Δευτέρα 17 Μαρτίου

Γλώσσα

Μαθηματικά

  • Τετράδιο εργασιών: ασκήσεις 1, 2 και 4 στις σελίδες 7 και 8.

Ιστορία – Επανάληψη – Έγκλημα στο Μουσείο

Στο Βυζαντινό μουσείο της Πόλης χάθηκαν όλα τα έργα. Μπορείτε να βοηθήσετε να βρεθούν;

Ένα παιχνίδι, για να μάθουμε όσα χρειάζεται για τον 7ο - 11ο αιώνα στη Βυζαντινή αυτοκρατορία. Κάντε κλικ στην εικόνα, για να ξεκινήσετε.

Ιστορία – Ενότητα 4 – Επανάληψη

Αυτό που θέλουμε να ξέρουμε για εκείνη την εποχή (7ο - 110 αιώνα) είναι ότι το Βυζάντιο αντιμετωπίζει εξωτερικούς εχθρούς. Επίσης, με ποιον τρόπο αντιμετώπισαν οι σημαντικότεροι αυτοκράτορες εκείνης (ο Ηράκλειος, ο Λέων Γ' ο Ίσαυρος, ο Νικηφόρος Φωκάς, ο Βασίλειος Β') της εποχής τους εχθρούς αυτούς (με συμφωνίες ειρήνης, διπλωματικά μέσα, εκχριστιανίζοντάς τους και -φυσικά- με πολέμους). Παρακάτω θα βρείτε τις απαντήσεις στις ερωτήσεις.

Και κάτι σημαντικό: μπορούμε αντί για τις ακριβείς ημερομηνίες να μάθουμε τους αιώνες που συνέβη κάθε γεγονός (7ος αιώνας αντί για 626, 8ος αιώνας αντί για 717, 11ος αιώνας αντί για 1014).

Κάντε και την γραπτή Εργασία, για να μάθετε πράγματα για την πολιορκία της Πόλης από τους Ρώσους και να έχετε +1 στο Διαγώνισμα. 

Ερωτήσεις

  • Ποιος έγινε αυτοκράτορας του Βυζαντίου το 610; Ποιους εχθρούς είχε να αντιμετωπίσει; Σε ποια κατάσταση βρήκε την οικονομία της αυτοκρατορίας;

  • Τι γνωρίζετε για τις δύο εκστρατείες του εναντίον των Περσών;

  • Πότε έγιναν οι δύο πολιορκίες της Πόλης από τους Άραβες; Ποιος ήταν αυτοκράτορας των Βυζαντινών στη δεύτερη; Με ποιο όπλο νίκησαν οι Βυζαντινοί τους Άραβες και τους ανάγκασαν να λύσουν την πολιορκία τους;

 

  • Πώς λέγονταν οι στρατιώτες που φρουρούσαν τα σύνορα της αυτοκρατορίας; Ποια  προνόμια τους παραχωρούνταν;

  • Πότε έγινε ο εκχριστιανισμός των Σλάβων; Ποιοι ανέλαβαν να εκχριστιανίσουν τους Σλάβους; Περιορίστηκαν μόνο σ’ αυτή την αποστολή;

  • Ποιος αυτοκράτορας νίκησε οριστικά τους Βούλγαρους, σε ποια μάχη και πότε;

  • Ποιο μέτρο του Βασίλειου Β’ βοήθησε στη βελτίωση των δεσμών Βυζαντινών και Ρώσων;

Πέμπτη 13 Μαρτίου

Αύριο θα πάμε εκδρομή στη Σκλίβανη. Όσα παιδιά θυμηθούν, ας φέρουν μαζί τους κανένα σεντόνι ή κουβερτούλα, για να κάθονται. Στην πλατεία έχει ένα Λαογραφικό Μουσείου, το οποίο κάποια στιγμή θα βρούμε λίγο χρόνο να το επισκεφθούμε, για να δούμε αντικείμενα που χρησιμοποιούσαν οι παππούδες μας στην καθημερινότητά τους.

