Posted on December 2, 2025
Ταξίδι στο χθες
Τίτλος δραστηριότητας: «Ταξίδι στο Χθες».
Δημιουργοί: Κατσώνη Ελένη, Μπάνου Ειρήνη, Χαραλάμπους Στέλλα.
Η δραστηριότητα που αναπτύσσεται ανήκει στο Β΄ θεματικό πεδίο Παιδί Εαυτός και Κοινωνία και συγκεκριμένα στις Κοινωνικές Επιστήμες /Ιστορία και Πολιτισμός. Οι εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές είναι Παιδί και Επικοινωνία -Γλώσσα και ΤΠΕ.
Η εκτιμώμενη διάρκεια είναι 3 διδακτικές ώρες και οι προαπαιτούμενες γνώσεις είναι βασικές κοινωνικές δεξιότητες όπως η συνεργασία, η επικοινωνία και η ανταλλαγή ιδεών. Ακόμα, η στοιχειώδης γνώση βασικών λειτουργιών του H/Y, η εξοικείωση με την χρήση διαδραστικού πίνακα ή τάμπλετ και η κατανόηση κάποιων γενικών χρονικών έννοιών (παλιά, πιο παλιά, τώρα). Ως προς τις γνώσεις οι μαθητές επιδιώκεται να προσδιορίσουν απλές έννοιες που αφορούν τον χρόνο στο πλαίσιο της οικείας ανθρώπινης δραστηριότητας. Να αναγνωρίσουν κοινά στοιχεία σε πράγματα και καταστάσεις στη διάρκεια του χρόνου. Ακόμη, να γνωρίσουν τα υλικά και τα μέσα (μη ψηφιακά και ψηφιακά) που είναι απαραίτητα για τη γραφή στην καθημερινότητα, αλλά και τις βασικές εντολές προγραμματισμού, να αναγνωρίσουν βασικές μορφές ψηφιακής πληροφορίας, κείμενο, εικόνα, ήχος. Τέλος να ορίζουν τις προϋποθέσεις συνεργασίας της ομάδας. Ως προς τις δεξιότητες να συλλέγουν στοιχεία για γεγονότα, πρόσωπα και δεδομένα από το παρελθόν και να τα συνδέουν με το παρόν, αναπτύσσοντας μια αίσθηση χρονολόγησης. Να διατυπώνουν υποθέσεις για το τι θα άλλαζε αν κάτι γινόταν διαφορετικό στο παρελθόν. Να διερευνούν, να πειραματίζονται με την κατάλληλη χρήση λογισμικών ανοικτού τύπου. Ως προς τις στάσεις να εκτιμούν τη σημασία του παρελθόντος στην κατανόηση και εκτίμηση μιας παροντικής κατάστασης. Να διαθέτουν ομαδικότητα και σεβασμό στις απόψεις των άλλων.
Οι διδακτικές τεχνικές που πρόκειται να χρησιμοποιηθούν στην εκπαιδευτική δραστηριότητα είναι η βιωματική μάθηση και η υπόδηση ρόλων, καθώς τα παιδιά εισάγονται στη δραστηριότητα με ένα φανταστικό «ταξίδι» στο χρόνο, καθώς και η αφήγηση. Ακολουθεί η συζήτηση, η ανταλλαγή ιδεών και ο προβληματισμός. Επίσης χρησιμοποιείται και η ομαδοσυνεργατική μέθοδος, καθώς τα παιδιά προβλέπεται να εργαστούν σε μικρές ομάδες. Τέλος η διερεύνηση και η εξερεύνηση καθώς οι ομάδες
των παιδιών αναλαμβάνουν να εντοπίσουν διαφορετικές πτυχές της ζωής στο παρελθόν και να τις συγκρίνουν με το παρόν.
Περιγραφή Δραστηριότητας
Η δραστηριότητα ξεκινά με ένα εισαγωγικό βιωματικό σκηνικό, όπου οι μαθητές καλούνται να φανταστούν ότι επιβιβάζονται σε μια «χρονομηχανή» και ταξιδεύουν πίσω στον χρόνο, στην εποχή των παππούδων και των γιαγιάδων τους. Με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού και μέσω αφήγησης ή εικονικής αναπαράστασης (π.χ. φωτογραφίες, βίντεο ή αντικείμενα εποχής), δημιουργείται ένα κλίμα αυθεντικής εξερεύνησης. Στη συνέχεια, οι μαθητές χωρίζονται σε μικρές συνεργατικές ομάδες και κάθε ομάδα αναλαμβάνει να διερευνήσει μία πτυχή της ζωής στο παρελθόν: παλιά επαγγέλματα, ενδυμασίες, σχολική ζωή, παιχνίδια, τρόπος ζωής ή παραδόσεις. Γίνεται χρήση διερευνητικών ερωτήσεων για να ενεργοποιηθεί η κριτική σκέψη και να συγκριθούν οι αλλαγές μέσα στον χρόνο, με παραδείγματα όπως:
- Πώς ήταν το σχολείο τότε;
- Ποια επαγγέλματα υπήρχαν και πώς ήταν τα εργαλεία;
- Ποιες συνήθειες ή γιορτές έχουν αλλάξει ή μείνει ίδιες;
Με βάση το υλικό και τις πληροφορίες που συγκεντρώνονται, κάθε ομάδα δημιουργεί μια ψηφιακή ιστοριογραμμή με τη βοήθεια του Canva. Η ιστοριογραμμή περιλαμβάνει εικόνες, σύντομα κείμενα, λέξεις-κλειδιά και ηχητική αφήγηση με τη φωνή των μαθητών. Η κάθε ομάδα παρουσιάζει το έργο της στην ολομέλεια της τάξης, καλλιεργώντας τις δεξιότητες του προφορικού λόγου, της ακρόασης και της παρουσίασης μπροστά σε κοινό. Τα έργα αναρτώνται στον ψηφιακό πίνακα Padlet, ώστε να εμπλακεί και η ευρύτερη σχολική κοινότητα (συμμαθητές, γονείς, άλλοι εκπαιδευτικοί).
