Ελληνικά

Ε΄ Δημοτικού____________________________________________________________

Κεφάλαιο 13ο  

Κατασκευές                    

Μάθημα 4                             4. Μαθηματικές κατασκευές

Κατασκευές Παραλληλογράμμων

ονοματεπώνυμο:__________________________________________________________

Προτεινόμενες Ασκήσεις

1)Ορθογραφία: Για να κατασκευάσουμε ένα πλάγιο παραλληλόγραμμο χαράζουμε πρώτα ένα ευθύγραμμο τμήμα ΑΒ όσων εκατοστών θέλουμε.

2)Λέξεις: παραλληλόγραμμο, κατασκευάζω-κατασκευή-κατασκευαστής, σημειώνω-σημείωση

3)Να αντικατασταθούν χρονικά οι παρακάτω ρηματικοί τύποι:

μετράμε, σημειώνουμε, ανέβαλλαν, υποβάλλει, εκβάλλει,

4)Συμπλήρωσε το κενό κάθε πρότασης με τον κατάλληλο τύπο της σύνθετης λέξης που σχηματίζεται από την αρχαία πρόθεση της και από το ρήμα βάλλω:

α. Η ……………………….των εχθρικών στρατευμάτων στα εδάφη μας άρχισε τα χαράματα. (εις)

β. Ο Αξιός ποταμός …………………………. στον Θερμαϊκό κόλπο. (εκ)

γ. Η πυροσβεστική έσπευσε στη ……………………….. των οδών Παπαφλέσσα και Βορείου Ηπείρου που φλεγόταν το κτίριο. (συν)

δ. Δεν ήθελα να σε …………………………… μπροστά στους φίλους σου. (προ)

ε. Η πρώτη ……………………………… της ταινίας θα γίνει αυτό το Σάββατο. (προ)

στ. Θεωρώ ότι η αντίδραση σου είναι …………………………………… (υπέρ)

ζ. Ο δικηγόρος ζήτησε …………………………….. της εκδίκασης της υπόθεσης. (ανά)

η. Η ………………………………… των συντάξεων θα γίνει στις 2 του μηνός. (κατά)

θ. Το δικαστήριο απάλλαξε τον κατηγορούμενο λόγω ………………………………. . (αμφι)

ι. Πρέπει να ………………………………….. αίτηση για να λάβεις μέρος στον διαγωνισμό. (υπό)

 

5)Συμπλήρωσε τις προτάσεις βάζοντας το ρήμα της παρένθεσης στον σωστό τύπο:

α. …………………………… κάθε δυνατή προσπάθεια να συγκεντρώσει τα χρήματα, αλλά δεν τα κατάφερε. (καταβάλλω)

β. Θα τηλεφωνήσω και ………………………… το ραντεβού με τον οδοντίατρο. (αναβάλλω)

γ. Αισθάνθηκα ότι με ………………………….. . (προσβάλλω)

δ. Θέλω να δω για πόσο ακόμη ………………………………… τη συνάντηση. (αναβάλλω)

ε. Του ……………………………. μήνυση γιατί με έβρισε. (υποβάλλω)

στ. Σας ………………………….. τα σέβη μου, κύριε πρόεδρε. (υποβάλλω)

ζ. Παλιότερα συχνά ………………………… στις αντιδράσεις μου. (υπερβάλλω)

η. Τον ………………………………… από το σχολείο του λόγω ανάρμοστης συμπεριφοράς. (αποβάλλω)

θ. ………………………….. το επίδομα θέρμανσης μέχρι το Φεβρουάριο. (καταβάλλω)

 

Υ.Γ: Αύριο, Τρίτη 18 Μαρτίου 2014 να μην ξεχάσετε να φέρετε μαζί σας το β΄ τεύχος της Νεοελληνικής Γλώσσας και το Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων. Θα ασχοληθούμε με τα επετειακά κείμενα της 25ης Μαρτίου 1821.

6)Συμπληρώστε τον πίνακα γράφοντας του αριθμούς με γράμματα:

 

Αριθμοί Απόλυτα Αριθμητικά Τακτικά Αριθμητικά
3    
16    
28    
234    
367    
449    
154    
789    
942    

 

7)Γράφω με μια λέξη τα παρακάτω αριθμητικά, όπως στο παράδειγμα:

α. ένας και μισός αιώνας: ……………ενάμισης αιώνας…………..…..

