English

Πρόγραμμα Τοπικής Ιστορίας

Τίτλος Προγράμματος

Από την Ακρόπολη των Αθηνών στην Ακρόπολη της Λίνδου.

Επίπεδο/Βαθμίδα
Δ΄- Ε΄- ΣΤ΄ Δημοτικού.

Γνωστικό αντικείμενο

Τοπική ιστορία.

Τάξη/εις

Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ Δημοτικού.

Πρόγραμμα Σπουδών

Σύνδεση με το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών Ιστορίας  (Υ.Α. 10545/Δ1/2023).

17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης

  • Στόχος 4: Ποιοτική Εκπαίδευση
  • Στόχος 11: Βιώσιμες Πόλεις και Κοινότητες
  • Στόχος 17: Συνεργασία για τους Στόχους.

Θεματική Ενότητα (Εργαστήρια Δεξιοτήτων)

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη.

Σύντομη περιγραφή της δράσης

Μέσα από ζωντανά διαδικτυακά μαθήματα και κοινές δημιουργικές δραστηριότητες στην ψηφιακή κοινότητα μάθησης (e-me) και στο ιστολόγιό της, οι μαθητές/τριες των συνεργαζόμενων σχολείων διερευνούν, συγκρίνουν και αναδεικνύουν την τοπική ιστορία, τα ιστορικά μνημεία και τα ήθη–έθιμα/παραδόσεις των περιοχών τους (Ακρόπολη Αθήνας και Ακρόπολη Λίνδου).

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Όταν ολοκληρωθεί η δράση, οι μαθητές/τριες:

  • Αναγνωρίζουν τη σημασία των δύο Ακροπόλεων στην τοπική και γενική ιστορία.
  • Συνεργάζονται σε μικτές διασχολικές ομάδες, χρησιμοποιώντας ψηφιακά εργαλεία για ανταλλαγή καρτών, βιντεομηνυμάτων, εικαστικών δημιουργιών.
  • Παρουσιάζουν ιστορικά και πολιτιστικά στοιχεία κάθε τόπου με ψηφιακές αφίσες και βίντεο-ξεναγήσεις.
  • Ενισχύουν τη συνεργασία, την αλληλεγγύη και το αίσθημα «ανήκειν» σε μια ευρύτερη μαθητική κοινότητα.

Πεδίο Υλοποίησης

  • Προορισμοί γύρω από το σχολείο
  • Προορισμοί σε απόσταση (εικονικές ξεναγήσεις και παρουσιάσεις)
  • Ψηφιακός χώρος (e-me κυψέλη, ιστολόγιο)

Φάσεις Υλοποίησης

  1. Διερεύνηση (3 διδακτικές ώρες)

Στόχος φάσης: Να συγκεντρωθούν αρχικές γνώσεις και ερωτήματα των μαθητών για τις δύο Ακροπόλεις, να χαρτογραφηθούν αυτές οι ιδέες σε ένα κοινό εννοιολογικό χάρτη (mind-map) και να προκύψουν ερευνητικά ερωτήματα.

  • Παρουσίαση εικόνων & ερωτήματα
  • Ιδεοθύελλα λέξεων/φράσεων σε e-me chat
  • Σύγχρονη διαδικτυακή συνάντηση για κατασκευή εννοιολογικού χάρτη στο αντίστοιχο εργαλείο της e-me
  • Διατύπωση ερευνητικών ερωτημάτων σε κοινόχρηστο συνεργατικό Google Docs
  1. Προετοιμασία / Σχεδιασμός (4 διδακτικές ώρες)

Στόχος φάσης: Να οργανώσουν οι μαθητές/τριες τις επιμέρους δράσεις, να αναλάβουν ρόλους, να σχεδιάσουν τα μέσα (αφίσες, βίντεο, εικαστικά) και να έρθουν σε επαφή με εξωτερικούς φορείς.

  • Διασχολικές ομάδες ρόλων (ιστορικοί, εικαστικοί, ξεναγοί).
  • Επαφές με Μουσείο Ακρόπολης και Αρχαιολογική Υπηρεσία Ρόδου για άντληση υλικού
  • Σχεδιασμός προϊόντων (αφίσες, βίντεο).
  1. Υλοποίηση (6 διδακτικές ώρες)

Στόχος φάσης: Να παράξουν οι μαθητές/τριες τα τελικά προϊόντα των εργασιών τους και να τα διαμοιραστούν σε σύγχρονες διαδικτυακές συναντήσεις.

  • Παρουσίαση μνημείων σε ζωντανά μαθήματα.
  • Κατασκευή μοντέλων, ζωγραφική, βιντεομηνύματα.
  • Ανταλλαγή προϊόντων εργασιών με αναρτήσεις στο ιστολόγιο της e-me και σχολιασμός από τα/τις άλλα/ες τμήματα/τάξεις.

Σημείωση: Κάθε ομάδα ανεβάζει υλικό στην κοινή κυψέλη e-me, έτσι όλες οι τάξεις βλέπουν και σχολιάζουν.

  1. Επικοινωνία – Διάχυση (2 διδακτικές ώρες)

Στόχος φάσης: Να κοινοποιηθεί το σχέδιο εργασίας (project) στην ευρύτερη σχολική και τοπική κοινότητα.

  • Ψηφιακή έκθεση σε κυψέλη e-me/ιστολόγιο
  • Διαδικτυακή ή δια ζώσης παρουσίαση σε γονείς/κηδεμόνες και τοπικά μέσα.
  1. Αναστοχασμός (2 διδακτικές ώρες)

Στόχος φάσης: Να αναστοχαστούν οι μαθητές/τριες πάνω στις γνώσεις, τα συναισθήματα και τις εμπειρίες τους.

  • Ομαδική συζήτηση: Διαμοιρασμός γνώσεων, συναισθημάτων, εμπειριών.
  • Άρθρα στο ιστολόγιο για την εμπειρία συμμετοχής στο  project (ή ατομικό ημερολόγιο).