Πρόγραμμα Τοπικής Ιστορίας
Τίτλος Προγράμματος
Από την Ακρόπολη των Αθηνών στην Ακρόπολη της Λίνδου.
Επίπεδο/Βαθμίδα
Δ΄- Ε΄- ΣΤ΄ Δημοτικού.
Γνωστικό αντικείμενο
Τοπική ιστορία.
Τάξη/εις
Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ Δημοτικού.
Πρόγραμμα Σπουδών
Σύνδεση με το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών Ιστορίας (Υ.Α. 10545/Δ1/2023).
17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης
- Στόχος 4: Ποιοτική Εκπαίδευση
- Στόχος 11: Βιώσιμες Πόλεις και Κοινότητες
- Στόχος 17: Συνεργασία για τους Στόχους.
Θεματική Ενότητα (Εργαστήρια Δεξιοτήτων)
Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη.
Σύντομη περιγραφή της δράσης
Μέσα από ζωντανά διαδικτυακά μαθήματα και κοινές δημιουργικές δραστηριότητες στην ψηφιακή κοινότητα μάθησης (e-me) και στο ιστολόγιό της, οι μαθητές/τριες των συνεργαζόμενων σχολείων διερευνούν, συγκρίνουν και αναδεικνύουν την τοπική ιστορία, τα ιστορικά μνημεία και τα ήθη–έθιμα/παραδόσεις των περιοχών τους (Ακρόπολη Αθήνας και Ακρόπολη Λίνδου).
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Όταν ολοκληρωθεί η δράση, οι μαθητές/τριες:
- Αναγνωρίζουν τη σημασία των δύο Ακροπόλεων στην τοπική και γενική ιστορία.
- Συνεργάζονται σε μικτές διασχολικές ομάδες, χρησιμοποιώντας ψηφιακά εργαλεία για ανταλλαγή καρτών, βιντεομηνυμάτων, εικαστικών δημιουργιών.
- Παρουσιάζουν ιστορικά και πολιτιστικά στοιχεία κάθε τόπου με ψηφιακές αφίσες και βίντεο-ξεναγήσεις.
- Ενισχύουν τη συνεργασία, την αλληλεγγύη και το αίσθημα «ανήκειν» σε μια ευρύτερη μαθητική κοινότητα.
Πεδίο Υλοποίησης
- Προορισμοί γύρω από το σχολείο
- Προορισμοί σε απόσταση (εικονικές ξεναγήσεις και παρουσιάσεις)
- Ψηφιακός χώρος (e-me κυψέλη, ιστολόγιο)
Φάσεις Υλοποίησης
- Διερεύνηση (3 διδακτικές ώρες)
Στόχος φάσης: Να συγκεντρωθούν αρχικές γνώσεις και ερωτήματα των μαθητών για τις δύο Ακροπόλεις, να χαρτογραφηθούν αυτές οι ιδέες σε ένα κοινό εννοιολογικό χάρτη (mind-map) και να προκύψουν ερευνητικά ερωτήματα.
- Παρουσίαση εικόνων & ερωτήματα
- Ιδεοθύελλα λέξεων/φράσεων σε e-me chat
- Σύγχρονη διαδικτυακή συνάντηση για κατασκευή εννοιολογικού χάρτη στο αντίστοιχο εργαλείο της e-me
- Διατύπωση ερευνητικών ερωτημάτων σε κοινόχρηστο συνεργατικό Google Docs
- Προετοιμασία / Σχεδιασμός (4 διδακτικές ώρες)
Στόχος φάσης: Να οργανώσουν οι μαθητές/τριες τις επιμέρους δράσεις, να αναλάβουν ρόλους, να σχεδιάσουν τα μέσα (αφίσες, βίντεο, εικαστικά) και να έρθουν σε επαφή με εξωτερικούς φορείς.
- Διασχολικές ομάδες ρόλων (ιστορικοί, εικαστικοί, ξεναγοί).
- Επαφές με Μουσείο Ακρόπολης και Αρχαιολογική Υπηρεσία Ρόδου για άντληση υλικού
- Σχεδιασμός προϊόντων (αφίσες, βίντεο).
- Υλοποίηση (6 διδακτικές ώρες)
Στόχος φάσης: Να παράξουν οι μαθητές/τριες τα τελικά προϊόντα των εργασιών τους και να τα διαμοιραστούν σε σύγχρονες διαδικτυακές συναντήσεις.
- Παρουσίαση μνημείων σε ζωντανά μαθήματα.
- Κατασκευή μοντέλων, ζωγραφική, βιντεομηνύματα.
- Ανταλλαγή προϊόντων εργασιών με αναρτήσεις στο ιστολόγιο της e-me και σχολιασμός από τα/τις άλλα/ες τμήματα/τάξεις.
Σημείωση: Κάθε ομάδα ανεβάζει υλικό στην κοινή κυψέλη e-me, έτσι όλες οι τάξεις βλέπουν και σχολιάζουν.
- Επικοινωνία – Διάχυση (2 διδακτικές ώρες)
Στόχος φάσης: Να κοινοποιηθεί το σχέδιο εργασίας (project) στην ευρύτερη σχολική και τοπική κοινότητα.
- Ψηφιακή έκθεση σε κυψέλη e-me/ιστολόγιο
- Διαδικτυακή ή δια ζώσης παρουσίαση σε γονείς/κηδεμόνες και τοπικά μέσα.
- Αναστοχασμός (2 διδακτικές ώρες)
Στόχος φάσης: Να αναστοχαστούν οι μαθητές/τριες πάνω στις γνώσεις, τα συναισθήματα και τις εμπειρίες τους.
- Ομαδική συζήτηση: Διαμοιρασμός γνώσεων, συναισθημάτων, εμπειριών.
- Άρθρα στο ιστολόγιο για την εμπειρία συμμετοχής στο project (ή ατομικό ημερολόγιο).