β. μία και μισή φέτα: ………………………………………………………

γ. δύο και μισός χρόνος: ………………………………………….……….

δ. ένα και μισό μήλο: ………………………………………………..…….

ε. εννέα και μισό χρόνια: ………………………………………………….

στ. έξι και μισό χιλιόμετρο: ………………………………………….……

ζ. τέσσερις και μισή ώρες: …………………………………………………

η. οκτώ και μισή μέρες: ……………………………………..…………….

 

8)Σημασιολογική ερώτηση επί του κειμένου:

Πώς μπορούμε να κατασκευάσουμε ένα ορθογώνιο παραλληλόγραμμο;

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6/θέσιο Δημοτικό Σχολείο Προκοπίου Εύβοιας

Δευτέρα  17 Μαρτίου/του Μάρτη 2014

Καλή σας επιτυχία!!!

Επίσκεψη σε Μοναστήρι

Πλησιάζοντας σε κάθε μοναστήρι, το πρώτο πράγμα που παρατηρούν οι επισκέπτες είναι ότι κτιριακά τα μοναστήρια μοιάζουν με μεγάλα κάστρα, σαν οχυρωμένες μεσαιωνικές πολιτείες. Περιβάλλονται από ένα επιβλητικό και πανύψηλο τείχος ενισχυμένο κατά διαστήματα με πυργίσκους, πολεμίστρες και ζεματίστρες. Ο λόγος που υπαγόρευσε στους μοναχούς τέτοιου είδους κατασκευές, ήταν η ανάγκη που είχαν να αμυνθούν απέναντι στους πολλούς και διάφορους εχθρούς που επιχείρησαν να κατακτήσουν και να λεηλατήσουν το Όρος ανά τους αιώνες (πειρατές, Φράγκοι, Καταλανοί, κτλ).

Στη μέση περίπου του τείχους βρίσκεται η μία και μοναδική είσοδος τους μοναστηριού, με δύο πύλες σε μικρή απόσταση η μία από την άλλη. Οι πύλες κλείνουν με βαριές ξύλινες πόρτες επενδυμένες εσωτερικά με μακριές σιδερένιες λάμες και εξωτερικά με μεγάλες μεταλλικές πλάκες. Ανάμεσα στις δύο πύλες βρίσκεται ένα μικρό κελί όπου οι επισκέπτες συναντούν τον Πυλωρό. Δουλειά του Πυλωρού είναι να ασφαλίζει τις πόρτες μετά τη δύση του ηλίου και να τις ανοίγει με την ανατολή. Ακόμη, ελέγχει τα διαμονητήρια των επισκεπτών και τους οδηγεί στο αρχονταρίκι.

Εκεί, οι επισκέπτες συναντούν τον Αρχοντάρη, ο οποίος θα τους προσφέρει νερό, καφέ, τσίπουρο και λουκούμι. Αργότερα, και αφού οι επισκέπτες υπογράφουν στο βιβλίο των επισκεπτών, ο βοηθός του Αρχοντάρη, ο παραρχοντάρης, τους οδηγεί στα δωμάτιά τους για να ξεκουραστούν.

Το απόγευμα (γύρω στις 16:00) οι επισκέπτες κατεβαίνουν στη μεγάλη αυλή όπου βρίσκεται το καθολικό. Είναι ο κεντρικός ναός του κάθε μοναστηριού και συνήθως η θέση του είναι στο κέντρο της αυλής. Δίπλα από αυτό είναι η φιάλη που χρησιμεύει για την τέλεση του αγιασμού των υδάτων. Γύρω από το ναό υπάρχουν  άλλα παρεκκλήσια, διάφορα κτίρια και πολλά δέντρα. Σε κάποιο σημείο στην αυλή και πάντα στο καθολικό υψώνονται οι πύργοι των κωδωνοστασίων, όπου κρέμονται ένα πλήθος από καμπάνες διαφόρων σχημάτων και μεγεθών.

Μπαίνοντας στο καθολικό οι επισκέπτες για να παρακολουθήσουν τον Εσπερινό, παρατηρούν ότι σε όλα τα μέρη του ναού υπάρχει μια κλίμακα ανόδου και τελειώσεως, που ξεκινά από τον ένα χώρο στον άλλο, από παρεκκλήσι σε παρεκκλήσι, από το τέμπλο, τις εικονογραφήσεις στους τοίχους και καταλήγει στον κυρίως ναό, στο Ιερό βήμα, με αποκορύφωση του τεντώματος της ψυχής στον τρούλο, όπου ο Παντοκράτορας Χριστός εποπτεύει τον κόσμο.

