Τάξη: Γ΄ Λυκείου

Γνωστικό αντικείμενο: Νέα Ελληνική Γλώσσα

Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές: Νεοελληνική Λογοτεχνία, Ιστορία

Θεματική Ενότητα: Μνημεία

 

Θέμα: Τα μάρμαρα του Παρθενώνα, γνωστά ως Ελγίνεια μάρμαρα.

 

Χώρος: Εργαστήριο Πληροφορικής

Χρονική διάρκεια: 3 διδακτικές ώρες.

 

Υλοποίηση: H δραστηριότητα  προβλέπεται να υλοποιηθεί σε αίθουσα εξοπλισμένη με ηλεκτρονικούς υπολογιστές (π.χ. εργαστήριο υπολογιστών). Εναλλακτικά, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν φορητές συσκευές. Οι μαθητές και οι μαθήτριες θα εργαστούν σε τρεις ομάδες. Τα ψηφιακά εργαλεία που θα χρησιμοποιηθούν είναι τα canva, book creator, google docs.

 

Σκεπτικό σεναρίου: Οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται να γνωρίσουν το θέμα των μαρμάρων του Παρθενώνα, να ενημερώσουν και να ευαισθητοποιήσουν τους μαθητές του σχολείου τους για την επιστροφή των μαρμάρων, ένα επίκαιρο ζήτημα που ως ενεργοί πολίτες οφείλουν να γνωρίζουν.

 

Συνοπτική περιγραφή: Με αφορμή το ποίημα της Κ. Δημουλά, Βρετανικό μουσείο (Ελγίνου μάρμαρα) εισάγεται προς διερεύνηση το θέμα. Οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται να αντλήσουν πληροφορίες από διαδικτυακές πηγές που τους δίνονται και από το σχολικό βιβλίο σχετικά με τα μάρμαρα του Παρθενώνα, το ιστορικό της κλοπής, την επίσημη  ελληνική θέση και τα επιχειρήματα που προβάλλονται για την επιστροφή τους στην Ελλάδα. Στη συνέχεια καλούνται να παράξουν ψηφιακά προϊόντα με τα οποία θα προβάλουν και θα στηρίξουν την ελληνική θέση.

 

Παιδαγωγική προσέγγιση και στρατηγική: Για την οικοδόμηση της νέας γνώσης ακολουθείται η διερευνητική-ανακαλυπτική μέθοδος και το ομαδοσυνεργατικό μοντέλο μάθησης. Οι μαθητές και οι μαθήτριες, αξιοποιώντας δυνατότητες των ΤΠΕ και πηγές πληροφοριών, καλούνται να δημιουργήσουν, στα πλαίσια των ομάδων, συνεργατικά, δυναμικά “κείμενα” με πολυτροπικό/πολυμεσικό χαρακτήρα. Προσεγγίζουν το υλικό και «διαλέγονται» μαζί του στο πλαίσιο της ερευνητικής και δημιουργικής τους προσπάθειας και, μέσα από τη συνεργασία και την αναζήτηση, η οικοδόμηση της γνώσης αποκτά προσωπικό νόημα και βιωματικό χαρακτήρα. Οι μαθητές και οι μαθήτριες δουλεύουν σε ψηφιακά περιβάλλοντα που τα έχουν χρησιμοποιήσει πολλές φορές σε προηγούμενες δραστηριότητες  και είναι επαρκώς εξοικειωμένοι με τη χρήση τους.

 

 

Ενορχήστρωση τάξης: Η τάξη θα λειτουργήσει σε ολομέλεια μόνο κατά την 1η φάση (αφόρμηση) και κατά την τελευταία 5η φάση (παρουσίαση - αποτίμηση - αξιολόγηση). Στις υπόλοιπες φάσεις οι μαθητές και οι μαθήτριες του τμήματος εργάζονται χωρισμένοι/-ες  σε τρεις ομάδες των τεσσάρων - πέντε ατόμων η καθεμιά. Η σύσταση των ομάδων θα μείνει σταθερή καθ’ όλη τη διάρκεια της δράσης. Οι ομάδες περιλαμβάνουν μαθητές και από τα δύο φύλα και διαφόρων μαθησιακών και γνωστικών δυνατοτήτων. Θα ζητηθεί από τα μέλη κάθε ομάδας να ορίσουν αρχικά ποιος θα είναι ο/η συντονιστής της. Έπειτα, δίνονται βασικές οδηγίες για το έργο των ομάδων: κάθε ομάδα θα πρέπει να συλλέξει από τις προτεινόμενες πηγές το κατάλληλο υλικό που θα το χρησιμοποιήσει ως βοηθητικό υλικό  για να συνθέσει τα τελικά “κείμενα”. Στη συνέχεια θα πρέπει να  οργανώσει το υλικό, να ελέγξει τη συνάφεια με τους στόχους της και, αξιοποιώντας  τις δυνατότητες και τις ιδιαίτερες δεξιότητες των μελών της για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα,  να προχωρήσει στην παραγωγή των ζητούμενων “προϊόντων”.

Σε κάθε ομάδα θα δοθεί ένα διαφορετικό Φύλλο Εργασίας σε ηλεκτρονική μορφή. Αφού μελετήσουν οι ομάδες τα φύλλα εργασίας και λάβουν τις απαραίτητες οδηγίες για το τι πρέπει να κάνουν, θα εργάζονται ταυτόχρονα, λαμβάνοντας υποστήριξη από τον διδάσκοντα, όποτε τη χρειάζονται.

