1. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

•Τίτλος διδακτικού σεναρίου : Ιερουσαλήμ: Η ζωή της πρώτης χριστιανικής κοινότητας και  η  συνέχειά της στη σύγχρονη εκκλησία.

  • Γνωστικό αντικείμενο: Θρησκευτικά

•Βαθμίδα – Τάξη: Γυμνάσιο -Β’ τάξη

  • Θεματικό πεδίο: Εκκλησία
  • Θεματική ενότητα: 2. Ιεροσόλυμα η πρώτη χριστιανική κοινότητα
  • Χρονική διάρκεια που απαιτείται: Δύο(2) διδακτικές ώρες

•Δημιουργός: Γεωργούλη Δέσποινα

  • Επιμορφώτρια: Αναγνώστου Ελένη

 

  • Τμήμα ΤΠΕ-Β1.1 6Π- ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ

 

  • Διδακτικοί στόχοι ( αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα ):

 

1ος στόχος : Αρχικά να αναπαράγουν οι μαθητές και να  κατονομάσουν τις προηγούμενες βιωματικές τους γνώσεις σχετικά με το θέμα, στη συνέχεια να κατανοήσουν και να επαναπροσδιορίσουν τις έννοιες της εκκλησίας , της εκκλησίας του Δήμου της αρχαίας Αθήνας  και του δημοκρατικού χαρακτήρα ως κοινό τους σημείο.

2ος στόχος: Να συνδέσουν τον τρόπο ζωής της πρώτης εκκλησίας με τον τρόπο ζωής  της σύγχρονης εκκλησίας (ενορίες, μοναστήρια, σύγχρονη ιεραποστολή).

3ος στόχος: Να πλησιάσουν το ιστορικό γεγονός της πρώτης εκκλησίας των Ιεροσολύμων, αξιοποιώντας το και αναλύοντάς το  μέσα από τις πηγές. Οι μαθητές μαθαίνουν να συνεργάζονται και μέσα από το παιχνίδι με διεργασίες διερεύνησης και αλληλεπίδρασης να κατανοήσουν το χθες και να το συνδέσουν με το σήμερα και το αύριο της εκκλησίας και να αφομοιώνουν τη σημασία της  οικουμενικής πορείας της εκκλησίας μέσα στους αιώνες.

4ος στόχος: Να αναπλαισιώνουν όταν τους ζητηθεί τα γεγονότα και να αξιολογούν τη σημασία της κοινοκτημοσύνης και τον τρόπο ζωής της πρώτης  εκκλησίας και της πορείας της συνδέοντάς την με τα δικά τους συναισθήματα και τη δική τους πορεία ζωής αλλά και της ενορίας τους . Να συμμετέχουν σε δράσεις σχετικές (συσσίτια, φιλόπτωχα ταμεία, δράσεις ιεραποστολής κ.λ.π.) ή να οργανώσουν και οι ίδιοι οι μαθητές μια δράση.

 

 

 

 

 

2. ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟΥ /ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΛΟΓΩΝ

Το σενάριο προσεγγίζεται μέσα από το γεγονός ότι τα παιδιά της Β Γυμνασίου έχουν την ωριμότητα   για βαθύτερη γνώση και ιστορική σύνδεση των γεγονότων της Κ.Δ. με την  αρχή της πορείας της Εκκλησίας, Οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα σύνδεσης των προηγούμενων γνώσεων του Δημοτικού και της Α΄ Γυμνασίου με τις επόμενες γνώσεις, σχετικά με την εκκλησία και την πορεία της μέσα στους αιώνες.

Βέβαια είναι σημαντικό να λάβουμε υπόψη μας ότι το μάθημα απευθύνεται σε έφηβους μαθητές από διαφορετικά περιβάλλοντα (κοινωνικά, οικονομικά, πολιτιστικά) που βιώνουν πιθανόν σύγκρουση με τα στερεότυπα και αναζητούν την ταυτότητά τους. Για το λόγο αυτό το μάθημα προσαρμόζεται κάθε φορά στις ανάγκες τους, στις θρησκευτικές και στις πολιτιστικές καταβολές τους και στα βιώματά τους.

