Τίτλος διδακτικού σεναρίου: Η συγχώρεση, μια ανοιχτή αγκαλιά για τους «αμαρτωλούς» που έχουν ανοιχτή καρδιά. Η περίπτωση του Ζακχαίου (Λκ, 1-10), από τη Δ΄ θεματική ενότητα, ο Χριστός διδάσκει και φανερώνει έναν νέο τρόπο ζωής.

Δημιουργός: Καρακασίδου Παρασκευή, Θεολόγος ΠΕ01

Διδακτικό αντικείμενο: Θρησκευτικά

Τάξη: Α΄ Γυμνασίου

Χρονική διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες

Χώρος: Εργαστήριο Πληροφορικής ή φυσική τάξη σε περίπτωση που είναι εφοδιασμένη με τον κατάλληλο τεχνολογικό εξοπλισμό

Προαπαιτούμενες γνώσεις: Προϋποτίθεται εξοικείωση με τα ψηφιακά εργαλεία ως μέσα για τη δημιουργία πολυτροπικών κειμένων.

 

ΣΤΟΧΟΙ:

  1. Να κατανοήσουν την πρόταση της Εκκλησίας για τη ζωή του ανθρώπου και τις σχέσεις του με τον Θεό και τον συνάνθρωπο
  2. Να επιβεβαιώνουν τον ανατρεπτικό, απελευθερωτικό και θεραπευτικό χαρακτήρα της παρουσίας του Χριστού στη ζωή του ανθρώπου.
  3. Να γνωρίζουν και να συναισθάνονται τον Ιησού Χριστό ως διδάσκαλο, που προσλαμβάνει δημιουργικά την καθημερινότητα για να τη φωτίσει «διαφορετικά».
  4. Να συνδέσουν τη θεωρητική διδασκαλία της χριστιανικής αγάπης και συγχώρησης με την έμπρακτη εφαρμογή της ως κοινωνική αρετή.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

  • Σε επίπεδο γνώσεων:
  1. Να διακρίνουν την αποδοχή και τη συγχώρεση, που έδειξε ο Χριστός σε «αμαρτωλούς» ανθρώπους με ανοιχτή καρδιά, όπως ο Ζακχαίος, (ως αφετηρία μετάνοιας και αλλαγής στάσης ζωής).
  2. Να αναγνωρίζουν τη μετάνοια του «αμαρτωλού» ανθρώπου, ως πρότυπο ανθρώπινης συμπεριφοράς.
  3. Να προσδιορίζουν την έννοια της συγχώρησης και της μετάνοιας μέσα από το παράδειγμα του Χριστού.
  • Σε επίπεδο δεξιοτήτων:
  1. Να συνεργάζονται σε ποικίλες δραστηριότητες ομαδοσυνεργατικής, ερευνητικής, διαλογικής και βιωματικής μορφής.
  2. Να αναπτύσσουν ικανότητες σκέψης και κρίσης μέσα από την ανάλυση των κειμένων - φύλλων εργασίας, που επεξεργάζονται.
  3. Να συντάσσουν σύντομα ψηφιακά κείμενα, προκειμένου να τα παρουσιάσουν στην ολομέλεια ως τελικό προϊόν.
  4. Να διαχειρίζονται ψηφιακά μέσα και εφαρμογές, π.χ. menti.com, canva.com ή padlet.com.
  • Σε επίπεδο στάσεων:
  1. Να εξετάσουν και να κατανοήσουν τις ευεργετικές επιδράσεις της συγχώρησης, τόσο για την προσωπική τους πρόοδο, όσο και για την ομαλή συμβίωση των ανθρώπων
  2. Να αποτιμήσουν τον ρόλο της χριστιανικής συγχώρεσης στη ζωή και στη συνύπαρξη των ανθρώπων
  3. Να συναισθάνονται και να κατανοούν τον συνάνθρωπό τους, εμβαθύνοντας στη χριστιανική πρόταση για τη μεταμόρφωση της ζωής, μέσα από τη δυναμική ενεργητική διαδικασία της συγχώρησης.

Διδακτική προσέγγιση

Διδακτική Μέθοδος: Βιωματική, Άμεσης Διδασκαλίας, Ομαδοσυνεργατική, Παιχνιδιού- Δράσης, Αξιολόγησης.

