ΔΡΑΣΗ ΕΝΕΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΗ: ΜΑΘΑΙΝΩ ΝΑ ΠΛΟΗΓΟΥΜΑΙ ΑΣΦΑΛΩΣ

ΔΡΑΣΗ ΕΝΕΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΗ:

ΜΑΘΑΙΝΩ ΝΑ ΠΛΟΗΓΟΥΜΑΙ ΑΣΦΑΛΩΣ!

ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ:

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ασφαλούς πλοήγησης ( 9 Φεβρουαρίου 2025 ) και με κριτήριο την ενασχόληση των παιδιών με τα ψηφιακά μέσα (υπολογιστής, τάμπλετ ή κινητό τηλέφωνο) τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο έγινε η επιλογή του συγκεκριμένου θέματος ώστε από μικρή ηλικία να τεθούν οι βάσεις για την καλλιέργεια ενός καλού ψηφιακού πολίτη.

Η δράση μας συνδέεται με τους εξής στόχους βιώσιμης ανάπτυξης:

σε πλήρη αντιστοιχία με το ΠΣ για τις «Δράσεις Ενεργού Πολίτη»:

ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΡΑΣΗΣ - ΣΤΑΔΙΑ:

1.ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ

Διαβάσαμε το παραμύθι « Η Μεγάλη Απόφαση του @Παπάκη» με ταυτόχρονη δραματοποίησή του, με κούκλες των βασικών ηρώων (παπάκι - κουκουβάγια). Είχα από πριν παρουσιάσει στα παιδιά τον @Παπάκη  εξηγώντας ότι έχει επισκεφτεί το νηπιαγωγείο μας με σκοπό να μας εξιστορήσει τις περιπέτειές του αλλά και να ανταλλάξει ιδέες με εμάς. Κατά τη διάρκεια του παραμυθιού ρωτούσα τα παιδιά τι θα έπρεπε να κάνει ο @Παπάκης  ώστε να βρει λύση στο πρόβλημά του.

Συζητήσαμε το παραμύθι και ρωτήσαμε τους μαθητές αν έχουν δική τους συσκευή που μπαίνουν στο διαδίκτυο ή αν χρησιμοποιούν τη συσκευή κάποιου άλλου.

Ζήτησα από τα παιδιά να ζωγραφίσουν σε ειδικά διαμορφωμένο φύλλο εργασίας (που μοιάζει με φορητό υπολογιστή) το αγαπημένο τους παιχνίδι στην ψηφιακή συσκευή που χρησιμοποιούν. Σχεδόν όλα τα παιδιά χρησιμοποιούσαν τις ψηφιακές συσκευές για να βλέπουν παιδικά βίντεο και κάποια για να παίζουν ψηφιακά παιδικά παιχνίδια.

2.ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ - ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

Σε αυτή τη φάση συμφωνήσαμε με τα παιδιά να συμβουλευτούμε αξιόπιστες ιστοσελίδες και πηγές στο διαδίκτυο - ώστε να μην μπούμε κι εμείς σε περιπέτειες όπως τον @Παπάκη κάθε φορά που χρησιμοποιούμε ψηφιακές συσκευές που συνδέονται με το διαδίκτυο. Λάβαμε υπόψη τις προτάσεις των παιδιών και ο @Παπάκης μας πρότεινε την ιστοσελίδα: SaferInternet4kids .Τα παιδιά δέχτηκαν την πρόταση του ψηφιακού ήρωα με ενθουσιασμό καθώς θα είχαν τη δυνατότητα να διαβάσουν και άλλες ιστορίες του @Παπάκη και να μάθουν πολλά πράγματα για το διαδίκτυο στα δικά τους μέτρα - με υλικό κατάλληλα διαμορφωμένο για την ηλικία τους.

3.ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΡΑΣΗΣ

Διαβάσαμε ακόμη μια ιστορία του @Παπάκη: «Ο Διάσημος φίλος του @Παπάκη» , καθώς και τις ιστορίες της μικρής Αθηνάς:  «Η Αθηνά και το νέο της tablet» , «Η Αθηνά μαθαίνει για τα προσωπικά δεδομένα» και «Η Αθηνά και το youtube».

