Θρηνωδία για τα θύματα της ΧΙΡΟΣΙΜΑ

Σαν σήμερα πριν από 77 έτη, στις 6 Αυγούστου 1945 και ώρα 08:15, κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου χρησιμοποιήθηκαν για πρώτη φορά στην ανθρώπινη ιστορία πυρηνικά όπλα.
Οι Η.Π.Α. βομβάρδισαν την πόλη Χιροσίμα της νήσου Χονσού της Ιαπωνίας με ατομική βόμβα ουρανίου.

Τα αποτελέσματα ήταν τρομακτικά. Η έκρηξη κατέστρεψε εντελώς την πόλη και τα θύματα ανέρχονταν στις 150 000. Τρεις μέρες αργότερα (9 Αυγούστου 1945) βομβαρδίστηκε με ατομική βόμβα πλουτωνίου η πόλη Ναγκασάκι της Ιαπωνίας με τα θύματα να ανέρχονται στις 80.000 . Μετά την ολοκληρωτική και φρικτή καταστροφή των δύο πόλεων η Ιαπωνία αναγκάστηκε να συνθηκολογήσει και να παραδοθεί στις Η.Π.Α. σηματοδοτώντας τη λήξη του Β΄Παγκοσμίου πολέμου. Πάρα πολλοί άνθρωποι θεωρούν τη χρήση των ατομικών βομβών κατά της Ιαπωνίας ως έγκλημα πολέμου και ως έγκλημα κατά της ανθρωπότητας.

Μια ατομική έκρηξη, εκτός από την καθολική καταστροφή στο επίκεντρο της έκρηξης (σημείο Μηδέν), επιφέρει (σε ακτίνα πολλών χιλιομέτρων από το σημείο Μηδέν) και τα εξής αποτελέσματα:

1) Μηχανική δράση που μεταδίδεται με τη μορφή κύματος κρούσης (ωστικό κύμα) 2) Λάμψη και Θερμική δράση 3) δράση πυρηνικής ακτινοβολίας με βάση τις ακτίνες γ και τα νετρόνια 4) δράση της υπολειμματικής ραδιενέργειας. Τα τρία πρώτα είναι άμεσα ενώ το τέταρτο είναι μακράς έως πολύ μακράς διάρκειας.

Πηγή: ΠΑΠΥΡΟΣ ΛΑΡΟΥΣ, Γενική Παγκόσμια Εγκυκλοπαίδεια

Το 1960, ο Πολωνός συνθέτης Krzysztof Penderecki (γεν. 1933) συνέθεσε τη "Θρηνωδία για τους νεκρούς της Χιροσίμα" ένα έργο για Ορχήστρα Εγχόρδων. Ο συνθέτης, θέλοντας να δώσει στο έργο έναν απόκοσμο χαρακτήρα και να μεταδώσει στον ακροατή τη φρίκη του πυρηνικού ολέθρου, εξερευνά νέα ηχοχρώματα, χρησιμοποιεί clusters (συγχορδίες αποτελούμενες από πολλούς συνεχόμενους φθόγγους) καθώς και μη συμβατικούς τρόπους εκτέλεσης των εγχόρδων, όπως χτυπήματα επάνω στο ηχείο των οργάνων, εφαρμογή του δοξαριού πίσω από τον καβαλάρη (το στήριγμα των χορδών) κ.α.

Πηγή: Εγκυκλοπαιδικό Λεξικό της Μουσικής ( Hi Tech Δημοσιογραφικού Ιδρύματος Λαμπράκη)

 

Leave a Reply