Posted on April 2, 2020
Επισκεφτείτε το μουσείο του Λούβρου από τον υπολογιστή σας
Και ποιος δεν θα ήθελε να επισκεφτεί το Παρίσι και να “χαθεί” με τις ώρες μέσα στο Λούβρο, να περιηγηθεί όλες τις αίθουσες και να απολαύσει τα μοναδικά εκθέματα. Βέβαια, δεν είναι πάντα εύκολο και πραγματικά αισθανθήκαμε πολύ όμορφα όταν είδαμε αυτή τη δυνατότητα που μας παρέχετε για online επίσκεψη.Το μόνο που χρειάζεται είναι ο υπολογιστής σας ή το κινητό σας, μια κούπα καφέ δίπλα σας, ησυχία φυσικά και είστε έτοιμοι.
Ένα από τα παλαιότερα μουσεία της Ευρώπης
Updated on April 2, 2020
Project: Επικοινωνούμε με λέξεις που έχουν κοινή σημασία για όλους μας;
Project:
Επικοινωνούμε με λέξεις που έχουν κοινή σημασία για όλους μας;
Γνωστικό αντικείμενο: Μάθημα επιλογής , καλλιτεχνική παιδεία, Εικαστικά (Α2)
Τάξη: A’ Λυκείου
Εκπαιδευτικός: Μαρία Χατζηλάμπου ΠΕ 08
Οι λέξεις αποτυπώνονται στον εγκέφαλο ως εικόνες...
Όταν μαθαίνουμε γραφή, ο εγκέφαλός μας δε μαθαίνει τα ξεχωριστά γράμματα των λέξεων, αλλά αντίθετα είναι έτσι προγραμματισμένος ώστε να θυμάται κάθε λέξη σαν σύνολο.
Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει μία νέα έρευνα, σύμφωνα με την οποία οι νευρώνες ανταποκρίνονται διαφορετικά στις πραγματικές λέξεις.
Κατά τη διάρκεια πειραμάτων, οι σαρώσεις του εγκεφάλου των εθελοντών αποκάλυψαν ότι οι νέες λέξεις εμφανίζονται σαν σχήματα, αντί σαν μια ομάδα γραμμάτων, κάνοντας τους ερευνητές να μιλούν για ένα «οπτικό λεξικό».
Η έρευνα που διεξήχθη από μια ομάδα ερευνητών στο Georgetown University Medical Centre, υποστηρίζει ότι ο εγκέφαλος είναι «ολιστικά συντονισμένος» να αναγνωρίζει ολόκληρες λέξεις.
Ο επικεφαλής της μελέτης, Dr Maximilian Riesenhuber, από το εργαστήριο υπολογιστικής, γνωστικής νευροεπιστήμης δήλωσε σχετικά: «Δεν αναγνωρίζουμε λέξεις συλλαβίζοντάς τες γρήγορα ή αναγνωρίζοντας τμήματα των λέξεων, όπως έχουν υποστηρίξει ορισμένοι ερευνητές. Αντίθετα, οι νευρώνες σε ένα μικρό τμήμα του εγκεφάλου θυμούνται πώς δείχνουν οι λέξεις σα σύνολο, χρησιμοποιώντας κάτι που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ‘οπτικό λεξικό’».
Η μικρή αυτή περιοχή του εγκεφάλου βρίσκεται στην αριστερή πλευρά του οπτικού φλοιού, απέναντι από την ατρακτοειδή περιοχή προσώπου στη δεξιά πλευρά, η οποία είναι υπεύθυνη για την επεξεργασία πληροφοριών που αφορούν τα πρόσωπα.
«Η μία περιοχή είναι υπεύθυνη για να θυμάται ολόκληρα πρόσωπα, επιτρέποντάς μας να αναγνωρίζουμε γρήγορα τους ανθρώπους, και η άλλη είναι επιλεκτική σε ό,τι αφορά ολόκληρες λέξεις, βοηθώντας μας να διαβάζουμε γρήγορα» εξήγησε ο Dr Riesenhuber, σύμφωνα με όσα αναφέρει δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας Daily Mail.
«Η περιοχή αυτή δεν ενδιαφέρεται για το πώς ακούγονται οι λέξεις, αλλά για το πώς δείχνουν μαζί τα γράμματα των λέξεων. Το γεγονός ότι αυτό το είδος της μάθησης συμβαίνει μόνο σε ένα πολύ μικρό μέρος του εγκεφάλου αποτελεί ένα ωραίο παράδειγμα της επιλεκτικής πλαστικότητας του εγκεφάλου» κατέληξε ο ίδιος.
Τα συμπεράσματα των ερευνητών δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό περιοδικό Journal of Neuroscience.
Επικοινωνούμε με λέξεις που έχουν κοινή σημασία για όλους μας.