Διδακτικές Τεχνικές: Ιδεοθύελλα - Brainstorming, Έντεχνη Συλλογιστική – ArtfulThinking, TWS, Ξεφυλλίζοντας τη Βίβλο, μήνυμα.

Επιπρόσθετα στοιχεία

Η ιστορία του Ζακχαίου αποτελεί μια ακόμη ιστορία συγνώμης μετά την παραβολή του σπλαχνικού πατέρα. Οι μαθητές έχουν ήδη προσλαμβάνουσα γνώση, έχουν κατακτήσει τις έννοιες της Αγάπης, της Συγχώρεσης και καλούνται τώρα να κατανοήσουν την μετάνοια και τη δυναμική διαδικασία της συγχώρησης μέσα από μια διαφορετική οπτική.

 

Α΄ ΦΑΣΗ: Βιώνοντας  10΄ (1η διδακτική ώρα)

Ακολουθείται η τεχνική της ιδεοθύελλας- brainstorming

Τεχνικά Μέσα: Η/Υ και Βιντεοπροβολέας για Προβολή Εικόνας, διαδραστικά βιβλία   

Ρόλος- Ενέργειες εκπαιδευτικού

Ο/Η εκπαιδευτικός προβάλει μέσω του Η/Υ το link των διαδραστικών βιβλίων https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/pdf/8547/743/21-0192-01_Thriskeutika_A-Gymnasiou_Vivlio-Mathiti/&ved=2ahUKEwjhiMqEm-yGAxWiRvEDHXbWBRkQFnoECBUQAQ&usg=AOvVaw2O-ZCCfmhrCfhHvIzKnCer , (σελ. 105),  ώστε οι μαθητές να αναζητήσουν  το Έργο Τέχνης του Soichi Watanabe, “Η επιστροφή του Άσωτου Υιού”. Αυτό θα  λειτουργήσει ως ερέθισμα για αυθόρμητες λέξεις και σκέψεις και ταυτόχρονα ως συνδετικός κρίκος με την προηγούμενη διδακτική ενότητα. Σημειώνει στον πίνακα τις λέξεις που ακούει από τους μαθητές χωρίς να σχολιάζει, να ερμηνεύει ή να παραφράζει. Στη συνέχεια προκαλεί το διάλογο με στόχο να γίνει ένα πρώτο ξεκαθάρισμα της «θύελλας των ιδεών». Όλες οι συμμετοχές σχολιάζονται.

Ρόλοι- Ενέργειες μαθητών/τριών

Οι μαθητές/τριες καλούνται να βρουν λέξεις που τους έρχονται αυθόρμητα. Να εκφράσουν, δηλαδή, με σύντομο και χαρακτηριστικό τρόπο τι φανερώνει το έργο που έχουν μπροστά τους, ό,τι τους/τις άγγιξε συναισθηματικά, ηθικά, πνευματικά ή λογικά. Τις λέξεις αυτές θα τις αποτυπώσουν γραπτά στον πίνακα με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού τους.

Β΄ ΦΑΣΗ: Νοηματοδοτώντας  10΄ (1η διδακτική ώρα)

Εφαρμόζεται η Έντεχνη Συλλογιστική – Artful Thinking: Τι σε κάνει να το λες αυτό? TWS

Τεχνικά Μέσα: Η/Υ και Προβολέας- Προβολή Εικόνας, Χαρτάκια Post-it,  πίνακας

Ρόλος- Ενέργειες εκπαιδευτικού

Ο εκπαιδευτικός δίνει οπτικό ερέθισμα, την εικόνα του Ζακχαίου.

Ζητείται από τους μαθητές να συμπληρώσουν χαρτάκια post – it ομαδικά, ανά τετράδες, (TWS), λόγω των χρονικών περιθωρίων.

Σκέφτονται (Think), Γράφουν (Write), Απαντούν τα παρακάτω ερωτήματα:

  1. Τι συμβαίνει;
  2. Τι σε κάνει να το λες αυτό;

Και μοιράζονται (Share) τις απαντήσεις τους.

