Εκδρομή στα Σιάτιστα

Το Αρχοντικό

Την Τρίτη 18 Οκτωβρίου του 2023  πήγαμε σχολείκη εκδρομή στο αρχοντικό  Πούλκως στα Σιάτιστα. Ειχε πλούσιο πάροχη αυλή .

Το εσωτερικό είναι τεράστιο με 17 δωμάτια.Είχε τοιχουραφίες  στο ταβάνι και ήταν τέλοιες.Ο κάτω όροφος είναι ο χώρος αποθήκευσης και υπείρχε και μια κουζίνα . Ο πάνω όροφος  ήταν ο πιο εντιποσιακός . Είχε παντού τοιχογραφίεςΜας είπαν οτι το σπίτι είχε παντού κρηψονες.

Η εμπειρία ηταν πολύ εντυποσιακή και μαθιτική.Την λάτρεψα.

ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΗ ΣΙΑΤΙΣΤΑ

Στις 3/10/23 πήγαμε εκδρομή στη Σιάτιστα. Το ταξίδι κράτησε 45 λεπτά, αλλά ήταν ευχάριστο.

Το λεωφορείο μας άφησε στην πλατεία του χωριού και γι' αυτό χρειάστηκε να περπατήσουμε λίγο μέχρι να φτάσουμε  στο Αρχοντικό της Πούλκως που έγινε και η πρώτη μας ξενάγηση.

Το αρχοντικό  είχε 12 χώρους και μια αυλή με ένα συντηρούμενο πηγάδι στο κέντρο της. Ήταν στολισμένη με όμορφα λουλούδια και ψηλά δέντρα. Στο εσωτερικό του Αρχοντικού υπήρχε μια ξύλινη πόρτα με καρφιά για να εμποδίζει τυχών διαρρήχτες και δύο σκάλες . Συνολικά το κτήριο είχε δυο ορόφους. Στον πρώτο όροφο υπήρχαν τα κελάρια και μια εξέδρα με αποθήκη για να αποθηκεύουν τα προϊόντα τους.

Ανεβαίνοντας την πρώτη σκάλα υπήρχε ένα δωμάτιο που έραβαν οι γυναίκες, και ακριβώς απέναντι  η μια από τις δύο κουζίνες. Η κουζίνα ήταν και το πιο ενδιαφέρον δωμάτιο. Είχε ξεχωριστό ταβάνι σκαλισμένο με λουλούδια, πλακόστρωτα πατώματα , τζάκια και βιτρό παράθυρα.

Η εκδρομή αυτή ήταν ξεχωριστή γιατί είχαμε την ευκαιρία να δούμε και να ακούσουμε πολλά καινούρια πράγματα!!

ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΗΝ ΣΙΑΤΙΣΤΑ

ΤΣΑΜΑΔΟΣ ΚΟΣΜΑΣ

Την Τρίτη το πρωί πήγαμε εκδρομή στην Σιάτιστα.
Δεν είχα ξαναπάει και μου άρεσε πολύ σαν μέρος.
Το ταξίδι μας ήταν πολυ ευχάριστο .
Όταν κατεβήκαμε από το λεωφορείο μας περίμενε εκεί ένας ξεναγός.Πρώτα μας οδήγησε στο αρχοντικό.Όταν φτάσαμε πριν μπούμε μέσα ο ξεναγός μας είπε πολλά πράγματα γιαυτό το μέρος
Και κυρίως για το αρχοντικό οπως:
Ποια χρονολογία χτίστηκε
Ποιοι το συντηρούν, ποιος ήταν ο πρώτος κάτοικος αυτού του αρχοντικού που ήταν ο Θεόδωρος Εμμανουήλ ή Εμμανουήλ ίσης.
Όταν μπήκαμε μέσα το πρώτο πράγμα που είδαμε
Ήταν τα πολλά δωμάτια.Όσο προχωρούσαμε μας έλεγε τι ήταν το κάθε δωμάτιο, για ποιο λόγο τα χρησιμοποιούσαν και τι έκαναν εκεί μέσα.
Όταν βγήκαμε έξω πήγανε στην πλατεία και εκεί μας περίμενε άλλος ξεναγός.Αυτός μας πήγε σε μία εκκλησία.Εξωτεικά η εκκλησία φαινόταν μικρή αλλά το εσωτερικό της ήταν τεράστιο.
Ο ξεναγός μας είπε ότι τις έφτιαχναν έτσι επειδή οι Οθωμανοί δεν τους επέτρεπαν να φτιάξουν πολυτελής εκκλησίες.
Στο τέλος φύγαμε απο την εκκλησία , πήγαμε στην στάση, ήρθε το λεωφορείο και επιστρέψαμε στην Πτολεμαΐδα.
Ήταν μια πολύ ωραία εμπειρία και ελπίζω να κάνουμε και άλλες εκδρομές σαν αυτή στο μέλλον.

ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΗ ΣΙΑΤΙΣΤΑ

Στις 3/10/23 πήγαμε σχολική εκδρομή στη Σιάτιστα με σκοπό να επισκεφτούμε ένα αρχοντικό και μία εκκλησία. Το αρχοντικό ήταν 264 χρονών, ενώ η εκκλησία ήταν 364 χρονών.

Το αρχοντικό είχε δώδεκα χώρους και μία αυλή.  Στην αυλή είχε μία στέρνη όπου έπιναν τα ζώα νερό και ξύλα που πάνω τους είχαν τα αμπέλια. Η αυλή είχε λουλούδια και χορτάρι. Η εξώπορτα ήταν ειδικά ασφαλισμένη για να προστατεύει τους ανθρώπους πού θα ήταν μέσα. Το κτήριο έχει ένα υπόγειο, μία αποθήκη-εργαστήριο, δύο κουζίνες ,ένα δωμάτιο που οι γυναίκες έραβαν με την χρήση του αργαλειού, ένα σαλόνι που ήταν το πιο εντυπωσιακό δωμάτιο, τρία με τέσσερα δωμάτια τα οποία είχαν στολιστεί με λουλούδια και στις ντουλάπες είχε ένα άνοιγμα έτσι ώστε αν έμπαιναν οι Οθωμανοί Τούρκοι μέσα, να μην τους έβρισκαν. Είχε μερικά καθιστικά όπου ξεκουραζόντουσαν οι κάτοικοι.

Η εκκλησία έμοιαζε με ένα παλιό σπίτι, αλλά μέσα ήταν τεράστια με τρούλους. Ήταν στολισμένη με φύλλα χρυσού ενώ στους τοίχους είχε ζωγραφισμένους αγίους πάνω σε παλιές αγιογραφίες. Είχε ένα εντυπωσιακό ξύλινο τοίχωμα σε σχήμα αμπελιού. Πάνω από το κεντρικό καντηλάκι, υπήρχε ένα πορσελάνινο αυγό για να διώξει τους αρουραίους. Στους αρουραίους άρεσε να ανεβαίνουν στο καντηλάκι και να βουτάνε την ουρά τους στο λάδι, με κίνδυνο να πάρουν φωτιά.  Το ρόλο της κολυμπήθρας το είχε ένα ξύλινο κουτί κολλημένο πάνω σε ένα βράχο. Συνήθιζαν να βαφτίζουν τα παιδιά τους πολύ νωρίς, μέχρι έξι ημερών, φοβούμενοι μην κινδυνέψουν και πεθάνουν νωρίς από διάφορες αρρώστιες. Στην εκκλησία επίσης υπήρχε ένα γενεαλογικό δέντρο του Χρηστού, το οποίο το επισκέπτονται πιστοί από όλη την Ελλάδα.

Σχολική Εφημερίδα 1ου Δημοτικού Σχολείου Πτολεμαΐδας

ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΗ ΣΙΑΤΙΣΤΑ

Την Τρίτη πήγαμε στη Σιάτιστα σε ένα άρχοντικο σπιτι που λεγόταν Πούλκος.Είδαμε ενδιαφέρον πράγματα όπως ότι είχε 17 δωμάτια με τζάκια,χρωματιστούς τοίχους με σχέδια,ακόμη είχε γράμματα από τους στρατιώτες και τα παδιά,μιας που ήταν και σχολειο.Μετά μας καθοδήγησε ένας ξεναγώς στην εκκλησία της Αγίας Παρασκευής.Μέσα ήταν σαν μια κανονική εκκλησία,μόνο που σε όλα τα ιερά είχε φύλλο χρυσού.Εντυπωσιακό ήταν επίσης οι τοιχογραφίες που ήταν ζωγραφισμένες και μια κολυμπήθρα η οποία ήταν πολύ μικρή, γι'αυτο για να χώραν τα μωρά, βαπτίζονταν στην ηλικία των 7-8 ημερών.Ήταν μία πολύ ευχάριστη εκδρομη και μάθαμε πολλα.

