Αναβάθμιση και Ψηφιοποίηση της Σχολικής Βιβλιοθήκης ως Κόμβος Μάθησης και Πολιτισμού
Τίτλος δράσης / προγράμματος: Αναβάθμιση και Ψηφιοποίηση της Σχολικής Βιβλιοθήκης ως Κόμβος Μάθησης και Πολιτισμού
Τάξη/μαθητική ομάδα: Το πρόγραμμα απευθύνεται σε όλη τη σχολική κοινότητα, συμπεριλαμβανομένων των μαθητών όλων των τάξεων, των εκπαιδευτικών και των γονέων.
Ειδικότερα, ομάδες μαθητών της Στ΄ Τάξης συμμετείχαν ενεργά σε διάφορες φάσεις του προγράμματος, όπως στην ψηφιοποίηση του υλικού και τη δημιουργία ψηφιακού περιεχομένου.
Σύνδεση με το Αναλυτικό Πρόγραμμα-Διαθεματικότητα: Η δράση συνδέεται με το Αναλυτικό Πρόγραμμα σε διάφορα επίπεδα:
- Ενίσχυση της φιλαναγνωσίας και της αγάπης για το βιβλίο, στόχος που διατρέχει όλα τα γνωστικά αντικείμενα.
- Ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων και εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες, απαραίτητες για την ένταξη των μαθητών στη σύγχρονη κοινωνία της πληροφορίας.
- Διαθεματικές συνδέσεις με τη Γλώσσα (δημιουργική γραφή, παρουσίαση βιβλίων), την Πληροφορική (χρήση ψηφιακών εργαλείων, δημιουργία ψηφιακού περιεχομένου), την Ιστορία και τον Πολιτισμό (επισκέψεις σε βιβλιοθήκες, πολιτιστικές εκδηλώσεις).
- Το πρόγραμμα εντάσσεται γενικότερα στις προσπάθειες του σχολείου για τον εκσυγχρονισμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας και την αξιοποίηση των ΤΠΕ.
Εισαγωγικά - Θεωρητικά ερείσματα:
Η δράση βασίστηκε στην αρχή ότι η σύγχρονη βιβλιοθήκη οφείλει να είναι ένας ζωντανός οργανισμός που προάγει τη μάθηση, τον πολιτισμό και την κοινωνική αλληλεπίδραση.
Θεωρητικά ερείσματα αποτελούν οι σύγχρονες θεωρίες μάθησης που τονίζουν τη σημασία της ενεργητικής συμμετοχής των μαθητών, της ανακαλυπτικής μάθησης και της συνεργασίας.
Παιδαγωγικές προσεγγίσεις όπως η διαφοροποιημένη διδασκαλία και η μάθηση μέσω έργου αξιοποιήθηκαν για την προσαρμογή των δραστηριοτήτων στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Καινοτόμες πρακτικές, όπως η δημιουργία podcast από τους μαθητές, ενσωματώθηκαν για να ενισχύσουν τη δημιουργικότητα και την έκφρασή τους.
Παιδαγωγικοί στόχοι:
- Να δημιουργηθεί μια σύγχρονη και ελκυστική βιβλιοθήκη που να αποτελέσει πόλο έλξης για όλη τη σχολική κοινότητα.
- Να ενισχυθεί η φιλαναγνωσία και η αγάπη για το βιβλίο.
- Να αναπτυχθούν οι ψηφιακές δεξιότητες των μαθητών και η ικανότητά τους να αναζητούν, να αξιολογούν και να χρησιμοποιούν την πληροφορία.
- Να προαχθεί η συνεργασία, η δημιουργικότητα και η κριτική σκέψη.
- Να συνδεθεί η βιβλιοθήκη με την τοπική κοινωνία και να ενισχυθεί ο ρόλος της ως κέντρου πολιτισμού.
Παιδαγωγικά αποτελέσματα/αναστοχασμός:
Η υλοποίηση της δράσης είχε σημαντικά παιδαγωγικά αποτελέσματα. Οι μαθητές ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό και συμμετείχαν ενεργά σε όλες τις φάσεις του προγράμματος. Η βιβλιοθήκη αναβαθμίστηκε σε έναν σύγχρονο και λειτουργικό χώρο, προσβάσιμο σε όλους, ενώ παράλληλα αυξήθηκε η επισκεψιμότητα και ο αριθμός των δανεισμών.
Οι εκπαιδευτικοί αξιοποίησαν τη βιβλιοθήκη ως εργαλείο μάθησης, εντάσσοντάς την στην καθημερινή διδασκαλία. Οι δράσεις φιλαναγνωσίας είχαν θετικό αντίκτυπο στην αναγνωστική συμπεριφορά των μαθητών. Η συνεργασία με φορείς της τοπικής κοινωνίας ενίσχυσε τον κοινωνικό ρόλο του σχολείου.
Ωστόσο, υπήρξαν και προκλήσεις, όπως η ανάγκη για συνεχή τεχνική υποστήριξη και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Η διαρκής αξιολόγηση και ο αναστοχασμός είναι απαραίτητα για τη βελτίωση της δράσης και την επίτευξη των μακροπρόθεσμων στόχων