 

 

Προαπαιτούμενες  γνώσεις: Είναι απαραίτητο οι μαθητές/-τριες, να πλοηγούνται με άνεση στο διαδίκτυο και να είναι εξοικειωμένοι/-ες με το περιβάλλον και τα προσφερόμενα εργαλεία που θα τους χρησιμεύσουν στην εκτέλεση των δραστηριοτήτων. Τα συγκεκριμένα εργαλεία έχουν χρησιμοποιηθεί πολλές φορές στην τάξη για δραστηριότητες και είναι οικεία στους μαθητές/στις μαθήτριες. Θεωρείτε ότι διαθέτουν ένα ικανοποιητικό επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων και νέων γραμματισμών.

Σε επίπεδο οργάνωσης της τάξης, είναι απαραίτητο να υπάρχει προηγούμενη εμπειρία των μαθητών σε συνεργατικές δραστηριότητες και να έχει προηγηθεί ο χωρισμός σε ομάδες για εξοικονόμηση χρόνου.

 

Στόχοι ή αναμενόμενα αποτελέσματα:

 

Γενικός στόχος

Να γνωρίσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες το θέμα των μαρμάρων του Παρθενώνα, να ενημερώσουν και να ευαισθητοποιήσουν τους μαθητές του σχολείου τους για την επιστροφή των μαρμάρων.

 

Γνωστικοί στόχοι

Αναμένεται οι μαθητές και οι μαθήτριες:

  • να αντλήσουν πληροφορίες που πιθανότα δε διαθέτουν για το θέμα των μαρμάρων του Παρθενώνα και την προσπάθεια της Ελλάδας για επανάκτησή τους.
  • να συνειδητοποιήσουν τη συναισθηματική σχέση των Ελλήνων με τα μάρμαρα του Παρθενώνα τη σημασία που έχει για τους Έλληνες η επιστροφή τους.
  • να μπορούν να δημιουργούν διαφορετικά ψηφιακά προϊόντα με το ίδιο περιεχόμενο, ανάλογα με το στόχο και την επικοινωνιακή περίσταση, έχοντας επίγνωση των ιδιαιτεροτήτων του κάθε είδους.
  • να χειρίζονται με άνεση ψηφιακά εργαλεία.

 

 Στόχοι σε επίπεδο Δεξιοτήτων

Αναμένεται οι μαθητές και οι μαθήτριες:

  • να αναπτύξουν την ικανότητα διερεύνησης, αναζήτησης και συλλογής χρήσιμων πληροφοριών από το διαδίκτυο.
  • να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα.
  • να είναι σε θέση να επιλέγουν και να χρησιμοποιούν τα κατάλληλα ψηφιακά εργαλεία που ανταποκρίνονται στις δικές τους ανάγκες και στην επικοινωνιακή περίσταση, έχοντας επίγνωση ότι κανένα εργαλείο δεν είναι τέλειο ούτε κατάλληλο για όλες τις περιπτώσεις.
  • να καλλιεργήσουν ανώτερες μορφές σκέψης, όπως η ανάλυση και η σύνθεση των δεδομένων.
  • να αποκτήσουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και στρατηγικές ευελιξίας.
  • να οικοδομήσουν την αξία της συνεργασίας μέσα από την επικοινωνία και την κοινή προσπάθεια.

 

 

 

 

Παρουσίαση Διδασκαλίας:

 

1η ΦΑΣΗ (Αφόρμηση,  Ολομέλεια)

 

Ο/η εκπαιδευτικός προβάλλει στο βιντεοπροτζέκτορα/διαδραστικό πίνακα βίντεο από το you tube με το ποίημα της Κικής Δημουλά Βρετανικό Μουσείο (Ελγίνου μάρμαρα), όπου ακούγεται η ίδια η ποιήτρια να απαγγέλλει και προβάλλονται εικόνες από τα αγάλματα και το Βρετανικό μουσείο. Στη συνέχεια απευθύνει ερωτήματα για το θέμα του ποιήματος, για τις δύο ερμηνείες της ποιήτριας, για το πραγματικό γεγονός που την ενέπνευσε, τα συναισθήματα της ίδιας, αλλά και εκείνα που προκαλεί στους αναγνώστες-ακροατές.

Ακολουθεί συζήτηση για το στόχο του ποιήματος και έτσι δίνεται η αφορμή στον/στην εκπαιδευτικό να παρουσιάσει και το βασικό στόχο του σεναρίου: να ενημερωθούν οι μαθητές και οι μαθήτριες επαρκώς για το θέμα, να κατανοήσουν τη σημασία της επιστροφής των μαρμάρων και να δημιουργήσουν “προϊόντα” για να υπηρετήσουν το στόχο αυτό.

 

Στη φάση αυτή ο/η εκπαιδευτικός απευθύνει σύντομα ερωτήματα και αφήνει ελεύθερους τους  μαθητές και τις μαθήτριες να συνομιλήσουν ανακαλώντας τις γνώσεις που ήδη έχουν για το θέμα.

 

2η ΦΑΣΗ (αναζήτηση πληροφοριών, εργασία σε ομάδες)

 

Στη φάση αυτή οι μαθητές και οι μαθήτριες θα εργαστούν ομαδικά προκειμένου να αναζητήσουν και να επιλέξουν τις πληροφορίες που θα τους χρειαστούν για τις επόμενες φάσεις.