Φυσική

Σήμερα συμμετείχαμε στον διαγωνισμό φυσικής. Εδώ μπορούμε να δούμε τις απαντήσεις στα θέματα. Τα θέματα ήταν καλά και μας έδωσαν την ευκαιρία να κάνουμε μία επανάληψη σε όσα έχουμε μάθει φέτος. Από μία πρώτη ματιά που έριξα σχεδόν όλοι γράψαμε καλά. Μπράβο μας (και) γι' αυτό! Είναι σημαντικό να χρησιμοποιούμε όσα έχουμε μάθει, για να εξηγούμε φαινόμενα που συμβαίνουν γύρω μας. 

Γλώσσα

  • Ορθογραφία: το πρώτο μαυρισμένο κομμάτι του κειμένου στη σελίδα 11
  • Τετράδιο Εργασιών: ασκήσεις 6 και 7 στη σελίδα 12.

Ιστορία

  • Φύλλο επανάληψης στην ενότητα 4: https://files.e-me.edu.gr/s/eFGZYJAyNfnjSfN
    Η εργασία στο τέλος θα μας βοηθήσει να μάθουμε περισσότερα για την αιφνιδιαστική επίθεση των Ρώσων στην Πόλη το 860. Μπορούμε στην εργασία μας να μη μείνουμε σε όσα λέει το βιβλίο και να συμπεριλάβουμε και άλλες πληροφορίες που θα βρούμε εμείς ή που είπαμε στην τάξη (δείτε την εικόνα με το πέπλο που φαίνεται να βουτά ένας ιερωμένος στη θάλασσα και προσπαθήστε να θυμηθείτε όσα είχαμε πει).
    Στην επανάληψη δώστε έμφαση στις ερωτήσεις και στο να απαντάτε σε αυτές. Ο σκοπός της ενότητας είναι να καταλάβουμε ποιες ήταν οι σχέσεις των Βυζαντινών με τους γειτονικούς λαούς από τον 7ο έως τον 11ο αιώνα και αυτό θέλω να συγκρατήσουμε από την ενότητα.
    Την Τρίτη θα γράψουμε διαγώνισμα στην ενότητα.

Γεωγραφία

  • Κεφάλαιο: Οι παραθαλάσσιοι οικισμοί της Ελλάδας
  • Ερωτήσεις:
    1. Ποιες είναι οι μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας; Είναι οι περισσότερες από αυτές παραθαλάσσιες ή ηπειρωτικές; Μαθαίνουμε να τις βρίσκουμε στον χάρτη. Παιχνίδι εξάσκησης: https://wordwall.net/resource/88432515 {Άραγε, θα περάσει κανένας τον Anonymous?} 🙂
    2. Τι είναι το επίνειο; Ποιο είναι το επίνειο της Αθήνας και ποιο των Ιωαννίνων;

Κοινωνική Αγωγή

Δεν προλάβαμε να κάνουμε.

Φυσική – Επανάληψη (σε όσα έχουμε μάθει έως τώρα)

Παρακάτω μπορείτε να δείτε τα θέματα που έγραψαν τα παιδιά πέρυσι στον "Αριστοτέλη":

Αριστοτέλης - διαγωνισμός Φυσικής 2024

1. Υλικά σώματα
  • Παιχνίδι επανάληψης σε όσα μάθαμε στην ενότητα: https://wordwall.net/resource/88394535
  • Ερώτηση: Ένα σώμα έχει μάζα 3 κ. και όγκο 2 λ. Ποια είναι η πυκνότητά του;
    α. 3/2 κ./λ.
    β. 2/3 κ./λ.
    γ. 6 κ./λ.
  • Ερώτηση: Με ποια ή ποιες από τις παρακάτω μονάδες μετράμε τη μάζα;
    α. λίτρα
    β. κιλά
    γ. κυβικά μέτρα
  • Ερώτηση: Με ποια ή ποιες από τις παρακάτω μονάδες μετράμε τον όγκο;
    α. λίτρα
    β. κιλά
    γ. κυβικά μέτρα
  • Πόσα γραμμάρια είναι 2,3 κιλά;
    α. 230 γρ.
    β. 2.300 γρ.
    γ. 23.000 γρ.
2. Ενέργεια
3. Πεπτικό σύστημα

Παρατηρούμε τα μέρη του πεπτικού συστήματος και διαβάζουμε -για να θυμηθούμε- τη λειτουργία τους.