Ρόλοι- Ενέργειες μαθητών/τριών

Οι μαθητές δουλεύουν σε ομάδες. Κοιτούν την εικόνα και απαντούν στα ερωτήματα που τους δόθηκαν.

Ο γραμματέας της κάθε ομάδας γράφει τις απαντήσεις της ομάδας του και κολλάει τα χαρτάκια στον πίνακα.

 

Γ΄ ΦΑΣΗ: Αναλύοντας 60΄ (25΄την 1η διδακτική ώρα)

Ακολουθούνται οι τεχνικές: Ξεφυλλίζοντας τη Βίβλο 15΄, διάδρομος συνείδησης 10΄, μήνυμα-αίθουσα τέχνης 35΄

Τεχνικά και ψηφιακά Μέσα: Η/Υ και Προβολέας, (Προβολή Φύλλου Εργασίας και αναζήτηση χωρίου από την ψηφιακή Αγία Γραφή), tablets, ψηφιακή πλατφόρμα-ιστοσελίδα, https://www.canva.com, https://padlet.com  

Ρόλος- Ενέργειες εκπαιδευτικού

O/H εκπαιδευτικός την 1η διδακτική ώρα δίνει παραπομπή του βιβλικού χωρίου (Λκ. 19,1-10) και καλεί τους μαθητές/τριές του να το αναζητήσουν στο διαδίκτυο από την ψηφιακή πλατφόρμα της Αγίας Γραφής, https://www.bible.com/el/bible/173/LUK.19.TGV  ή https://apostoliki-diakonia.gr/bible/bible.asp (Οι σύνδεσμοι δίνονται προς αποφυγήν χρόνου αναζήτησης και του κινδύνου να μπουν τα παιδιά σε link που δεν περιέχει το χριστιανικό κείμενο, αλλά ενδεχόμενη αιρετική παράφρασή του). Το θέμα σχετίζεται με προϋπάρχουσες γνώσεις (Θεός=αγάπη, Θεός=συγχώρεση) και τις εμπειρίες των παιδιών και προκαλεί το ενδιαφέρον τους.

Γίνεται επεξεργασία κειμένου ομαδοσυνεργατικά, με ερωτήσεις πάνω σε Φύλλο Εργασίας που δίνεται σε κάθε ομάδα. Θέτονται βασικά ερωτήματα στα πλαίσια κατευθυνόμενου διαλόγου, όχι όμως ως συμπεριφοριστικό μοντέλο διδασκαλίας, αλλά γιατί η σκέψη των μαθητών σε αυτή την ηλικιακή βαθμίδα είναι πιο λογική και συγκεκριμένη για το ΜτΘ, οπότε χρειάζεται ενίσχυση και κατευθυντήριες γραμμές προς τη σταδιακή μετάβαση στην αφηρημένη-κριτική σκέψη: (ποιος είναι ο πρωταγωνιστής, ποια η ψυχική του κατάσταση, ποια πρόταση μ’ αγγίζει, τι μου προκαλεί έκπληξη -αντίδραση, τι μ’ ενοχλεί, τι μ’ αρέσει, ποια αποτελέσματα αναμένονταν κα…). Σημειώνεται ότι δίνονται διαφορετικά Φύλλα Εργασίας σε κάθε ομάδα, αφού στην τάξη υπάρχουν διαφορετικά μαθησιακά προφίλ και καλούνται οι ομάδες με διαφοροποιημένη σύνθεση να καλύψουν το εύρος του νέου αντικειμένου.

Μετά την παρουσίαση των φύλλων εργασίας θα εφαρμοστεί η τεχνική του διαδρόμου συνείδησης. Ο εκπαιδευτικός σηκώνει τους μαθητές του και τους ζητά να σχηματίσουν δύο παράλληλες σειρές. Ανάμεσά τους θα υπάρχει ένας μικρός διάδρομος, από όπου θα περνάει ένας χαρακτήρας που θα οριστεί από τις τρεις ομάδες. Οι υπόλοιποι μαθητές θα αποτελούν τη φωνή της συνείδησής του και θα του φωνάζουν τις σκέψεις που κάνει ο ίδιος ως Ζακχαίος, αλλά και οι άλλοι συμπολίτες του γι’ αυτόν. Στο τέλος της δράσης θα έχει πάρει την τελική του απόφαση.