Η κάθε ομάδα, μετά την οδηγία του/της εκπαιδευτικού,  ανατρέχει στο φύλλο εργασίας που της έχει δοθεί, όπου περιέχονται οι ηλεκτρονικές διευθύνσεις στις οποίες θα αναζητήσει το υλικό της.

Ο πρώτος σύνδεσμος της Βικιπαίδεια είναι κοινός για όλες τις ομάδες, προκειμένου να υπάρχει μια κοινή γενική γνώση για το θέμα. Έπειτα κάθε ομάδα ακολουθεί διαφορετικούς συνδέσμους για αναζήτηση υλικού.

Η ομάδα Α΄ θα βρει και θα καταγράψει το χρονικό της κλοπής  και την τύχη των μαρμάρων.

Η ομάδα Β΄θα βρει πληροφορίες για την επίσημη ελληνική θέση και τα επιχειρήματα της ελληνικής πλευράς.

Η ομάδα Γ΄θα αναζητήσει εικόνες από τα μάρμαρα του Παρθενώνα και την Καρυάτιδα.

Μέχρι να ολοκληρώσουν οι άλλες ομάδες η ομάδα Γ΄,  που έχει λιγότερο απαιτητική εργασία, ξεκινά στο canva τη δημιουργία μιας συνεργατικής παρουσίασης, βάσει προτύπου ή όχι, και την κοινοποιεί στις άλλες ομάδες δίνοντας δικαίωμα συντάκτη.

 

Τα μέλη των ομάδων, προαιρετικά, μπορούν να δουν  έτοιμες βιντεο-παρουσιάσεις, επιτυχημένες και όχι,  για να πάρουν  ιδέες και να σημειώσουν το ρόλο των σημειωτικών πόρων που αξιοποιούνται  και  να καταλάβουν  τι πρέπει να κάνουν και τι να αποφύγουν και μέσα από συζήτηση να καταλήξουν στο πώς θα καταφέρουν να στήσουν την παρουσίασή τους έτσι ώστε να πετυχαίνει το στόχο της. Πάντως, για τη συγκεκριμένη διδασκαλία θεωρείται προϋπόθεση να έχουν κατακτηθεί αυτού του επιπέδου οι δεξιότητες.

 

Όσο οι ομάδες εργάζονται ο/η εκπαιδευτικός κινείται από ομάδα σε ομάδα παρατηρώντας τη δραστηριότητα των μαθητών και βοηθώντας τους αν χρειάζεται.

 

3η ΦΑΣΗ (δημιουργία συνεργατικής παρουσίασης)

 

Χρησιμοποιώντας το υλικό που συνέλεξαν ζητείται από τους  μαθητές/-τριες να δημιουργήσουν σε περιβάλλον canva μια σύντομη, πολυτροπική, συνεργατική βιντεο-παρουσίαση με στόχο την παρουσίαση του θέματος των Μαρμάρων του Παρθενώνα σε εκδήλωση στο σχολείο τους  με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα μνημείων (18 Απριλίου).

Η ομάδα Α΄θα είναι  υπεύθυνη για τα κείμενα που αφορούν στην εισαγωγή στο θέμα και το χρονικό της κλοπής.

Η ομάδα Β΄θα είναι υπεύθυνη για τα κείμενα που αφορούν στην επίσημη ελληνική θέση και στην παρουσίαση των επιχειρημάτων της ελληνικής πλευράς.

Η ομάδα Γ΄θα είναι υπεύθυνη για τις εικόνες και τη διάταξη και τη μορφή της παρουσίασης.

 

Όλες οι ομάδες έχουν λόγο για το τελικό αποτέλεσμα και όσο δουλεύει η μία ομάδα οι υπόλοιπες διερευνούν το περιβάλλον του canva αναζητώντας λεπτομέρειες που θα κάνουν την παρουσίαση επιτυχημένη (εφέ, μουσική, κίνηση κ.τ.λ.), ώστε να κάνουν και τις δικές τους προτάσεις.

Ο/η εκπαιδευτικός παρεμβαίνει όταν απαιτείται και κάνει παρατηρήσεις με μορφή ιδεών για σκέψη, διερεύνηση και  συντονίζει τη σειρά εργασίας των ομάδων.

 

4η ΦΑΣΗ (προβολή της παρουσίασης - δημιουργία “προϊόντων” για προώθηση της ελληνικής θέσης)

 

Στη φάση αυτή προβάλλεται από τον εκπαιδευτικό  η παρουσίαση στην ολομέλεια, προκειμένου να έχουν όλοι σφαιρική γνώση του θέματος και να γίνει η σύνδεση με την επόμενη φάση, που είναι η παραγωγή ψηφιακών προϊόντων.

Ο/η εκπαιδευτικός  ζητά από τις ομάδες, ακολουθώντας τις οδηγίες στα φύλλα εργασίας τους,  να προχωρήσουν στη δημιουργία ψηφιακών προϊόντων με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα σε εκδήλωση του σχολείου τους  με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα μνημείων (18 Απριλίου).

Η Ομάδα Α΄θα δημιουργήσει μια ψηφιακή αφίσα σε περιβάλλον canva.

Η ομάδα Β΄θα γράψει ένα συνεργατικό πολυτροπικό άρθρο για το ιστολόγιο του σχολείου σε περιβάλλον google docs.

Η Ομάδα Γ΄θα δημιουργήσει ένα ψηφιακό παραμύθι/αφήγηση σχετικό με το θέμα για μαθητές Γυμνασίου σε περιβάλλον book creator.