4. Θερμότητα
5. Ηλεκτρισμός

Τετάρτη 12 Μαρτίου

Αύριο την 3η και την 4η ώρα θα συμμετάσχουμε στον διαγωνισμό Φυσικής. Η ύλη είναι όλα τα φαινόμενα, για τα οποία έχουμε μιλήσει έως τώρα:

  • Υλικά σώματα, δηλαδή, οι ιδιότητες των υλικών σωμάτων: όγκος, μάζα, πυκνότητα
  • Ενέργεια, δηλαδή μορφές και πηγές ενέργειας, ενεργειακές μετατροπές και υποβάθμιση ενέργειας
  • Πεπτικό σύστημα (όχι πολύ πιθανό να έχουν ερωτήσεις)
  • Θερμότητα, δηλαδή, όλα όσα είδαμε στην προηγούμενη ενότητα
  • Ηλεκτρισμός, δηλαδή, όλα όσα είδαμε μέχρι την παράλληλη σύνδεση και τη σύνδεση σε σειρά.

Όποιο παιδί θέλει να προετοιμαστεί ή να κάνει επανάληψη, θα ανεβάσω ασκήσεις και παιχνίδια αργότερα.

Αύριο φέρνουμε μαζί μας τα βιβλία της Γεωγραφίας. Αλλάζουμε το πρόγραμμα ως εξής:

Πέμπτη
Γλώσσα
Γεωγραφία
Διαγωνισμός Φυσικής
Διαγωνισμός Φυσικής
Ιστορία
Κοινωνική Αγωγή

Γλώσσα - Μαθηματικά - Γεωγραφία

Δεν προχωρήσαμε παρακάτω, επειδή γράψαμε το διαγώνισμα στα Μαθηματικά και προχωρήσαμε στη Φυσική.

Φυσική

  • Βιβλίο μαθητή: εργασίες 1 και 4 στις σελίδες 113, 114.

Δείτε την παρακάτω εικόνα:

Τι είδος σύνδεσης έχουμε κυρίως στο σπίτι μας; Οι δύο επιλογές είναι: σύνδεση σε σειρά και παράλληλη σύνδεση. Πριν απαντήσετε σκεφτείτε το εξής:

Αν είχαμε ....................................................... (ένα από τα δύο είδη), όταν ανάβαμε το φως, θα άρχιζε να δουλεύει και το πλυντήριο. 🙂

Για σκεφτείτε το!

Μαθηματικά – 4η ενότητα – Επανάληψη

Στην ενότητα αυτή μάθαμε τα εξής:

α) πώς να "διαβάζουμε" και να φτιάχνουμε ραβδογράμματα

β) πώς να υπολογίζουμε τον μέσο όρο

γ) πώς να υπολογίζουμε τις πιθανότητες που έχει να συμβεί κάτι

Και τα τρία μπορούν να μας βοηθήσουν να προβλέψουμε το μέλλον ή να καταλάβουμε πώς συμπεριφέρονται ή θα συμπεριφερθούν μεγάλες ομάδες ανθρώπων (μία τάξη, ένα σχολείο, ολόκληρη η κοινωνία).

Ας δούμε τις ασκήσεις από το φύλλο εργασίας:

. Πρέπει να υπολογίσουμε την πιθανότητα να τραβήξουμε κίτρινη, κόκκινη ή μπλε μπάλα. Όλες οι μπάλες είναι 10 και από αυτές οι κίτρινες είναι 4. Άρα, η πιθανότητα να τραβήξουμε κίτρινη είναι 4 στις 10 ή με κλάσμα: \frac{4}{10} = \frac{2}{5}

. Και η δύο είναι εύκολη. Πρέπει να μετρήσουμε πού θέλουν να πάνε τα παιδιά και να καταγράψουμε τις πληροφορίες που θα συλλέξουμε στο ραβδόγραμμα και στο διάγραμμα.