Στη 2η διδακτική ώρα (35΄), ο/η εκπαιδευτικός χωρίζει εκ νέου τους μαθητές/τριές του σε δύο ομάδες και τους ζητά να εκπονήσουν από μία δραστηριότητα.

Η 1η ομάδα θα ετοιμάσει μια δική της πολυτροπική αφίσα με θέμα τον τίτλο του μαθήματος που επεξεργάστηκε, «Η συγχώρεση, μια ανοιχτή αγκαλιά για τους “αμαρτωλούς” που έχουν ανοιχτή καρδιά». Στην αφίσα μπορούν οι μαθητές να ενσωματώσουν και κάποιο τραγούδι με αναφορές και μηνύματα σχετικά με το μάθημα.

Η 2η ομάδα θα δημιουργήσει μια δική της αίθουσα τέχνης με αφορμή το θέμα που επεξεργάστηκε την προηγούμενη ώρα. Οι μαθητές με τη μορφή «βιτρίνας τέχνης», θα έχουν τη δυνατότητα να ζωγραφίσουν και να αναρτήσουν τα έργα τέχνης που οι ίδιοι δημιούργησαν ή αναζήτησαν-βρήκαν στο διαδίκτυο και που αποτυπώνουν μια ιστορία συγνώμης, ένα θέμα αληθινής μεταμέλειας και μετάνοιας.

Οι ομάδες που θα υλοποιήσουν τις εργασίες  θα έχουν διαφορετική σύνθεση από αυτές που λειτούργησαν την προηγούμενη διδακτική ώρα. Ο εκπαιδευτικός δεν παρεμβαίνει καθόλη τη διάρκεια υλοποίησής τους, αλλά περνά τακτικά από κάθε ομάδα, παρακολουθεί την πορεία τους, δίνει διευκρινήσεις, αποσαφηνίζει σημεία που κινδυνεύουν να παρεκκλίνουν τα παιδιά και γενικότερα συντονίζει την ομαλή συνεργασία των ομάδων.

 

Ρόλοι- Ενέργειες μαθητών/τριών

Κατά την 1η διδακτική ώρα, δίνεται παραπομπή του βιβλικού χωρίου. Οι μαθητές/-τριες, χωρισμένοι σε ομάδες, το βρίσκουν από το σύνδεσμο που τους δίνεται. Στο πλαίσιο της ομάδας απαντούν στις ερωτήσεις του Φύλλου Εργασίας, αναφορικά με το κείμενο που έχουν κατεβάσει από τη μηχανή αναζήτησης. Οι απαντήσεις καταγράφονται σε ένα συνεργατικό κείμενο και διαβάζονται από τους εκπροσώπους-γραμματείς των ομάδων.

Στο διάδρομο συνείδησης, ένας μαθητής/-τρια αναλαμβάνει να μπει στο ρόλο του Ζακχαίου που βρίσκεται σε δίλημμα και οι λοιποί συμμαθητές του με επιχειρήματα υπέρ και κατά (αποτελώντας τη φωνή της συνείδησής του) τον βοηθούν να λάβει την τελική του απόφαση. Οι μαθητές με την τεχνική αυτή αναπτύσσουν τη δημιουργική τους σκέψη, εμβαθύνουν στο πρόβλημα, το βλέπουν από διάφορες οπτικές γωνίες και βιώνουν οι ίδιοι τη δυσκολία λήψης της απόφασης για αλλαγή στάσης ζωής.

Στη 2η διδακτική ώρα οι μαθητές/τριες αυτοσχεδιάζουν, αναζητούν, συνθέτουν και δημιουργούν τα δικά τους πολυτροπικά κείμενα (αφίσα που εμπερικλείει κείμενο ή μια λεζάντα, μουσική επένδυση) (μια αυτοσχέδια έκθεση με δικά τους έργα, πίνακες, φιλικές επιστολές, αποσπάσματα βίντεο ή άρθρων, σχετικά τραγούδια), δίνοντας το δικό τους αποτύπωμα στη δύναμη και το νόημα της συγχώρεσης με τη χρήση δύο ψηφιακών εργαλείων.

