές στις απέναντι πλευρές).
Η διαδικασία για να σχεδιάσουμε τα ύψη δεν είναι εύκολη. Χρειάζεται να περιστρέψουμε τον γνώμονα, ώστε να ταιριάξουν σωστά οι δύο πλευρές του με τη μία πλευρά του τριγώνου και με την απέναντι κορυφή. Θα την κατακτήσουμε, όμως, αν εξασκηθούμε που είναι αυτό που πρέπει να κάνουμε στο σπίτι αρκετές φορές.
Ασκήσεις
- Τετράδιο Εργασιών: ασκήσεις 2, 3 και πρόβλημα 1 στις σελίδες 49 - 50.
Βοήθεια για την άσκηση 3 θα βρούμε εδώ:
Όπως θα δείτε, ειδικά ο σχεδιασμός των υψών στα αμβλυγώνια τρίγωνα είναι δύσκολος (θα σας πρότεινα να μην επιμείνετε πολύ σε αυτόν, αφού του χρόνου θα τον κάνετε πιο αναλυτικά και θα είστε πιο έτοιμοι, για να τον καταφέρετε -ωστόσο, σε κάθε περίπτωση, αξίζει να προσπαθήστε). Περιμένω email, αν δυσκολευτείτε πολύ και χρειάζεστε βοήθεια.
- Όσα παιδιά δεν έκαναν χθες την άσκηση 3 στη σελίδα 47, θα πρέπει να την κάνουν σήμερα. Βοήθεια για την άσκηση αυτήν θα βρουν εδώ . Αν δυσκολευτούν, μπορούν να μου στείλουν τα τρίγωνα που σχεδίασαν και θα τους στείλω οδηγίες.
Ιστορία
- Κεφάλαιο: Οι Οθωμανοί Τούρκου κατακτούν βυζαντινά εδάφη
Ερωτήσεις
- Πότε εμφανίστηκαν οι Οθωμανοί Τούρκοι; Ποια εδάφη της αυτοκρατορίας κατέκτησαν;
- Τι γνωρίζετε για τον Μουράτ Α', τον Βαγιαζήτ και τον Μουράτ Β';
Δευτέρα 26 Μαΐου
Γλώσσα
Αύριο θα γράψουμε Διαγώνισμα στην ενότητα 15. Οι ασκήσεις θα είναι αντίστοιχες με αυτές στο φύλλο εργασίας που μπορούμε να βρούμε εδώ: https://files.e-me.edu.gr/s/kGmY6eipq69t7sC Με εξαίρεση τα τελευταία 3 (κλίση ρημάτων) τα περισσότερα γραμματικά φαινόμενα είναι τα ίδια με την προηγούμενη ενότητα.
Μαθηματικά
- Κεφάλαιο: Είδη τριγώνων ως προς τις πλευρές
- Τετράδιο Εργασιών: Ασκήσεις 2 και 3, προβλήματα 1 και 2 στις σελίδες 47-48.
- Στην άσκηση 3 πρέπει να σχεδιάσουμε ένα τρίγωνο. Τον τρόπο με τον οποίο εργαζόμαστε μπορούμε να τον δούμε εδώ:
Ακολουθήστε τα βήματα που φαίνονται στο βίντεο και σχεδιάστε το τρίγωνο για την άσκηση 3. Αν χρειάζεστε οποιαδήποτε βοήθεια (επειδή, αν και φαίνεται εύκολο, δεν είναι), στείλτε email.
- Παιχνίδι επανάληψης σε όσα έχουμε μάθει για τα τρίγωνα και τις γωνίες: https://wordwall.net/resource/92778110
Παρασκευή 23 Μαΐου
Μαθηματικά
- Κεφάλαιο: Είδη τριγώνων ως προς τις γωνίες
- Τετράδιο Εργασιών: ερωτήματα γ, ε, στ στο πρόβλημα 1 στη σελίδα 44, προβλήματα 3 και 4 στη σελίδα 46
- Επανάληψη: Επειδή πολλά παιδιά τοποθετούν λάθος το μοιρογνωμόνιο και μετρούν λάθος γωνίες, θα πρέπει να ξαναδούμε το παρακάτω βιντεάκι και να εξασκηθούμε στη μέτρηση γωνιών.Βλέπουμε και στο παρακάτω βιντεάκι πώς μετράμε γωνίες:
Εξασκούμαστε στη μέτρηση γωνιών: https://el.khanacademy.org/math/cc-fourth-grade-math/cc-4th-geometry-topic/cc-4th-measuring-angles/e/measuring_angles
Φυσική
- Κεφάλαιο: Πώς παράγεται ο ήχος
- Διαβάζουμε το συμπέρασμα.
