Φίλοι από άλλες χώρες

Ας ανακαλύψουμε το 8ο Δημοτικό Σχολείο Χίου και το Little Tor Elementary School της Νέας Υόρκης στην Αμερική.

8ο Δημοτικό Σχολείο Χίου.    

Little Tor

Κάνε εξάσκηση στις τελικές και συμπερασματικές προτάσεις παρακάτω:

Άσκηση 1  Άσκηση 2 Άσκηση 3

Καλή συνέχεια σε όλους.

Ελένη Χατζηπέτρου

Χριστουγεννιάτικα έθιμα.

Το οικουμενικό έθιμο του Χριστουγεννιάτικου Δέντρου

Σχεδόν σε όλον τον κόσμο στις διακοπές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς τα σπίτια είναι στολισμένα εορταστικά και έχουν ένα στολισμένο δέντρο. Το δέντρο, σαν χριστουγεννιάτικο σύμβολο, χρησιμοποιήθηκε μετά τον 8ο αιώνα. Εκείνος που καθιέρωσε το έλατο σαν χριστουγεννιάτικο δέντρο ήταν, σύμφωνα με την παράδοση, ο Άγιος Βονιφάτιος, που για να σβήσει την ιερότητα που απέδιδαν οι ειδωλολάτρες στη βελανιδιά, έβαλε στη θέση της το έλατο, σαν σύμβολο χριστιανικό και ειδικότερα σαν σύμβολο των Χριστουγέννων

Στο πέρασμα των αιώνων, το νόημα του χριστουγεννιάτικου δέντρου πήρε αναρίθμητες μορφές. Αρχικά, για να συμβολίσει την ευτυχία που κρύβει για τον άνθρωπο η γέννηση του Χριστού, άρχισε να γεμίζει με διάφορα χρήσιμα είδη- κυρίως φαγώσιμα κι αργότερα ρούχα κι άλλα είδη καθημερινής χρήσης, συμβολίζοντας έτσι πρακτικά την προσφορά των Θείων Δώρων. Προοδευτικά εξελίχθηκε σε ένα απαραίτητο διακοσμητικό είδος των Χριστουγέννων, που αργότερα πήρε και τη θέση της "δωροθήκης"- του χώρου δηλαδή στον οποίον οι συγγενείς και φίλοι τοποθετούν τα δώρα τους, ο ένας για τον άλλο.

Για την Αγγλία ο συγγραφέας Τσαρλς Ντίκενς φρόντισε να ξαναπάρουν τα Χριστούγεννα την παλιά χαρούμενη γιορταστική μορφή τους. Αν σήμερα σε ολόκληρο τον κόσμο το χριστουγεννιάτικο δέντρο θυμίζει αυτή τη μέρα, αυτό σίγουρα οφείλεται στον Ντίκενς, που σε διάφορα έργα του και πιο πολύ ακόμα στις χριστουγεννιάτικες ιστορίες του, και στο πασίγνωστο Christmas Carol, το προβάλλει σαν βασικό χριστουγεννιάτικο σύμβολο.

Στην πατρίδα μας, το χριστουγεννιάτικο δέντρο το έφεραν για πρώτη φορά στην Αθήνα οι Βαυαροί, την περίοδο της βασιλείας του Όθωνα. Η ελληνική πάντως παράδοση της ναυτικής μας χώρας, θέλει στολισμένο καραβάκι.

Σουηδία

Το πρωί αυγή της 13ης Δεκεμβρίου η "Λουτσία" -σύμβολο του φωτός- συνήθως το μεγαλύτερο κορίτσι του σπιτιού, φορώντας ένα μακρύ λευκό χιτώνα και ένα στεφάνι από αναμμένα κεριά στα μαλλιά, πηγαίνει από σπίτι σε σπίτι, προσφέροντας ζεστό καφέ και κουλουράκια, ενώ τραγουδά παλιά κάλαντα με τον σκοπό του λαϊκού ναπολιτάνικου τραγουδιού "Σάντα Λουτσία".

Αγγλία

Σε κάποιες βρετανικές περιοχές, την παραμονή των Χριστουγέννων, τηρούν το έθιμο του γλεντιού σε κήπους με μηλιές, ως παραλλαγή ειδωλολατρικής τελετής. Αφού σκοτεινιάσει, οι αγρότες πηγαίνουν στα περιβόλια, σχηματίζουν παρέες γύρω από τα παλαιότερα δέντρα και πίνοντας μπύρα, τραγουδούν τα κάλαντα. Πυροβολούν στα κλαριά για να διώξουν τα κακά πνεύματα και πριν από χρόνια άφηναν τριγύρω γλυκίσματα για να καλοπιάσουν τα πνεύματα και να εξασφαλίσουν καλή σοδειά.