Το αποτέλεσμα της εργασιών τους παρουσιάζεται στη φυσική τάξη και παράλληλα αναρτάται στην κυψέλη της τάξης, στην πλατφόρμα  της e-me https://e-me.edu.gr/groups/AGYTHIOLAKONIA19, ώστε να έχουν πρόσβαση να το δουν και να αλληλεπιδράσουν με σχόλια, κριτικές και τις δικές τους εργασίες και οι μαθητές των άλλων τμημάτων της α΄ Γυμνασίου. Τέλος στον τοίχο της κυψέλης μπορούν οι μαθητές να εκφραστούν ελεύθερα σχετικά με ό,τι καινούριο έμαθαν, με κάτι που τους προκάλεσε το ενδιαφέρον και θα ήθελαν να το  εφαρμόσουν μελλοντικά, ή να προτείνουν μέσα από τα έργα τους γενικότερες στάσεις για υιοθέτηση τρόπου ζωής.

Εφαρμόζοντας 10΄ (2η διδακτική ώρα)

Τεχνική και ψηφιακά εργαλεία:,  https://www.menti.com

Τεχνικά Μέσα: Η/Υ και Προβολέας για Προβολή QRCode, tablets

Ρόλος- Ενέργειες εκπαιδευτικού

Ο εκπαιδευτικός χωρίζει τους μαθητές ανά ζεύγη (2) και τους καλεί να συντάξουν ένα «μήνυμα συγνώμης» αποτυπώνοντας τα συναισθήματά τους μέσα από τη δική τους εμπειρία με τους φίλους τους, το γονεϊκό ή ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον τους (σε περίπτωση που διστάζουν να «τσαλακωθούν» μπορούν να αναφερθούν σε ένα φανταστικό πρόσωπο).

Τους δίνει το QR Code ή τον αριθμό από αλληλοδραστικό λογισμικό παρουσίασης (www.menti.com), και τους ζητά να ακολουθήσουν τις οδηγίες στο Φύλλο εργασίας που τους παραθέτει. Στο τέλος, παρουσιάζει τα αποτελέσματα – απαντήσεις των μαθητών/τριών.

Ρόλοι- Ενέργειες μαθητών/τριών

Οι μαθητές/τριες, μελετούν το ερώτημα στο φύλλο εργασίας και χρησιμοποιώντας το κινητό τους τηλέφωνο, κατόπιν σχετικής άδειας και συναίνεσης του διευθυντή του σχολείου και των γονέων τους, ή κάνοντας χρήση φορητών συσκευών- tablets, σκανάρουν το QRCode, και συντάσσουν ψηφιακά μια σύντομη φράση προς κάποιο υπαρκτό ή φανταστικό πρόσωπο  που αποφάσισαν να συγχωρήσουν. Αναθεωρούν πιθανώς παλιές αντιλήψεις τους και εκφράζουν την ενσυναίσθησή τους προς τους  άλλους. Στο τέλος βλέπουν τα αποτελέσματα - απαντήσεις όλων στο βιντεοπροβολέα.

 

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTI5b4ZWeKg-n7rW-HnibSrYThekUILgTTPfvROQr9E7F60kRj-7wu79EOaQMMgmx2DLYU&usqp=CAU

 

 

 

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

 

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

(Τα φύλλα εργασίας 1α,  1β  και 1γ  αφορούν τη φάση της επεξεργασίας-ανάλυσης την 1η διδακτική ώρα,

Τα 2α φύλλα εργασίας καλύπτουν τις φάσεις της επεξεργασίας και εφαρμογής που εκτελούνται τη 2η διδακτική ώρα)

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ  1α       

ΟΝΟΜΑ ΟΜΑΔΑΣ: ………………………………………………………………………………….

ΟΝΟΜΑΤΑ ΜΑΘΗΤΏΝ/ΤΡΙΩΝ:

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Αρχικά ορίστε το όνομα που θα δώσετε στην ομάδα σας.