- Όσα παιδιά θέλουν μπορούν να κάνουν οποιοδήποτε πείραμα στο σπίτι και να μου στείλουν το βίντεο.
Θρησκευτικά
Δεν προχωρήσαμε παρακάτω.
Πέμπτη 22 Μαΐου
Γλώσσα
- Τετράδιο Γλώσσας: Χρονική αντικατάταση: προάγω, αναπαράγω
- Τετράδιο Εργασιών: άσκηση 4 στη σελίδα 39 (είναι άσκηση επανάληψης στη μετατροπή ενός διαλόγου σε πλάγιο λόγο), άσκηση 7 στη σελίδα 41 (μεταφέρουμε ρήματα στον παρατατικό -κάποια από αυτά είναι λόγια, πιο δύσκολα, προέρχονται από τα αρχαία ελληνικά), άσκηση 10 στις σελίδες 45-46 (συντομογραφίες και αρκτικόλεξα).
Ιστορία
- Κεφάλαιο 31. Η ανάκτηση της Πόλης από το Μιχαήλ Η’, τον Παλαιολόγο: το θέμα του κεφαλαίου είναι πώς οι Βυζαντινοί κατάφεραν να ανακτήσουν την Πόλη από τους Σταυροφόρους το 1261. Διαβάζουμε το μάθημα και το παράθεμα 3 (Στην Πόλη από το κρυφό πέρασμα), για να δούμε πώς οι Βυζαντινοί πήραν πίσω την Πόλη.
- Ερώτηση
1) Ποιος απελευθέρωσε την Πόλη από τους Φράγκους, πότε και πώς;
Κοινωνική Αγωγή
Κάναμε κουβέντα για την Οικοκυρική Σχολή που είδαμε χθες στο Γραμμένο και τον ρόλο της γυναίκας στο παρελθόν και σήμερα.
Τετάρτη 21 Μαΐου
Περιπετειώδης εκδρομή σήμερα! Την τελευταία ώρα έβρεχε συνέχεια. Όμως, περάσαμε καλά.
Τα παιδιά της τάξης μας ήταν όλα εξαιρετικά: έπαιξαν ωραία όλα μαζί, ήταν άψογα στο λεωφορείο και σε όλη τη διάρκεια της εκδρομής. Όταν άρχισε η βροχή, μαζεύτηκαν κάτω από το υπόστεγο και έπαιξαν Pokemon και "Μια νύχτα στο Παλέρμο".
Είχαμε και την ευκαιρία να δούμε την Οικοκυρική Σχολή του Γραμμένου και να συζητήσουμε λίγο για την ιστορία της σχολής και του χωριού.
Στο τέλος παρά τη βροχή κάποια από τα κορίτσια της τάξης με βοήθησαν να καθαρίσουμε τον χώρο.
Με άλλα λόγια, #mpravo_se_olo_to_E1
Φωτό της Οικοκυρικής σχολής του ευεργέτη Ζώη Καπλάνη παρακάτω.
Και μία μικρή αλλαγή στο αυριανό πρόγραμμα: το πρώτο δίωρο θα κάνουμε Μουσική και Εικαστικά και τις επόμενες ώρες: Γλώσσα-Γλώσσα-Ιστορία-Κοινωνική Αγωγή.

Τρίτη 20 Μαΐου
Γλώσσα
- Ανάγνωση: το κείμενο στο σκιασμένο πλαίσιο στη σελίδα 35 του Τετ. Εργασιών
- Ορθογραφία: από την αρχή μέχρι "τον υπόλοιπο κόσμο κτλ."
- Ασκήσεις 1, 3 και 6 από το Τετράδιο Εργασιών.
- Τετράδιο Παραγωγής Γραπτού Λόγου: συνεχίζουμε τις διαφημίσεις που ξεκινήσαμε να γράφουμε στο σχολείο. Βλέπουμε το παρακάτω παράδειγμα, για να πάρουμε ιδέες:

Μαθηματικά
- Είδαμε στο βιντεάκι πώς ο Ερατοσθένης μέτρησε την περιφέρεια της Γης πριν από 2.500 χρόνια, σε μία εποχή που δεν ήταν καν αποδεκτό ότι η γη είναι σφαιρική;
2. Στο Βιβλίο μαθητή απαντάμε στις ερωτήσεις 1.α και 1.β στη σελίδα 45. Βλέπουμε στην "Εφαρμογή" στη σελίδα 46 πώς μετράμε μία γωνία.