Ο/η εκπαιδευτικός καθ’ όλη τη διάρκεια παρατηρεί τις ομάδες και επεμβαίνει όταν του ζητήσουν βοήθεια ή όταν αντιληφθεί ότι υπάρχουν αστοχίες ή αποκλίσεις από τους στόχους.

 

5η ΦΑΣΗ

(παρουσίαση των προϊόντων των ομάδων και αποτίμηση - αξιολόγηση)

 

Επιστροφή στην ολομέλεια.

Οι ομάδες παρουσιάζουν με τη σειρά τα ψηφιακά “προϊόντα” που δημιούργησαν.

 

Στη συνέχεια ο/η  εκπαιδευτικός προκαλεί συζήτηση στην ολομέλεια  με ερωτήσεις του τύπου:

Βρήκατε ενδιαφέρον το θέμα του σεναρίου; Γιατί;

Είχατε γνώση του θέματος; Πήρατε επιπλέον πληροφορίες; Θεωρείτε ότι τα ψηφιακά προϊόντα που δημιουργήσατε θα πετύχουν τους στόχους τους (ενημέρωση, ευαισθητοποίηση κ.τ.λ.);

Τα εργαλεία που χρησιμοποιήσατε τα γνωρίζατε; Σας δυσκόλεψαν; Είχαν περιορισμούς; Σας άρεσαν; Θα τα ξαναχρησιμοποιήσετε; Προτιμάτε κάποια άλλα αντίστοιχα εργαλεία και γιατί;

Ήταν  ομαλή η συνεργασία σας με τα άλλα μέλη της ομάδας; Αν όχι, γιατί πιστεύετε ότι συνέβη αυτό;

 

 

 

Ρόλος μαθητή: Οι μαθητές και οι μαθήτριες είναι οι πρωταγωνιστές. Κινούνται διερευνητικά, αναζητούν και επιλέγουν το υλικό που θα τους χρησιμεύσει για να οικοδομήσουν τη νέα γνώση και βρίσκουν τρόπους, ώστε να υπηρετήσουν τον επικοινωνιακό στόχο που τους δίνεται.

 

Ρόλος εκπαιδευτικού: Ο/η εκπαιδευτικός είναι ο ενορχηστρωτής της τάξης. Παρέχει στους μαθητές/στις μαθήτριες τις πηγές από όπου θα αντλήσουν το υλικό τους, παρεμβαίνει όπου κρίνεται απαραίτητο για να διευκολύνει στην εύρεση της λύσης, όχι για να δώσει λύση, κυρίως όμως είναι διακριτικός παρατηρητής και συνοδοιπόρος στην πορεία των παιδιών προς τη γνώση που πρέπει να είναι αυτόνομη και ελεύθερη, όχι προκαθορισμένη.

 

 

Αξιοποίηση ΤΠΕ: Για την υλοποίηση του παρόντος σεναρίου είναι σημαντική η χρήση των ΤΠΕ. Χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο οργανωμένου και δομημένου τρόπου διδασκαλίας στο σενάριο που διέπεται από τις αρχές επικοδομητικών και κοινωνιογνωστικών προσεγγίσεων για τη μάθηση. Ο μαθητής τοποθετείται στο κέντρο και αλληλεπιδρά με το περιεχόμενο, τον εκπαιδευτικό, τους συμμαθητές και την τεχνολογία.

Τα ψηφιακά μέσα προσφέρουν τη δυνατότητα ανεξάντλητων πηγών εκπαιδευτικού υλικού και βελτιώνουν την ποιότητα της διδασκαλίας. Ευνοούν την ανάπτυξη δεξιοτήτων υψηλού επιπέδου μέσα από διαδικασίες οικοδόμησης της νέας γνώσης από τους ίδιους τους μαθητές/-τριες και μέσα από δραστηριότητες συνεργασίας και αυτενέργειας, διαμοιρασμού και αλληλεπίδρασης.

 

Επέκταση/αξιοποίηση: Το παρόν διδακτικό σενάριο μπορεί να αξιοποιηθεί και για το μάθημα της Λογοτεχνίας, αλλά και της Ιστορίας. Μπορεί, επίσης, με λίγες τροποποιήσεις να αποτελέσει δύο αυτόνομα σενάρια διδασκαλίας, το ένα να καταλήγει στη δημιουργία βίντεο-παρουσίασης και το δεύτερο, παρακάμπτοντας τη δημιουργία βιντεο-παρουσίασης, να αφορά στη δημιουργία των τριών ψηφιακών προϊόντων (αφίσας, άρθρου, παραμυθιού) ή στη δημιουργία κάποιων από αυτά.

 

 

Φύλλα εργασίας: Δίνονται στους μαθητές και στις μαθήτριες τρία διαφορετικά φύλλα εργασίας σε ηλεκτρονική μορφή, ένα για κάθε ομάδα.

 

 

1ο Φύλλο εργασίας

 

Ομάδα Α΄

Νέα Ελληνική Γλώσσα Γ΄Λυκείου

Εκπαιδευτικός: Ειρήνη Περιβολαρέλλη

 

Θέμα: Τα μάρμαρα του Παρθενώνα

Τίτλος: Ας βάλουμε όλοι  ένα λιθαράκι στην κοινή προσπάθεια!

 

 

 

1η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Στη φάση αυτή θα εργαστείτε ομαδικά.

 

Αρχικά, να  ακολουθήσετε τον υπερσύνδεσμο της Βικιπαίδεια για να διαβάσετε τις βασικές πληροφορίες για το θέμα που προσεγγίζουμε. Είναι κοινός για όλες τις ομάδες, προκειμένου να υπάρχει μια κοινή γενική γνώση για το θέμα.

