Από την Ιδέα στην Πράξη μέσω STEAM: Δημιουργία Ρομποτικού Χεριού με Spike Prime
Τίτλος Δράσης : Από την Ιδέα στην Πράξη μέσω STEAM: Δημιουργία Ρομποτικού Χεριού με Spike Prime
- Τάξη/Μαθητική Ομάδα: Συνεργασία μαθητών Α' και ΣΤ' Τάξης Δημοτικού Σχολείου
- Εκπαιδευτικοί: Παβέλης Παναγιώτης- Παπαθεοδώρου Ελένη - Σιαμήτρα Σταματία
- Θεματική Ενότητα: STEAM, Ρομποτική, Διαθεματικές Δραστηριότητες, Συνεργασία
Project: Διεπιστημονικό project κατασκευής ρομποτικού χεριού με τη χρήση STEAM
- Σύνδεση με το Αναλυτικό Πρόγραμμα-Διαθεματικότητα:
- Γνωστικά Αντικείμενα:
- Τεχνολογία (ρομποτική, προγραμματισμός)
- Πληροφορική (χρήση εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης)
- Τέχνη (εικαστικά, μουσική, λογοτεχνία)
- Γλώσσα (δημιουργική γραφή - ποίηση, ακρωνύμια)
- Αγγλικά (δημιουργία αφίσας)
- Μελέτη Περιβάλλοντος (κατανόηση ανθρώπινης κίνησης)
- Μαθηματικά (γεωμετρικές έννοιες, μέτρηση, αναλογίες κατά την κατασκευή)
Εισαγωγικά - Θεωρητικά Ερείσματα:
Θεωρίες Μάθησης:
- Κονστρουκτιβισμός: Οι μαθητές οικοδομούν ενεργά τη γνώση μέσω της εμπειρίας και της αλληλεπίδρασης.
- Μάθηση μέσω Διερεύνησης: Οι μαθητές καθοδηγούνται να ανακαλύψουν και να λύσουν προβλήματα.
- Συνεργατική Μάθηση: Η ομαδική εργασία ενισχύει την ανταλλαγή ιδεών και την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων.
Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις:
- STEAM Εκπαίδευση: Ολοκληρωμένη προσέγγιση που συνδυάζει Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική, Τέχνη και Μαθηματικά για την επίλυση αυθεντικών προβλημάτων.
- Μάθηση Βασισμένη σε Έργα (Project-Based Learning - PBL): Οι μαθητές εμπλέκονται σε ένα εκτενές έργο που απαιτεί την εφαρμογή γνώσεων και δεξιοτήτων από διάφορα γνωστικά αντικείμενα.
Διαθεματικότητα: Η σύνδεση διαφορετικών γνωστικών αντικειμένων για την κατανόηση ενός θέματος από πολλαπλές οπτικές.
Καινοτόμες Πρακτικές:
- Χρήση ρομποτικού εξοπλισμού (Spike Prime, micro:bit) στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Αξιοποίηση εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης για δημιουργικούς σκοπούς.
- Συνεργασία μεταξύ διαφορετικών ηλικιακών ομάδων μαθητών.
- Σύνδεση της μάθησης με την πραγματική ζωή και την τέχνη.
Παιδαγωγικοί Στόχοι:
- Καλλιέργεια της δημιουργικότητας και της φαντασίας.
- Ανάπτυξη δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων και κριτικής σκέψης.
- Ενίσχυση της συνεργασίας και της ομαδικής εργασίας.
- Εξοικείωση με βασικές αρχές ρομποτικής και προγραμματισμού.
- Κατανόηση της διασύνδεσης μεταξύ διαφορετικών επιστημονικών και καλλιτεχνικών πεδίων.
- Ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων και εξοικείωση με εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης.
- Σύνδεση της θεωρίας με την πράξη μέσω της κατασκευής ενός λειτουργικού αντικειμένου.
- Ενθάρρυνση της καινοτομίας και της πρωτοτυπίας.
- Ανάπτυξη της ικανότητας αναστοχασμού και αυτοαξιολόγησης.
Παιδαγωγικά Αποτελέσματα/Αναστοχασμός:
Τι καταφέραμε:
- Οι μαθητές της Α' Τάξης κατανόησαν την ανθρώπινη κίνηση μέσω της κατασκευής του έγχαρτου χεριού.
- Οι μαθητές της ΣΤ' Τάξης δημιούργησαν ένα λειτουργικό ρομποτικό χέρι αξιοποιώντας το Spike Prime και το micro:bit.
- Υπήρξε επιτυχής σύνδεση της Τέχνης, της Τεχνητής Νοημοσύνης και της Τεχνολογίας.
- Οι μαθητές παρήγαγαν δημιουργικό γραπτό λόγο (ποιήματα, ακρωνύμια) και εικαστικό υλικό (αφίσα).
- Εξοικειώθηκαν με τη χρήση εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης για τη δημιουργία μουσικής.
- Ενισχύθηκε η συνεργασία μεταξύ μαθητών διαφορετικών τάξεων.
- Προωθήθηκε η διαθεματική προσέγγιση της γνώσης μέσω του μοντέλου STEAM.
- Πώς ανταποκρίθηκαν οι μαθητές:
- Οι μαθητές έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον και ενθουσιασμό για το project.
- Υπήρξε ενεργός συμμετοχή σε όλα τα στάδια της δραστηριότητας.
- Οι μαθητές ανέπτυξαν την δημιουργικότητά τους και πρότειναν καινοτόμες λύσεις.
- Παρατηρήθηκε βελτίωση των δεξιοτήτων συνεργασίας και επικοινωνίας.
Αποτελέσματα:
- Οι μαθητές εξέφρασαν ικανοποίηση για το τελικό αποτέλεσμα και την εμπειρία μάθησης.
- Καταγράφηκαν θετικές αντιδράσεις ως προς τη χρήση της τεχνολογίας και των εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαιδευτική διαδικασία.