Αμέσως μετά τον Εσπερινό ακούγεται το σήμαντρο που ειδοποιεί τον κόσμο ότι πρέπει να πάει στην Τράπεζα γιατί ήρθε η ώρα του φαγητού. Η Τράπεζα, κατασκευασμένη για να χωράει πολλούς πιστούς είναι ένα μεγάλο και ευρύχωρο κτίριο, συνήθως απέναντι από το καθολικό. Πρώτα στην αίθουσα μπαίνει ο Ηγούμενος, ακολουθούν οι υπόλοιποι μοναχοί και τέλος οι επισκέπτες. Γενικά η τροφή των αγιορειτών μοναχών είναι λιτή. Το κρέας λείπει εντελώς και συνήθως το δείπνο αποτελείται από όσπρια, ζυμαρικά, λαχανικά, ελιές, ορισμένες φορές λάδι, ψαρικά και φρούτα. Αξιόλογο είναι το παραδοσιακό ψωμί τους ενώ το κρασί τους που συνοδεύει κάθε γεύμα είναι θεσπέσιο. Στη μέση περίπου της αριστερής πλευράς της τράπεζας υπάρχει ένας άμβωνας όπου ο Αναγνώστης διαβάζει διάφορα αναγνώσματα και κηρύγματα κατά τη διάρκεια του φαγητού.

Με το πέρας της Τράπεζας οι επισκέπτες επιστρέφουν στο καθολικό. Εκεί τους περιμένει ο Βηματάρης, ο οποίος βγάζει τα Άγια Λείψανα του αρχείου του μοναστηριού στο Ιερό βήμα για να τα προσκυνήσει ο  κόσμος.

Από κει και πέρα η υπόλοιπη ημέρα είναι ελεύθερη. Αυτές είναι οι σπουδαιότερες ίσως στιγμές όπου οι επισκέπτες τριγυρνούν στην αυλή, πηγαίνουν και ξεκουράζονται ή βρίσκουν κάποιους μοναχούς, συζητούν μαζί τους, ακούν τις απόψεις τους. Οι μοναχοί με υπομονή και καλοσύνη προσφέρουν τις εμπειρίες και τις συμβουλές τους και το κυριότερο δίνουν τις ευχές τους.

Το πρωί (γύρω στις 04:00) οι επισκέπτες πηγαίνουν πάλι στο καθολικό για να παρακολουθήσουν τον όρθρο και τη θεία Λειτουργία. Ακολουθεί η τράπεζα (γύρω στις 08:00) και κατόπιν οι επισκέπτες αποχωρούν από το μοναστήρι και συνεχίζουν το ταξίδι τους.

 

Νεοελληνική Γλώσσα

Ε΄ Δημοτικού____________________________________________________________

Κεφάλαιο 13ο  

Κατασκευές                     

Μάθημα 3                             3. Επίσκεψη σε μοναστήρι.

ονοματεπώνυμο:__________________________________________________________

Προτεινόμενες Ασκήσεις

1)Πολύ καλή ανάγνωση του μαθήματος.

2)Ορθογραφία: Εκεί, οι επισκέπτες συναντούν τον Αρχοντάρη, ο οποίος θα τους προσφέρει νερό, καφέ, τσίπουρο και λουκούμι. Αργότερα, και αφού οι επισκέπτες υπογράφουν στο βιβλίο των επισκεπτών, ο βοηθός του Αρχοντάρη, ο παραρχοντάρης, τους οδηγεί στα δωμάτιά τους για να ξεκουραστούν.

3)Λέξεις: οχυρώνω-οχύρωση, πυργίσκος, πειρατής, επιχειρώ-επιχείρηση, είσοδος, πύλη, ανατολή, δύση, αρχονταρίκι, παρεκκλήσι, κωδωνοστάσιο, ευρύχωρος, δείπνο, λείψανα, προσκυνώ-προσκύνηση, προσκυνητής

4)Να αντικατασταθούν χρονικά οι παρακάτω ρηματικοί τύποι:

επιχείρησαν, συναντούν, παρατηρούν, συζητούν

5)Να κλιθούν οι παρακάτω συνεκφορές σε ενικό και πληθυντικό αριθμό.

