Ο θεσμός του επαγγελματικού προσανατολισμού

Ο θεσμός του επαγγελματικού προσανατολισμού αναφέρεται στη συμβουλευτική - καθοδηγητική διαδικασία, που αποσκοπεί στο να βοηθήσει το άτομο να γνωρίσει τον εαυτό του, να αξιοποιήσει τις ικανότητές του κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο και να πάρει ορθές εκπαιδευτικές και επαγγελματικές αποφάσεις (Κωστάκος 1983, Δημητρόπουλος 1986). Πρόκειται δηλαδή για μια συμβουλευτική διαδικασία που σκοπό έχει να οδηγήσει το μαθητή στην αυτο-εκτίμηση, στην αυτο-γνωσία, στη λήψη απόφασης και στην υπεύθυνη στάση και συμπεριφορά. Στα πλαίσια του επαγγελματικού προσανατολισμού το σχολείο επιδιώκει να βοηθήσει το μαθητή να επιλέξει την κατάλληλη σχολική και επαγγελματική κατεύθυνση, η οποία είναι σύμφωνη με τις επιθυμίες και τις δυνατότητές του (Μαλικιώση – Λοΐζου, 1987).

Ειδικότερα, με το θεσμό του επαγγελματικού προσανατολισμού το άτομο υποστηρίζεται:

α) Να γνωρίσει και να αποδεχθεί τον εαυτό του, να εντοπίσει και να κατανοήσει ατομικά του χαρακτηριστικά (ικανότητες, ενδιαφέροντα, κλίσεις, φιλοδοξίες) και να διαμορφώσει τις αξίες του σε ένα ικανοποιητικό αξιολογικό σύστημα.

β) Να αποκτήσει τις γνώσεις και δεξιότητες, που είναι απαραίτητες για την πραγματοποίηση συνετών επιλογών.

γ) Να αναπτύξει σωστή προδιάθεση απέναντι στην εργασία και παραδεκτές επαγγελματικές αξίες.

 δ) Να επιτύχει ικανοποιητική προσαρμογή γενικά και ειδικότερα να έχει επιτυχία στο επαγγελματικό του περιβάλλον.

ε) Τέλος, να προβεί σε συνετές, ελεύθερες και αβίαστες επιλογές εκπαιδευτικών εμπειριών και επαγγελματικών κατευθύνσεων (Δημητρόπουλος 1986, Τζέλλος 1986).

Βιβλιογραφία

Μαλικιώση – Λοΐζου, Μ. (1987). Συμβουλευτική Ψυχολογία. Εκδόσεις Πεδίο.

Μαλικιώση – Λοΐζου, Μ. (1987). Συμβουλευτική - προγραμματισμός στην αγωγή του σήμερα στο σχολείο, στο σπίτι, στην κοινωνία. Επιθεώρηση Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού, 5-6, 95-101.

Δημητρόπουλος, Ε. Γ. (1986). Συμβουλευτική - προσανατολισμός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Μια πρώτη προσπάθεια αξιολόγησης του θεσμού. Αθήνα: Καραμπερόπουλος.

Κωστάκος, Γ. (1981). Επαγγελματικός προσανατολισμός. Θεωρία και πράξη. Αθήνα: Gutenberg.

Τζέλλος, Γ. (1986). Μια ψυχοπαιδαγωγική - κοινωνική αντίληψη του ΣΕΠ. Επιθεώρηση Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού, 1, 60-65.