Μικροί Μετεωρολόγοι

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ,

ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΉ: Ρομποτική, STEM/STEAM, Νέες Τεχνολογίες

Το πρώτο μας εργαστήριο δεξιοτήτων για τη φετινή σχολική χρονιά (2022-2023) αφορούσε στα "Καιρικά Φαινόμενα"։ ένα θέμα που ενδιαφέρει τα παιδιά και που επηρεάζει τις καθημερινές μας δραστηριότητες.

Αρχικά ξεκινήσαμε διερευνώντας τις ιδέες και γνώσεις των παιδιών ρωτώντας τα τι τους "έρχεται" στο μυαλό όταν ακούν τη λέξη ΚΑΙΡΟΣ. Καταγράψαμε τις ιδέες των παιδιών, όπως φαίνεται και από την εικόνα:

Στη συνέχεια τα παιδιά κλήθηκαν να δώσουν ένα όνομα στην ομάδα τους που θα αντιπροσωπεύει όλα τα μέλη της. Οι ομάδες δημιουργήθηκαν μαζί με τις νηπιαγωγούς με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι ισοδύναμες όσο γίνεται. Αυτή η δραστηριότητα ήταν πολύ δημιουργική αλλά και λίγο δύσκολη καθώς προϋποθέτει δεξιότητες επικοινωνίας επιχειρηματολογίας και πειθούς. Στο τέλος οι ομάδες κατέληξαν σε ονόματα που ικανοποιούσαν τα μέλη της, τα οποία και αποτύπωσαν στο χαρτί:

Το εργαστήριο "Μικροί Μετεωρολόγοι" υλοποιήθηκε κυρίως κατά τον μήνα Νοέμβριο. Εμπλουτίστηκε με πολλές άλλες σχετικές δραστηριότητες που βοήθησε τα παιδιά να κατανοήσουν κάποιες δύσκολες έννοιες αν και ο καιρός για φθινόπωρο ήταν λίγο πιο "καλοκαιρινός" από όσο περιμέναμε και δεν είχαμε την ευκαιρία να παρατηρήσουμε πολλές καιρικές μεταβολές.

  • 1o εργαστήριο: "Τι καιρό έχουμε σήμερα;" 

Σε αυτήν την ενότητα μετά από συζήτηση συμφωνήσαμε να κωδικοποιήσουμε τις μεταβολές του καιρού με διάφορες καρτέλες που απεικόνιζαν σύννεφα, ήλιο, βροχή κ.ο.κ.  Ακολούθησαν διάφορες σχετικές δραστηριότητες που αφορούσαν σε γνωστικούς τομείς στη γλώσσα, στα μαθηματικά και στην τεχνολογία (Τ.Π.Ε.). Τα παιδιά ζωγράφισαν καρτέλες καιρού αντιγράφοντας τις κατάλληλες λέξεις, φωτογράφισαν από το νηπιαγωγείο μας τον ουρανό σε διαφορετικές ημέρες, καταγράψανε σε ημερολόγιο τον καιρό της ημέρας για έναν ολόκληρο μήνα και στο τέλος ζωγράφισαν σε ομάδες μια ωραία ψηφιακή ζωγραφιά που μετέτρεψαν σε βιντεάκι με τη βοήθειά μας πάντοτε όποτε χρειαζόταν. Δείτε δείγματα των εργασιών μας:

  • 2ο εργαστήριο: "Η μελισσούλα πετά δεξιά - αριστερά"

