Καλές πρακτικές εξ αποστάσεως εκπαίδευσης

Ενότητα Δ1
Με βάση τους οδηγούς του προγράμματος ταχύρρυθμης επιμόρφωσης Τ4Ε αποδελτίωσα μερικές πρακτικές  που αφορούν τι πρέπει να εφαρμόζω και τι να αποφεύγω, ώστε να βελτιώσω την εξ αποστάσεως διδασκαλία.
.
ΕΦΑΡΜΟΖΩ
- Απενεργοποιώ το chat όταν δεν χρειάζεται για κάποια δραστηριότητα μεταξύ των συμμαθητών.
- Παρουσιάζω την πορεία του μαθήματος για να γνωρίζουν οι μαθητές τι πρόκειται να ακολουθήσει.
- Χρησιμοποιώ χρονόμετρο.
- Κάνω διαγνωστικό τεστ των μαθητών μας για τον εύστοχο σχεδιασμό και ανάπτυξη του υλικού μας. Το προφίλ και η πρότερη γνώση των μαθητών μας είναι απαραίτητα στοιχεία που πρέπει να λάβουμε υπόψη μας στο σχεδιασμό και ανάπτυξη του υλικού μας. 
- Οπτικοποιώ το υλικό μου. Η φωνή μου και η παρουσία μου δεν είναι αρκετή. Η οπτικοποίηση εξισορροπεί κατά κάποιον τρόπο τη δυσκολία της κατανόησης του μαθήματος, που προκαλείται από την έλλειψη επαφής με τους μαθητές/τις μαθήτριες.
- Δημιουργώ ομάδες εργασίας στην ασύγχρονη εκπαίδευση. Η εμπλοκή των μαθητών σε ομάδες εργασίας στην ασύγχρονη ενεργοποιεί τους μαθητές και τους επιτρέπει να αλληλεπιδρούν με το υλικό, τους συμμαθητές τους και τον διδάσκοντα.
- Δημιουργώ εξατομικευμένα και διαφοροποιημένα κουίζ για την αντικειμενική αξιολόγηση των μαθητών μας. Η προσαρμογή των κουίζ επιτρέπει όλους τους μαθητές να επιτύχουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους.
- Χρησιμοποιώ  ρουμπρίκες αξιολόγησης/αυτο-αξιολόγησης επειδή βοηθούν τους εκπαιδευτικούς/ μαθητές να διαπιστώσουν σε ποιο βαθμό έχουν επιτευχθεί τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα. Οι ρουμπρίκες αξιολόγησης προσδιορίζουν το βαθμό επίτευξης των αναμενόμενων στόχων.
ΑΠΟΦΕΥΓΩ
- Δεν αναφέρω συχνά «θέλω την προσοχή σας».
- Δεν βάζω συγκεκριμένο ήχο πριν από κάθε διαφάνεια που παρουσιάζω
- Δεν ζητάω να απαντήσουν στο chat ή προφορικά, όπως εκείνοι επιλέξουν τη στιγμή που θέτω ένα ερώτημα.
- Δεν προσθέτω όλες τις πληροφορίες σε μία διαφάνεια προκειμένου να έχουν μπροστά τους όλα όσα θα ειπωθούν στο καινούριο μάθημα.
- Δεν μιλώ γρήγορα και γενικά δεν επιταχύνω τη διδακτική διαδικασία για να μην χάσω χρόνο. Ο ρυθμός της ομιλίας πρέπει να είναι σταθερός και προσαρμοσμένος στον ρυθμό κατανόησης της τάξης. Μιλώ χωρίς βιασύνη, με σαφήνεια και με ενθουσιασμό όταν χρειάζεται.
- Δεν αναθέτω στους μαθητές και στις μαθήτριες όσο το δυνατό περισσότερες υποχρεώσεις για το σπίτι, ακόμη περισσότερες από ό,τι στα δια ζώσης μαθήματα, ώστε να έχουν με κάτι να ασχοληθούν. Συχνά η διαδικασία κατεβάσματος/ ετοιμασίας/ παράδοσης των ασκήσεων είναι πιο χρονοβόρα για τους μαθητές/τις μαθήτριες στην εξ αποστάσεως σε σχέση με τη δια ζώσης διδασκαλία. Έτσι, οι μαθητές/μαθήτριες μπορεί να καταφεύγουν σε εύκολους τρόπους διεκπεραίωσης των εργασιών τους με έξωθεν βοήθεια, προκειμένου να εξισορροπήσουν τον χαμένο χρόνο τους από τις τεχνικές διαδικασίες.
- Δεν χρησιμοποιώ όσα περισσότερα εργαλεία ΤΠΕ μπορώ. Αφενός, οι μαθητές δυσκολεύονται στη χρήση πολλών εργαλείων που δεν είναι κοινά από όλους τους εκπαιδευτικούς και αφετέρου εμείς οι εκπαιδευτικοί πιθανώς να αντιμετωπίσουμε αμήχανες καταστάσεις και προβλήματα που δεν μπορούμε να επιλύσουμε λόγω ελλιπούς γνώσης πάνω στη χρήση των εργαλείων.