Εκδρομή στη Σιάτιστα

Σήμερα πήγαμε εκδρομή στη Σιάτιστα ,οπότε ήθελα να σας περιγράψω τι είδαμε.

Επισκευτίκαμε ενα μουσείο που ήταν αρχοντικό σπίτι. Μόλις μπήκαμε μέσα είδαμε την αυλή του μουσείου.Στην αυλή μας άφησαν να φάμε το φαγητό μας και να χαλαρώσουμε.Η αυλή ηταν κλεισμένη με τοίχο και μια μεγάλη πόρτα με πολλά μεγάλα καρφιά.

Το κτήριο ήταν ειδικά μεγάλο, το κτήριο είχε 2-3 ορόφους και είχε σκεπή με κεραμίδια, είχε πολλά παράθυρα.Μόλις έμπενες μέσα στο κτήριο,το πάτωμα ήταν μαρμάρινο και στούς πάνω ορόφους ήταν ξύλινο. Το ταβανι ήταν ζωγραφισμένο σαν σχήματα χαλιού στα σπίτια μας.Τα παράθυρα είχαν σιδερένια σχήματα από μέσα και από έξω είχε ξύλινα πατζούρια.Είχε ένα πηγάδι μέσα στο σπίτι δηλαδή πολύπαλιο γιατί ήταν σκαμένο.

Εκδρομή στα Σιάτιστα

Στις 3/10/23 οι τάξεις ΣΤ'1 και ΣΤ'2 του 1ου Δημοτικού Σχολείου Πτολεμαΐδας πηγάν εκπαιδευτική εκδρομή στα Σιάτιστα, οπού ξεκίνησαν στις 8:15 και γύρισαν στις 1:15.Επισκεύτηκαν το αρχοντικό της Πούλκως και την εκκλησία της Αγίας Παρασκευής.               Όταν φτάσαν στα Σιάτιστα έπειτα από λίγο περπάτημα έφτασαν στο αρχοντικό της Πούλκως.Εκεί έκαναν ένα διάλειμμα για φαγητό και αφού τελειώσαν ξεκίνησε η ξενάγηση.Το αρχιντικό είναι χτισμένο από πέτρα,είναι διώροφο και έχει πολλά παράθυρα.Άλλα κάτι πολύ ξεχωριστό που έχει,είναι μια μικρή τουαλέτα που προεξέχει απο το κτήριο,που την χρησιμοποιούσε μόνο ο άρχοντας και η αρχόντισα του αρχοντικού.

Εσωτερικά είναι πολύ όμορφο έχοντας εκπληκτικές τοιχογραφίες,όμορφες ντουλάπες άλλες διακοσμιμένες και άλλες όχι.Τα δωμάτια μέσα είχαν τζάκι,ντουλάπες,βιτρό τζάμια και απλά παράθυρα,τοιχογραφίες στους τοίχους κ.λ.Στον πάνω όροφο έχει ένα σαλόνι,κουζίνα και ενά δωμάτιο για τους γάμους.

Αφού τελείωσε η ξενάγηση του αρχοντικού ήρθε ένας άλλος ξεναγός και μας πήγε στην εκκλήσια της Αγίας Παρασκευής.Η εκκλησία της Αγίας Παρασκευής είναι κάτω από το έδαφος οπότε εξωτερικά φαίνεται μικρή αλλά μέσα είναι μεγάλη.Εσωτερίκα έχει πολλές αγιογραφίες αλλά το πιο εντυπωσιακό μέσα στην εκκλήσια είναι οτί σχεδόν τα πάντα είναι καλυμένα από φύλλο χρυσού.Έχει επίσης και γυναικονήτη οπού εκεί γίνονταν οι βαπτίσεις.Μια λεπτομέρεια είναι ότι τα μωρά τα βάφτιζαν όταν ήταν 8 ημερών.