Έπειτα, αφού αναζητήσετε στις ιστοσελίδες https://www.bible.com/.TGV ή https://apostoliki-diakonia.gr/bible/bible.asp και διαβάσετε το χωρίο, να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις σε ένα συνεργατικό έγγραφο-Word που θα δημιουργήσετε:

 

  1. Ποιό από τα δύο κείμενα που σας δόθηκαν με τη μορφή υπερσυνδέσμου θα επιλέγατε για ανάγνωση και για ποιο λόγο; Τι σας έκανε εντύπωση στον τρόπο παρουσίασης του κάθε κειμένου;
  2. Ποιος είναι ο πρωταγωνιστής;
  3. Ποια η ψυχική του κατάσταση; Γιατί άραγε βρίσκεται στην κατάσταση αυτή;
  4. Ποια πρόταση του γίνεται και ποια είναι η αντίδρασή του;
  5. Ποια αποτελέσματα αναμένονται από την αντίδραση αυτή;
  6. Τι μου προκαλεί έκπληξη - αντίδραση;
  7. Θεωρείτε πως η έλλειψη συγχώρησης είναι βάρος και πίεση για τον εαυτό μας; Παρέχει οφέλη η αγνή και αληθινή συγχώρεση; Δικαιολογείστε την απάντησή σας

 

 

 

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ  1β       

 

ΟΝΟΜΑ ΟΜΑΔΑΣ: ………………………………………………………………………………….

ΟΝΟΜΑΤΑ ΜΑΘΗΤΏΝ/ΤΡΙΩΝ:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Αρχικά ορίστε το όνομα που θα δώσετε στην ομάδα σας.

Έπειτα, αφού αναζητήσετε στις ιστοσελίδες https://www.bible.com/.TGV ή https://apostoliki-diakonia.gr/bible/bible.asp και διαβάσετε το χωρίο, να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις σε ένα συνεργατικό έγγραφο-Word που θα δημιουργήσετε:

 

  1. Ποιο από τα δύο κείμενα που σας δόθηκαν με τη μορφή υπερσυνδέσμου θα επιλέγατε για ανάγνωση και για ποιο λόγο; Τι σας έκανε εντύπωση στον τρόπο παρουσίασης του κάθε κειμένου;
  2. Ποιος είναι ο πρωταγωνιστής;
  3. Τι του συμβαίνει; / Γιατί;
  4. Τι μου προκαλεί έκπληξη ή αντίδραση;
  5. Τι μου αρέσει;
  6. Τι με ενοχλεί;
  7. Θεωρείτε πως η έλλειψη συγχώρησης είναι βάρος και πίεση για τον εαυτό μας; Παρέχει οφέλη η αγνή και αληθινή συγχώρεση; Δικαιολογείστε την απάντησή σας

 

 

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ  1γ     

 

ΟΝΟΜΑ ΟΜΑΔΑΣ: ………………………………………………………………………………….

ΟΝΟΜΑΤΑ ΜΑΘΗΤΏΝ/ΤΡΙΩΝ:

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Αρχικά ορίστε το όνομα που θα δώσετε στην ομάδα σας.

Έπειτα, αφού αναζητήσετε στις ιστοσελίδες https://www.bible.com/.TGV ή https://apostoliki-diakonia.gr/bible/bible.asp και διαβάσετε το χωρίο, να σημειώσετε πάνω στα συννεφάκια πιθανές σκέψεις/ λόγια του προσώπων, απαντώντας στα σχετικά ερωτήματα.

 

  1. Ποιό από τα δύο κείμενα που σας δόθηκαν με τη μορφή υπερσυνδέσμου θα επιλέγατε για ανάγνωση και για ποιο λόγο; Τι σας έκανε εντύπωση στον τρόπο παρουσίασης του κάθε κειμένου;
  2. Ποια είναι τα κεντρικά πρόσωπα της Ιστορίας? Τα αναγνωρίζετε στην εικόνα?
  3. Τι σκέφτονται?
  4. Τι λένε?
  5. Ξαναγράψτε την ιστορία και το μήνυμα που περνά με δικούς σας διαλόγους
  6. Είναι χαρούμενα μετά τη συζήτηση, και αν ναι, για ποιο λόγο άραγε? Βάλτε μια φατσούλα δίπλα τους ή τον αριθμό που βρίσκεται κάτω από κάθε emoji ….

