Για το δάσος μαθαίνω, δρω και δημιουργώ

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Οικολογία - Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά

Τίτλος: Για το δάσος μαθαίνω, δρω και δημιουργώ

  • 1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ:Γνωριμία με την ομάδα και το δάσος

Ομάδες μαθητών: Τα παιδιά με τη βοήθεια μας χωρίστηκαν σε ομάδες και στη συνέχεια αποφάσισαν να δώσουν ένα όνομα στην ομάδα τους που θα αντιπροσώπευε όλα τα μέλη....Καταγράψαμε στον πίνακα τα ονόματα των ομάδων για μελλοντική χρήση και αναφορά, όπως φαίνεται στην εικόνα:

Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε το παρακάτω βιντεάκι και συζητήσαμε όσα είδαμε και ακούσαμε:

Τα παιδιά μετά από τη συζήτηση κλήθηκαν να ζωγραφίσουν σε ένα μεγάλο χαρτί ανά ομάδα το δάσος όπως το φαντάζονταν. Σε κάθε ομάδα ενθαρρύνονταν η συνεργασία και η αλληλοβοήθεια μεταξύ των μελών της.

Την επόμενη μέρα παρουσίασαν τις εργασίες τους όλες οι ομάδες στα υπόλοιπα παιδιά.

Σε επόμενο μάθημα ρωτήσαμε τους/τις μαθητές/-τριες αν γνωρίζουν σε ποια μέρη της χώρας μας υπάρχουν δάση και αν έχουν επισκεφθεί κάποιο από αυτά. Ακολούθησε συζήτηση και στη συνέχεια  προβάλαμε  το δασικό χάρτη της Ελλάδας από τον σύνδεσμο που θα βρείτε εδώ

Συμπληρώσαμε τις γνώσεις μας παρατηρώντας τα διαφορετικά είδη βλάστησης και ζώων που υπάρχουν στη χώρα μας από την ιστοσελίδα της WWF. Με τα παιδιά παρατηρήσαμε τα χρώματα και το μέγεθος των δέντρων και των ζώων και δεν επεκταθήκαμε σε δύσκολες ονομασίες. Δειτε τις πανέμορφες εικόνες πατώντας τους αριθμούς που παραπέμπουν σε συνδέσμους: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10

  • 2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ:Ποιος άλλος μένει εδώ;

Διαβάσαμε στα παιδιά  το παραμύθι «Ποιος άλλος μένει εδώ;» :http://kpe- kastor-old.kas.sch.gr/secrets_forest/contents.htm

Συζητήσαμε και δραματοποιήσαμε το παραμύθι επαναλαμβάνοντας πολλές φορές τη δραματοποίηση για να έχουν όλα τα παιδιά την ευκαιρία να επιλέξουν τον ρόλο που τους αρέσει. Εμπλουτίσαμε τη δραματοποίηση με καπελάκια από εικόνες των αληθινών ζώων που ζουν στο δάσος!

  • 3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ:Φύγαμε για το δάσος

Συζητήσαμε με τα παιδιά και καταγράψαμε με τη μέθοδο της ιδεοθύελλας (γράφουμε τις ιδέες των παιδιών όπως τις περιγράφουν χωρίς να τις ωριοποιούμε ή να τις κρίνουμε) για τις παροχές των δασών αλλά και για τις απειλές ή τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν, όπως φαίνεται στον πίνακα:

Αποφασίσαμε με τα παιδιά να επιχειρήσουμε μια επίσκεψη σε κοντινό δάσος της Αττικής - έτσι με τη συγκατάθεση και των γονέων διοργανώσαμε εκπαιδευτική επίσκεψη στον Βοτανικό Κήπο Ιουλίας και Αλέξανδρου Ν. Διομήδους

Πριν την επίσκεψη συζητήσαμε με τα παιδιά για τους κανόνες του πάρκου και το πως πρέπει να κινούμαστε ως ομάδα:

  • 4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Μελετώ και δρω στο δάσος

Τα παιδιά ξεναγήθηκαν στον χώρο από το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό και συμμετείχαν σε δραστηριότητες γνωριμίας με τα ενδημικά, σπάνια και απειλούμενα φυτά της Ελληνικής Χλωρίδας. Επίσης τα νήπια κατά την επίσκεψη τους φύτεψαν τον δικό τους σπόρο σε γλαστράκι που πήραν στο σπίτι τους για να το φροντίσουν και να το μεγαλώσουν.

  • 5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Από το δάσος στο σχολείο

Οι μαθητές στην επόμενη συνάντηση συζήτησαν τις εμπειρίες τους από την επίσκεψή τους στο δάσος και εμπλουτίσαμε τις γνώσεις μας όσον αφορά τα οφέλη του για τον άνθρωπο.

Βρήκαμε στο χώρο του σχολείου μας διάφορα αντικείμενα που προέρχονται από τα δάση: Πολλά ξύλινα έπιπλα αλλά ακόμα και χαρτόκουτες ή το χαρτί που ζωγραφίζουμε.

Παρακολουθήσαμε τo βίντεο για την προέλευση του χαρτιού όπως φαίνεται παρακάτω:

  • 6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Ο πλανήτης χάνει το οξυγόνο του

 Αρχικά διαβάσαμε το παραμύθι: "Ο κόσμος καίγεται" που θα δείτε εδώ: Lila.pdf από την ιστοσελίδα:

Γενική Διεύθυνση Δράσης για το Κλίμα (Ευρωπαϊκή Επιτροπή)

Το βιβλίο αυτό εξηγεί τα αίτια και τα αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής μέσα από την ιστορία ενός αγοριού που βοηθά τους πυροσβέστες να σβήσουν μια πυρκαγιά στο δάσος και να σώσουν τη φίλη του τη Λίλα την αλεπού.

Συζητήσαμε με τα παιδιά το μήνυμα της ιστορίας και ανέφεραν τις εμπειρίες τους που σχετίζονται με το θέμα.

Μιλήσαμε με πολύ απλά λόγια για την υπερθέρμανση του πλανήτη και μελετήσαμε το εκπαιδευτικό υλικό του WWF Eλλάς «Η φωτιά σε αφορά» που παρουσιάζει τι πρέπει να κάνουμε και τι να μην κάνουμε ώστε να μειώσουμε τον κίνδυνο ξεσπάσματος πυρκαγιάς: https://contentarchive.wwf.gr/areas/forests/i- fotia-se-afora

  • 7ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Για το δάσος μαθαίνω, δρω και δημιουργώ

Στο τέλος του πρόγράμματος δημιουργήσαμε με τα παιδιά μια αφίσα με στόχο την ευαισθητοποίηση των οικείων μας (Δημοτικό Σχολείο - Γονείς και κηδεμόνες) για την προστασία των δασών μας.

Οι "ψηφιακές" ζωγραφιές των παιδιών υλοποιήθηκαν με το λογισμικό Tux Paint  λαμβάνοντας υπόψη τα ζώα που ζουν στα δάση μας και το είδος της βλάστησης που ευδοκιμεί και τα συνθήματα τα πρότειναν τα ίδια τα παιδιά στην ολομέλεια στα πλαίσια της αξιολόγησης του προγράμματος.

 

Leave a Reply