Γαλλία

Την παραμονή των Χριστουγέννων τα παιδιά αφήνουν τα παπούτσια τους στο τζάκι και περιμένουν τον Pere Noel ('Περ Νοέλ', Πατέρα των Χροστουγέννων) να τους τα γεμίσει με δώρα. Το πρωί βρίσκουν ακόμα γλυκά, φρούτα, καρύδια και μικρά δωράκια κρεμασμένα στο Χριστουγεννιάτικο δέντρο.

Ιταλία

Στην Ιταλία, την παραμονή των Θεοφανίων, η καλή μάγισσα Μπεφάνα, πετάει με τη μαγική της σκούπα από σπίτι σε σπίτι και κατεβαίνοντας από την καμινάδα, γεμίζει με παιχνίδια τα παπούτσια των καλών παιδιών. Πιστεύεται ότι τα κακά παιδιά θα βρουν, αντί για το δώρο τους, ένα τσουβάλι κάρβουνο.

Κίνα

Οι Κινέζοι που πιστεύουν στον Χριστό στολίζουν χριστουγεννιάτικα δέντρα με πολύχρωμα στολίδια που έχουν κατασκευάσει από χαρτί, όπως λουλούδια, γιρλάντες και φαναράκια. Τα παιδιά κρεμάνε βαμβακερές κάλτσες, περιμένοντας τον Λαμ Κουνγκ Κουνγκ, δηλαδή τον "Καλό γερο-πατέρα", να τους φέρει τα γλυκά και τα δώρα του.

Ιαπωνία

Οι Ιάπωνες περιμένουν την παραμονή των Χριστουγέννων τον δικό τους Αϊ-Βασίλη, τον Χοτέισο, που έχει μάτια και πίσω από το κεφάλι του και κρατάει μια μεγάλη σακούλα με παιχνίδια.

Πηγή: Ψηφιακή Τάξη

Καλή συνέχεια σε όλους.

Τα ζώα της εξοχής

Στο παρακάτω κείμενο οι παράγραφοι είναι μπερδεμένοι. Προσπάθησε να τις βάλεις στη σωστή σειρά.

Κάνε το ίδιο ΕΔΩ  (Ακολούθησε τη διαδρομή: Περιβάλλον και τοπίο > Η Ακακία και η Γλυσίνα)

Άρθρα

Τα άρθρα είναι οι μικρές λεξούλες που μπαίνουν μπροστά από:

  • Ουσιαστικά : ο ελέφαντας
  • Επίθεταμία χαμογελαστή
  • Μετοχές που κλίνονται: το ζαλισμένο
  • Ορισμένες αντωνυμίες: η δική μου

Τα άρθρα χωρίζονται σε δύο κατηγορίες:

Οριστικά Άρθρο Αόριστα Άρθρα
ο, η, το ένας, μία, ένα

Τα Άρθρα ανήκουν στα κλιτά μέρη του λόγου, δηλαδή κλίνονται:

Γενική. του. της. Αιτιατική. τον. τη(ν) Κλητική. - ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ. Ονομαστική. οι. τα. Γενική. των. Αιτιατική. τους. τις. Κλητική. -

Αιτιατική. ένα(ν) μια(ν) Κλητική. -

Δες το παρακάτω βίντεο για να καταλάβεις καλύτερα τα άρθρα:

Τώρα είσαι έτοιμος και έτοιμη να λύσεις τις παρακάτω ασκήσεις:

Άσκηση 1  Άσκηση 2

Διαχωρισμός Άρθρων και Αντωνυμιών

Πολλές φορές μπερδεύουμε τα οριστικά άρθρα με τους αδύναμους τύπους των αντωνυμιών.

Δες αν το κατάλαβες λύνοντας την Άσκηση

Διάλεξε αν είναι άρθρο ή αντωνυμία.

Καλή συνέχεια σε όλους.

 

Αγάπες με… ουρά & Οι δύο φίλοι

Αγάπες με... ουρά.

 

Η μαμά μου είναι γατόφιλη, δηλαδή ανήκει σ' εκείνη την τάξη των ανθρώπων που προτιμούν τις γάτες από τους σκύλους. Εμένα, αν με ρωτήσεις, μ' αρέσουν περισσότερο οι σκύλοι. Όταν αγριεύουν, σου δίνουν μια ντόμπρα δαγκωνιά κι όχι εκείνες τις ύπουλες γατίσιες νυχιές, που δεν αποκλείεται να συνοδεύονται ΚΑΙ από δαγκωνιά! Διότι, βεβαίως, άλλη χάρη έχει του σκύλου. Η δαγκωνιά λέω. Πάει και τελείωσε.

Η μαμά, όμως, από τότε που έχασε το σκυλί ΤΗΣ –και πάνε πάρα πολλά χρόνια από τότε, γιατί το έχασε όταν ήταν δώδεκα χρονώ–, από τότε, λέω, δεν εννοεί να αγαπήσει άλλο σκυλί, και όλη την αγάπη της τη δίνει στις γάτες. Και όχι σε όλες, παρακαλώ, αλλά ΣΤΗ γάτα, που είναι κάθε φορά, βέβαια, η γάτα ΤΗΣ.

