Σάββατο του Λαζάρου
Την ημέρα αυτή η Ορθοδοξία γιορτάζει το θαύμα της εκ νεκρών έγερσης του Λαζάρου, φίλου και πιστού μαθητού του Ιησού. Ο Λάζαρος υπήρξε στενός φίλος του Ιησού Χριστού και ήταν αδερφός της Μάρθας και της Μαρίας. Κατοικούσε στη Βηθανία, 3 χλμ. περίπου ανατολικά της Ιερουσαλήμ.
Ενώ ο Ιησούς βρισκόταν μακριά από τη Βηθανία, ο Λάζαρος ασθένησε. Οι αδερφές του ειδοποίησαν τον Ιησού για την κατάστασή του, ο Χριστος όμως καθυστέρησε εσκεμμένα τη αφίξη του στη Βηθανία.
Όταν έφθασε στο σπίτι μαζί με τους μαθητές Του, ο Λάζαρος ήταν ήδη νεκρός για τέσσερις ημέρες (Ιωάννης 11:17). Ο Ιησούς όμως αφού προσευχήθηκε, τον ανάστησε λέγοντας την πασίγνωστη φράση: “Λάζαρε, δεύρο έξω”. Ο Λάζαρος σηκώθηκε και βγήκε έξω από το μνήμα του (Ιωάννης 11:44). Το θαύμα αυτό του Ιησού έγινε η αιτία ν α πιστέψουν πολλοί από τους Ιουδαίους.
Κυριακή των Βαΐων
Την Κυριακή των Βαΐων γιορτάζουμε την πανηγυρική είσοδο του Χριστού στα Ιεροσόλυμα. Οι κάτοικοι της πόλης έκαναν στον Ιησού μεγάλες τιμές κατά την είσοδό του σε αυτή.
Ο Χριστός ήταν ανεβασμένος πάνω σε ένα γαϊδουράκι και μπήκε στην πόλη ενώ το πλήθος τον ζητωκραύγαζε.
Το όνομα της γιορτής της Κυριακής των Βαΐων οφείλεται στο γεγονός ότι οι κάτοικοι για να τιμήσουν τον Χριστό έστρωσαν στον δρόμο του αρωματικά φύλλα από βάγια καθώς και από διάφορα άλλα φυτά.
Βέβαιος λίγο μετα , οι ίδιοι άνθρωποι στράφηκαν εναντίον του Χριστού και φώναζαν “σταύρωσον αυτόν”.
Εκτός από την πανηγυρική είσοδο του Χριστού στα Ιεροσόλυμα, η Κυριακή των Βαΐων στην ιερά πόλη του Μεσολογγίου έχει καθιερωθεί ως επέτειος για την ηρωική έξοδο που έκαναν οι κάτοικοι όταν η πόλη βρίσκονταν σε πολιορκία από τους Τούρκους. Πρόκειται δηλαδή για μία ημέρα με διπλή σημασία για τους πολίτες της πόλης του Μεσολογγίου.
Κατά την ημέρα αυτή, πολλοί στην Ελλάδα επιλέγουν να φάνε ψάρια. Θεωρείται σαν έθιμο ή παράδοση. Επίσης σε πολλά μέρη συνηθίζεται να ψάλλονται κάλαντα από παιδιά.
Εκείνη την ημέρα επιπλέον στον απογευματινό εσπερινό βγαίνει η εικόνα του Νυμφίου οπου ως συνήθως μένει για τρις ημέρες προς προσκυνήσει του λαού.
Μεγάλη Δευτέρα (Κυριακή Βαϊων βράδυ):
Η Μεγάλη Δευτέρα είναι αφιερωμένη στη μνήμη του Ιωσήφ του Παγκάλου (γιου του Ιακώβ) και στην άκαρπη συκιά, που την καταράστηκε ο Χριστός και ξεράθηκε με έναν Του λόγο.
Το απόγευμα προς βράδυ της Μεγάλης Δευτέρας ψάλλεται η Ακολουθία του Νυμφίου [Κυριακή των βαιων βραδύ] και ο Όρθρος της επόμενης μέρας .
Τα τροπάρια που ψέλνονται είναι το «Ιδού ο Νυμφίος έρχεται» και το «Τον Νυμφώνα σου βλέπω».
Μεγάλη Τρίτη (Μεγάλη Δευτέρα βράδυ):
Την Μεγάλη Τρίτη θυμόμαστε και ζούμε δύο παραβολές:
α) Των δέκα παρθένων (Ματθ. 25,1-13) που μας διδάσκει να είμαστε έτοιμοι και γεμάτοι από πίστη και φιλανθρωπία.