των ευλαβών προσκυνητών, του πανύψηλου τείχους, τις μεγάλες μεταλλικές πλάκες, το επιβλητικό κωδωνοστάσιο

  Ενικός Αριθμός
ονομαστική
γενική του πανύψηλου τείχους
αιτιατική
κλητική
  Πληθυντικός Αριθμός
ονομαστική  
γενική των ευλαβών προσκυνητών  
αιτιατική
κλητική  

 

  Ενικός Αριθμός
ονομαστική το επιβλητικό κωδωνοστάσιο
γενική  
αιτιατική
κλητική
  Πληθυντικός Αριθμός
ονομαστική
γενική
αιτιατική τις μεγάλες μεταλλικές πλάκες
κλητική

6)Σημασιολογική ερώτηση επί του κειμένου:

Τι είναι η Τράπεζα σε ένα μοναστήρι; Ποια η καθημερινή διατροφή των μοναχών στα μοναστήρια;

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7)Να βρείτε λίγα πληροφοριακά στοιχεία για το μοναστήρι του Όσιου Δαβίδ.

(Δεκτές γίνονται φωτοτυπίες και αρχεία από το διαδίκτυο (internet)).

 

 

8)Να σχηματίσετε ουσιαστικά από τα παρακάτω ρήματα:

επισκέπτομαι
ειδοποιώ
προσκυνώ
μιλώ
επιδεινώνω
λεηλατώ
καταλαμβάνω
κυριεύω
πολιορκώ
καταδυναστεύω  
υποβαθμίζω  
αναβαθμίζω  
εκσυγχρονίζω  
ανακαινίζω  
εισβάλλω  

 

9)Να σχηματίσετε ρήματα από τα παρακάτω ουσιαστικά:

 

επένδυση  
εκλογή  
πριμοδότηση  
εξουσιοδότηση  
εκπλήρωση  
διαγραφή  
υπογραφή  
ανακοίνωση  
υπαγόρευση  
επικρότηση  
στηλίτευση  
μορφοποίηση  
εκποίηση  
υπονόμευση  
εκμετάλλευση  
ποδηγέτηση  
αποδοχή  

 

 

6/θέσιο Δημοτικό Σχολείο Προκοπίου Εύβοιας

Τετάρτη 10 Μαρτίου/του Μάρτη 2010

Καλή σας επιτυχία!!!

ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ.

Οι πρώτες εικόνες που υπέπεσαν στην αντίληψη του ανθρώπου ήταν οι ευθύγραμμες ακτίνες του φωτός και ο κυκλικός δίσκος της σελήνης και του ήλιου. Ήταν φυσικό λοιπόν τα πρώτα γεωμετρικά σχήματα που κατασκευάστηκαν, όταν πια η Γεωμετρία με την εμπειρική μορφή της είχε μπει στη ζωή των ανθρώπων, να είναι η ευθεία και ο κύκλος.

Τα Μαθηματικά από πολύ νωρίς βρέθηκαν συνδεδεμένα με τη φιλοσοφία και τη στήριξαν στις διάφορες προσπάθειες της να διερευνήσει το «Θείον». Το αποτέλεσμα ήταν η ευθεία και ο κύκλος να αποκτήσουν ιδιαίτερη σημασία εκφράζοντας η μεν τη «ζωή», ο δε το «Θείον». Έτσι φθάσαμε στο σημείο, για αιώνες μετά την ανακάλυψη της απόδειξης, να θεωρούν ανεπίτρεπτη την επίλυση οποιουδήποτε προβλήματος με τη χρήση άλλων γραμμών ή οργάνων εκτός από το χάρακα και το διαβήτη.

