Γέφυρες προς το Γυμνάσιο: Ανακαλύπτω και Προσαρμόζομαι

Ομαλή Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο

Τίτλος δράσης / προγράμματος: "Γέφυρες προς το Γυμνάσιο: Ανακαλύπτω και Προσαρμόζομαι"

Τάξη/μαθητική ομάδα: Μαθητές της Στ' τάξης Δημοτικού

Σύνδεση με το Αναλυτικό Πρόγραμμα-Διαθεματικότητα:

  • Γλώσσα και Λογοτεχνία: Καλλιέργεια του γραπτού και προφορικού λόγου μέσω της περιγραφής εμπειριών και συναισθημάτων, της συμμετοχής σε συζητήσεις και της δημιουργίας κειμένων σχετικών με το Γυμνάσιο.
  • Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή: Ενίσχυση της κοινωνικοποίησης, της συνεργασίας και της αλληλεγγύης μέσω ομαδικών δραστηριοτήτων και παιχνιδιών. Κατανόηση των νέων κανόνων και του τρόπου λειτουργίας του Γυμνασίου ως κοινωνικού συνόλου.
  • Μαθηματικά: Ανάπτυξη δεξιοτήτων οργάνωσης και διαχείρισης χρόνου, απαραίτητων για το νέο ωράριο και το πλήθος των μαθημάτων.
  • Πληροφορική: Εξοικείωση με ψηφιακά εργαλεία που πιθανόν να χρησιμοποιηθούν στο Γυμνάσιο για την αναζήτηση πληροφοριών, την παρουσίαση εργασιών κ.ά.
  • Αγωγή Υγείας: Προαγωγή της ψυχικής υγείας και της διαχείρισης του άγχους που μπορεί να προκύψει από τη μετάβαση.

Εισαγωγικά - Θεωρητικά ερείσματα:

Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο αποτελεί μια κρίσιμη αναπτυξιακή περίοδο για τα παιδιά, η οποία συχνά συνοδεύεται από συναισθήματα ενθουσιασμού αλλά και ανησυχίας.

Σύμφωνα με τη θεωρία της κοινωνικής μάθησης του Bandura, η παρατήρηση και η μίμηση διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.

Επίσης, η θεωρία της αυτοαποτελεσματικότητας υπογραμμίζει την ανάγκη ενίσχυσης της αυτοπεποίθησης των μαθητών για την επιτυχή αντιμετώπιση των νέων προκλήσεων.

Οι παιδαγωγικές προσεγγίσεις που αξιοποιούνται βασίζονται στην βιωματική μάθηση, τη συνεργατική μάθηση και τη διαθεματικότητα, επιτρέποντας στους μαθητές να εμπλακούν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία και να συνδέσουν τις νέες πληροφορίες με τις προϋπάρχουσες γνώσεις τους.

Παιδαγωγικοί στόχοι:

  • Να ενημερωθούν οι μαθητές για τον τρόπο λειτουργίας του Γυμνασίου (ωράριο, καθηγητές, απουσίες, κανόνες).
  • Να καλλιεργηθούν θετικές στάσεις απέναντι στο Γυμνάσιο και να μειωθεί το άγχος της μετάβασης.
  • Να αναπτυχθούν δεξιότητες κοινωνικοποίησης, συνεργασίας και επικοινωνίας μεταξύ των μαθητών.
  • Να ενισχυθεί η αυτοπεποίθηση και η αυτονομία των μαθητών.
  • Να εξοικειωθούν οι μαθητές με νέους τρόπους μάθησης και διδακτικά αντικείμενα.
  • Να δημιουργηθούν ευκαιρίες για γνωριμία με τον χώρο του Γυμνασίου και τους καθηγητές.

Παιδαγωγικά αποτελέσματα/αναστοχασμός:

  • Οι δράσεις που υλοποιήθηκαν, όπως η συζήτηση για τον τρόπο λειτουργίας, τα παιχνίδια φιλίας και το ενδεικτικό μάθημα, προσέφεραν στους μαθητές μια πρώτη γεύση από τη ζωή στο Γυμνάσιο.
  • Η συζήτηση βοήθησε στην άρση κάποιων αποριών και στην κατανόηση των νέων απαιτήσεων.
  • Τα παιχνίδια ενίσχυσαν το ομαδικό πνεύμα και τη θετική αλληλεπίδραση.
  • Το ενδεικτικό μάθημα έδωσε μια πρώτη εικόνα για το περιεχόμενο των μαθημάτων της Α' Γυμνασίου.
  • Η επίσκεψη στο χώρο του Γυμνασίου.

Leave a Reply