Αρχική- Ενημέρωση- Χρονοδιάγραμμα

Αγαπημένοι μας μαθητές και γονείς,

Το ιστολόγιο αυτό είναι μια συλλογική προσπάθεια των εκπαιδευτικών Βασιλικής Κάζη, Κωνσταντίνας Παπανικολάου και Ναταλίας Γεωργιτζίκη με στόχο τη συνεργασία των μαθητών τους στο μάθημα ΤΠΕ στο Δημοτικό για τη συμμετοχή τους στοn Πανελλήνιο σχολικό διαγωνισμό για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2022 που θα εορταστεί φέτος στις 8 Φεβρουαρίου 2022.

Η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου διοργανώνεται κάθε χρόνο από το Πανευρωπαϊκό Δίκτυο Εθνικών Κέντρων Ενημέρωσης και Επαγρύπνησης INSAFE (https://www.betterinternetforkids.eu), με στόχο την προώθηση της ασφαλέστερης και πιο υπεύθυνης χρήσης των Online τεχνολογιών και των κινητών τηλεφώνων, ιδίως μεταξύ των παιδιών και των νέων σε όλο τον κόσμο. Η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου θα εορταστεί στις 08/02/2022 σε περισσότερες από 180 χώρες στον κόσμο. Την ευθύνη οργάνωσης στη χώρα μας έχει το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ.

Το θέμα του Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού για το σχολικό έτος 2021-2022 είναι:

«To report και το block στο διαδίκτυο είναι θάρρος. Ημέρα ασφαλούς Διαδικτύου 2022».

Μαθητές από όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες ατομικά ή ομαδικά καλούνται να δημιουργήσουν υλικό που να αναδεικνύει το γεγονός ότι η φωνή τους έχει δύναμη -ακόμα και στο διαδίκτυο- και ότι είναι σημαντικό όταν συναντούν online κάτι το οποίο τους αναστατώνει/πληγώνει ή βλάπτει να το λένε σε κάποιον ενήλικα που εμπιστεύονται. Έμφαση δίνεται και στα διαθέσιμα εργαλεία που παρέχονται στους ψηφιακούς χρήστες για να αναφέρουν ή να καταγγείλουν κάποιον ή κάτι (report & block).

Ο διαγωνισμός καλύπτει μια ευρεία γκάμα θεματικών όπως είναι ο διαδικτυακός εκφοβισμός (cyberbullying), η διαδικτυακή αποπλάνηση (grooming), η σωστή διαδικτυακή συμπεριφορά, η ευγενής αλληλεπίδραση, η αποδοχή του διαφορετικού στο διαδίκτυο, το ποιοτικό περιεχόμενο κ.α.

Ο στόχος για τους μαθητές και τις μαθήτριες είναι:

  • Να ενημερωθούν για τα δικαιώματα τους για προστασία στο διαδίκτυο.
  • Να μάθουν πότε πρέπει να χρησιμοποιούν τα διαθέσιμα εργαλεία αυτοπροστασίας (report, block) και να ενθαρρυνθούν να κάνουν χρήση αυτών.
  • Να αναγνωρίζουν τις περιπτώσεις όπου είναι απαραίτητη η συμβουλή ενός έμπιστου ενήλικα.
  • Να προσδιορίσουν τι σημαίνει να έχει κανείς θετική στάση και πώς αυτή εκφράζεται εντός και εκτός διαδικτύου.
  • Να βάλουν θετική ενέργεια στις διαδικτυακές επικοινωνίες τους.
  • Nα αναπτύξουν στο διαδίκτυο αξιακό σύστημα αντίστοιχο με του πραγματικού κόσμου.
  • Να αποκτήσουν ενεργητική στάση σε θέματα ασφάλειας στο διαδίκτυο.
  • Να αποκτήσουν κριτική ικανότητα στο διαδίκτυο
  • Να καλλιεργήσουν δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας.

