• Τίτλος δραστηριότητας: «Συνομιλώντας με τον “Σοφοκλή”»
  • Γνωστικό αντικείμενο: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία Γενικής Παιδείας (Αντιγόνη)
  • Τάξη: Β΄ Λυκείου (Β΄ επεισόδιο, στίχοι 441-490)
  • Χρονική διάρκεια: 1 διδακτική ώρα
  • Στόχοι:
  • Να διατυπώνουν ερωτήματα με σαφήνεια και να κατανοούν τα βαθύτερα αίτια που οδηγούν στη σύγκρουση των δύο ηρώων.
  • Να ανακαλύπτουν τη γνώση και να ασκούν κριτική σ’ αυτήν μέσα από ερωτήσεις, συζητήσεις, συνεργατικές δράσεις ως προς την ψηφιακή εφαρμογή Τεχνητής Νοημοσύνης character ai.
  • Συνοπτική περιγραφή της πορείας της δραστηριότητας:
  1. Αφόρμηση - σύνδεση με το προηγούμενο μάθημα (έχει προηγηθεί η διδασκαλία των στίχων 441-490) μέσα από ερωταπαντήσεις.
  2. Χωρισμός της τάξης σε ομάδες και με τη χρήση φορητών συσκευών σύνδεσή τους στην ψηφιακή εφαρμογή (Τεχνητής Νοημοσύνης) https://beta.character.ai/chat2?char=FJ0lZzJUVE6JkcwmPyWXjsOqpyoGNWu0KH8FT3j-iQI&source=search, ώστε να συνομιλήσουν με τον «δημιουργό» του έργου, Sophocles, και να του θέσουν ερωτήματα, βασισμένα στις αντιθέσεις του έργου, σχετικά με τα αίτια σύγκρουσης των δύο ηρώων . Στη συνέχεια να συζητήσουν τις απαντήσεις που έλαβαν στις ομάδες τους, να ασκήσουν κριτική σ’ αυτές και να τις παρουσιάσουν προφορικά στην ολομέλεια της τάξης.
  • Ρόλος του εκπαιδευτικού: ο εκπαιδευτικός κατευθύνει τις ομάδες, τις υποβοηθά και τις ανατροφοδοτεί τόσο ως προς τις ερωτήσεις που θα θέσουν στην εφαρμογή, ώστε να μην αλληλοεπικαλύπτονται, τόσο και ως προς τη χρήση της εφαρμογής. Επίσης, ο εκπαιδευτικός πρέπει να λειτουργεί με τη λογική της «Ζώνης της επικείμενης εξέλιξης», δημιουργώντας μαθησιακές «γέφυρες» ανάμεσα σε όσα ήδη γνωρίζουν τα παιδιά και σε όσα αναμένεται να πάρουν ως «νέες γνώσεις» από την εφαρμογή character ai. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των απαντήσεων των ομάδων στην ολομέλεια της τάξης ο εκπαιδευτικός πρέπει να είναι καλά προετοιμασμένος σχετικά με τους άξονες συζήτησης που θα ακολουθήσει, τα μεταγνωστικά ερωτήματα που θα θέσει στα παιδιά, ώστε να λειτουργήσουν κριτικά απέναντι στον τρόπο που συνεργάστηκαν, σκέφτηκαν και επεξεργάστηκαν τις πληροφορίες που παρουσίασαν και τη σύνοψη που θα κάνει ο ίδιος..
  • Ρόλος των μαθητών:

Οι μαθητές εμπλέκονται ενεργά, λειτουργούν βιωματικά, εκφράζονται, αναλαμβάνουν ρόλους, συνεργάζονται, σχολιάζουν, συζητούν, διαφωνούν και συναποφασίζουν για την υλοποίηση της δραστηριότητας και την παρουσίασή της στην ολομέλεια της τάξης.

  • Το character ai είναι μία εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης που λειτουργεί ως εξής:

Λειτουργεί μέσω chatbot. Ο όρος «bot» γενικά σημαίνει ένα «διαδικτυακό ρομπότ» (καμιά φορά το συναντούμε και ως «πράκτορα» - agent) ένα λογισμικό δηλαδή, που εκτελεί αυτοματοποιημένες εργασίες μέσω του διαδικτύου. Έτσι, στη συγκεκριμένη περίπτωση το πρόγραμμα προσομοιώνει συνομιλία μ’ έναν άνθρωπο – εδώ τον Σοφοκλή. Η εφαρμογή είναι εύκολη στη χρήση αφού αρκεί να θέσει κανείς απλές ερωτήσεις στο πεδίο του chat. Δεν απαιτεί τη γνώση κάποιας ξένης γλώσσας, αφού μπορεί και κάνει αυτόματη μετάφραση των απαντήσεων.