Με τα δύο αυτά όργανα λύνονται, πράγμα που ήταν γνωστό στους αρχαίους Έλληνες, όλα τα προβλήματα 1ου και 2ου βαθμού. Όταν όμως προέκυψαν προβλήματα ανώτερου βαθμού, όπως το Δήλιο (Διπλασιασμός του Κύβου) ή η τριχοτόμηση της γωνίας κ.λ.π., διαπιστώθηκε ότι τα όργανα αυτά και μόνα δεν μπορούσαν να δώσουν λύσεις. Έτσι, παρά τις θρησκευτικές προκαταλήψεις χρησιμοποιήθηκαν νέες καμπύλες, εκτός του κύκλου και όργανα διάφορα του κανόνα και διαβήτη, που έδωσαν υπέροχες θεωρητικές και πρακτικές λύσεις, που όμως για αιώνες είχαν τον τίτλο του «απαράδεκτου». Σχετικά με τις διάφορες κατηγορίες προβλημάτων ο Πάππος ο Αλεξανδρινός (3ος αιώνας μ.Χ.)στο 3ο βιβλίο της «Συναγωγής» του αναφέρει ότι: «…Οι αρχαίοι παραδέχοντο ότι τα γεωμετρικά προβλήματα ανήκουν σε τρεις κατηγορίες, τα επίπεδα, τα στερεά και τα γραμμικά».

Καλούνται «επίπεδα» τα προβλήματα τα οποία μπορούν να επιλυθούν με τη βοήθεια ευθειών και περιφερειών κύκλου, σωστά, γιατί οι χρησιμοποιούμενες γραμμές προέρχονται από το επίπεδο.

Τα προβλήματα των οποίων η λύση απαιτεί μία ή περισσότερες κωνικές τομές, καλούνται «στερεά», γιατί σε αυτά γίνεται χρήση επιφανειών στερεών, κυρίως δε κωνικών επιφανειών.

Τέλος, η τρίτη κατηγορία των προβλημάτων «τα γραμμικά», καλούνται έτσι γιατί σε αυτά πέραν των γραμμών, τις οποίες έχουμε παραπάνω αναφέρει, χρησιμοποιούνται ακόμη πολυπλοκότερες, όπως είναι οι έλικες, οι τετραγωνίζουσες, οι κογχοειδείς και οι κισσοειδείς, οι οποίες παρουσιάζουν ιδιότητες ποικίλες και θαυμαστές.

 

 

 

 

 

Νεοελληνική Γλώσσα

Ε΄ Δημοτικού____________________________________________________________

Κεφάλαιο 13ο  

Κατασκευές                    

Μάθημα 2ο                              2. Γεωμετρικές κατασκευές

ονοματεπώνυμο:__________________________________________________________

Προτεινόμενες Ασκήσεις

1)Πολύ καλή ανάγνωση του μαθήματος.

2)Ορθογραφία: Τα Μαθηματικά από πολύ νωρίς βρέθηκαν συνδεδεμένα με τη φιλοσοφία κα τη στήριξαν στις διάφορες προσπάθειες της να διερευνήσει το «Θείον». Το αποτέλεσμα ήταν η ευθεία και ο κύκλος να αποκτήσουν ιδιαίτερη σημασία εκφράζοντας η μεν τη «ζωή», ο δε το «Θείον».

3)Λέξεις: ευθεία, εμπειρικός-ή-ό, συνδεδεμένος, προσπάθεια, κύκλος, ανακάλυψη, απόδειξη, επίλυση, θεωρητικός-ή-ό, κύβος, επιφάνεια.

4)Να αντικατασταθούν χρονικά οι παρακάτω ρηματικοί τύποι:

κατασκευάστηκαν, να διερευνήσει

5)Να κλιθούν οι παρακάτω συνεκφορές σε ενικό και πληθυντικό αριθμό.

οι ευθύγραμμες ακτίνες, ο κυκλικός δίσκος, των υπέροχων θεωρητικών λύσεων,

τις κωνικές επιφάνειες

  Ενικός Αριθμός
ονομαστική ο κυκλικός δίσκος
γενική
αιτιατική
κλητική
  Πληθυντικός Αριθμός
ονομαστική οι ευθύγραμμες ακτίνες  
γενική  
αιτιατική
κλητική  

 

 

  Ενικός Αριθμός
ονομαστική
γενική  
αιτιατική
κλητική
  Πληθυντικός Αριθμός
ονομαστική
γενική των υπέροχων θεωρητικών λύσεων
αιτιατική τις κωνικές επιφάνειες
κλητική

6)Σημασιολογική ερώτηση επί του κειμένου:

Ποιες ήταν οι πρώτες εικόνες  που υπέπεσαν στην αντίληψη των ανθρώπων και σχετίζονταν με την κατασκευή γεωμετρικών σχημάτων; Ποια γεωμετρικά σχήματα κατασκευάστηκαν με βάση αυτές τις εικόνες;

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

7)Να μετατρέψεις τη σύνταξη των παρακάτω προτάσεων από ενεργητική σε παθητική.