. Καταρχήν, πρέπει να συμπληρώσουμε τους πίνακες συχνοτήτων με το πόσες φορές εμφανίζεται κάθε απάντηση. Προσέξτε εδώ ότι στους πίνακες συμπεριλαμβάνονται δύο τιμές (0-1 κτλ.).

Στον πίνακα μπορείτε να δείτε τις τιμές 0 ή 1. Σύμφωνα με τις απαντήσεις συμπληρώνουμε τον πίνακα συχνοτήτων.

Στη συνέχεια πρέπει να υπολογίσουμε τον Μέσο Όρο των ωρών που γυμνάζονται οι ενήλικες κάθε εβδομάδα. Για να το κάνουμε αυτό προσθέτουμε όλες τις τιμές και τις διαιρούμε δια το πλήθος τους. Δηλαδή:

\frac{(2x1)+(5x2)+(5x3)+(3x4)+(1x5)+(1x6)}{20} = \frac{50}{20} = 2,5ώρες

Τρίτη 11 Μαρτίου

Αύριο θα γράψουμε διαγώνισμα στα Μαθηματικά, στην ενότητα 4. Οι έννοιες στις οποίες θα εξεταστούμε είναι: α) ραβδογράμματα και διαγράμματα, β) μέσος όρος, γ) πιθανότητες. Οι ασκήσεις θα είναι αντίστοιχης δυσκολίας με το σημερινό φύλλο εργασίας.

Μαθηματικά

Φυσική

Συμπληρώνουμε τις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα στο κύκλωμα νερού και στο ηλεκτρικό κύκλωμα, καθώς και το Συμπέρασμα ως εξής:

α. Ομοιότητες

-- Η μπαταρία αναγκάζει τα ελεύθερα ηλεκτρόνια να κινηθούν.

-- Τα ελεύθερα ηλεκτρόνια ρέουν στα καλώδια.

-- Η ενέργεια που δίνει η μπαταρία κάνει το λαμπάκι να φωτίζει.

-- Η μπαταρία δεν παράγει ηλεκτρόνια, απλά τα κινεί.

-- Όταν συνδέουμε την μπαταρία στο κύκλωμα, το λαμπάκι ανάβει αμέσως. Δε χρειάζεται να περιμένουμε να φτάσουν ηλεκτρόνια από την μπαταρία, αφού στο καλώδιο υπάρχουν ελεύθερα ηλεκτρόνια.

β. Διαφορές

-- Τα ελεύθερα ηλεκτρόνια υπάρχουν από πριν στα καλώδια.

-- Στο ηλεκτρικό κύκλωμα κινούνται μόνο τα ελεύθερα ηλεκτρόνια.

γ. Συμπέρασμα

Το νερό αναγκάζεται σε ροή στους σωλήνες από την αντλία, ενώ τα ελεύθερα ηλεκτρόνια αναγκάζονται σε ροή στα καλώδια από την μπαταρία. Στο κύκλωμα του νερού πρέπει να γεμίσουμε τους σωλήνες με νερό για να λειτουργήσει, ενώ τα ελεύθερα ηλεκτρόνια υπάρχουν από πριν στα καλώδια.

 

Ιστορία

Την Πέμπτη θα συνεχίσουμε την επανάληψη στην ενότητα που ολοκληρώσαμε και την επόμενη εβδομάδα θα γράψουμε διαγώνισμα.