Σε αυτήν την ενότητα μάθαμε να προγραμματίζουμε ένα επιδαπέδιο ρομπότ. Χρησιμοποιήσαμε τη μελισσούλα beebot, η οποία ως ρομποτάκι έπρεπε να λάβει ακριβείς οδηγίες για το πόσα τετράγωνα μπορούσε να προχωρήσει είτε δεξιά είτε αριστερά. Καθώς δεν είναι νοήμων ον όπως εμείς έπρεπε να της λέμε και πότε να σταματήσει ή να ακυρώσουμε την προηγούμενη εντολή πριν προχωρήσουμε στην επόμενη. Σε αυτήν την ενότητα τα παιδιά έμαθαν τις έννοιες δεξιά - αριστερά, πάνω - κάτω, μπρος - πίσω αλλά κυρίως να μπορούν να μπαίνουν στη θέση του άλλου και να βλέπουν με τη δική του οπτική γωνία. Ξεκινήσαμε με απλές οδηγίες, π.χ. να οδηγήσουν τη μελισσούλα 3 τετράγωνα μπροστά και μετά να προγραμματίσουν την επόμενη εντολή π.χ. να στρίψει μια φορά προς τα δεξιά και συνεχίσαμε με συνδυασμό δύο και τριών κινήσεων. Στη διαδικασία προγραμματισμού τα παιδιά συνεργάστηκαν σε μεγάλο βαθμό μεταξύ τους για να καταφέρουν να οδηγήσουν σωστά τη μελισσούλα, δοκίμαζαν τις ιδέες τους και επαναπρογραμμάτιζαν. Ήταν πολύ αστείο όταν έδιναν λάθος εντολή ή ξεχνούσαν να ακυρώσουν την προηγούμενη και πέρα από τη νεοαποκτηθείσα γνώση που αποκόμισαν το καταδιασκέδασαν. Ο στόχος μας ήταν να ακολουθήσει η μελισσούλα το ηλιόλουστο μονοπάτι για να φτάσει στην κυψέλη της. Μας άρεσε τόσο πολύ το παιχνίδι που δημιουργήσαμε και άλλη μια αυτοσχέδια διαδρομή και το παίζαμε ξανά και ξανά.

  • 3o εργαστήριο: "Ας φτιάξουμε το δικό μας μετεωρολογικό όργανο" 

Στην τελευταία ενότητα του προγράμματος φτιάξαμε το δικό μας μετεωρολογικό όργανο. Είχαμε ακούσει από το δελτίο ειδήσεων πως πλησιάζει μια μεγάλη καταιγίδα που εντάσσεται στα επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα και αποφασίσαμε να μετρήσουμε πόσο νερό θα "ρίξει". Βρήκαμε ένα πολύ ωραίο μπουκάλι από ηλιέλαιο που η Εύη μας είπε πως μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις ήδη χαραγμένες γραμμούλες και το μετατρέψαμε σε ΒΡΟΧΟΜΕΤΡΟ. Μετρήσαμε και σημειώσαμε 10 γραμμές και το κρεμάσαμε στην αυλή μας σε σημείο που θα το "έπιανε η βροχή". Όταν επιστρέψαμε στο σχολείο την επόμενη μέρα βρήκαμε το βροχόμετρό μας να έχει γεμίσει νερό 1,5 γραμμούλες. Ποτέ άλλοτε κατά τη διάρκεια όλης της χρονιάς δεν ξαναγέμισε τόσο πολύ. Ακόμα και σε μικρότερες καταιγίδες βρίσκαμε μερικές σταγόνες στο βροχόμετρό μας - φαίνεται ο ήλιος εξάτμιζε γρήγορα το νερό που έπεφτε.

Πέρα από το σχετικό εργαστήριο δεξιοτήτων ασχοληθήκαμε διαθεματικά με τις αλλαγές του καιρού και την εναλλαγή των εποχών αλλά και για τον κύκλο του νερού. Μερικές επιπλέον δραστηριότητες που λάβανε χώρα στο νηπιαγωγείο μας είναι οι παρακάτω:

  • Καταμέτρηση

  • Εναλλαγή εποχών: χαρακτηριστικά, ρουχισμός, αγαπημένη μας εποχή (μεγάλος νικητής ο χειμώνας με τα Χριστούγεννα):

  • Ψηφιακά Παιχνίδια:
  • Ο κύκλος του νερού:

 

Leave a Reply