α)Οι επιστήμονες ανακάλυψαν νέα φάρμακα για τις ασθένειες.

_______________________________________________________________________

β)Οι ισχυροί άνεμοι προκάλεσαν σοβαρά προβλήματα στις θαλάσσιες συγκοινωνίες.

_______________________________________________________________________

γ)Τα ισχυρά κύματα βυθίσαν πολλές βάρκες και προκάλεσαν σοβαρές ζημιές στην προβλήτα του λιμανιού.

____________________________________________________________________________________________________________­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­____________________________________

δ)Η παρατεταμένη ανομβρία θα προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στις αγροτικές καλλιέργειες.

_______________________________________________________________________

ε)Τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα της κινητής τηλεφωνίας προκαλούν σοβαρά εγκεφαλικά προβλήματα.

_______________________________________________________________________

στ)Τα ορμητικά νερά του Αξιού γκρέμισαν τη γέφυρα που συνέδεε την Αξιούπολη με το Πολύκαστρο.

_______________________________________________________________________

ζ)Οι γεωργοί έκλεισαν συμφωνία για την πώληση των προϊόντων τους.

_______________________________________________________________________

η)Ο πρόεδρος της Ελληνικής δημοκρατίας βράβευσε χθες στην αίθουσα της παλαιάς βουλής τους αριστούχους μαθητές της σχολικής χρονιάς 2008-2009.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

8)Να μετατρέψεις τη σύνταξη των παρακάτω προτάσεων από παθητική σε ενεργητική.

α)Ο Μάκης αποκαλείται από όλους αρχηγός.

_______________________________________________________________________

β)Ο τραυματίας μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο από τους πεζούς.

_______________________________________________________________________

γ)Ο Πέτρος θεωρήθηκε από όλους υπεύθυνος για τη ζημιά.

_______________________________________________________________________

δ)Πολλοί διαδηλωτές συνελήφθησαν από τους αστυνομικούς για φθορά δημόσιας περιουσίας.

_______________________________________________________________________

ε)Σοβαρές ζημιές προκλήθηκαν στα κτίρια από τον ισχυρό σεισμό μεγέθους 6,5 βαθμών της κλίμακας ρίχτερ.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________

ζ)Το χωράφι οργώθηκε από τον γεωργό.

_______________________________________________________________________

η)Η μηχανή επισκευάστηκε από τον τεχνικό.

_______________________________________________________________________

θ)Τα διαγωνίσματα διορθώθηκαν από το δάσκαλο.

_______________________________________________________________________

ι)Τα θεμέλια του σπιτιού σκάφτηκαν από τους εκσκαφείς.

_______________________________________________________________________

 

ια)Πολλά δέντρα ξεριζώθηκαν από τον ισχυρό άνεμο.

_______________________________________________________________________

ιβ)Απαγορευτικό απόλπου των πλοίων από όλα τα λιμάνια της χώρας εξεδώθηκε από το υπουργείο εμπορικής ναυτιλίας.

____________________________________________________________________________________________­____________________________________________________

ιγ)Οι στρατιωτικές επιχειρήσεις πραγματοποιήθηκαν με απαράμιλλό θάρρος και σύνεση από τους στρατιώτες του τάγματος.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ιδ)Χιλιάδες στρέμματα δασικής έκτασης αποτεφρώθηκαν τον Αύγουστο του 1995 από την πυρκαγιά που ξέσπασε στα δάση της Αττικής.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ιε)Το πρόβλημα της λειψυδρίας αντιμετωπίστηκε από τους κατοίκους των νησιών με αφαλάτωση των υδάτων της θάλασσας.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 9)Διαβάστε με προσοχή το παρακάτω κείμενο και προσπαθήστε να το ξαναγράψετε με παθητική σύνταξη όπου είναι δυνατόν. Μην ξεχάσετε να κάνετε όσες αλλαγές χρειάζονται.