Στόχος συνεργασίας και δημιουργίας ιστολογίου

Μέσα από αυτό το έργο και το ιστολόγιο οι μαθητές συνεργάζονται, μετέχουν ενεργά στην κατάκτηση της γνώσης και των απαραίτητων δεξιοτήτων σχετικά με την Ασφάλεια στο διαδίκτυο. Ο μαθητής δεν είναι απλός ακροατής και δέκτης πληροφοριών αλλά συνεργάζεται με άλλους, θέτει μόνος του ερωτήματα, έχει άποψη πάνω σε προβλήματα που θέτουν άλλοι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί.

Οι επιμέρους στόχοι είναι συναφείς με την ενότητα του προγράμματος σπουδών “Επικοινωνώ και συνεργάζομαι με τις ΤΠΕ” και ειδικότερα Γνωρίζω το Διαδίκτυο – Επικοινωνώ και συνεργάζομαι για την Ε’ και Στ’ τάξη του Δημοτικού.

Οι μαθητές/τριες, μέσα από δραστηριότητες εξερεύνησης και στοχασμού σχεδιάζουν και αναπτύσσουν συνεργατικά υλικό στο ιστολόγιο το οποίο δημιουργήθηκε στην εγκεκριμένη πλατφόρμα του Υπουργείου Παιδείας e-me. Επιπλέον, οι μαθητές/τριες αξιοποιούν τα εργαλεία της πλατφόρμας για δημιουργία ψηφιακού υλικού όπως παιχνίδια και κουίζ και επικοινωνούν μέσα από ένα ασφαλές περιβάλλον.

Οι μαθητές/τριες αξιοποιούν εφαρμογές των ΤΠΕ προκειμένου να παρουσιάσουν θέματα ή να υλοποιήσουν δραστηριότητες που αφορούν επίκαιρα θέματα της σύγχρονης κοινωνίας σχετικά με το διαδίκτυο. Ενημερώνονται για θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων, ορθής διαδικτυακής συμπεριφοράς, πνευματικής ιδιοκτησίας και άλλα.

Πιο συγκεκριμένα ο μαθητής/τρια να είναι ικανός/ή

  • να χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο με ασφάλεια και να τηρεί βασικούς κανόνες προστασίας
  • να αναπτύξει κανόνες ορθής διαδικτυακής συμπεριφοράς
  • να αναγνωρίζει, να αποφεύγει και να καταγγέλλει το Διαδικτυακό εκφοβισμό
  • να αναγνωρίζει πιθανούς κινδύνους από τη χρήση εφαρμογών λογισμικού επικοινωνίας (π.χ. messenger, Skype), τη συμμετοχή σε κοινωνικά δίκτυα (π.χ. facebook, twitter), την εγγραφή σε δικτυακούς τόπους
  • Να αναφέρει οτιδήποτε αρνητικό στο διαδίκτυο μέσα από τις λειτουργίες της αναφοράς και του μπλοκαρίσματος
  • να παρουσιάζει θέματα/ζητήματα ως μελλοντικός πολίτης στην ψηφιακή εποχή

Επιπλέον στόχοι

  • να γνωρίζει θέματα προσωπικών δεδομένων
  • να γνωρίζει τρόπους διαχείρισης, προστασίας εθισμού από την πολύωρη ενασχόλησή με ηλεκτρονικές συσκευές
  • να εφαρμόζει τεχνικές και κανόνες ασφάλειας και προστασίας από κακόβουλο λογισμικό
  • να αναγνωρίζει τη σημασία της άδειας χρήσης περιεχομένου και λογισμικού που αντλεί από διαδικτυακές πηγές
  • να σέβεται και να αναφέρει τα πνευματικά δικαιώματα σε πληροφορίες που αντλεί από διαδικτυακές πηγές
  • να γνωρίζει το φαινόμενο του Διαδικτυακού εκφοβισμού και τρόπους πρόληψης και αποφυγής
  • να διακρίνει φαινόμενα παραπληροφόρησης στο Διαδίκτυο