 

2η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Στον υπερσύνδεσμο που ακολουθεί να αναζητήσετε και να βρείτε πληροφορίες για το χρονικό της κλοπής  και την τύχη των μαρμάρων.

Το χρονικό της αφαίρεσης των μαρμάρων του Παρθενώνα από το λόρδο Έλγιν.

Να κρατήσετε σημειώσεις για να τις χρησιμοποιήσετε στην επόμενη δραστηριότητα.

 

3η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Σε συνεργασία με τις άλλες δύο ομάδες θα δημιουργήσετε μια σύντομη (μέχρι 10 διαφάνειες)  πολυτροπική βιντεοπαρουσίαση σε περιβάλλον canva.

 

Θα σας βοηθήσει, αν έχετε απορίες, το βίντεο:

Δημιουργήστε μια βιντεο παρουσίαση με το canva.

 

Να λάβετε μέρος στη συζήτηση που φέρνει  στην ολομέλεια η ομάδα Γ΄ με θέμα τη σχεδίαση των διαφανειών. Να δείτε τις έτοιμες βιντεο-παρουσιάσεις μαζί με τις άλλες ομάδες,  να προβληματιστείτε για το ρόλο των σημειωτικών πόρων και να αποφασίσετε από κοινού πώς θα δομήσετε τις δικές σας διαφάνειες και πώς θα αξιοποιήσετε τους σημειωτικούς πόρους για να πετύχετε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

 

Η δική σας ομάδα είναι υπεύθυνη για την εισαγωγή στο θέμα των μαρμάρων του Παρθενώνα και για το χρονικό της κλοπής και την τύχη των μαρμάρων.

Φροντίστε τα κείμενα να είναι σύντομα, κατάλληλα για παρουσίαση, σαφή και περιεκτικά, με ελλειπτικό και σχεδιαγραμματικό λόγο.

 

Όταν θα έχετε τελειώσει και θα εργάζονται οι άλλες ομάδες, να διερευνήσετε το περιβάλλον του canva για να βρείτε τη μουσική με την οποία θα ντύσετε τη βιντεοπαρουσίαση μόλις έχουν ολοκληρώσει το έργα τους οι επόμενες ομάδες. Τι μουσική θα επιλέξετε, τι ρυθμό θα έχει, γρήγορο ή αργό; Μήπως πρέπει να κινητοποιεί συναισθήματα;

 

4η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Να παρακολουθήσετε την προβολή της βιντεο - παρουσίασης που φτιάξατε μαζί με τις άλλες ομάδες προκειμένου να έχετε συνολική άποψη για το θέμα των μαρμάρων του Παρθενώνα, την επίσημη θέση της ελληνικής πλευράς και τα επιχειρήματα για την επιστροφή τους στην Ελλάδα.

 

Τώρα η ομάδα σας  καλείται  να δημιουργήσει  μια  ψηφιακή πολυτροπική αφίσα σε περιβάλλον canva, με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών/-τριών για το θέμα των μαρμάρων του Παρθενώνα και τη στήριξη της ελληνικής προσπάθειας για την επιστροφή τους.

 

Θα σας βοηθήσει, αν έχετε απορίες, το βίντεο:

Φτιάξτε ένα poster με το canva.

 

Να λάβετε υπόψη σας και τα εξής:

Το σχέδιο σας μπορεί να βασιστεί σε ένα πρότυπο ή και όχι, θα πρέπει να είναι πλούσιο σε γραφικά στοιχεία και να έχει κάθετο  προσανατολισμό (portrait).

Να σκεφτείτε ποιες εικόνες θα χρησιμοποιήσετε για να είναι η αφίσα σας αποτελεσματική.

Να βρείτε ένα ευφάνταστο σλόγκαν και να  επιλέξετε την κατάλληλη μορφοποίηση. Ποια χρώματα θα επιλέξετε για να μεταφέρουν το μήνυμά σας; Θα είναι ζωηρά, φωτεινά, απαλά;

Προσπαθήστε να προσαρμόσετε το σχέδιο στον επικοινωνιακό στόχο που θέλετε να υπηρετήσετε, δηλαδή  την ενημέρωση και τη συγκίνηση.

 

5η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

(παρουσίαση των προϊόντων των ομάδων και αποτίμηση - αξιολόγηση)

Επιστροφή στην ολομέλεια

 

Παρουσιάζετε την αφίσα που δημιουργήσατε στην ολομέλεια.

 

Καλείστε τώρα να λάβετε μέρος στη συζήτηση που προκαλεί ο/η εκπαιδευτικός για τη συνολική προσπάθεια και να καταθέσετε την άποψή σας για το θέμα, τις δραστηριότητες και τα ψηφιακά εργαλεία που χρησιμοποιήσατε.

 

 

2ο Φύλλο εργασίας

 

Ομάδα Β΄

Νέα Ελληνική Γλώσσα Γ΄Λυκείου

Εκπαιδευτικός: Ειρήνη Περιβολαρέλλη

 

Θέμα: Τα μάρμαρα του Παρθενώνα

Τίτλος: Ας βάλουμε όλοι  ένα λιθαράκι στην κοινή προσπάθεια !

 

 

 

1η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Στη φάση αυτή θα εργαστείτε ομαδικά.

