Posted on April 10, 2021
Οπτικός αλφαβητισμός (visual literacy)
"#jiscwebinar What Is A MOOC? @dkernohan @mweller @jonathan_worth @loumcgill @daveowhite [visual Notes]" by giulia.forsythe is marked with CC0 1.0
Η διδασκαλία η οποία βασίζεται, στην εποχή του Διαδικτύου, σε ‘μέσα ροής’ και σε ολοκληρωμένα μαθησιακά περιβάλλοντα (διαδικτυακά ή μη), έχει επιδράσει με καταλυτικό τρόπο στην διδακτική προετοιμασία του/της εκπαιδευτικού (Παπαδημητρίου, 2011:108). Με τον τρόπο αυτό επιδρά και επιφέρει αλλαγές στον τόπο διδασκαλίας, εμπλέκοντας τους/τις μαθητές/τριες σε πλούσιες αλληλεπιδραστικές μαθησιακές εμπειρίες, μετατρέποντάς τους από παθητικούς δέκτες σε ενεργητικούς συμμετέχοντες. Η ταινία, video, μέσω Διαδικτύου (live streaming) ή μέσω άλλης ψηφιακής πηγής (κασέτα ή Cd-Dvd ή USB Sticks - USB Flash Drives) έχει χρησιμοποιηθεί σε διάφορα εκπαιδευτικά πλαίσια με πολλούς τρόπους για την υποστήριξη της μάθησης (Παπαδημητρίου, 2011:108). Εξάλλου, κάθε διδακτικό μέσο έχει μια σαφώς καθορισμένη λειτουργική περιοχή, που καθορίζεται από το έργο που ασκεί (Δερβίσης, 1983:279-281). Στόχος είναι να αποκωδικοποιήσει ο/η θεατής - μαθητής/τρια τη διατύπωση νοημάτων, να ζωντανέψει το περιεχόμενο των μαθημάτων και να διεγείρει (κάθε διδακτικό μέσο) το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών για νέα γνώση. Η Παπαδημητρίου (2011:101), για να περιγράψει την παραπάνω προοπτική, χρησιμοποιεί τον όρο οπτικός αλφαβητισμός (visual literacy).