Δευτέρα 10 Μαρτίου

Την Πέμπτη θα συμμετάσχουμε στον ετήσιο διαγωνισμό Φυσικής "Αριστοτέλης" της Ελληνικής Εταιρείας Φυσικής. Στον διαγωνισμό ο βαθμός δε μετρά καθόλου στα μαθήματα και είναι μία ευκαιρία να δοκιμαστούμε σε όσα έχουμε μάθει φέτος στη Φυσική. Είναι, δηλαδή, μια ωραία ευκαιρία να ελέγξουμε πώς μπορούμε να εξηγήσουμε όσα συμβαίνουν γύρω μας σύμφωνα με τις αρχές και τους νόμους της Φυσικής. Καλό θα είναι να συμμετέχουμε όλοι!

Για να είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι τις επόμενες 3 ημέρες θα κάνουμε Φυσική. Το πρόγραμμα για αύριο διαμορφώνεται ως εξής:

Τρίτη
Φυσική
Φυσική
Μαθηματικά
Ιστορία
Γυμναστική
Πληροφορική

Παρακάτω θα βρείτε τα σημερινά μαθήματα, καθώς και όσα γράψαμε στη Φυσική (παρατηρήσεις και συμπεράσματα). Όποιο παιδί θέλει μπορεί να φτιάξει το κλειστό κύκλωμα που είδαμε στην τάξη.

Γλώσσα

  • Τετράδιο Εργασιών: άσκηση 4 στη σελίδα 10 και άσκηση 8 στη σελίδα 13.

Μαθηματικά

  • Βιβλίο μαθητή: πρόβλημα 4 στη σελίδα 68. Επειδή σίγουρα δεν έχουμε μπάλες, για να κάνουμε το πείραμα, μπορούμε να κάνουμε τα εξής:
    α) να απαντήσουμε μόνο την ερώτηση 1,
    β) αντί για μπάλα να γυρίσουμε 30 φορές τον τροχό της τύχης και να καταγράψουμε τις παρατηρήσεις μας. Τροχό τύχης μπορούμε να βρούμε εδώ: https://spinthewheel.app/Q4HQy9hgc7
    γ) Αν κάνουμε το (β) και μόνο τότε, μπορούμε να απαντήσουμε τις ερωτήσεις 2 και 3.

Φυσική

  • Κεφάλαιο: Ένα κλειστό κύκλωμα.
  • Τα παιδιά που δεν είχαν το βιβλίο θα πρέπει να συμπληρώσουν τα εξής:
    • Στη σελίδα 104: τα στοιχεία από τα οποία αποτελείται το κλειστό κύκλωμα: μπαταρία, καλώδια, λυχνιολαβή, λαμπάκι, αλλά και να συνδέσουμε στην εικόνα την μπαταρία με τη λυχνιολαβή με τρόπο που να ανάψει το λαμπάκι.
    • Στη σελίδα 106 την παρατήρηση: Όταν συνδέω τη λυχνιολαβή στην μπαταρία, το λαμπάκι ανάβει.
    • Στη σελίδα 107 το συμπέρασμα: Η χρήση της λυχνιολαβής κάνει τη σύνδεση των λαμπτήρων ευκολότερη και ασφαλέστερη. Στην ίδια σελίδα μπορούμε να περιγράψουμε με δικά μας λόγια σε τι διαφέρουν οι τρεις εικόνες και ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του κάθε τρόπου σχεδίασης ενός κυκλώματος. Τέλος στο τέλος της σελίδας θα πρέπει από την 3η εικόνα να σχεδιάσουμε τα σύμβολα για το λαμπάκι, τα καλώδια και την μπαταρία.

Παρασκευή 7 Μαρτίου

Μαθηματικά

  • Βιβλίο μαθητή: προβλήματα 2 και 3 στη σελίδα 68.

Φυσική

  • Τετράδιο εργασιών: ασκήσεις 1 και 2 στη σελίδα 97 και άσκηση 4 στη σελίδα 103.
  • Παρακάτω μπορούμε να βρούμε όσα συμπληρώσαμε σήμερα:

Θρησκευτικά

Δεν προλάβαμε να κάνουμε, οπότε δεν προχωρήσαμε παρακάτω.