- Θεματικός κύκλος: "Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία"
- Τομέας: "Επιχειρηματικότητα- Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα"
Δραστηριότητα 1η: Αφόρμηση (αξιοποίηση φωτογραφιών και πρωτοσέλιδων)
Αξιοποίηση των φωτογραφιών ως αφόρμηση. Δεν δόθηκε καμία αρχική πληροφορία στους μαθητές αλλά αφέθηκαν –βοηθώντας με τις κατάλληλες ερωτήσεις- να μαντέψουν ποιο γεγονός αποτυπώνεται στις φωτογραφίες:
√ Τι βλέπετε παιδιά στις φωτογραφίες;
√ Πού θα μπορούσε να συμβαίνει αυτό;
√ Αναγνωρίζετε κανένα πρόσωπο; (κάποιοι μαθητές ίσως αναγνωρίσουν τον Βενιζέλο).
√ Τι νομίζετε ότι κάνουν όλοι αυτοί; Ποια στοιχεία μας προϊδεάζουν για τη σοβαρότητα του σκοπού της συνάντησης; Τι πληροφορίες μπορούν να μας δώσουν η ενδυμασία των προσώπων, οι εκφράσεις του προσώπου τους, η στάση του σώματός τους κλπ; Τι πληροφορίες μπορεί να μας δώσει ο χώρος; Υπάρχουν γυναίκες στις φωτογραφίες;
Αφού ο μαθητές έχουν πια κατανοήσει ότι αναφερόμαστε στη συνθήκη της Λωζάνης, ερωτώνται αν γνωρίζουν κάτι για το γεγονός.
Δραστηριότητα 2η: Ανάγνωση αποσπασμάτων της συνθήκης της Λωζάνης
Βλέπουμε χάρτες της Ελλάδας και τον τρόπο που εξελίχθηκαν τα σύνορά της στη διάρκεια του 19ου και 20ου αιώνα:

Βλέπουμε ότι στον χάρτη αυτό αναφέρονται και άλλες συνθήκες:
Συνθήκη του Βερολίνου, Συνθήκη του Βουκουρεστίου, Συνθήκη των Σεβρών. Γιατί έχουν τόση μεγάλη σημασία οι συνθήκες;
Τι παρατηρούμε ως προς τον χρόνο που υπογράφονται; (ότι υπογράφονται μετά τη λήξη μιας πολεμικής αναμέτρησης). Θυμόμαστε πώς αναφέρεται η συνθήκη της Λωζάνης στο πρωτοσέλιδο; (συνθήκη της ειρήνης…).
Οι μαθητές χωρίζονται σε τέσσερις (4) ομάδες.
Στην κάθε ομάδα δίνεται απόσπασμα από τη συνθήκη της Λωζάνης που αναφέρεται σε συγκεκριμένο θέμα:
-
- Συνθήκη ειρήνης (καθορισμός συνόρων της Τουρκίας).
- Προστασία των μειονοτήτων.
- Σύμβασις Περί ανταλλαγής των Ελληνικών και Τουρκικών πληθυσμών.
- Σύμβασις Περί εγκαταστάσεως και δικαστικής δικαιοδοσίας.
Στα αποσπάσματα έχουν επισημανθεί τα πιο σημαντικά σημεία.
Στο τέλος των αποσπασμάτων αναφέρονται ενέργειες που έκανε το τουρκικό κράτος, μετά την υπογραφή της συνθήκης.
Οι μαθητές καλούνται, αφού αναγνώσουν το απόσπασμά τους και τις ενέργειες του τουρκικού κράτους, να πουν στην ολομέλεια τι τους έκανε εντύπωση και να αναφέρουν ποια άρθρα της συνθήκης δεν σεβάστηκε το τουρκικό κράτος.