Χρονοδιάγραμμα δραστηριοτήτων στην τάξη

Νοέμβριος 2021

  • Γονική συναίνεση για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό με υπεύθυνη δήλωση
  • Εγγραφή μαθητών στο συνεργατικό ιστολόγιο
  • Δημιουργία avatar μαθητών
  • Εξοικείωση με τις λειτουργίες του ιστολογίου όπως συγγραφή άρθρου, εισαγωγή εικόνας και επιλογή κατηγορίας άρθρου
  • Παρουσίαση μαθητών μέσα από άρθρο

Δεκέμβριος 2021

  • Ανίχνευση πρότερων γνώσεων και στάσεων:  Οι εκπαιδευτικοί παρουσιάζουν τους κανόνες καλής συμπεριφοράς στο διαδίκτυο και οι μαθητές ελέγχουν τις πρότερες γνώσεις τους μέσα από ένα κουίζ.
  • Συζήτηση γύρω από το θέμα του διαγωνισμού. Οι μαθητές παρουσιάζουν τις εμπειρίες τους σχετικά με την ανάγνωση ανάρμοστων σχολίων σε διάφορα περιβάλλοντα στο διαδίκτυο όπως ομάδες, παιχνίδια κτλ και σχολιάζουν.
  • Σχολιασμός και κατάθεση άποψης πάνω σε διάφορα σενάρια: Οι εκπαιδευτικοί αξιοποιούν το εγκεκριμένο πρόγραμμα “Γίνε Ήρωας του διαδικτύου” και θέτουν προτεινόμενα σενάρια από το πρόγραμμα σε μορφή άρθρου. Οι μαθητές σχολιάζουν το σενάριο και ανταλλάσσουν ιδέες, συμβουλές και καλές πρακτικές. Οι μαθητές χωρίζονται σε 3 ομάδες και επιλέγουν σενάρια από το υλικό του προγράμματος. Ανεβάζουν τα σενάρια σε μορφή άρθρου και οι υπόλοιποι μαθητές σχολιάζουν. Κάθε εβδομάδα παρουσιάζονται σενάρια από κάθε ομάδα. (Οι δραστηριότητες θα συνεχιστούν και μετά την ημερομηνία κατάθεσης υποψηφιότητας για το διαγωνισμό)
  • Εορταστικές δραστηριότητες: Ανταλλαγή ευχών για τα Χριστούγεννα σε ένα συνεργατικό πίνακα και χριστουγεννιάτικα παιχνίδια και τραγούδια

Ιανουάριος 2022

  • Δημιουργία συνεργατικού συννεφόλεξου με συμβουλές των μαθητών σχετικά με το θέμα του διαγωνισμού και την ασφάλεια στο διαδίκτυο.
  • Παρουσίαση άλλων θεμάτων σχετικά με την ασφάλεια στο διαδίκτυο, την υπερβολική ενασχόληση, τα προσωπικά δεδομένα και πολλά ακόμη.
  • Δημιουργία αφίσας: Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και δημιουργούν αφίσες σχετικά με το θέμα του διαγωνισμού και θέματα ασφάλειας στο διαδίκτυο. Η κάθε ομάδα αναλαμβάνει επιμέρους θέματα και δημιουργεί τις αφίσες της. Οι αφίσες παρουσιάζονται στο ιστολόγιο από τους μαθητές. Οι μαθητές στη συνέχεια αξιοποιούν τις αφίσες των άλλων ομάδων και δημιουργούν παζλ με αυτές ώστε να τις ανεβάσουν ως παιχνίδι.
  • Webinar από το Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου
  • Παιχνίδι- κουίζ με συμμετοχή όλων των μαθητών

Φεβρουάριος 2022

  • Ολοκλήρωση και αξιολόγηση προγράμματος: Οι μαθητές αξιολογούν το πρόγραμμα με ένα ανώνυμο ποσοτικό ερωτηματολόγιο και τα αποτελέσματα παρουσιάζονται στην ολομέλεια. Οι μαθητές μοιράζονται τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους, στους συμμαθητές τους μέσα από το ιστολόγιο. Μέσα από ένα συνεργατικό συννεφόλεξο δίνουν μια λέξη που χαρακτηρίζει τα συναισθήματά τους για όλη τη διαδικασία. Το συννεφόλεξο παρουσιάζεται στην ολομέλεια.
  • Αποτελέσματα του διαγωνισμού