Όταν τελείωσε η ξενάγοιση περπάτησαν λίγο και ήρθε το λεωφορείο να τους πάρει.Φτάσαν στο σχολείο στις μία και δέκα.Ήταν μια πολύ ωραία εμπειρία που θα την θυμούνται για πάντα!

Από Λυδία

ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΗ ΣΙΑΤΙΣΤΑ

Στις 3/10/23 η έκτη τάξη πήγαμε εκδρομή στην Σιάτιστα. Πήγαμε στο αρχοντικό μουσείο και στην εκκλησία της Αγίας Παρασκευής. Η εκκλησία αυτή έκανε πέντε χρόνια να χτιστεί, από το 1754-1759.

Πρώτα πήγαμε στο μουσείο και από έξω ήταν όλο πέτρινο. Όταν μπήκαμε μας έδειξαν πως ανοίγει και κλείνει η πόρτα. Πάνω της είχε καρφιά για να μην μπαίνουν οι εχθροί μέσα. Μετά πήγαμε σε ένα άδειο  δωμάτιο που είχε μια ντουλάπα με βάζα μέσα. Αργότερα πήγαμε στην κουζίνα, εκεί είχε ένα απλό τζάκι και μια ντουλάπα. Στην συνέχεια πήγαμε στην κρεβατοκάμαρα που κοιμόταν ο βασιλιάς κι εκεί βρισκόταν μια  ντουλάπα που είχε κάποια πράγματα για να κοιμούνται στο πάτωμα. Έπειτα πήγαμε στον δεύτερο όροφο. Εκεί πήγαμε και κάτσαμε σε ένα  ξύλο και μας μίλησε η ξεναγός. Μετά πήγαμε και ζωγραφίσαμε ότι μας άρεσε.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Μετά πήγαμε στην εκκλησία της Αγίας Παρασκευής. Από έξω το ταβάνι ήταν κοντό αλλά όταν μπήκαμε μέσα ήταν πανύψηλο. Ο ξεναγός έλεγε ότι είμαστε κάτω από τη γη, όλα μέσα ήταν χρυσά. Μετά πήγαμε σε μια άλλη αίθουσα, τότε ο ξεναγός μας είπε ότι στην κολυμπήθρα ρίχνανε τα νερά από τις βαφτίσεις και τα μωρά τα βάφτιζαν 8 ημέρες μετά από την γέννησή τους.

Μόλις τελειώσαμε, φύγαμε και γυρίσαμε στο σχολείο. Εγώ θέλω να ξαναπάω επειδή ήταν μια πολύ ωραία εμπειρία.

Εκδρομή στην Σιάτιστα

Ξεκινήσαμε στις οκτώ και δεκαπέντε και φτάσαμε στις εννιά και μισή. Περπατήσαμε τα μικρά στενά και φτάσαμε σε ένα αρχοντικό. Πρώτα μας μίλησε μια ξεναγός, φάγαμε και μπήκαμε μέσα. Μας πήγανε πρώτα στο κελάρι, και μετά σε δύο κουζίνες. Έπειτα μπήκαμε σε όλα τα δωμάτια και περάσαμε στο καθιστικό. Ήταν πολύ όμορφα εκεί μέσα. Είχε  βιτρό  τζάμια, με λουλούδια , ένα μεγάλο τζάκι από πυρότουβλα κι βαμμένα ντουλάπια. Μετά μας πήγε σε ένα δωμάτιο όπου είχε μικρά καθίσματα και μαρκαδόρους ή κερομπογιές. Εκεί ζωγραφίσαμε μια εικόνα του δωματίου που μας έκανε εντύπωση και μετά φύγαμε.

Έπειτα περπατήσαμε λίγο ακόμα κι βγήκαμε σε μια εκκλησία που έμοιαζε με σπίτι. Τότε ήρθε ένας άλλος ξεναγός. Μπήκαμε στην εκκλησία και μας εξήγησε κάποια πράγματα. Έπειτα ανεβήκαμε κάτι σκαλιά και τότε ήμασταν στον γυναικωνίτη. Εκεί μας έδειξε ο ξεναγός κάποιες εικόνες κι έπειτα ήρθε το λεωφορείο να μας πάρει.