 

Αρχικά, να  ακολουθήσετε τον υπερσύνδεσμο της Βικιπαίδεια για να διαβάσετε τις βασικές πληροφορίες για το θέμα που προσεγγίζουμε. Είναι κοινός για όλες τις ομάδες, προκειμένου να υπάρχει μια κοινή γενική γνώση για το θέμα.

 

2η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Στους υπερσυνδέσμους που ακολουθούν να αναζητήσετε και να βρείτε πληροφορίες για την επίσημη θέση της Ελλάδας σχετικά με τα μάρμαρα του Παρθενώνα και τα επιχειρήματα της για την επιστροφή των μαρμάρων στην πατρίδα τους.

 

Η επίσημη θέση της Ελλάδας

Το κείμενο του Νικ Φίλντινγκ: "Να επιστραφούν στην Ελλάδα "

από το διαδραστικό σχολικό  βιβλίο

Το βίντεο όπου Ο Stephen Fry, άγγλος δημοσιογράφος, λογοτέχνης και ηθοποιός, επιχειρηματολογεί για την επιστροφή των γλυπτών στην Ελλάδα

 

Να κρατήσετε συνοπτικές σημειώσεις για να τις χρησιμοποιήσετε στην επόμενη δραστηριότητα.

 

3η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Σε συνεργασία με τις άλλες δύο ομάδες θα δημιουργήσετε μια σύντομη (μέχρι 10 διαφάνειες),  πολυτροπική βιντεοπαρουσίαση σε περιβάλλον canva.

 

Θα σας βοηθήσει, αν έχετε απορίες, το βίντεο:

Δημιουργήστε μια βιντεο παρουσίαση με το canva.

 

Να λάβετε μέρος στη συζήτηση που φέρνει  στην ολομέλεια η ομάδα Γ΄ με θέμα τη σχεδίαση των διαφανειών. Να δείτε τις έτοιμες βιντεο-παρουσιάσεις μαζί με τις άλλες ομάδες,  να προβληματιστείτε για το ρόλο των σημειωτικών πόρων και να αποφασίσετε από κοινού πώς θα δομήσετε τις δικές σας διαφάνειες και πώς θα αξιοποιήσετε τους σημειωτικούς πόρους για να πετύχετε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

 

Η δική σας ομάδα είναι υπεύθυνη για επίσημη θέση της Ελλάδας σχετικά με τα μάρμαρα του Παρθενώνα και τα επιχειρήματα της για την επιστροφή των μαρμάρων στην πατρίδα τους.

 

Φροντίστε τα κείμενα να είναι σύντομα, κατάλληλα για παρουσίαση, σαφή και περιεκτικά, με ελλειπτικό και σχεδιαγραμματικό λόγο.  Να διαλέξετε και να βάλετε τα πιο ισχυρά επιχειρήματα, που στηρίζουν επαρκώς τις διεκδικήσεις της Ελλάδας.

 

Όταν θα έχετε τελειώσει και θα εργάζεται η επόμενη ομάδα, να διερευνήσετε το περιβάλλον του canva για να βρείτε  κατάλληλους τρόπους προβολής/εναλλαγής των διαφανειών, εφέ κ.τ.λ.  και να τα βάλετε στην παρουσίαση.

 

4η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Να παρακολουθήσετε την προβολή της βιντεο - παρουσίασης που φτιάξατε μαζί με τις άλλες ομάδες προκειμένου να έχετε συνολική άποψη για το θέμα των μαρμάρων του Παρθενώνα, την επίσημη θέση της ελληνικής πλευράς και τα επιχειρήματα για την επιστροφή τους στην Ελλάδα.

 

Τώρα η ομάδα σας  καλείται  να γράψει ένα πολυτροπικό άρθρο για το ιστολόγιο του σχολείου,  με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Μνημείων (18 Απριλίου), για να μιλήσετε για το δίκαιο του ελληνικού αιτήματος και να  στηρίξετε με επιχειρήματα την ελληνική θέση για την επιστροφή των μαρμάρων στην πατρίδα τους.

 

Θα εργαστείτε σε περιβάλλον google docs σε ένα συνεργατικό έγγραφο. Θα χρειαστεί να μοιράσετε ρόλους, καθώς κάποιοι/-ες θα αναλάβουν το κείμενο, κάποιοι/-ες τις εικόνες και κάποιοι άλλοι τους υπερσυνδέσμους που θα πλαισιώσουν το άρθρο.

 

Να λάβετε υπόψη σας και τα εξής:

Ποιος τίτλος είναι αυτός που θα διεγείρει το ενδιαφέρον, αλλά ταυτόχρονα θα είναι και δηλωτικός του περιεχομένου;

Ποιο θα είναι το ύφος του κειμένου; Ουδέτερο ή μήπως θερμό, συγκινησιακά φορτισμένο; Ποιο πρόσωπο θα επιλέξετε; Γ΄ενικό ή γ΄πληθυντικό ή μήπως α΄πληθυντικό;  Γιατί;

Ποιες εικόνες, που να είναι αντιπροσωπευτικές, θα επιλέξετε για να πλαισιώσουν το άρθρο σας; Πώς θα τις διατάξετε στο κείμενο; Στην αρχή, στο τέλος, ενδιάμεσα;

Τι υπερσυνδέσμους θα προσθέσετε, ώστε να υπηρετούν τους στόχους σας;

Τέλος πώς θα μορφοποιήσετε το άρθρο σας και ποια γραμματοσειρά θα επιλέξετε; Μήπως μια που δίνει την αίσθηση χειρογράφου;

 

5η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 (παρουσίαση των προϊόντων των ομάδων και αποτίμηση - αξιολόγηση)

Επιστροφή στην ολομέλεια

 

Παρουσιάζετε το άρθρο  που γράψατε στην ολομέλεια.

