Ελληνικά

ΠΟΛΥΤΡΟΠΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

Τι είναι το πολυτροπικό κείμενο;

ΠΗΓΗ:[http://archeia.moec.gov.cy/sm/680/ti_einai_ta_polytropika_keimena.pdf]

Πολυτροπικό είναι το κείμενο που χρησιμοποιεί συνδυασμό σημειωτικών συστημάτων ή τρόπων
για τη μετάδοση μηνυμάτων.

***********************

Είδη σημειωτικών συστημάτων:
• Λεκτικό (λεξιλόγιο, προτάσεις)
Οπτικό (σταθερές ή κινούμενες εικόνες, χρώμα)
• Ηχητικό (μουσική, ένταση, ρυθμός)
Χειρονομικό (κίνηση, γλώσσα σώματος, νοηματική)
• Χωρικό (κατεύθυνση, τρόπος διάταξης στον χώρο)

***********************

Τα πολυτροπικά κείμενα μπορεί να είναι: ΈΝΤΥΠΑ/ ΨΗΦΙΑΚΑ / ΣΩΜΑΤΙΚΑ

***********************

Παραδείγματα πολυτροπικών κειμένων

Εικονογραφημένα παραμύθια, εικονοβιβλία, εφημερίδες, περιοδικά,ταινίες, αφίσες, διαφήμιση, ηλεκτρονικά παιχνίδια, ηλεκτρονικά μηνύματα, κόμιξ, Power point presentation

***********************

Η ΕΙΚΟΝΑ

Η εικόνα είναι πολυσημική, δηλαδή φέρει
διάφορες σημασίες και έννοιες και
διαθέτει, όπως και ο λόγος, τη δικιά της
γραμματική για την ανάλυσή της.

***********************

ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΠΟΛΥΤΡΟΠΙΚΟΤΗΤΑΣ

  • -ΕΝΙΣΧΥΕΤΑΙ Η ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ
  • -ΑΝΑΠΤΥΣΣΕΤΑΙ Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ
  • ΕΝΔΥΝΑΜΩΝΕΤΑΙ Η ΜΕΤΑΓΝΩΣΗ, ΔΗΛΑΔΗ Ο ΤΡΟΠΟΣ ΜΕ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ
    Γιατί
    πολυτροπικά
    κείμενα στην
    τάξη:
  • Παρέχουν περισσότερα ερεθίσματα
    από τα μονοτροπικά κείμενα
    • Προάγουν την κριτική σκέψη
    • Ενισχύουν τον πολιτισμικό και
    διαπολιτισμικό γραμματισμό
    • Καλλιεργούν την πολλαπλή νοημοσύνη
    • Είναι πιο ελκυστικά
    • Μένουν στη μακρόχρονη μνήμη
    • Προάγουν τη δημιουργικότητα
    • Καλλιεργούν πολλαπλές δεξιότητες και
    γραμματισμούς, απαραίτητους για τον
    πολίτη του 21ου αιώνα.

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

 Adami, Elisabetta, «Multimodality», στο The Oxford Handbook of Language and Society,
επιμ. O. García, N. Flores και M. Spotti (Oxford, New York: Oxford University Press, 2017), σσ.
451-471.
 Barthes, Roland, «H ρητορική της εικόνας», στου ιδίου Εικόνα-Μουσική-Κείμενο, πρόλ.
Γιώργος Βέλτσος, μτφρ. Γιώργος Σπανός (Αθήνα: Πλέθρον 1997), σσ. 41-59.
 Ροδοσθένους-Μπαλάφα, Μαρίνα, «‘Φεγγάρι είχε πρόσωπο’: Ποιητική εικονοποιία και
εικονογραφία στην πιο πρόσφατη παραμυθική διασκευή του Ερωτόκριτου», στο
Δημιουργική Διδασκαλία της Λογοτεχνίας: Εισηγήσεις και Πρακτικές Εφαρμογές στη
Δημοτική Εκπαίδευση, επιμ. Μαρίνα Ροδοσθένους-Μπαλάφα (Αθήνα: Γρηγόρης, 2017), σσ.
106-119. Βλ. αναρτημένο στο https://unic.academia.edu/MarinaRodosthenousBalafa
 Αρκάς, Χαμένη Παρτίδα (Αθήνα: Γράμματα, 2017).
 Μουρίκη, Κατερίνα και Κυρίτση-Τζιώτη, Ιωάννα, Ερωτόκριτος, εικονογράφηση Ίρις Σαμαρτζή,
μουσική Νίκος Γ. Παπαδογιώργος (Αθήνα: Διάπλαση, 2015).

Αφήστε μια απάντηση