3. Βλέπουμε και στο παρακάτω βιντεάκι πώς μετράμε γωνίες:
3. Εξασκούμαστε στη μέτρηση γωνιών: https://el.khanacademy.org/math/cc-fourth-grade-math/cc-4th-geometry-topic/cc-4th-measuring-angles/e/measuring_angles
4. Στο τετράδιο Εργασιών κάνουμε τις ασκήσεις 1, 2 και 3 στη σελίδα 43.
Ιστορία
Δεν προχωρήσαμε παρακάτω. Έχουμε το ίδιο μάθημα.
Δευτέρα 19 Μαΐου
Γλώσσα
- Ανάγνωση: "Τηλεόραση και διαφήμιση" (Βιβλίο, σελ. 42)
- Ορθογραφία: την πρώτη παράγραφο του κειμένου
- Ασκήσεις: 2, 5 και 8 από το συγκεκριμένο κεφάλαιο
- Φύλλο εργασίας: https://files.e-me.edu.gr/s/Zt8TMJA5xfTdeqc
- Αύριο φέρνουμε τετράδιο Παραγωγής Γραπτού Λόγου
Μαθηματικά
- Διαβάζουμε το φυλλάδιο για την ιστορία της Γεωμετρίας και βλέπουμε το βιντεάκι στο τέλος: https://files.e-me.edu.gr/s/M7WH7DJFk5Gj2MS
- Τετράδιο εργασιών: ασκήσεις 1, 2, 3, προβλήματα 1, 2 στις σελίδες 41-42.
- Εξάσκηση:
1. Κρεμάλα: Βρες τη γωνία
2. Τα είδη των γωνιών
2. Κρυπτόλεξο: βρίσκουμε στο κρυπτόλεξο τα τρία είδη των γωνιών: https://wordwall.net/resource/92387534 (δύσκολο, γιατί κάποιες λέξεις είναι ανάποδα)
3. - Αύριο φέρνουμε όλοι μοιρογνωμόνιο, για να δούμε πώς μετράμε γωνίες.
Παρασκευή 16 Μαΐου
Μαθηματικά
- Φύλλο εργασίας: https://files.e-me.edu.gr/s/84q3WN6NfZ54yqN
Στη Φυσική γράψαμε διαγώνισμα και στα Θρησκευτικά δεν προχωρήσαμε παρακάτω.
Πέμπτη 15 Μαΐου
Γλώσσα
Κάναμε το φύλλο εργασίας για το πρώτο κεφάλαιο της ενότητας 14 ("Τηλεόραση - Τα θετικά... και τα αρνητικά"). Μπορούμε να το βρούμε εδώ: https://files.e-me.edu.gr/s/DNcE5nDBtbaQCBG
Φυσική
Αύριο θα γράψουμε διαγώνισμα στην ενότητα που ολοκληρώσαμε ("Φως"). Πληροφορίες για το διαγώνισμα θα βρούμε εδώ: https://blogs.e-me.edu.gr/hive-e18odsioanninon/2025/05/15/φυσική-φως-επανάληψη/
Ιστορία
- Κεφάλαιο: 30α. Τα ελληνικά κράτη μετά την άλωση της Πόλης
- Ερωτήσεις
- Τι γνωρίζετε για: α) την αυτοκρατορία της Νίκαιας και της Τραπεζούντας, β) το Δεσποτάτο της Ηπείρου, γ) το Δεσποτάτο του Μυστρά
- Όσοι έχετε πάει στην Άρτα θα έχετε παρατηρήσει τις πολλές βυζαντινές εκκλησίες της. Την περίοδο για την οποία μιλάμε (13ος αιώνας) η Άρτα είναι μία μεγάλη πόλη, ιδιαίτερα αναπτυγμένη. Στο κέντρο της πόλης δεσπόζει, κυριαρχεί ο ναός της Παναγίας της Παρηγορήτισσας (που μας παρηγορεί!). Ο ναός είναι τετράγωνος και μολονότι είναι χτισμένος με τα πρότυπα της βασιλικής έχει ένα πολύ ιδιαίτερο σχέδιο που δε συναντάμε σε άλλους ναούς και έναν πολύ ιδιαίτερο τρόπο να στηρίζει τον τρούλο (αν ποτέ είστε τυχεροί και τον πετύχετε ανοιχτό, να μπείτε μέσα να δείτε πώς στηρίζεται ο τρούλος του).

Κοινωνική Αγωγή
Δεν έχουμε κάτι για το σπίτι.