«Το ακρογιάλι με τους μικρούς κόλπους έκρυβε πολλούς κινδύνους. Οι γονείς απαγόρευαν στα παιδιά τους περιπάτους στους κολπίσκους και οι μανάδες είχαν καλλιεργήσει το φόβο στα παιδιά από τις ιστορίες για πειρατές και μάγισσες που κατοικούσαν εκεί. Οι ιστορίες, όμως αυτές γοήτευαν τα παιδιά».

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

Το γραμματικό φαινόμενο του μαθήματος

Οι αναφορικές προτάσεις

Αναφορικές προτάσεις ονομάζονται δευτερεύουσες προτάσεις που αποδίδονται σε κάποιον όρο άλλης πρότασης, ο οποίος μπορεί να υπάρχει στο λόγο ή να μην υπάρχει και να εννοείται.

Οι αναφορικές προτάσεις διακρίνονται σε:

α)ονοματικές που προσδιορίζουν έναν ονοματικό όρο της πρότασης.

π.χ. Όποιος το γνωρίζει να σηκώσει το χέρι του.

Σε αυτήν την περίπτωση εισάγονται με τις αναφορικές αντωνυμίες:

όποιος, όποια, όποιο, ο οποίος, η οποία, το οποίο, όσος, όση, όσο, που, ό,τι

 

β)επιρρηματικές που προσδιορίζουν ένα επίρρημα ή έναν επιρρηματικό προσδιορισμό.

π.χ. Να πάτε τώρα όπου είναι η θέση σας.

Σε αυτήν την περίπτωση εισάγονται με τα αναφορικά επιρρήματα:

όπου, που,  οπουδήποτε, όπως, πως, όσο, καθώς

 

Οι αναφορικές προτάσεις μπορεί να είναι:

α)προσδιοριστικές ή αναγκαίες όταν είναι απαραίτητο συμπλήρωμα του όρου που προσδιορίζουν. Σε αυτήν την περίπτωση δε χωρίζονται με κόμμα από την πρόταση που περιέχει τον προσδιοριζόμενο όρο.

π.χ. Ήταν άνθρωπος που θα τα έβγαζε πέρα σε όλες τις περιπτώσεις.

 

β)μη προσδιοριστικές, προσθετικές ή παραθετικές όταν δεν αποτελούν απαραίτητο συμπλήρωμα του όρου που προσδιορίζουν. Σε αυτήν την περίπτωση χωρίζονται με κόμμα από την πρόταση που περιέχει τον προσδιοριζόμενο όρο.

π.χ. Μπήκα στο θέατρο, που ήταν ακόμα άδειο, και κάθισα στη θέση μου.

 

Προτεινόμενη δραστηριότητα

Μπορείς να βρεις ποιες από τις δευτερεύουσες αναφορικές προτάσεις που ακολουθούν είναι ονοματικές και ποιες επιρρηματικές. Βάλε Ο σε κάθε ονοματική πρόταση και Ε σε κάθε επιρρηματική

Μείνε στο σπίτι της γιαγιάς όσο θέλεις                                                  (…………)

Πήγα στο μάστορα την τηλεόραση που μας χάλασε                                 (…………)

Έλα, όποτε θέλεις.                                                                                 (.………..)

Απειλούσε όποιον έβλεπε.                                                                      (…………)

Θα παίξουμε το παιχνίδι όπως είναι  οι κανόνες.                                         (…………)

Είναι τέλειο ό,τι κι αν φτιάχνει.                                                                   (…………)

 

 

6/θέσιο Δημοτικό Σχολείο Προκοπίου Εύβοιας

Τρίτη 30 Μαρτίου/του Μάρτη 2011

Καλή σας επιτυχία!!!

Νεοελληνική Γλώσσα

Ε΄ Δημοτικού____________________________________________________________

Κεφάλαιο 13ο  

Κατασκευές                    

Μάθημα 1ο                              1. Κατασκευές της φύσης.  

Εγκυκλοπαίδεια Ο νεαρός επιστήμονας, εκδόσεις Αξιωτέλλη, Αθήνα, 1994

ονοματεπώνυμο:__________________________________________________________

Προτεινόμενες Ασκήσεις

1)Πολύ καλή ανάγνωση του μαθήματος.

2)Ορθογραφία: Εμείς οι άνθρωποι, αντί για φωλιές, οικοδομούμε σπίτια, γραφεία και εργοστάσια. Αντί για λαγούμια κατασκευάζουμε τεράστιες σήραγγες και υπόγεια καταφύγια.