Εδώ θα πρέπει να πω πως δεν μπορείς να θεωρείς εσύ μια γάτα για δικιά σου, γιατί γενικά αυτά τα πλάσματα είναι μονόχνοτα κι ανεξάρτητα, και δε θέλουν ν' ανήκουν σε κανέναν παρά στον εαυτό τους. Μόνο μερικές φορές –κι αυτό σπάνια– συμβαίνει να δεθούν με κάποιον άνθρωπο, αλλά και τότε είναι γιατί τον διάλεξαν αποκλειστικά εκείνες.

Βούλα Μάστορη, Αγάπες... με ουρά, εκδ. Πατάκη, Aθήνα, 1999

 

Το κείμενο που μόλις διάβασες είναι απόσπασμα από το βιβλίο της Βούλας Μάστορη "Αγάπες με... ουρά".

Το εξώφυλλο του βιβλίου:

Λίγα λόγια για τη συγγραφέα:

Η Βούλα (Παρασκευή) Μάστορη (1945-2016)   ήταν Ελληνίδα συγγραφέας κυρίως της παιδικής λογοτεχνίας από το 1975, αλλά επίσης μετέφρασε δεκάδες βιβλία από τα αγγλικά στα ελληνικά. Βιβλία της έχουν μεταφραστεί στα αλβανικά, στα σερβικά, στα τουρκικά και στα κορεατικά. Έχει βραβευτεί από τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά, τον Κύκλο Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου, την Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών, το Υπουργείο Πολιτισμού και έχει τιμηθεί με το Κρατικό Βραβείο Παιδικής Λογοτεχνίας 2005 και με αναγραφή στο Διεθνή Τιμητικό Πίνακα IBBY. Ήταν υποψήφια για το διεθνές Βραβείο Άντερσεν 2008, και για το 2014.

Οι δύο φίλοι

Το ποίημα που μόλις ακούσατε το έγραψε ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου.

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα:

Ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου (Καρπενήσι, 2 Φεβρουαρίου 1877 – Αθήνα, 1 Φεβρουαρίου 1940) ήταν Έλληνας λογοτέχνης, ποιητής, πολιτικός, διηγηματογράφος, δημοσιογράφος, κριτικός τέχνης και ακαδημαϊκός, υποστηρικτής της δημοτικής γλώσσας στο γλωσσικό ζήτημα. Έγραψε, μεταξύ άλλων,  το διάσημο βιβλίο που απόσπασμά του συναντούμε στο Βιβλίο της Γλώσσας της Γ Δημοτικού "Τα ψηλά βουνά".

Στα δύο παραπάνω κείμενα βρείτε τις προτάσεις που αναφέρουν τα ιδιαίτερα γνωρίσματα του σκύλου και της γάτας (τον «χαρακτήρα» τους και τη συμπεριφορά τους) και τις σχέσεις μεταξύ τους. Στην παρακάτω άσκηση σύρε τις φράσεις που ταιριάζουν σε κάθε ζώο.

Τώρα μπορείς να συμπληρώσεις την άσκηση 1 του βιβλίου σου , όπως φαίνεται παρακάτω:

Με βάση τον παραπάνω πίνακα, συμπλήρωσε την άσκηση 4 του βιβλίου σου, όπως φαίνεται παρακάτω:

Για περισσότερη εξάσκηση κλίνε στο τετράδιό σου τα επίθετα: φαρδύς- ιά, -ύ, τραχύς -ιά -ύ.

Μετοχές

Όπως είδες και στο παραπάνω βίντεο υπάρχουν δύο είδη μετοχών, οι μετοχές ενεργητικής φωνής και οι μετοχές παθητικής φωνής.

Πηγές: Η τάξη της κ. Γεωργίας. Τάξη αστεράτη, ebooks, Σχολικά εγχειρίδια

Καλή συνέχεια σε όλους.

 

 

 

 

Κριτήρια Διαιρετότητας

Κριτήρια Διαιρετότητας ονομάζονται οι κανόνες με τους οποίους μπορώ να συμπεράνω χωρίς να κάνω τη διαίρεση αν ένας φυσικός αριθμός διαιρείται με έναν άλλον!

Πάτα εδώ ή ακολούθησε τον παρακάτω σύνδεσμο για να δεις αναλυτικά τη θεωρία.

http://www.daskalosa.eu/ups/Maths_ST/13_kritiria_diairetotitas/story_html5.html

Πάτα  εδώ και εδώ για να παίξεις με τα κριτήρια διαιρετότητας.

Τοποθέτησε τους αριθμούς στα κουτάκια όπου ο αναγραμμένος αριθμός τα διαιρεί.

Καλή συνέχεια!