 

1                2       3                4                  5                6                  7

 

  1. Θεωρείτε πως η έλλειψη συγχώρησης είναι βάρος και πίεση για τον εαυτό μας; Παρέχει οφέλη η αγνή και αληθινή συγχώρεση; Δικαιολογείστε την απάντησή σας

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2α

Χωριστείτε σε δύο ομάδες με κριτήρια που θα ορίσετε εσείς (κάποιος για παράδειγμα μπορεί να είναι καλός στο σκίτσο ή τη ζωγραφική, κάποιος άλλος στη σύνταξη κειμένου, κάποιος τρίτος στην αναζήτηση και  σύνθεση πόρων κοκ) και αναλάβετε μία από τις δύο δραστηριότητες που ακολουθούν, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα της ομάδας που θα σχηματίσετε.

 Η 1η ομάδα καλείστε να ετοιμάσετε μια δική της αφίσα με θέμα τον τίτλο του μαθήματος που επεξεργαστήκαμε, «Η συγχώρεση, μια ανοιχτή αγκαλιά» χρησιμοποιώντας το https://www.canva.com. Έχουμε κάνει στο παρελθόν αντίστοιχες αφίσες με το συγκεκριμένο  εργαλείο, οπότε θυμηθείτε τις φάσεις και τα σημεία που είχαμε επισημάνει. Μην παραλείψετε τα παρακάτω:

  • Να λάβετε υπόψιν σας τον τίτλο (θα κρατήσετε τον ίδιο, θα τον αλλάξετε και αν ναι, πως θα είναι διατυπωμένος), το κείμενο ή το μήνυμα που θέλετε να περάσετε σε ποιο σημείο θα το εντάξετε για να ελκύσετε τους συμμαθητές σας να δουν και να εντρυφήσουν στην αφίσα σας.
  • Αναλογιστείτε το φόντο της αφίσας σας ποιο θα είναι, (μελαγχολικό, χαρούμενο, θα έχει αντληθεί από το διαδίκτυο, θα είναι κάποιο έτοιμο template και γιατί έχετε καταλήξει σε αυτό. Θα συμβάλει στο τελικό σας αποτέλεσμα ή θα εξυπηρετεί αυστηρά αισθητικούς λόγους,
  • Θα χρησιμοποιήσετε μουσική επένδυση ή βίντεο, και αν ναι, για ποιο λόγο. Με ποια κριτήρια θα επιλέξετε αυτή την επένδυση. Θα εξηγούν τη σημασία και την αξία της συγχώρεσης ή θα περιέχουν ενδεχόμενες «σκληρές» σκηνές που μέσα από αυτές θα εκμαιεύεται το μήνυμα που θέλετε να περάσετε;
  • Η ισορροπία ανάμεσα στα κείμενα με την κατάλληλη γραμματοσειρά, μέγεθος, διάταξη και την εικόνα θα παίζουν κάποιο ρόλο;
  • Καλό είναι, να έχετε πάντα στο νου σας, η αφίσα σας να αντιπροσωπεύει τον τίτλο που θα της δώσετε και να ανταποκρίνεται σε όσα επεξεργαστήκατε κατά τη διάρκεια του μαθήματος.

 

Η 2η ομάδα θα δημιουργήσετε μια δική σας ιστορία-έκθεση τέχνης ορμώμενοι και πάλι από τον τίτλο του μαθήματος «Η συγχώρεση, μια ανοιχτή αγκαλιά για τους “αμαρτωλούς” που έχουν ανοιχτή καρδιά».

Εσείς θα χρησιμοποιήσετε το περιβάλλον του  https://padlet.com. Θυμηθείτε τις επισημάνσεις που είχαμε κάνει σε προηγούμενα μαθήματα όταν χρησιμοποιήσαμε το μέσο αυτό και σταθείτε κυρίως στα ακόλουθα βήματα:

