Ελληνικά

….λόγια σημαντικά…

Ένα μέρος της διπλωματικής μου....

....Οι αισθητικές δραστηριότητες μπορούν να αποτελέσουν, υπό προϋποθέσεις, ταυτόχρονα,
ερεθίσματα αισθητικών εμπειριών για τα παιδιά, αλλά και καταστάσεις μάθησης. Αυτό
συμβαίνει με κύριο σκοπό οι αισθητικές δραστηριότητες να εντάσσονται στη διδακτική διαδικασία διάφορων γνωστικών αντικειμένων και θεμάτων. Αυτή η προσέγγιση, που ονομάζεται αισθητική διδασκαλία, έχει πολλά οφέλη  (Σωτηροπούλου-Ζορμπαλά, 2011).
Αυτός ο τρόπος διδασκαλίας φαίνεται να είναι κάτι περισσότερο από ένα εκπαιδευτικό
εργαλείο. Κατά την αισθητική διδασκαλία τα παιδιά συμμετέχουν σε καταστάσεις που
σχετίζονται με τα αισθητικά γνωρίσματα κάθε διδασκόμενου μαθήματος. Έτσι, κάθε
διδασκόμενο αντικείμενο μπορεί να αντιμετωπίζεται ως ένα πιθανό πλαίσιο μέσα στο οποίο το παιδί μπορεί να έχει αισθητικές εμπειρίες (Pike, 2004 ˙ Sotiropoulou-Zormpala, 2012a˙Granger, 2006 ˙ Eisner, 2002).
Για να ενεργοποιηθούν και να ενισχυθούν οι αισθητικές εμπειρίες σύμφωνα με
έρευνες όπως αναφέρει ο Gardner (1982, οπ. αν. στη Σταματοπούλου, 1998), είναι χρήσιμο
να επικεντρώνονται οι μαθητές στη διαδικασία και όχι στο αποτέλεσμα. Όταν η διδασκαλία επικεντρώνεται στη διαδικασία με πιο αυθόρμητο τρόπο προσέγγισης, πχ. μέσω του παιχνιδιού, δίνονται περισσότερες ευκαιρίες για ευχάριστες και έντονες αισθητικές εμπειρίες, οι οποίες λόγω αυτής της έντασης είναι και μαθησιακά ισχυρότερες (Σταματοπούλου, 1998).
Αισθητική διδασκαλία με άλλα λόγια ονομάζεται η κατάσταση κατά την οποία οι
τέχνες εντάσσονται στη διδασκαλία μη καλλιτεχνικών θεμάτων και ενσωματώνονται με τρόπο που να συμβάλλουν στην αισθητικότητα της όλης διαδικασίας. Με τον όρο αισθητικότητα εννοούνται όχι μόνο τα καλλιτεχνικά χαρακτηριστικά ενός αισθητικού ερεθίσματος αλλά και η ικανότητά του να επηρεάζει με αισθητικό τρόπο την εμπειρία που αποκομίζεται από αυτό. Για να επηρεαστεί ένα άτομο αισθητικά, ενεργοποιεί τις δημιουργικές του δυνάμεις, τη φαντασία του, εμπλουτίζει και εμβαθύνει αυτό που βλέπει ή βιώνει και του προσδίδει αισθητικό χαρακτήρα (Σωτηροπούλου-Ζορμπαλά, 2020).
Σύμφωνα με τον Pike (2004) η αισθητική διδασκαλία είναι η πιο σημαντική προσέγγιση, γιατί ασχολείται με τη ζωή και την σημαντικότατη πολυπλοκότητά της. Ο Granger (2006), βασίζεται στο έργο του Dewey Art as Experience, του 1934, και στις παιδαγωγικές εφαρμογές που εισήγαγε, και δίνει έναν ορισμό για την αισθητική διδασκαλία, αναγνωρίζοντας την ως
ωφέλιμη εφαρμογή της αισθητικής στις εκπαιδευτικές διαδικασίες. Αναφέρει ότι μέσα από την αισθητική ενασχόληση των διδασκόμενων θεμάτων, δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να στηριχθούν στις γνώσεις που κατέχουν από τα γνωστικά αντικείμενα, και να βιώσουν μια καθαρά αισθητική διαδικασία, δίνοντας καινούριο νόημα στις εμπειρίες τους.
Προς την ίδια κατεύθυνση συναντάται και η Macintyre Latta (2004), που αναφέρει για την
αισθητική διδασκαλία τρόπους με τους οποίους οι εκπαιδευτικοί δημιουργούν εμπειρίες που ενθαρρύνουν τους μαθητές να συμμετέχουν στον κόσμο αισθητικά. Θεωρεί αναγκαία την ενασχόληση με τη μάθηση που έχει νόημα για τους μαθητές, που βιώνεται ως περιπέτεια γεμάτη φαντασία και οδηγεί στη λήψη σωστών αποφάσεων οδηγούμενων από την ίδια τη μάθηση και στη δημιουργία διαλογικών πολυφωνικών συζητήσεων.
Μέσα από την ενεργό εμπλοκή, την αισθητηριακή εμπειρία, τις συνδέσεις, τη φαντασία, την οξυδέρκεια και την ανάληψη κινδύνων, ενθαρρύνονται οι αισθητικές
εμπειρίες που προκαλούνται από την αισθητική διδασκαλία. Με τις αισθητικές εμπειρίες υποστηρίζονται η βαθιά εμπλοκή και η διατήρηση της μνήμης, η αύξηση της γνώσης και της ικανοποίησης των μαθητών, η δημιουργικότητα και η δημιουργία νοημάτων (Uhrmacher, 2009, σ. 632). Κατά την αισθητική διδασκαλία, η μάθηση πραγματοποιείται ανάμεσα στους
μαθητές, σε έναν εκπληκτικό χώρο που δημιουργούν μεταξύ τους. Εκεί, βρίσκουν
ευχαρίστηση και κίνητρα για μάθηση. Οι ευκαιρίες για τους μαθητές να συνθέσουν, να δουν, να βιώσουν τις ποιοτικές σχέσεις που αναδύονται και να ασκήσουν κριτική, παρέχονται από την αισθητική διδασκαλία (Macintyre Latta, 2008).

Με την πολύτιμη βοήθεια της καθηγήτριάς μου, Μαρίνας Σωτηροπούλου-Ζορμπαλά, που ήταν έμπνευση!

Ρέθυμνο, 2022: "Ενσωμάτωση «μουσικών δραστηριοτήτων αισθητικής διδασκαλίας» στις διδακτικές διαδικασίες του νηπιαγωγείου".

Αφήστε μια απάντηση