β) Των Ταλάντων (Ματθ. 25,14-30), που μας διδάσκει να είμαστε εργατικοί και πρέπει να καλλιεργούμε και να αυξήσουμε τα πνευματικά μας χαρίσματα.
Μεγάλη Τετάρτη (Μεγάλη Τρίτη βράδυ):
Η Μεγάλη Τετάρτη είναι αφιερωμένη στην αμαρτωλή γυναίκα (Λουκ. 7,47), που μετανιωμένη άλειψε τα πόδια του Κυρίου με μύρο και συγχωρήθηκε για τα αμαρτήματά της, γιατί έδειξε μεγάλη αγάπη και πίστη στον Κύριο. Ψάλλεται το περίφημο τροπάριο (δοξαστικό) της Υμνογράφου Μοναχής Κασσιανής.
Μεγάλη Πέμπτη (Μεγάλη Τετάρτη βράδυ):
Την Μεγάλη Πέμπτη γιορτάζουμε 4 γεγονότα :
α) το πλύσιμο των ποδιών των μαθητών από τον Κύριο, δείχνοντας για το ποια πρέπει να είναι η διακονία των πιστών στην Εκκλησία.
β) Τον Μυστικό Δείπνο, δηλαδή την παράδοση του Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας.
γ) Την Προσευχή του Κυρίου, στο Όρος των Ελαιών και
δ) την Προδοσία του Ιούδα, δηλαδή την αρχή του Πάθους του Κυρίου.
Μεγάλη Παρασκευή (Μεγάλη Πέμπτη βράδυ):
Την Μεγάλη Παρασκευή τελείται η «Ακολουθία των Παθών» και θυμόμαστε και βιώνουμε τα Σωτήρια και φρικτά Πάθη του Κυρίου και Θεού μας. Δηλαδή:
– Τα πτυσίματα, τα μαστιγώματα, τις κοροϊδίες ,τους εξευτελισμούς, τα κτυπήματα, το αγκάθινο στεφάνι και κυρίως την Σταύρωση και τον θάνατο του Χριστού μας.
Μεγάλο Σάββατο (Μεγάλη Παρασκευή πρωϊ και βράδυ):
Το Μεγάλο Σάββατο το πρωϊ γιορτάζουμε:
α) την Ταφή Του Κυρίου [η οποία γίνετε την μεγάλη Παρασκευή το βραδύ]
β) την Κάθοδο Του στον Άδη, όπου κήρυξε σε όλους τους νεκρούς. Έτσι Μεγάλη Παρασκευή το πρωϊ (ημερολογιακά), τελούνται οι εξής ακολουθίες: Ακολουθία των Μεγάλες Ωρών και στις 12.00 το μεσημέρι της Αποκαθηλώσεως, δηλαδή την Ταφή Του Κυρίου από τον Ιωσήφ τον Αριμαθαίας και το Νικόδημο τον Φαρισαίο, μέλος του Μ. Συμβουλίου και κρυφό μαθητή του Κυρίου.
Την Μεγάλη Παρασκευή το βράδυ (ημερολογιακά) ψάλλονται τα Εγκώμια και έχουμε την περιφορά του Επιταφίου!
Κυριακή του Πάσχα (Μ. Σάββατο πρωϊ και νύχτα από τις 12.00 π.μ):
Το πρωί [του Μ. Σάββατου] εορτάζεται στην εκκλησία η πρώτη Ανάσταση, ο Εσπερινός δηλαδή της Κυριακής του Πάσχα. Στην οποία ψάλλεται το «ἀνάστα, ὁ Θεός, κρίνων την γῆν, ὅτι συ κατακληρονομήσεις ἐν πᾶσι τοῖς ἔθνεσι».
Τα μεσάνυχτα του Μεγάλου Σαββάτου προς Κυριακή του Πάσχα εορτάζεται κατά το ορθόδοξο τυπικό η Ανάσταση του Χριστού, όπου ψάλλεται το Χριστός Ανέστη.
Στη συνέχεια τελείται ο Όρθρος και η Αναστάσιμη Θεία Λειτουργία της Κυριακής του Πάσχα.
Είναι το μόνο Σάββατο του χρόνου κατά το οποίο νηστεύεται και το λάδι, για αυτό και ονομάζεται και «Αλάδωτο Σάββατο».
ΥΣ. Οι ακολουθίες ξεκινάν να τελούνται από την προηγούμενη το βραδύ [εσπερινός]
Πολύ ενδιαφέρον!! Τέλειο άρθρο!!
Πολύ ωραίο άρθρο!!!
Πάρα πολύ ενδιαφέρον άρθρο!!