Πρόταση αξιοποίησης ΝΤ 

Τίτλος: Μέγας Αλέξανδρος. Η κατάκτηση της Ανατολής. (Δημιουργία παρουσίασης σε ανοιχτό συνεργατικό αρχείο παρουσιάσεων στο ψηφιακό εργαλείο Canva.)

Δημιουργός: Μαρία Ειρήνη Διδασκάλου, ΠΕ02

Διδακτικό Αντικείμενο: Ιστορία, Α΄ Γυμνασίου

Διάρκεια: 3 διδακτικές ώρες

Χώρος: εργαστήριο πληροφορικής  - σχολική αίθουσα του τμήματος

 

Στόχοι διδασκαλίας:

Γνωστικοί - δεξιοτήτων

  1. Να γνωρίσουν την προσωπικότητα του Μ. Αλεξάνδρου, τους κυριότερους στρατηγούς του, την πορεία και τα σημαντικότερα πολεμικά γεγονότα της εκστρατείας του, το σπουδαίο πολιτιστικό του έργο.
  2. Να εξασκηθούν στο ιδιαίτερο γλωσσικό ύφος των «παρουσιάσεων»

Χρήση νέων τεχνολογιών

  1. Να xρησιμοποιούν έγκυρους ψηφιακούς πόρους για άντληση και επεξεργασία πληροφοριών.
  2. Να εξοικειωθούν με τη δημιουργία διαφανειών στο συνεργατικό ψηφιακό εργαλείο παρουσιάσεων.
  3. Να εξασκηθούν στη δημιουργία ψηφιακού χάρτη μέσω του λογισμικού Google maps.
  4. Να εξοικειωθούν με τη δημιουργία ψηφιακού Κουίζ με το εργαλείο Wordwall.

Μαθησιακή διαδικασία

  1. Να δουλεύουν σε ομάδες και να ανταλλάσσουν απόψεις προκειμένου να καταλήξουν σε κοινά συμπεράσματα.
  2. Να εξασκηθούν στην ταυτόχρονη επεξεργασία διαδραστικών εργαλείων στις ομαδοσυνεργατικές

δραστηριότητες.

 

Αξιοποίηση ΤΠΕ:

Διαδραστικός πίνακας

http://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/1308

http://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/1309

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2290/Istoria_A-Gymnasiou_html-empl/

https://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/history/arxaiotita/page_040.html?prev=true

http://www.ime.gr/chronos/

https://www.canva.com/design/DAGIZWcjbzY/kfkccvnOH88LUz2tBO0How/edit?utm_content=DAGIZWcjbzY&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton

https://www.google.com/maps/d/u/0/

https://wordwall.net/el/create/entercontent?templateId=5

 

 

Μέθοδος

Η προσέγγιση του θέματος γίνεται μέσω των γνωστικών και κοινωνικοπολιτισμικών θεωριών για τη μάθηση.

 

Οργάνωση τάξης: εργασία σε 5 ομάδες

 

Ρόλος εκπαιδευτικού: Καθοδηγεί τους μαθητές στον τρόπο αναζήτησης πληροφοριών από το διαδίκτυο. Ενθαρρύνει στην αναζήτηση και στην επιλογή πληροφοριών. Υποστηρίζει τους μαθητές στη χρήση των ψηφιακών εργαλείων.

 

 

Πορεία διδασκαλίας

 

Οι μαθητές καλούνται να δημιουργήσουν μία ψηφιακή παρουσίαση, με την οποία θα παρουσιάσουν την προσωπικότητα του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην ημερίδα για τις μεγάλες ιστορικές προσωπικότητες της Ελλάδας που διοργανώνει το σχολείο τους.

 

 

1η διδακτική ώρα  - σχολική αίθουσα

 

  1. Βιωματική αφόρμηση – σύνδεση με προηγούμενη γνώση – ιδεοθύελλα. - 5’ λεπτά

Αφού παρουσίασουμε στον διαδραστικό πίνακα τις εικόνες από την 3η ενότητα του Ζ κεφαλαίου του ψηφιακού σχολικού εγχειριδίου ζητάμε από τους μαθητές να ανακαλέσουν στη μνήμη τους στοιχεία από τη ζωή και την εκστρατεία του Μ. Αλέξανδρου. Ακολουθεί καταιγισμός ιδεων και κατηγοριοποίηση – αποθήκευση των αναφορών σε 5 στήλες. Αλέξανδρος – οικογένεια - στρατηγοί – μάχες – πόλεις.

 

  1. Μοιράζουμε στις ομάδες τα Φύλλα Εργασίας τόσο ψηφιακά, όσο και σε φωτοτυπία - εξηγούμε τα ζητούμενα και τυχόν απορίες. Ακολουθεί προβολή βίντεο: - 30’ λεπτά

Οι μαθητές παρακολουθούν επιλεγμένα τμήματα από τα εκπαιδευτικά Βίντεο:

Αλέξανδρος ο Μέγας - 2ο μέρος 15:00-21:00 http://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/1308       και Αλέξανδρος ο Μέγας - 3ο μέρος από το Φωτόδεντρο http://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/1309 και κρατούν σημειώσεις.

 

 

2η διδακτική ώρα  - εργαστήριο πληροφορικής

 

  1. Δημιουργία συνεργατικού αρχείου παρουσιάσεων, καταμερισμός εργασιών των ομάδων.– 10’ λεπτά

Οι μαθητές καλούνται να δημιουργήσουν ένα συνεργατικό αρχείο ψηφιακών παρουσίασεων μέσω του λογισμικού Canva. Μετά από συζήτηση αποφασίζουν από κοινού το template της παρουσίασης και τον καταμερισμό των εργασιών που θα κάνει η κάθε ομάδα.

 

  1. Έρευνα των ομάδων στο διαδίκτυο, δημιουργία διαφανειών στην συνεργατική παρουσίαση.-35’ λεπτά

Οι μαθητές εργαζόμενοι σε ομάδες καλούνται να δημιουργήσουν διαφάνειες σύμφωνα με το φύλλο εργασίας που αντιστοιχεί στην ομάδα τους στο συνεργατικό αρχείο παρουσιάσεων «Μέγας Αλέξανδρος» https://www.canva.com/design/DAGIZWcjbzY/kfkccvnOH88LUz2tBO0How/edit?utm_content=DAGIZWcjbzY&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton που δημιούργησαν

 

οι ίδιοι. Ερευνούν στο σχολικό εγχειρίδιο, σε ιστοσελίδες που τους προτείνονται ή επιλέγουν οι ίδιοι και συμβουλεύονται τις σημειώσεις τους από τις προβολές των βίντεο. Επεξεργάζονται τις διαφάνειες και αποφασίζουν αν θα πλαισιώσουν και με ποιες εικόνες τις διαφάνειές τους.

 

 

3η διδακτική ώρα  - σχολική αίθουσα του τμήματος

 

  1. Παρουσίαση των διαφανειών στην ολομέλεια – 15’ λεπτά

Οι ομάδες παρουσιάζουν μέσω του διαδραστικού πίνακα στους συμμαθητές τους το αποτέλεσμα της εργασίας τους, δέχονται παρατηρήσεις, συμβουλές και αν προκύψει επεξεργάζονται ξανά το περιεχόμενο των διαφανειών κάνοντας τις απαραίτητες διορθώσεις.

 

  1. Δημιουργία ψηφιακού διαδραστικού χάρτη – 15’ λεπτά

Εκπρόσωποι των ομάδων σηκώνονται στον διαδραστικό πίνακα και δημιουργούν έναν ψηφιακό διαδραστικό χάρτη μέσω του εργαλείου My maps google https://www.google.com/maps/d/u/0/.         Οι μαθητές επισημαίνουν με «πινέζες» τα σημαντικότερα τοπωνύμια σύμφωνα με το περιεχόμενο των διαφανειών της ομάδας τους. Τέλος αναρτούν τον χάρτη στην ορισμένη διαφάνεια της παρουσίασης

 

  1. Δημιουργία ψηφιακού κουίζ γνώσεων – 15’ λεπτά

Οι μαθητές συνεργάζονται και επισημαίνουν τις κυριότερες πληροφορίες από την παρουσίασή τους και το σχολικό εγχειρίδιο και διατυπώνουν ερωτήσεις για ένα Κουίζ Γνώσεων για τον Μέγα Αλέξανδρο που θα απευθύνουν στους συμμαθητές τους στην ημερίδα.

Μέσω του διαδραστικού πίνακα χρησιμοποιούν το ψηφιακό εργαλείο: https://wordwall.net/el/create/entercontent?templateId=5 για να δημιουργήσουν το Κουίζ Γνώσεων και όλοι μαζί αποφασίζουν το είδος και τη μορφή των ερωτήσεων, αν π.χ. θα πλαισιώνονται από εικόνες και από ποιες. Στο τέλος αναρτούν το ψηφιακό κουίζ στην τελευταία διαφάνεια της παρουσίασης τους.

 

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

Α’ ομάδα: Μ. Αλέξανδρος – τα πρώτα χρόνια

Στο πλαίσιο της ημερίδας για τις μεγάλες ιστορικές προσωπικότητες της Ελλάδας που διοργανώνει το σχολείο, έχει ανατεθεί στο τμήμα σας να παρουσιάσει την προσωπικότητα του Μ. Αλεξάνδρου.

Αφού συλλέξετε πληροφορίες από τα βίντεο του φωτόδεντρου,το ψηφιακό σχολικό εγχειρίδιο και από έγκυρους πόρους στο διαδίκτυο, να δημιουργήσετε τις αρχικές διαφάνειες στη συνεργατική παρουσίαση https://www.canva.com/design/DAGIZWcjbzY/kfkccvnOH88LUz2tBO0How/edit?utm_content=DAGIZWcjbzY&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton με τα κυριότερα βιογραφικά στοιχεία του Μ. Αλεξάνδρου (ζωή, οικογένεια, μόρφωση, τίτλοι, προετοιμασία εκστρατείας, ημερομηνίες ορόσημα, θάνατος).

Η διατύπωση σας να είναι σύντομη και περιεκτική. Να δώσετε ιδιαίτερη προσοχή στο αν θα πλαισιώσετε τη διαφάνεια με εικόνες και ποιες, λαμβάνοντας υπόψιν τη λειτουργία τους κατά τη τελική διαμόρφωση των διαφανειών.

Ενδεικτικά προτείνεται να επισκεφτείτε τις παρακάτω ιστοσελίδες:

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2290/Istoria_A-Gymnasiou_html-empl/

https://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/history/arxaiotita/page_040.html?prev=true

http://www.ime.gr/chronos/

 

 

Β’ ομάδα: Σημαντικές μάχες – στρατηγοί.

Στο πλαίσιο της ημερίδας για τις μεγάλες ιστορικές προσωπικότητες της Ελλάδας που διοργανώνει το σχολείο, έχει ανατεθεί στο τμήμα σας να παρουσιάσει την προσωπικότητα του Μ. Αλεξάνδρου.

Αφού συλλέξετε πληροφορίες από τα βίντεο του φωτόδεντρου,το ψηφιακό σχολικό εγχειρίδιο και από έγκυρους πόρους στο διαδίκτυο, να δημιουργήσετε τις αντίστοιχες με τα περιεχόμενα διαφάνειες στη συνεργατική παρουσίαση https://www.canva.com/design/DAGIZWcjbzY/kfkccvnOH88LUz2tBO0How/edit?utm_content=DAGIZWcjbzY&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton με στοιχεία για τις πιο σημαντικές μάχες της εκστρατείας, τους στρατηγούς που συνδέθηκαν με αυτές ,τη στρατηγική που ακολούθησαν, τις δυνάμεις των αντιπάλων.

Η διατύπωση σας να είναι σύντομη και περιεκτική. Να δώσετε ιδιαίτερη προσοχή στο αν θα πλαισιώσετε τη διαφάνεια με εικόνες και ποιες, λαμβάνοντας υπόψιν τη λειτουργία τους κατά τη τελική διαμόρφωση των διαφανειών.

Ενδεικτικά προτείνεται να επισκεφτείτε τις παρακάτω ιστοσελίδες:

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2290/Istoria_A-Gymnasiou_html-empl/

https://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/history/arxaiotita/page_040.html?prev=true

http://www.ime.gr/chronos/

 

Γ’ ομάδα: Πόλεις.

Στο πλαίσιο της ημερίδας για τις μεγάλες ιστορικές προσωπικότητες της Ελλάδας που διοργανώνει το σχολείο, έχει ανατεθεί στο τμήμα σας να παρουσιάσει την προσωπικότητα του Μ. Αλεξάνδρου.

Αφού συλλέξετε πληροφορίες από τα βίντεο του φωτόδεντρου,το ψηφιακό σχολικό εγχειρίδιο και από έγκυρους πόρους στο διαδίκτυο, να δημιουργήσετε τις αντίστοιχες με τα περιεχόμενα διαφάνειες στη συνεργατική παρουσίαση https://www.canva.com/design/DAGIZWcjbzY/kfkccvnOH88LUz2tBO0How/edit?utm_content=DAGIZWcjbzY&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton με στοιχεία για τις πόλεις που ίδρυσε ο Μ, Αλέξανδρος, τη στρατηγική σημασία των τοποθεσιών και την επιρροή τους στους πληθυσμούς των γύρω περιοχών. Μπορείτε να δώσετε πληροφορίες για τη σημερινή τους ονομασία, την ιστορία τους και των λαών που κατοικούν σ’αυτές.

Η διατύπωση σας να είναι σύντομη και περιεκτική. Να δώσετε ιδιαίτερη προσοχή στο αν θα πλαισιώσετε τη διαφάνεια με εικόνες και ποιες, λαμβάνοντας υπόψιν τη λειτουργία τους κατά τη τελική διαμόρφωση των διαφανειών.

Ενδεικτικά προτείνεται να επισκεφτείτε τις παρακάτω ιστοσελίδες: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2290/Istoria_A-Gymnasiou_html-empl/

https://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/history/arxaiotita/page_040.html?prev=true

http://www.ime.gr/chronos/

 

Δ’ ομάδα: Πολιτιστικό έργο: Ανάμειξη πληθυσμών – Μεικτοί Γάμοι

Στο πλαίσιο της ημερίδας για τις μεγάλες ιστορικές προσωπικότητες της Ελλάδας που διοργανώνει το σχολείο, έχει ανατεθεί στο τμήμα σας να παρουσιάσει την προσωπικότητα του Μ. Αλεξάνδρου.

Αφού συλλέξετε πληροφορίες από τα βίντεο του φωτόδεντρου,το ψηφιακό σχολικό εγχειρίδιο και από έγκυρους πόρους στο διαδίκτυο, να δημιουργήσετε τις αντίστοιχες με τα περιεχόμενα διαφάνειες στη συνεργατική παρουσίαση https://www.canva.com/design/DAGIZWcjbzY/kfkccvnOH88LUz2tBO0How/edit?utm_content=DAGIZWcjbzY&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton με στοιχεία για την αντιρατσιστική πολιτική που ακολούθησε ο Μ. Αλέξανδρος, την αξία της ανεξιθρησκείας, της πολυλπολιτισμικότητας και του σεβασμού της διαφορετικότητας στα πολυεθνικά κράτη.

Η διατύπωση σας να είναι σύντομη και περιεκτική. Να δώσετε ιδιαίτερη προσοχή στο αν θα πλαισιώσετε τη διαφάνεια με εικόνες και ποιες, λαμβάνοντας υπόψιν τη λειτουργία τους κατά τη τελική διαμόρφωση των διαφανειών.

Ενδεικτικά προτείνεται να επισκεφτείτε τις παρακάτω ιστοσελίδες: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2290/Istoria_A-Gymnasiou_html-empl/

https://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/history/arxaiotita/page_040.html?prev=true

http://www.ime.gr/chronos/

 

Ε’ ομάδα: Πολιτιστικό έργο: Οικονομική ανάπτυξη – πολίτευμα

Στο πλαίσιο της ημερίδας για τις μεγάλες ιστορικές προσωπικότητες της Ελλάδας που διοργανώνει το σχολείο, έχει ανατεθεί στο τμήμα σας να παρουσιάσει την προσωπικότητα του Μ. Αλεξάνδρου.

Αφού συλλέξετε πληροφορίες από τα βίντεο του φωτόδεντρου,το ψηφιακό σχολικό εγχειρίδιο και από έγκυρους πόρους στο διαδίκτυο, να δημιουργήσετε τις αντίστοιχες με τα περιεχόμενα διαφάνειες στη συνεργατική παρουσίαση https://www.canva.com/design/DAGIZWcjbzY/kfkccvnOH88LUz2tBO0How/edit?utm_content=DAGIZWcjbzY&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton με στοιχεία για τα μέτρα που πήρε ο Μ. Αλέξανδρος για την οικονομική ανάπτυξη και την ευημερία, τη σημασία της ελεύθερης διακίνησης ανθρώπων και αγαθών για τη σταθεροποίηση και την ανάπλαση του νέου κράτους. Η διατύπωση σας να είναι σύντομη και περιεκτική. Να δώσετε ιδιαίτερη προσοχή στο αν θα πλαισιώσετε τη διαφάνεια με εικόνες και ποιες, λαμβάνοντας υπόψιν τη λειτουργία τους κατά τη τελική διαμόρφωση των διαφανειών.

Ενδεικτικά προτείνεται να επισκεφτείτε τις παρακάτω ιστοσελίδες: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2290/Istoria_A-Gymnasiou_html-empl/

https://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/history/arxaiotita/page_040.html?prev=true

http://www.ime.gr/chronos/

 

Leave a Reply