 

Καλείστε τώρα να λάβετε μέρος στη συζήτηση που προκαλεί ο/η εκπαιδευτικός για τη συνολική προσπάθεια και να καταθέσετε την άποψή σας για το θέμα, τις δραστηριότητες και τα ψηφιακά εργαλεία που χρησιμοποιήσατε.

 

 

 

 

 

3ο Φύλλο εργασίας

 

Ομάδα Β΄

Νέα Ελληνική Γλώσσα Γ΄Λυκείου

Εκπαιδευτικός: Ειρήνη Περιβολαρέλλη

 

Θέμα: Τα μάρμαρα του Παρθενώνα

Τίτλος: Ας βάλουμε όλοι  ένα λιθαράκι στην κοινή προσπάθεια !

 

 

 

1η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Στη φάση αυτή θα εργαστείτε ομαδικά.

 

Αρχικά, να  ακολουθήσετε τον υπερσύνδεσμο της Βικιπαίδεια για να διαβάσετε τις βασικές πληροφορίες για το θέμα που προσεγγίζουμε. Είναι κοινός για όλες τις ομάδες, προκειμένου να υπάρχει μια κοινή γενική γνώση για το θέμα.

 

2η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Στον υπερσύνδεσμο που ακολουθεί να αναζητήσετε και να βρείτε πληροφορίες  σχετικά με τα γλυπτά που λείπουν από τον Παρθενώνα και εικόνες από την παρουσίαση που υπάρχει στο τέλος της σελίδας και από το  διαδραστικό σχολικό  βιβλίο  σχετικά με τα μάρμαρα του Παρθενώνα, το βρετανικό μουσείο, την Ακρόπολη στη σημερινή της μορφή, τις Καρυάτιδες, τον Έλγιν.

 

Να επιλέξετε τις πιο αντιπροσωπευτικές για να τις χρησιμοποιήσετε στην επόμενη δραστηριότητα.

 

Έως ότου ολοκληρώσουν οι άλλες ομάδες την αναζήτηση και επιλογή του υλικού, η δικιά σας ομάδα θα αναζητήσει και θα επιλέξει από το canva τη συνεργατική παρουσίαση που θα δημιουργήσετε όλοι μαζί.  Να βρείτε κάποιο πρότυπο που θεωρείτε κατάλληλο ή να επιλέξετε μια κενή παρουσίαση. Να κοινοποιήσετε το σύνδεσμο και στις άλλες ομάδες και να δώσετε δικαίωμα συντάκτη.

 

Αν χρειάζεστε βοήθεια μπορείτε να συμβουλευτείτε το βίντεο:

Δημιουργήστε μια βιντεο παρουσίαση με το canva.

 

 

3η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Σε συνεργασία με τις άλλες δύο ομάδες θα δημιουργήσετε μια σύντομη (μέχρι 10 διαφάνειες),  πολυτροπική βιντεοπαρουσίαση σε περιβάλλον canva , της οποίας το σύνδεσμο με δικαίωμα συντάκτη έχετε ήδη διαμοιράσει και στις άλλες ομάδες.

 

Προτού ξεκινήσετε να φτιάχνετε την παρουσίαση, να φέρετε στην ολομέλεια, συντονίζοντας ταυτόχρονα τη συζήτηση, το θέμα της σχεδίαση των διαφανειών.  Προαιρετικά, μπορείτε να προβάλλετε τις παρακάτω βιντεο-παρουσιάσεις, να προβληματιστείτε για το ρόλο των σημειωτικών πόρων που αξιοποιούνται και να αποφασίσετε από κοινού πώς θα δομήσετε τις δικές σας διαφάνειες και πώς θα αξιοποιήσετε τους σημειωτικούς πόρους για να πετύχετε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Κάποιες από τις βιντεο-παρουσιάσεις δίνουν έμφαση στις ψηφιακές ιδιαιτερότητες αυτού του είδους και είναι επιτυχημένες, κάποιες άλλες δεν είναι επιτυχημένες.  Να τις δείτε για να μπορέσετε να καταλάβετε τι πρέπει να κάνετε και τι να αποφύγετε.

παράδειγμα 1

παράδειγμα 2

παράδειγμα 3

 

Λαμβάνεται απόφαση και ξεκινάει η δημιουργία.

 

Η δική σας ομάδα είναι υπεύθυνη για τις φωτογραφίες  από  τα μάρμαρα του Παρθενώνα και τα γλυπτά που έχουν κλαπεί από τον Έλγιν και για τη διάταξη της παρουσίασης, τα χρώματα, τη μορφή.