  • Αξιοποιώντας τη μορφή του padlet «βιτρίνα τέχνης», θα ζωγραφίσετε και θα αναρτήσετε τα δικά σας έργα τέχνης, που θα αποτυπώνουν μια ιστορία συγνώμης. Τι σκηνές ή σύμβολα θα περιέχουν; Οι τυχόν συμβολισμοί θα εξυπηρετούν το αποτέλεσμα που θέλετε να δείξετε;
  • Μπορείτε επίσης να αναζητήσετε στο διαδίκτυο και κάποιους πίνακες ζωγραφικής ή γλυπτά εκθέσεων, ένα κολλάζ με εικόνες που πραγματεύονται το ίδιο θέμα και να τα ενσωματώσετε στην έκθεσή σας. Σκεφτείτε με τι κριτήρια θα επιλέξετε τους πίνακες που θα βρείτε, που και πως θα τους εντάξετε μέσα στην αίθουσά σας.
  • Τους «πίνακές» σας θα τους πλαισιώσετε με το κατάλληλο μήνυμα ή ευφάνταστο τίτλο. Θα περικλείουν και μια σύντομη περιγραφή για το τι απεικονίζουν και πώς συνδέονται με το θέμα της συγχώρεσης. Αναλογιστείτε επ΄ αυτού τον τίτλο και την περιγραφή που θα δώσετε στα έργα σας (θα είναι σύντομοι, κατανοητοί, ευφάνταστοι και πρωτότυποι, θα προκαλούν κάποια συναισθηματική αντίδραση;)
  • Σκεφτείτε αν θα βοηθούσε και θα ενίσχυε το αποτέλεσμά σας, μια μουσική επένδυση και τι είδους θα ήταν αυτή ή που θα εστίαζε (θα περιείχε στίχο σχετικό με το θέμα, η μελωδία του θα ήταν ζωηρή, έντονη ή χαλαρωτική) και για ποιο λόγο; Η μουσική αυτή θα ακούγεται καθόλη τη διάρκεια της περιήγησης δημιουργώντας μια ήρεμη ατμόσφαιρα ή σε εστιασμένα έργα και γιατί; Από ποιες επίσης υπηρεσίες θα ενσωματώσετε τα κομμάτια σας (YouTube, SoundCloud ή κάτι άλλο).
  • Εάν προβείτε στην προσθήκη βίντεο, καλό είναι να έχετε στο νου σας τη διάρκειά του, το μήνυμα που περνά και το χαρακτήρα του (θα είναι γνώριμο, έγχρωμο, σύντομο, βίαιο, χαρούμενο, ελπιδοφόρο, δυσνόητο;)
  • Το φόντο στο οποίο θα εντάξετε τα έργα σας και η διάταξή τους θα παίξουν κάποιο ρόλο; Καλό θα ήταν, να είναι ήρεμο και ουδέτερο για να μην αποσπά την προσοχή από τα έργα. Μπορείτε να προτείνετε και να αποφασίσετε τα χρώματα. Επίσης η διάταξή τους τι μορφή θα έχει (κάθετη, στη σειρά, στήλες); Να φέρνετε στο νου σας περιηγήσεις στο περιβάλλον του padlet που έχουμε κάνει και τι σας έκανε εντύπωση.

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2β

ΜΑΘΗΤΕΣ/ ΤΡΙΕΣ: ………………………………………………………………………………….

Σας δίνεται QR Code ή εναλλακτικά κωδικός αριθμός για το menti.com. Τον σκανάρετε με το κινητό ή το tablet. Διαφορετικά μπείτε μέσω της μηχανής αναζήτησης google στο  menti.com και πληκτρολογήστε τον αριθμό που θα σας δώσει ο εκπαιδευτικός σας.

Στο περιβάλλον αυτό, γράψτε ένα σύντομο μήνυμα ή μια φράση σε κάποιο πρόσωπο υπαρκτό ή φανταστικό που στεναχωρήσατε ή πληγώσατε και θέλετε να του/της ζητήσετε συγνώμη. Όλες οι απαντήσεις που θα δοθούν, θα φανούν στην οθόνη του Υ/Η μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας και θα διαβαστούν στην ολομέλεια.

 

 

ΚΑΛΗ ΕΜΠΝΕΥΣΗ  ….. & … ΠΕΡΙΜΕΝΩ ΤΑ ΔΙΑΜΑΝΤΙΑ ΣΑΣ, που είμαι σίγουρη ότι θα δημιουργήσετε!!!!

 

Leave a Reply