Συζητήσαμε  με τα παιδιά με αφορμή τις ιστορίες για το πόσο σημαντικό είναι στην ηλικία τους να πλοηγούνται στο διαδίκτυο πάντα με την επίβλεψη κάποιου ενήλικα.

Μάθαμε να ξεχωρίζουμε ποια είναι τα προσωπικά μας δεδομένα και να ορίζουμε τις ώρες που μπορούμε να ασχολούμαστε με τις ψηφιακές συσκευές ώστε να μην παραμελούμε την υγεία μας και την καλή μας φυσική κατάσταση. 

Εμπλουτίσαμε τη συζήτηση και ανακεφαλαιώσαμε τα συμπεράσματά μας με τις πολύ όμορφες αφίσες που μας παρέχει η ιστοσελίδα - ειδικά διαμορφωμένες για μικρά παιδιά τις οποίες εκτυπώσαμε και τοποθετήσαμε στη γωνιά παρατήρησης για αναφορά..

Συμπληρώσαμε μαζί με τα παιδιά βήμα - βήμα, ένα φύλλο εργασίας για να θυμόμαστε ποιες πληροφορίες δεν μπορούμε να μοιραζόμαστε στο διαδίκτυο και ονομάζονται προσωπικά δεδομένα ώστε να είμαστε ασφαλείς.

4.ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ - ΔΙΑΧΥΣΗ

Στο τελικό στάδιο της δράσης μας αποφασίσαμε να φτιάξουμε μια αφίσα που θα επικοινωνεί στους γονείς μας και τους οικείους ό,τι μάθαμε ή μας έκανε περισσότερο εντύπωση από το πρόγραμμα και θα τους ενημερώνει. Τα παιδιά διάλεξαν να εικονογραφήσουν δραστηριότητες που μπορούν να κάνουν στη φύση με την οικογένειά τους τονίζοντας με τον δικό τους ξεχωριστό τρόπο οτι μεγαλύτερη αξία έχει η πραγματική ζωή από τη διαρκή ενασχόληση με τα ψηφιακά παιχνίδια όσο ελκυστικά και αν είναι. Η αφίσα μας σε ψηφιακή μορφή τόσο σε εικόνα όσο και σε ταινιάκι:

5.ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ

Όλο το πρόγραμμα άρεσε πολύ στα παιδιά. Τα νήπια μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους όσον αφορά στην ψηφιακή τεχνολογία και όλα σχεδόν συμφώνησαν πως οι μεγάλοι ενήλικες πρέπει να γνωρίζουν τι βλέπουν στην οθόνη της συσκευής τους.

Απέκτησαν καινούριες γνώσεις όπως είναι τα προσωπικά δεδομένα και ποια είναι η κατάλληλη διαδικτυακή συμπεριφορά (δεν προσβάλουμε τους άλλους ούτε ανεβάζουμε φωτογραφίες κ.τ.λ. ). Αν και η ηλικία τους είναι ακόμα μικρή και δε γράφουν σε chat - ωστόσο υπήρξε  η έκτακτη συνθήκη με τα μέτρα κατά του covid όπου χρειάστηκε να συμμετέχουν σε τηλεκπαίδευση και είχαμε περιπτώσεις μαθητών που χρησιμοποιούσαν εικονίδια - τα λεγόμενα emoji κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Για αυτόν τον λόγο καλό είναι να γνωρίζουν οι μικροί μας μαθητές πως είμαστε ευγενικοί τόσο στην αληθινή ζωή όσο και στην ψηφιακή.

Ιδιωτικό Νηπιαγωγείο Αρμενικού Κυανού Σταυρού Νίκαιας

Σχολικό Έτος:2024-2025

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Κυριακίδου Ευθυμία ΠΕ 60

 

Leave a Reply