  • Στον διδακτικό σχεδιασμό έχει ενσωματωθεί η διαφοροποίηση της διδασκαλίας κατά το στάδιο της διαδικασίας

Η διαφοροποίηση της διαδικασίας αφορά το πώς συμμετέχει ο καθένας και η καθεμία στην εκπόνηση της δραστηριότητας. Εφόσον πρόκειται για μία ομαδοσυνεργατική προσέγγιση στο πλαίσιο ετερογενών ομάδων αξιοποιείται η συζήτηση στην ολομέλεια στο τέλος της δραστηριότητας, οπότε μπορεί να πραγματοποιηθεί όχι μόνο η παρουσίαση των μαθησιακών προϊόντων αλλά και αναστοχασμός: να δοθεί η ευκαιρία στα μέλη κάθε ομάδας να παρουσιάσουν τη διαδικασία που ακολούθησαν, τα σημεία στα οποία δυσκολεύτηκαν κ.λπ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ  ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

 

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Από την αρχή της διδασκαλίας του έργου «Αντιγόνη» έχουμε συζητήσει στην τάξη για τις αντιθέσεις που διέπουν το έργο. Η κάθε ομάδα είναι ελεύθερη να θέσει ερωτήσεις στον «Σοφοκλή» πάνω σε συγκεκριμένους άξονες που θα δοθούν παρακάτω. Θα διαπιστώσετε ότι για να λάβετε σαφείς απαντήσεις θα πρέπει να κάνετε σαφείς ερωτήσεις στον «δημιουργό»!

 

Δραστηριότητα 1 – Oμάδα Α΄: Αφού συνδεθείτε στον σύνδεσμο https://beta.character.ai/chat2?char=FJ0lZzJUVE6JkcwmPyWXjsOqpyoGNWu0KH8FT3j-iQI&source=search

να συνομιλήσετε με τον «ίδιο» τον δημιουργό του έργου, Sophocles, και να του θέσετε ερωτήσεις σχετικά με το δίπολο γραπτοί – άγραφοι νόμοι:

..............................................................................................................................................................

Στη συνέχεια, αφού συζητήσετε και κρατήσετε σημειώσεις στην ομάδα σας, να ασκήσετε κριτική στις απαντήσεις που πήρατε προκειμένου να συζητηθούν στην ολομέλεια.

 

Δραστηριότητα 1 – Oμάδα Β΄: Αφού συνδεθείτε στον σύνδεσμο https://beta.character.ai/chat2?char=FJ0lZzJUVE6JkcwmPyWXjsOqpyoGNWu0KH8FT3j-iQI&source=search

να συνομιλήσετε με τον «ίδιο» τον δημιουργό του έργου, Sophocles, και να του θέσετε  ερωτήσεις σχετικά με το δίπολο οικογένεια - πολιτεία:

.........................................................................................................................................................

Στη συνέχεια, αφού συζητήσετε και κρατήσετε σημειώσεις στην ομάδα σας, να ασκήσετε κριτική στις απαντήσεις που πήρατε προκειμένου να συζητηθούν στην ολομέλεια.

 

Δραστηριότητα 1 – Oμάδα Γ΄: Αφού συνδεθείτε στον σύνδεσμο https://beta.character.ai/chat2?char=FJ0lZzJUVE6JkcwmPyWXjsOqpyoGNWu0KH8FT3j-iQI&source=search

να συνομιλήσετε με τον «ίδιο» τον δημιουργό του έργου, Sophocles, και να του θέσετε  ερωτήσεις σχετικά με το δίπολο άντρας - γυναίκα:

………………………………………………………………………………………………………..

Στη συνέχεια, αφού συζητήσετε και κρατήσετε σημειώσεις στην ομάδα σας, να ασκήσετε κριτική στις απαντήσεις που πήρατε προκειμένου να συζητηθούν στην ολομέλεια.

 

 

Αφού έχει ολοκληρωθεί η παραπάνω διαδικασία,  στην ολομέλεια της τάξης καλούνται όλες οι ομάδες να συζητήσουν πάνω στα εξής ερωτήματα:

 

  1. Είναι η εφαρμογή εύχρηστη και κατανοητή από τον χρήστη;
  2. Θεωρείτε ότι οι απαντήσεις που λάβατε είναι αξιόπιστες και στηρίζονται στο έργο του ποιητή;
  3. Δίνει η εφαρμογή τις ίδιες απαντήσεις κάθε φορά που τίθεται το ίδιο ερώτημα;
  4. Πόσο ικανοποιημένοι είστε από τη χρήση της εφαρμογής;
  5. Είναι η συνολική εμπειρία χρήστη θετική;

Leave a Reply