3)Λέξεις: νεοσσός, σκουλήκι, λαγούμι, στρείδια, αχιβάδες, μύδια, κέλυφος, κολόνα, υποστηρικτική κατασκευή, γέφυρα, επιστήμονας, ανακαλύπτω - ανακάλυψη

4)Να αντικατασταθούν χρονικά οι παρακάτω ρηματικοί τύποι:

γεννούν, αναπτύσσουν, να προστατεύουν, κατασκευάζουμε

5)Να κλιθούν οι παρακάτω συνεκφορές σε ενικό και πληθυντικό αριθμό.

τα υπόγεια καταφύγια, η υποστηρικτική κατασκευή, των επιστημονικών ανακαλύψεων, τα αρπακτικά ζώα

  Ενικός Αριθμός
ονομαστική   η υποστηρικτική κατασκευή
γενική    
αιτιατική    
κλητική    
  Πληθυντικός Αριθμός
ονομαστική τα υπόγεια καταφύγια  
γενική    
αιτιατική    
κλητική    

 

  Ενικός Αριθμός
ονομαστική    
γενική    
αιτιατική    
κλητική    
  Πληθυντικός Αριθμός
ονομαστική    
γενική των επιστημονικών ανακαλύψεων  
αιτιατική   tα αρπακτικά ζώα
κλητική    

6)Να κλιθούν σε όλα τα πρόσωπα των παρελθοντικών χρόνων (Παρατατικός, Αόριστος, Υπερσυντέλικος) τα παρακάτω ρήματα:

στηρίζει, ανακάλυψαν

7)Σημασιολογική ερώτηση επί του κειμένου:

Ποιες κατασκευές των ζώων αναφέρονται στο κείμενο;

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

8)Να σχηματίσετε ουσιαστικά από τα παρακάτω ρήματα:

ανακηρύσσω  
χειροτονώ  
εκπλήσσω  
ανακαλύπτω  
εφευρίσκω  
καταθέτω  
εξαγοράζω  
δανείζομαι  
παρακολουθώ  
οδηγώ  
χτυπώ  
εμπιστεύομαι  
απαγορεύω  
παρακωλύω  
επαναλαμβάνω  

 

9)Να σχηματίσετε ρήματα από τα παρακάτω ουσιαστικά:

 

δικαιολογία  
κήρυξη  
αποκάλυψη  
ανεφοδιασμός  
εγκατάλειψη  
ανάμειξη  
ανακύκλωση  
προστασία  
αναδάσωση  
ανοικοδόμηση  
αποκατάσταση  
χρεοκοπία  
σύλληψη  
εξουδετέρωση  
στρατολόγηση  
επένδυση  
εγκαθίδρυση  

 

 

6/θέσιο Δημοτικό Σχολείο Προκοπίου Εύβοιας

Τρίτη 29 Μαρτίου/του Μάρτη 2011

Καλή σας επιτυχία!!!

 

10)Να μετατρέψεις τη σύνταξη των παρακάτω ρημάτων από ενεργητική σε παθητική:

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν νέα φάρμακα για τις ασθένειες.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ο δάσκαλος τιμώρησε τους άτακτους μαθητές.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Τα δέντρα έκοψαν την ορμή του νερού.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Το  φοβερό τσουνάμι σάρωσε τις ακτές τις Ιαπωνίας.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ο δυνατός σεισμός  των 9 ρίχτερ προκάλεσε προβλήματα στην λειτουργία των πυρηνικών αντιδραστήρων του εργοστασίου Φουκουσίμα Νταϊτσι.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Μόνο γέροντες κατοικούν στα χωριά την Ηπείρου στις ημέρες μας.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Οι φωτεινοί σηματοδότες ρυθμίζουν την κυκλοφορία των αυτοκινήτων και των πεζών.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Η μητέρα ετοίμασε φαγητό.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

11)Να μετατρέψεις τη σύνταξη των παρακάτω προτάσεων από παθητική σε ενεργητική.

Η Μαρία αποκαλείται από όλους αρχηγός.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ο τραυματίας μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο από τους πεζούς.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ο Πέτρος θεωρήθηκε από όλους υπεύθυνος για τη ζημιά.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ο άρρωστος εξετάστηκε από το γιατρό.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Οι τριανταφυλλιές κλαδεύτηκαν από τον παππού.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________