Ελεύθερες δραστηριότητες μαθητών χωρίς χρονοδιάγραμμα
Οι μαθητές στον ελεύθερο χρόνο τους μπορούν να αξιοποιήσουν τα εργαλεία της πλατφόρμας e-me και να δημιουργήσουν παιχνίδια και κουίζ. Επιπλέον, αξιοποιώντας εργαλεία του web2.0 μπορούν να φτιάξουν παιχνίδια και έργα στο scratch ή σε άλλη εφαρμογή, να προτείνουν δραστηριότητες και παιχνίδια στους συμμαθητές τους μέσα από άρθρα που προσθέτουν στο ιστολόγιο στην αντίστοιχη κατηγορία- σελίδα. Επιπλέον, μπορούν να δημιουργήσουν χριστουγεννιάτικα παιχνίδια και να ανεβάσουν τραγούδια. Οι μαθητές παίζουν επιτραπέζια παιχνίδια και escape room που έχουν δημιουργηθεί με θέμα την ασφάλεια στο διαδίκτυο.

Λίγα λόγια για τις σελίδες του ιστολόγιου

  • Αρχική- Εδώ θα βλέπετε το σκοπό του ιστολόγιου, τους εκπαιδευτικούς στόχους, το χρονοδιάγραμμα και τους κανόνες σωστής συμπεριφοράς
  • Η ομάδα μας- Εδώ θα βρείτε την ομάδα μας όπου μαθητές και εκπαιδευτικοί παρουσιάζουν τον εαυτό τους μαθαίνοντας πώς να προστατεύουν τα προσωπικά τους δεδομένα
  • Παιχνίδια μαθητών- Εδώ μπορείτε να βρείτε παιχνίδια και κουίζ που έφτιαξαν οι μαθητές μας
  • Κατασκευές- Εδώ μπορείτε να βρείτε κατασκευές των μαθητών μας
  • Scatch: Εδώ θα βρείτε παιχνίδια και έργα των μαθητών μας στο scartch
  • Εκπαιδευτικό υλικό- Εδώ θα βρείτε το εκπαιδευτικό υλικό που δημοσιεύουν οι εκπαιδευτικοί όπως εκπαιδευτικά βιβλία με παιχνίδια και κουίζ, υλικό και βίντεο από την επίσημη ιστοσελίδα του Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου αλλά και διάφορα παιχνίδια και κουίζ σχετικά με το θέμα.
  • Χριστούγεννα- Σε αυτήν την κατηγορία θα βρείτε παιχνίδια, τραγούδια, κουίζ και κατασκευές για τα Χριστούγεννα.

Κανόνες καλής συμπεριφοράς στο ιστολόγιο

Αγαπητά μας παιδιά, αυτό το ιστολόγιο είναι μια προσπάθεια για συνεργασία μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών μέσα από συνεργατικά εργαλεία με στόχο την ευαισθητοποίηση στη σωστή συμπεριφορά στο διαδίκτυο και τρόπους αντιμετώπισης των κινδύνων. Για το λόγο αυτό θα σας θυμίσουμε ότι οι αναρτήσεις θα πρέπει να είναι προσεκτικά γραμμένες και σύμφωνα με το θέμα μας, να είναι ευγενικές και να μην περιέχουν άσεμνο περιεχόμενο. Θυμίζουμε ότι τα άρθρα είναι προσωπικά και αναφέρεται ο δημιουργός τους. Τα σχόλια σε αναρτήσεις πρέπει να ακολουθούν επίσης, τους παραπάνω κανόνες.
Σας ευχαριστούμε!

Δείτε και ένα βίντεο για τους κανόνες της σωστής διαδικτυακής συμπεριφοράς από το Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου