1. Τίτλος Διδακτικού Σεναρίου: « Μη κινούντες και Εφιάλτες »

Εμπλεκόμενες Γνωστικές Περιοχές

Γνωστικό Αντικείμενο: ΠΣ Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, ΠΣ Ιστορίας

Ιδιαίτερη Περιοχή του Γνωστικού Αντικειμένου : Κ .Π. Καβάφης:  Θερμοπύλες

Τάξη: Β΄ Γυμνασίου

Εκτιμώμενη διάρκεια: Τρεις (3) διδακτικές ώρες

Λέξεις Κλειδιά: Καβάφης, ποίηση, Θερμοπύλες, χρέος, τιμή, αξίες, ιδανικά, άνθρωπος, ήρωας, πολυτροπικό κείμενο

  1. Σκοπός & Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

2.1. Γενικός Σκοπός:

Οι μαθητές/τριες:

  • Να διαβάζουν και να κατανοούν το κείμενο, βλέποντάς το ως απεικόνιση της δράσης, των συναισθημάτων και των σκέψεων των ανθρώπων (Το κείμενο ως περιεχόμενο), και να το μελετούν ως πηγή γνώσης για την ανθρώπινη φύση.
  • Να γίνονται κριτικοί αναγνώστες, να αναπτύσσουν πολυγραμματισμούς όπως ο ψηφιακός και ο επικοινωνιακός, και δεξιότητες όπως η δημιουργική σκέψη και η συναισθηματική νοημοσύνη, κατανοώντας την αξία τους στην σύγχρονη εποχή.

2.2. Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Μετά την εφαρμογή του σεναρίου οι μαθητές θα πρέπει να είναι σε θέση να::

Επίπεδο Γνώσεων

  • Να γνωρίσουν και να απολαύσουν την ποίηση του Καβάφη και τα συμβολικά της νοήματα.
  • Να κατανοήσουν τη διαχρονική σημασία των Θερμοπυλών και τις πανανθρώπινες αξίες που εκπροσωπούν, αξίες που αξίζει να υπερασπίζονται με τη ζωή τους.
  • Να αναπτύξουν την ικανότητα να ερμηνεύουν τα ποιήματα, εκφράζοντας τεκμηριωμένες απόψεις.

Επίπεδο Δεξιοτήτων:

  • Να εξασκηθούν στη σκιαγράφηση των χαρακτήρων των ποιητικών ηρώων χρησιμο-ποιώντας στοιχεία από τα ποιήματα.
  • Να μάθουν να χρησιμοποιούν εργαλεία ΤΠΕ για αυτόνομη μάθηση και κριτική έρευνα, διευκολύνοντας τη συνεργατική μάθηση.
  • Στην αξιοποίηση του λογισμικού παρουσίασης ως εργαλείου παραγωγής πολυτροπικού κειμένου συνοδευτικού μιας παρουσίασης.
  • Να μετατρέπουν τα λογοτεχνικά κείμενα σε πολυτροπικά έργα με τη χρήση οπτικοακουστικού υλικού, όπως εικαστικά έργα, φωτογραφίες, μουσική, βίντεο και ψηφιακή αφήγηση.

Επίπεδο Στάσεων

  • Να εκφράζουν απόψεις, συναισθήματα και ιδέες που προκύπτουν από την ανάλυση του ποιήματος, τεκμηριώνοντας τις με λογικά, συναισθηματικά, ιστορικά και κοινωνικά κριτήρια.
  • Να κατανοήσουν τη σημασία της διαδραστικής επικοινωνίας και της ανατροφοδότησης μέσα στις ομάδες, χρησιμοποιώντας την ομαδοσυνεργατική μέθοδο ως βασικό πυλώνα για την απόκτηση γνώσης.

2.3. Σύνδεση με Πρόγραμμα Σπουδών

Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Νεοελληνικής γλώσσας και γραμματείας στις Α, Β και Γ τάξεις Γυμνασίου, πρώτη έκδοση 2021, http://iep.edu.gr/el/nea-ps-provoli

2.4 Διδακτική Μεθοδολογία

Διερευνητική/Ανακαλυπτική Μάθηση

Καθοδηγούμενη Μάθηση

Βιωματική Μάθηση

Συνεργατική Μάθηση

2.5.Αξιοποίηση ΤΠΕ 

Εφαρμογές - Λογισμικά

padlet.com              Ιδεοθύελλα
kahoot.com           Κουίζ πολλαπλών επιλογών
educaplay.com/learning-resources      Συνδυασμός σωστών ζευγών
http://ebooks.edu.gr/ebooks/ Φωτόδεντρο, σχολικά βιβλία
Word/Canva για το μετασχηματισμό σε πολυτροπικό κείμενο

2.6. Τεχνολογικά Μέσα Διδασκαλίας 

Αίθουσα εργαστηρίου πληροφορικής, βιντεοπροβολέας, Βιβλίο Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β΄ Γυμνασίου

3.1. Συνοπτική παρουσίαση του διδακτικού σεναρίου

Σκοπός του σεναρίου είναι να έρθουν οι μαθητές/τριες της Β γυμνασίου σε επαφή με το έργο του Καβάφη και ιδιαίτερα με ένα από τα ποιήματα του έχουν παγκόσμια αναγνωρισιμότητα και διαχρονική αξία. Με τη βοήθεια των νέων τεχνολογιών και εφαρμογών μπορούν οι μαθητές να προσεγγίσουν τους συμβολισμούς και την ποιητική τέχνη του Καβάφη και με υποβοηθούμενες δραστηριότητες θα πλοηγηθούν στο διαδίκτυο, θα μπορέσουν να κατανοήσουν την ιδιαίτερη γραφή του, τη μοναδικότητα του ύφους και της γλώσσας του και θα ανακαλύψουν την δική τους προσέγγιση τόσο στο καθαυτό ιστορικό γεγονός όσο και στην τέχνη της ποίησης.

Παράλληλα με την επιλεγμένη χρήση των νέων διαδικτυακών εφαρμογών θα αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα προς τη δημιουργία πολυτροπικών έργων και την επιλογή πηγών πληροφόρησης-γνώσης με την αντίστοιχη διαδικτυακή έρευνα.  Το σενάριο αυτό δίνει έμφαση όχι στην αναζήτηση και συλλογή και αποστήθιση πληροφοριών, αλλά στην κριτική στάση που πρέπει να έχουν απέναντι σε αυτή. Η ολοκλήρωση της διδασκαλίας οδηγεί σε νέα θεώρηση του ποιήματος που στοχεύει στη βιωματική πλέον και ερμηνευτική προσέγγισή του. Στο στάδιο αυτό της διδασκαλίας ο/η εκπαιδευτικός σε συνεργασία με τους/τις μαθητές/τριες επιχειρεί να ερμηνεύσει τη σημασία στη σύγχρονη πραγματικότητα της φράσης «Μη κινούντες και Εφιάλτες». Το παραγόμενο έργο των μαθητών/τριών θα είναι ένα πολυτροπικό κείμενο, στο οποίο θα εκφράσουν και θα αναδείξουν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους μέσα από την ενσωμάτωση διάφορων μορφών οπτικοακουστικού υλικού

3.2. Ρόλος εκπαιδευτικού-ρόλος μαθητών/τριών

Ο εκπαιδευτικός λειτουργεί κυρίως υποστηρικτικά. Ο ρόλος του περιλαμβάνει:

  • Διευκόλυνση της μάθησης μέσω στοχευμένων ερωτήσεων και καθοδηγούμενου διαλόγου​​
  • Παροχή εργαλείων και υποστήριξη στην παραγωγή πολυτροπικών κειμένων και στη χρήση νέων τεχνολογιών​​.
  • Ενθάρρυνση της ομαδικής και συνεργατικής μάθησης, καθώς και της κριτικής σκέψης των μαθητών​​.

Οι μαθητές καλούνται να συμμετέχουν ενεργά και με κριτική σκέψη σε πολλές δραστηριότητες, όπως:

  • Καταγραφή σχολίων με την τεχνική της ιδεοθύελλας
  • Σημειώσεις και ανταλλαγή απόψεων (ερωτήσεις ανοιχτού τύπου), που στοχεύουν στην εμπέδωση των ιδεών και αξιών του ποιήματος​​.
  • Δημιουργία πολυτροπικού κειμένου με χρήση ψηφιακών εργαλείων όπως το Canva και το Word, ενθαρρύνοντας την αυτόνομη και κριτική σκέψη​​.

Αναλυτικά βήματα ανάπτυξης του διδακτικού σεναρίου

1η διδακτική ώρα

Οι μαθητές μεταβαίνουν στο εργαστήριο πληροφορικής χωρισμένοι από πριν σε ομάδες με διακριτούς ρόλους έχοντας μαζί τους το βιβλίο της Λογοτεχνίας. Κάθε ομάδα έχει το δικό της όνομα (ομάδα Φιλόλογοι, ομάδα Ιστορικοί και ομάδα Φίλοι της Ποίησης)

  • 1ο Βήμα: Αφόρμηση και διερεύνηση προϋπάρχουσας γνώσης (10 λεπτά)

Ο/Η εκπαιδευτικός κάνει στοχευμένες ερωτήσεις ωθώντας τους/τις μαθητές/τριες να ανακαλέσουν όσα έχουν ακούσει από την καθημερινότητα και έχουν συζητηθεί και στο μάθημα της Ιστορίας σχετικά με φράση «Μολών Λαβέ». Στη συνέχεια, ανοίγουν στον Η/Υ το 1ο φύλλο εργασίας . Η πρώτη εργασία είναι κοινή για όλες τις ομάδες που είναι κοινό για όλες τις ομάδες.  με υπερσύνδεσμο στην εφαρμογή Padlet, όπου οι μαθητές/τριες καλούνται να αναγνωρίσουν 2 εικόνες: η πρώτη από την ταινία «Οι 300» και η δεύτερη που απεικονίζει το άγαλμα του Λεωνίδα στις Θερμοπύλες. Οι μαθητές/τριες καλούνται να καταγράψουν σε σύντομα σχόλια, με την τεχνική της ιδεοθύελλας γιατί θεωρούν ότι η μάχη στις Θερμοπύλες και ο Λεωνίδας έχουν αθάνατη φήμη. Αφού ολοκληρωθεί η συμπλήρωση του padlet διαβάζονται κάποια σχόλια.

  • 2ο Βήμα: Διδασκαλία και εμπέδωση γνωστικού αντικειμένου (15 λεπτά)

Οι μαθητές/τριες Οι μαθητές/τριες ακούνε ηχητικό αρχείο με απαγγελία του ποιήματος «Θερμοπύλες» από την Κ. Διδασκάλου, ενώ τους έχει ζητηθεί να σημειώνουν στο ποίημα (βιβλίο Λογοτεχνίας) τη χρήση λέξεων-φράσεων που αποτελούν κατά τη γνώμη τους χαρακτηριστικά ενός ηρωικού ανθρώπου.
Δίνεται στους μαθητές/τριες λίγος χρόνος για να μελετήσουν σιωπηλά το ποίημα.
Γίνεται η ερώτηση στους/στις μαθητές/τριες, αν περίμεναν ο ποιητής να εξυμνήσει ή να περιγράψει την ιστορική μάχη. Η ερώτηση αυτή από τον/την εκπαιδευτικό εξυπηρετεί τους συμβολισμούς και τη διαχρονικότητα των ανθρώπων-ηρώων του ποιήματος.
Οι μαθητές/τριες με συνεχίζουν το φύλλο εργασίας έχοντας πλέον διαφορετικές εργασίες. (20 λεπτά)

2η διδακτική ώρα     

  • 3ο Βήμα: Ανακοίνωση και παρουσίαση των δραστηριοτήτων που έχουν ολοκληρωθεί στην ολομέλεια (15 λεπτά).

Ο/Η εκπαιδευτικός ενθαρρύνει τους μαθητές/τριες για κριτική και ανατροφοδότηση των συμμαθητών/τριών τους. Συνεχίζει με  κατευθυνόμενο διάλογο για εμπέδωση και αποτύπωση των ιδεών όπως η τιμή, το χρέος, οι αξίες, η τιμή που οφείλεται στους ανθρώπους που υπερασπίζονται αυτές τις αξίες με κάθε κίνδυνο και ανιδιοτέλεια σε κάθε ιστορική περίοδο της ανθρωπότητας και φυσικά στην εποχή μας.

  • 4ο Βήμα Παραγωγή πολυτροπικού κειμένου (20 λεπτά)

Οι ομάδες παίρνουν το ίδιο φύλλο εργασίας και στις οδηγίες καταμερίζονται οι εργασίες που καλούνται να υλοποιήσουν. Η μετατροπή σε πολυτροπικό κείμενο μπορεί να γίνει σε έγγραφο word ή και στην εφαρμογή canva, εάν οι μαθητές/τριες είναι εξοικειωμένοι. Ο/Η εκπαιδευτικός δείχνει στον πίνακα απόσπασμα από το βιβλίο Γλώσσας της Α Γυμνασίου  σχετικό με την πολυτροπικότητα, διευκολύνοντας τους/τις μαθητές/τριες.   Μόλις ολοκληρωθούν οι ομαδικές εργασίες παρουσιάζονται στην ολομέλεια.
Η δραστηριότητα δημιουργίας πολυτροπικού κειμένου στοχεύει:

  • Στην εμβάθυνση της κατανόησης του κειμένου: μέσω της δημιουργίας πολυτροπικών στοιχείων, οι μαθητές θα εμβαθύνουν στο νόημα και τα μηνύματα του ποιήματος.
  • Στην ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων: οι μαθητές/τριες θα εξοικειωθούν με την αναζήτηση, επιλογή, επεξεργασία και ενσωμάτωση πολυμέσων, αναπτύσσοντας σημαντικές ψηφιακές δεξιότητες.
  • Στην ενίσχυση της δημιουργικότητας:
  • Στην πολυτροπική σκέψη και προσέγγιση: οι μαθητές/τριες θα μάθουν να σκέφτονται πολυδιάστατα και να συνδυάζουν διάφορες μορφές πληροφόρησης και επικοινωνίας.
  • Στην ενίσχυση της εμπλοκής και του ενδιαφέροντος: η δραστηριότητα θα προαγάγει την ενεργή συμμετοχή των μαθητών, καθώς θα τους επιτρέπει να δουλέψουν με διαφορετικά μέσα και τεχνολογίες.
  • Στην διαπολιτισμική κατανόηση: μέσω της έρευνας και της ενσωμάτωσης ιστορικών και πολιτιστικών στοιχείων, οι μαθητές θα αποκτήσουν βαθύτερη κατανόηση της ελληνικής ιστορίας και πολιτιστικής κληρονομιάς.

3η διδακτική ώρα

Την επόμενη διδακτική ώρα θα ακολουθήσει συζήτηση στην ολομέλεια με στοχευμένες ερωτήσεις από τον/την εκπαιδευτικό. Η συζήτηση θα επικεντρωθεί στην ανάλυση του περιεχομένου, την δημιουργική διαδικασία, τον αντίκτυπο στο κοινό, την προσωπική αξιολόγηση και ανάπτυξη, καθώς και τη συνεργασία και ομαδική εργασία, προκειμένου να ενθαρρυνθούν οι μαθητές να αναστοχαστούν πάνω στη διαδικασία και να αναγνωρίσουν τις δικές τους δεξιότητες και περιοχές προς βελτίωση.
Οι στοχευμένες ερωτήσεις θα κινηθούν γύρω από:

  • Την ερμηνεία του ποιήματος (πώς ενσωμάτωσαν οι μαθητές/τριες το νόημα του ποιήματος στα πολυτροπικά στοιχεία που επέλεξαν. τι μηνύματα θέλουν να μεταδώσουν μέσω των εικόνων, των βίντεο και των άλλων μέσων)
  • Το Ιστορικό και πολιτιστικό πλαίσιο (πώς τους/τις βοήθησε η έρευνα για την ιστορική περίοδο και τα γεγονότα των Θερμοπυλών στην κατανόηση του ποιήματος, αν υπάρχουν στοιχεία και αξίες της ελληνικής ιστορίας ή πολιτισμού που αναδεικνύονται μέσα από το έργο τους)
  • Τη δημιουργική διαδικασία (ποια κριτήρια χρησιμοποίησαν για την επιλογή των εικόνων, βίντεο και άλλων πολυτροπικών στοιχείων, ποιο στοιχείο θεώρησαν πιο ενδιαφέρον ή δύσκολο και γιατί, πώς οργάνωσαν το πολυτροπικό κείμενο για να είναι εύκολα κατανοητό και ελκυστικό, αν υπήρχαν τεχνικές δυσκολίες και πώς αντιμετωπίστηκαν)
  • Τον αντίκτυπο και την αλληλεπίδραση (πώς πιστεύουν ότι το έργο τους θα επηρεάσει τις υπόλοιπες ομάδες που θα το δουν ολοκληρωμένο)
  • Την προσωπική αξιολόγηση και ανάπτυξη (τι αποκόμισαν από αυτήν την εμπειρία σχετικά με το ποίημα, την ιστορία, ή τις ψηφιακές δεξιότητες)
  • Τη συνεργασία και την ομαδική εργασία (αν εφαρμόστηκε, αν υπήρξαν διαφωνίες, τι θα μπορούσε να βελτιωθεί)

Στο τέλος της διδακτικής ώρας ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να δώσει στους/στις μαθητές/τριες εργασία για το σπίτι με στόχο την καλλιέργεια της δημιουργικής τους ικανότητας/δεξιότητας π.χ.: Ένα άρθρο για το σχολικό blog για ένα άλλο περιστατικό της ελληνικής ιστορίας όπου οι άνθρωποι έδειξαν ηρωική στάση και παρέμειναν σταθεροί στη θέση τους μέχρι τέλους .

Η αξιολόγηση θα γίνει μετά το τέλος της διδακτικής ενότητας με ρουμπρίκες διαμορφωτικής αξιολόγησης  που μπορούν να λειτουργήσουν και ως αυτο-αξιολόγηση από τους ίδιους τους μαθητές/τριες

 

 

 

 

 

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ :  Φύλλα Εργασίας

Φύλλο εργασίας για την Ομάδα «Φιλόλογοι»
Ονόματα μαθητών/τριών ………………………………………………………………………………………………
Σημειώσεις κρατάει ο/η ………………………………………………………………………………………………..
Στην ολομέλεια θα παρουσιάσει ο/η……………………………………………………………………………………….

1.Πατήστε στον υπερσύνδεσμο και  γράψτε σύντομα το σχόλιό σας

  1. Στο εισαγωγικό σημείωμα του βιβλίου της Λογοτεχνίας αναφέρει ότι «Ο Καβάφης έγραψε το 1903 το ποίημα «Θερμοπύλες», το ύφος και το περιεχόμενο του οποίου θυμίζει αρχαίο επίγραμμα». Πατήστε πάνω στον υπερσύνδεσμο για να μεταφερθείτε στην Πύλη για την ελληνική γλώσσα και αναζητήστε τι είναι το «επίγραμμα» και ποιο είναι το πιο γνωστό. Από αυτά που διαβάσετε, θα χαρακτηρίζατε το ποίημα «Θερμοπύλες» ως επίγραμμα και γιατί;

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Ο ποιητής στην α’ στροφή αναφέρεται στο ήθος των ανθρώπων που τους αξίζει τιμή. Μπορείτε να εντοπίσετε ποιες λέξεις και φράσεις χρησιμοποιεί ο ποιητής για να προσδιορίσει το ήθος αυτό.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

 

 

 

Φύλλο εργασίας για την Ομάδα «Ιστορικοί»

Ονόματα μαθητών/τριών ………………………………………………………………………………………………
Σημειώσεις κρατάει ο/η ………………………………………………………………………………………………..
Στην ολομέλεια θα παρουιάσει ο/η……………………………………………………………………………………….

1.Πατήστε στον υπερσύνδεσμο και  γράψτε σύντομα το σχόλιό σας

  1. «Και περισσότερη τιμή τούς πρέπει

όταν προβλέπουν (και πολλοί προβλέπουν)

πως ο Εφιάλτης θα φανεί στο τέλος,

κι οι Μήδοι επί τέλους θα διαβούνε.»

Πατήστε πάνω στους υπερσυνδέσμους για να ερενήσετε τη σημαία της λέξης «Εφιάλτης» και «Μήδοι».
Η λέξη «εφιάλτης» στη νεοελληνική γλώσσα ποιες σημασίες έχει; Πώς χρησιμοποιούμε τη λέξη αυτή στην καθομιλουμένη;

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Μήδοι: πιστεύετε ότι η λέξη χρησιμοποιείται από τον Καβάφη για να δηλώσει τη συγκεκριμένη προέλευση του εχθρού; Λάβετε υπόψη σας το μικρό χάρτη στο λήμμα και την έκταση της αυτοκρατορίας τους.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Γιατί ο Καβάφης θεωρεί ότι στους υπερασπιστές των Θερμοπυλών «περισσότερη τιμή τούς πρέπει». Συσχετίστε την απάντησή σας με το προηγούμενο ερώτημα.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

Φύλλο εργασίας για την Ομάδα «Φίλοι της Ποίησης»

Ονόματα μαθητών/τριών ………………………………………………………………………………………………
Σημειώσεις κρατάει ο/η ………………………………………………………………………………………………..
Στην ολομέλεια θα παρουσιάσει ο/η……………………………………………………………………………………….

1.Πατήστε στον υπερσύνδεσμο και  γράψτε σύντομα το σχόλιό σας

  1. Ανοίξτε στον υπολογιστή σας την εφαρμογή Kahoot και αφού ο/η εκπαιδευτικός σας δώσει τον αριθμό pin, να παίξετε το Quiz για να ανακαλύψετε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ποίησης του Καβάφη.

Αφού το ολοκληρώσετε, στη συνέχεια να τα καταγράψετε.

1……………………………………………………………………………

2……………………………………………………………………………

3……………………………………………………………………………

4 …………………………………………………………………………..

5 ………………………………………………………………………….

6……………………………………………………………………………

  1. Στην α’ στροφή του ποιήματος υπάρχουν αρκετές μετοχές. Αφού τις εντοπίσετε, πατήστε στον υπερσύνδεσμο για να ανακαλύψετε τη συμβολική τους σημασία με την αντιστοίχιση. Μετά την ολοκλήρωση, περιγράψετε σύντομα τη λειτουργία των μετοχών στο ποίημα, για να διαβαστεί στην ολομέλεια.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

Φύλλο εργασίας 2ης ώρας

Αφού μελετήσετε το ποίημα και συμβουλευτείτε τις απαντήσεις και τις επισημάνσεις που έχουν γίνει, θα μετατρέψετε το ποίημα σε πολυτροπικό. Κάθε ομάδα θα αιτιολογήσει τις επιλογές της στη συζήτηση που θα ακολουθήσει, για παράδειγμα τι μηνύματα θέλατε να μεταδώσετε μέσω των εικόνων, των βίντεο και των άλλων μέσων , ποιο στοιχείο βρήκατε πιο ενδιαφέρον ή δύσκολο να βρείτε και γιατί ή πώς πιστεύετε ότι το έργο σας θα επηρεάσει τους συμμαθητές/τριές σας που θα το δουν ή θα το διαβάσουν.

Η ομάδα «Φιλόλογοι» να επισημάνετε τις λέξεις που θεωρείτε ότι αποτυπώνουν τα συναισθήματα και τις αξίες-ιδανικά του ποιητή με το χρώμα που νομίζετε ότι ταιριάζει . Μπορείτε να αλλάξετε γραμματοσειρά, μέγεθος, χρώμα, πλάγια γραφή, wordart.

Η ομάδα «Ιστορικοί» να εισαγάγετε υπερσυνδέσμους σε λέξεις που θα οδηγούν σε ιστοσελίδες της επιλογής σας και θα αφορούν σε ό,τι νομίζετε ότι θα προσφέρει μια πιο ολοκληρωμένη οπτική πληροφόρηση.

Η ομάδα «Φίλοι της ποίησης» θα εισαγάγετε εικόνες που θεωρείτε ότι αναδεικνύουν το περιεχό-μενο και τους συμβολισμούς του ποιήματος. Μπορείτε να επιλέξετε φωτογραφίες πατώντας πάνω στους υπερσυνδέσμους  Google ,  Wikimedia commons , Europeana χρησιμοποιώντας στην αναζήτηση ελληνικά (Θερμοπύλες) ή αγγλικά (Thermopylae).
Πατήστε στον υπερσύνδεσμο Canva

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Βιβλιογραφία - Πηγές

  1. Ίδρυμα Ωνάση Αρχείο Καβάφη Ένα αρχείο ανοιχτό σε όλους 2. https://www.onassis.org/el/initiatives/cavafy-archive/?id=16
  2. Η γλώσσα του Καβάφη https://latistor.blogspot.com/2010/03/blog-post_18.html
  3. Τα σύμβολα στην ποίηση του Καβάφη https://latistor.blogspot.com/2010/03/blog-post_19.html
  4. Βογιάννου, Ζωή (2004, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ)), Το επίθετο στον Καβάφη. Μορφή, σύνταξη και ποιητική λειτουργία https://thesis.ekt.gr/thesisBookReader/id/15162#page/160/mode/2up
  5. Σπουδαστηρίου Νέου Ελληνισμού http://www.snhell.gr/
  6. «Κ. Π. Καβάφη, ‘‘Θερμοπύλες’’ (1903) : μια διδακτική προσέγγιση για τη Β’ γυμνασίου» / Αλεξάνδρα Μάλαμμα σελ.187-196 https://docplayer.gr/11963981-Syndesmos-filologon-n-serron.html
  7. Βαλέτας, Γ. 1967. Αναλύσεις Νεοελληνικών Λογοτεχνικών Κειμένων. Αθήνα, Πέτρου
  8. Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσας και γραμματείας στις Α, Β και Γ τάξεις Γυμνασίου, πρώτη έκδοση 2021, http://iep.edu.gr/el/nea-ps-provoli
  9. Πλιάτσικα Όλγα «Φιλοσοφικά ποιήματα του καβαφικού κανόνα» ΙΚΕΕ ΑΠΘ Βιβλιοθήκη https://ikee.lib.auth.gr/record/299668/files/GRI-2018-22506.pdf

Αφήστε μια απάντηση