Μέσα από το μάθημα αυτό μπορούν να συνειδητοποιήσουν ότι ως βαπτισμένοι Χριστιανοί ανήκουν σε ένα μεγάλο οικουμενικό σύνολο δηλ. την εκκλησία, με αρχή και πρότυπο την κοινοκτημοσύνη και τις «Αγάπες»,  που τους προσφέρει μια άλλη πρόταση ζωής αληθινή και διαχρονική. Κυρίως όμως τελικά τα παιδιά κατανοούν ότι η εκκλησία , είναι η μόνη αληθινή πρόταση ενότητας και σωτηρίας των ανθρώπων, μέσα στη σύγχρονη πλουραλιστική κοινωνία.

3. ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΙΘΥΜΗΤΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ

Οι μαθητές/τριες πρέπει: α) Να ερμηνεύουν, επιλέγουν και συνοψίζουν γραπτά κείμενα. β) Να χρησιμοποιούν ψηφιακά εργαλεία ( εξοικείωση με gougle docs, canva, power point,easel.ly κ.λ.π.) και να οργανώνουν εργασίες στο διαδίκτυο. γ) Να συνεργάζονται σε ομάδες μέσα σε κλίμα αμοιβαίου σεβασμού. Να ανακαλύπτουν, να αμφισβητούν εποικοδομητικά, να συζητούν και να ενισχύουν την κριτική τους ικανότητα. Έτσι ανακαλύπτουν θετικά πρότυπα, αξίες και στάσεις ζωής.

 

4. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΗ ΥΛΙΚΟΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ

Διαμορφώνονται τα θρανία της αίθουσας σε τετράγωνο. Θα χρησιμοποιηθούν διαδραστικός πίνακας, φύλλα εργασίας, εικόνες και κείμενα από το βιβλίο και το ψηφιακό βιβλίο, υπολογιστές με ηχεία, βιντεοπροβολέας, χαρτί Α3 και Α4,κιμωλίες,πίνακας και μαρκαδόροι. Και θα δοθούν οι διευθύνσεις ιστοσελίδων και μαθησιακών αντικειμένων για ιστοεξερεύνηση.

Χώρος διδασκαλίας- Απαιτούμενη προετοιμασία

Τάξη με διαδραστικό πίνακα ή εργαστήριο πληροφορικής. Μετάβαση σε ναό ή ενοριακή αίθουσα με βιντεοπροβολέα ( ως πιθανή επέκταση του σεναρίου).

5. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

Ο εκπ/κός χρησιμοποιεί τη μαθητοκεντρική και βιωματική διδασκαλία των νέων Π.Σ. όπου ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι κυρίως συμβουλευτικός. Θα προσαρμόσει το μάθημα των θρησκευτικών στο μαθητικό δυναμικό της τάξης του δημιουργώντας ένα θετικό και υποστηρικτικό περιβάλλον μάθησης ώστε οι μαθητές  να συμμετέχουν ενεργά σε ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες. Έτσι επιλέγεται η διδασκαλία των τεσσάρων σταδίων  (βιώνοντας, νοηματοδοτώντας, αναλύοντας, εφαρμόζοντας). Ο εκπ/κός για να προσεγγίσει και να ολοκληρώσει το στόχο του θα χρησιμοποιήσει τις παρακάτω τεχνικές: ιδεοθύελλα, έντεχνος συλλογισμός και ημερολόγιο αναστοχασμού. Επίσης θα χρησιμοποιήσω τα νέα ΤΠΕ, ως μεθόδους διδασκαλίας και πρακτική ψηφιακού γραμματισμού των μαθητών.

 

  1. ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΠΟΡΕΙΑΣ(ενδεικτικά: περιγραφή δραστηριοτήτων, σταδίων/φάσεων, ενεργειών εκπαιδευτικού και μαθητών)

 

Ενέργειες του εκπαιδευτικού Ενέργειες των μαθητών Υλικά που απαιτούνται
1Ο ΣΤΑΔΙΟ ΒΙΩΝΟΝΤΑΣ-ΑΦΟΡΜΗΣΗ

ΔΙΑΡΚΕΙΑ 5 ΛΕΠΤΑ

ΤΕΧΝΙΚΗ: ΙΔΕΟΘΥΕΛΛΑ

Ο εκπαιδευτικός ρωτάει τους μαθητές για ποιους λόγους είναι σημαντικά τα γενέθλιά μας. Ρωτάει τι σημαίνει   Πεντηκοστή (γενέθλια για την εκκλησία ) και τι σημαίνουν οι έννοιες εκκλησία του Χριστού και εκκλησία του Δήμου.

Οι μαθητές απαντούν αυθόρμητα και ένας μαθητής γράφει στον πίνακα τα συμπεράσματα. Κιμωλίες, πίνακας, διαδραστικός πίνακας,τετράδια, μολύβια
2ο ΣΤΑΔΙΟ ΝΟΗΜΑΤΟΔΟΤΟΝΤΑΣ :20 ΛΕΠΤΑ

Ο εκπαιδευτικός προβάλλει τις σελίδες 15,16 και17 του ψηφιακού βιβλίου

Θρησκευτικών

της Β΄ γυμνασίου. Επίσης προβάλλει εικόνες και κείμενα από την Καινή Διαθήκη ( του Π.Σ.Δ), για τη ζωή των πρώτων Χριστιανών και λειτουργικές πράξεις της εκκλησίας σήμερα, σε συνδυασμό με ασκήσεις εμπέδωσης.

 

ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ:

Διαβάζουν τα κείμενα  και παρατηρούν τις εικόνες των σελίδων 15,16 και 17 του σχολικού βιβλίου και του ψηφιακού βιβλίου.

Επεξεργάζονται νοηματικά τα αντίστοιχα κείμενα και τους δίνεται χρόνος να απαντήσουν στις ψηφιακές ασκήσεις στο  σύνδεσμο του Π.Σ.Δ.:

https://blogs.sch.gr>sofnar>files>2020/

05 pdf

Οι πρώτοι χριστιανοί μέσα στον κόσμο.

 

 

 

Σχολικό βιβλίο, ψηφιακό βιβλίο, βιντεοπροβολέας, υπολογιστής ή διαδραστικός πίνακας, εικόνες, φύλλα εργασίας, στυλό, μολύβια.
3ο ΣΤΑΔΙΟ:

ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ: 30 ΛΕΠΤΑ

 

Ο εκπαιδευτικός χωρίζει τους μαθητές σε 2 ίσες ομάδες. Στη συνέχεια ζητάει από την 1η ομάδα « Να φτιάξετε μια ψηφιακή αφίσα για να προωθήσετε το έργο της Ιεραποστολής της εκκλησίας της Ελλάδας σήμερα». Μια αφίσα που θα κινητοποιήσει το κοινό σας (συμμαθητές , γονείς κ.λ.π.) να γνωρίσουν την εσωτερική και εξωτερική ιεραποστολή, την ιστορία και την προσφορά της  (π.χ. περιοδικό « Πάντα τα έθνη»).

Και από τη 2η ομάδα ζητάει: «Να φτιάξετε μία ψηφιακή αφίσα για να κάνετε γνωστά στην τάξη και στο σχολείο σας τις φιλανθρωπικές δράσεις της ενορίας σας αλλά και της μητρόπολής σας». Θα σας δώσει ιδέες και το «ενορία εν δράση» καθώς και η επαφή με τον ιερέα σας. Να βρείτε και ομοιότητες με τον τρόπο ζωής της πρώτης χριστιανικής κοινότητας.

ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ:

Οι δύο ομάδες συζητούν πάνω στο φύλλο εργασίας που τους δίνεται και ψάχνουν στον υπολογιστή πληροφορίες σχετικά με το θέμα της εργασίας τους.

Με αυτό τον τρόπο μαθαίνουν οι μαθητές να λειτουργούν συνεργατικά και να εξελίσσονται στον ψηφιακό γραμματισμό, ανακαλύπτοντας και δημιουργώντας κάτι καινούριο. Έτσι αναπτύσσεται και  η κριτική σκέψη των μαθητών.

ΥΛΙΚΑ: Διαδραστικός πίνακας ή υπολογιστής,  τετράδια η κόλλες Α4 και στυλό.
4ο ΣΤΑΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΣ 35 ΛΕΠΤΑ

ΤΕΧΝΙΚΗ: ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΥ

Ο εκπαιδευτικός 1. Ζητά  από κάθε ομάδα να παρουσιάσει την αφίσα της (από 10 λεπτά η κάθε ομάδα)

2. Στη συνέχεια η ολομέλεια σχολιάζει το αποτέλεσμα και προτείνει αλλαγές ή όχι. Ο εκπαιδευτικός δίνει ατομικό φύλλο εργασίας , ημερολόγιο αναστοχασμού, με ερωτήματα ανατροφοδότησης και σαν αποτίμηση της συνολικής προσπάθειας.

 

ΜΑΘΗΤΕΣ: Παρουσιάζουν τις εργασίες τους στην ολομέλεια της τάξης. Συζητούν και κρίνουν την ανάρτηση του υλικού στην ιστοσελίδα του σχολείου και αλλού. Αναστοχάζονται και απαντούν ατομικά στο ερωτηματολόγιο του ημερολογίου ΥΛΙΚΑ: Υπολογιστής,ψηφιακές αφίσες, φύλλα εργασίας, στυλό, μολύβι

7. ΠΙΘΑΝΕΣ ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ - ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΣΕΝΑΡΙΟΥ π.χ. στην περίπτωση συνθηκών εξ αποστάσεως εκπαίδευσης)

Σε περιπτώσεις έκτακτων συνθηκών το σενάριο μπορεί να υλοποιηθεί μέσω της πλατφόρμας WEBEX χρησιμοποιώντας τα εργαλεία της πλατφόρμας όπως το WHITTEBOARD, τη λειτουργία ΔΙΑΜΟΙΡΑΣΜΟΣ ΟΘΟΝΗΣ ΑΡΧΕΙΩΝ ΕΙΚΟΝΑΣ ΚΑΙ ΗΧΟΥ, μαζί με τη λειτουργία BREAKOYT SESSIONS.. Τα φύλλα εργασίας και οι εικόνες μπορούν να αναρτηθούν για μελέτη στην πλατφόρμα  E-CLASS. Επίσης τα αποτελέσματα της εργασίας των παιδιών θα μπορούσαν να αναρτηθούν στην ιστοσελίδα του σχολείου και στην ιστοσελίδα της μητρόπολης, μαζί με την αντίστοιχη βιβλιογραφία. Επίσης ως εναλλακτική πρόταση, αν οι συνθήκες το επιτρέπουν, το μάθημα μπορεί να πραγματοποιηθεί, βιωματικά στο χώρο της εκκλησίας.

8. ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ – ΔΙΚΤΥΟΓΡΑΦΙΑ

 

9. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

 

Φύλλα εργασίας (που θα δοθούν στους μαθητές και στις μαθήτριες)

.Φύλλο εργασίας (στο3οστάδιο). Στην Ομάδα 1 για δημιουργία αφίσας ιεραποστολής και στην ομάδα 2 για δημιουργία αφίσας φιλανθρωπικού έργου ενορίας .

.Φύλλο εργασίας (στο 4ο στάδιο) – Ημερολόγιο αναστοχασμου -εξόδου

 

Φύλλο εργασίας (στο 3ο στάδιο)

ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΦΙΣΑ

Α΄ Φάση

Ως μέλη της ομάδας 1(αφίσα  ιεραποστολής) ή της ομάδας 2 ( αφίσα φιλανθρωπικού έργου  ενορίας – μητρόπολης)  και με γνώμονα το στοιχείο της συνεργατικότητας  που σας χαρακτηρίζει , καλό είναι πριν ξεκινήσετε τη δημιουργία της ψηφιακής σας αφίσας, να αναζητήσετε στο διαδίκτυο  διάφορες αφίσες και να μελετήσετε τα βασικά τους χαρακτηριστικά, λαμβάνοντας υπόψιν τις παρακάτω παραμέτρους:

  1. Πως είναι δομημένες οι αφίσες που εντοπίσατε; (τίτλος, υπότιτλοι, σύντομο περιεχόμενο, πλήρες ή ελλειπτικό κείμενο)
  2. Ποιο είναι το κεντρικό μήνυμα που θέλει να περάσει η κάθε αφίσα από αυτές που περιηγηθήκατε; (τι είδους επιχειρήματα, λεκτικά, εικονιστικά, χρησιμοποιούνται)
  3. Τι το εντυπωσιακό βλέπετε που ελκύει και κινεί το ενδιαφέρον του κάθε θεατή, έχοντας κατά νου ότι ο μέσος χρόνος που αφιερώνει κάποιος να δει μια αφίσα είναι 11 δευτερόλεπτα
  4. Αναλογιστείτε, αν η αντίθεση των χρωμάτων, σχημάτων, φόντου και γραμματοσειράς παίζουν κάποιο ρόλο στο τελικό αποτέλεσμα.
  5. Εάν είδατε και ενσωμάτωση πολυτροπικού κειμένου στις αφίσες (ήχος, βίντεο, κινούμενη εικόνα- animation), αναλογιστείτε γιατί τοποθετήθηκαν.

 

 

 

Β΄ Φάση

Αφού έχετε μελετήσει και σχολιάσει πλέον τις διάφορες αφίσες του διαδικτύου, αποφασίστε συλλογικά το τελικό αποτέλεσμα της δικής σας πολυτροπικής αφίσας, έχοντας πάντα στο νου σας τον κύριο στόχο, που είναι, να κινητοποιηθούν οι νέοι της ηλικίας σας  και να γνωρίσουν καλύτερα αντίστοιχα : η 1ηομάδα την ιεραποστολή της εκκλησίας της Ελλάδας και η 2η ομάδα το έργο της ενορίας τους αλλά  και της μητρόπολής τους εν μέρει.

Γ΄ Φάση

Τώρα είναι η ώρα να δημιουργήσετε τη δική σας αφίσα. Το περιβάλλον  στο οποίο θα δουλέψετε και θα παρουσιάσετε το αποτέλεσμα της εργασίας σας είναι η 1η ομάδα το canva  https://www.canva.com/el_gr/ και η 2η ομάδα το easel.ly https://www.easel.ly/dashboard

Επιμέρους βήματα που θα ακολουθήσετε:

  1. Θα ξεκινήσετε να φτιάχνετε σε λευκό καμβά ή θα επιλέξετε άλλα χρώματα;
  2. Δώστε την απαιτούμενη προσοχή στον τίτλο και τα μηνύματα που θα έχει η αφίσα για να μπορούν να περάσουν τα μηνύματα σας , στο κοινό σας.
  3. Πιστεύετε ότι η κινούμενη εικόνα ή ο ήχος ή ένα βίντεο θα συμβάλλουν στο στόχο σας; Σκεφτείτε αν, πως και που θα τα χρησιμοποιήσετε.
  4. Εστιάστε στην κατάλληλη γραμματοσειρά, το μέγεθος ή χρώμα των γραμμάτων και στο φόντο ώστε να ισορροπεί η διάταξη κειμένου και εικόνας.

Δ΄ Φάση
Αφού έχετε ολοκληρώσει την υλοποίηση της αφίσας σας και αφού το συζητήσετε με την ολομέλεια της τάξης και είστε ικανοποιημένοι από το αποτέλεσμά της, σκεφτείτε που θα την αναρτήσετε πέραν της επίσημης ιστοσελίδας του σχολείου σας και των σχολείων της Χίου (μέσα κοινωνικής δικτύωσης, Facebook, Instagram, Tik Tok).

Φύλλο εργασίας (στο 4ο στάδιο)

Οι μαθητές να απαντήσουν στις παρακάτω ερωτήσεις:

  1. Κάτι καινούριο που έμαθα………

2.Θα ήθελα να συμμετέχω στις δράσεις……

3.Την αφίσα μας εκτός από την ιστοσελίδα του σχολείου προτείνω να την προβάλλουμε και…….

4.Ένα πράγμα που μου προκάλεσε το ενδιαφέρον και θα ήθελα να το εφαρμόσω στο μέλλον ………

  1. Τι σας άρεσε στο canva ή στο easel.ly;

6.Σας βοήθησε στη δημιουργία της αφίσας σας;

  1. Υπήρξε κάτι που σας δυσκόλεψε;
  2. Τι θα θέλατε να ξαναχρησιμοποιήσετε από το canva ή το easel.ly;

 

 

 

 

 

 

δεν ανοιγει

Leave a Reply