 

Σκεφτείτε ποιες από τις εικόνες που επιλέξατε θα χρησιμοποιήσετε τελικά. Φροντίστε να είναι από όλες τις κατηγορίες του κλεμμένων μαρμάρων. Θα βάλετε εικόνα του Έλγιν; Φωτογραφία της Καρυάτιδας;

 

Λάβετε υπόψη και τα εξής:

Πώς θα διατάξετε τις εικόνες, ώστε να πλαισιώνουν το κείμενο και να υπάρχει ισορροπία; Θα βάλετε μία εικόνα σε κάθε διαφάνεια ή περισσότερες; Θα έχουν όλες οι διαφάνειες εικόνα; Δε θα πρέπει οι εικόνες της κάθε διαφάνειας να είναι σχετικές με το περιεχόμενό της;

Θα χρησιμοποιήσετε κάποια κάδρα;

Τι χρώμα θα έχουν οι διαφάνειες; Ποιο χρώμα και ποια γραμματοσειρά θα επιλέξετε για το κείμενο;

Θα υπάρχει κίνηση στη διαφάνεια ή όχι; Θα ενσωματώσετε και βίντεο ή όχι;

 

4η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Να παρακολουθήσετε την προβολή της βιντεο - παρουσίασης που φτιάξατε μαζί με τις άλλες ομάδες προκειμένου να έχετε συνολική άποψη για το θέμα των μαρμάρων του Παρθενώνα, την επίσημη θέση της ελληνικής πλευράς και τα επιχειρήματα για την επιστροφή τους στην Ελλάδα.

 

Τώρα η ομάδα σας  καλείται  να δημιουργήσει ένα ψηφιακό παραμύθι/ αφήγηση  με θέμα την κλοπή των μαρμάρων από τον Έλγιν, που να απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου για να το παρουσιάσετε στα παιδιά του Γυμνασίου, που συστεγάζεται με το σχολείο μας, την 18η Απριλίου, Παγκόσμια Ημέρα Μνημείων.

Με αφορμή τα πραγματικά γεγονότα που αφορούν στην κλοπή των Μαρμάρων, να αφήσετε τη φαντασία σας ελεύθερη και να γράψετε το δικό σας παραμύθι. Ίσως σας βοηθήσει το ποίημα της Κ. Δημουλά που μελετήσαμε και   όσα γράφει ο Ν. Πολίτης για την κλοπή της Καρυάτιδας:

Οι κόρες του Κάστρου (Οι Καρυάτιδες της Ακροπόλεως Αθηνών)

Όταν ο μιλόρδος (Ο λόρδος Έλγιν) επήρε μία από τις έξι κόρες (Καρυάτιδες) του Κάστρου (της Ακροπόλεως των Αθηνών), άφησε παραγγελία στους Τούρκους να του κουβαλήσουν και τις άλλες τη νύχτα.

Αλλά κει που πήγαιναν να τις βγάλουν, τις ακούν να σκούζουν λυπητερά και να φωνάζουν την αδελφή τους. Οι Τούρκοι τρομαγμένοι έφυγαν και με κανένα λόγο δεν ήθελαν να δοκιμάσουν να τις βγάλουν. Και άλλοι πολλοί κάτω από το κάστρο (στην Πλάκα) τις άκουγαν τις μαρμαρένιες κόρες να κλαιν' τη νύχτα για την αδελφή τους που τους την πήραν.

Νικόλαος Πολίτης, Οι παραδόσεις του ελληνικού λαού, τόμος Α`, σ.106.

 

Θα εργαστείτε σε περιβάλλον book creator .

 

Αν έχετε απορίες, μπορείτε να δείτε το βίντεο:

Δημιουργήστε ψηφιακά βιβλία με το book creator.

 

Θα χρειαστεί να μοιράσετε ρόλους, καθώς κάποιοι/-ες θα αναλάβουν το κείμενο, κάποιοι/-ες τις εικόνες και κάποιοι άλλοι τη διάταξη.

 

Να λάβετε υπόψη σας και τα εξής:

Το παραμύθι σας θα πρέπει να έχει ενδιαφέροντα τίτλο, να έχει ωραίο εξώφυλλο, σε κάθε σελίδα να υπάρχει τουλάχιστον μια εικόνα και κείμενο.  Μην ξεχνάτε πως απευθύνεται σε παιδιά Γυμνασίου.

Τι είδους εικόνες θα χρησιμοποιήσετε; Πώς θα τις διατάξετε; Ποια γραμματοσειρά ταιριάζει, ποιου μεγέθους,  ποια χρώματα;

Τι θα λέγατε να το δημιουργήσετε και ένα αρχείο ήχου όπου ένας ή μία από σας με ωραία καθαρή φωνή διαβάζει το παραμύθι; Μπορείτε να το κάνετε, εφόσον το επιτρέπουν οι συνθήκες, με το εργαλείο vocaroo. Οδηγίες θα βρείτε εδώ.

 

5η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 (παρουσίαση των προϊόντων των ομάδων και αποτίμηση - αξιολόγηση)

Επιστροφή στην ολομέλεια

 

Παρουσιάζετε το ψηφιακό παραμύθι που δημιουργήσατε στην ολομέλεια.

 

Καλείστε τώρα να λάβετε μέρος στη συζήτηση που προκαλεί ο/η εκπαιδευτικός για τη συνολική προσπάθεια και να καταθέσετε την άποψή σας για το θέμα, τις δραστηριότητες και τα ψηφιακά εργαλεία που χρησιμοποιήσατε.

 

 

 

 

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών
  2. Διδακτικός σχεδιασμός και ΤΠΕ
  3. Βικιπαίδεια, Μάρμαρα του Παρθενώνα
  4. Το χρονικό της αφαίρεσης των μαρμάρων του Παρθενώνα από το λόρδο Έλγιν. Ιστορικά Θέματα
  5. Η επίσημη θέση της Ελλάδας Υπουργείο Πολιτισμού
  6. διαδραστικό σχολικό  βιβλίο
  7. τα γλυπτά που λείπουν από τον Παρθενώνα Υπουργείο Πολιτισμού
  8. Φωτόδεντρο, Κ. Δημουλά

Leave a Reply