Παρόλα αυτά στην καθημερινότητά μας, πολύ συχνά, διαπιστώνουμε πως ο καθένας μας αποδίδει σε αυτές διαφορετική έννοια. Το ίδιο συμβαίνει και με τις εικόνες: Η εικόνα ενός φλιτζανιού καφέ για κάποιον σημαίνει “πρωινό ξύπνημα”, ενώ για κάποιον άλλο μπορεί να σημαίνει “επιτέλους ηρεμία!”.
Το παρών project σκοπό έχει να αναδείξει τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε, δηλαδή πώς εννοούμε τις λέξεις που χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητά μας.
Όλο αυτό έχει να κάνει με τις αντιλήψεις μας, τις πεποιθήσεις και των προσδοκιών που έχουμε για τη ζωή μας.
Θα μας δείξει, επίσης, πως όλα όσα θεωρούμε βεβαιότητες είναι, τελικά, σχετικά και υποκειμενικά.
ΤΙ ΖΗΤΩ ΑΠΟ ΕΣΑΣ:
Πάρτε το κινητό σας και φωτογραφίστε ό,τι για εσάς αντιστοιχεί στις λέξεις που θα βρείτε εδώ πιο κάτω. Μπορείτε να βγάλετε έως 2 φωτογραφίες για την κάθε λέξη.
Αγάπη, μίσος, απάτη, ενοχές, ελευθερία, ασφάλεια, οικογένεια, φιλιά.
Posted on April 2, 2020
Διαδικτυακές δραστηριότητες για ενήλικες από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Διαδικτυακές δραστηριότητες για ενήλικες από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Στην ιστοσελίδα του μουσείου υπάρχουν on line εκθέσεις, συλλογές και διαλέξεις
Μια σειρά από διαδικτυακές δραστηριότητες για ενήλικων προσφέρει στο κοινό το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης συμμετέχοντας, και αυτό, στην προσπάθεια συμπαράστασης των πολιτών που μένουν αυτές τις ημέρες στο σπίτι τους για την διασφάλιση της δημόσιας υγείας.
Μια ενδιαφέρουσα ματιά στην εξέλιξη των αρχαίων θεραπευτικών πρακτικών, εξετάζοντας τη μετάβαση από την μαγικο-θρησκευτική θεραπεία στην ορθολογική, επιστημονική ιατρική, αποτελεί η έκθεση «Ίασις, Υγεία, Νόσος, Θεραπεία από τον Όμηρο στον Γαληνό» που φιλοξένησε το μουσείο το 2014 και θα είναι προσβάσιμη πλέον, μαζί με το αντίστοιχο ενημερωτικό υλικό, στην ιστοσελίδα https://cycladic.gr/page/imnos-stin-igiia?slide=1. Οι επισκέπτες μπορούν να εξερευνήσουν από το σπίτι τον κόσμο της Υγείας στην αρχαία Ελλάδα και να ανακαλύψουν πρακτικές και παραδόσεις ορισμένες από τις οποίες συνεχίζουν να εφαρμόζονται μέχρι σήμερα, μέσα από πλούσια κείμενα και υλικό εδώ.
Παράλληλα στο cycladic.gr οι επισκέπτες μπορούν να γνωρίσουν τον κυκλαδικό, τον αρχαίο ελληνικό και τον κυπριακό πολιτισμό https://cycladic.gr/page/archaeology-courses?slide=1, να θυμηθούν τις μεγάλες περιοδικές εκθέσεις του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης μέσα από videos καλλιτεχνών, επιμελητών και backstage υλικό https://www.youtube.com/channel/UCVvOKaavZRnWxsbez9sALKw, να εξερευνήσουν τη συλλογή του Μουσείου https://artsandculture.google.com/partner/museum-of-cycladic-art, να παρακολουθήσουν διαλέξεις
https://www.blod.gr/organizers/mouseio-kykladikis-tehnis-idryma-nikolaou-kai-ntollis-goulandri/ https://diavlos.grnet.gr/cycladic, να επιλέξουν από μια σειρά E-BOOKS https://issuu.com/museumofcycladicart
Οι μικροί φίλοι του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, πάλι, μπορούν να παίξουν με παιχνίδια των αρχαίων Ελλήνων μέσα από το το online πρόγραμμα «Παίζοντας στο σπίτι» https://cycladic.gr/page/paizontas-sto-spiti?slide=1
Posted on March 29, 2020
Δέκα μουσεία για επίσκεψη από το σπίτι
Δέκα μουσεία για επίσκεψη από το σπίτι – Περιηγηθείτε εικονικά στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου
Stuck at Home? These 12 Famous Museums Offer Virtual Tours You Can Take on Your Couch
Εικόνες από 100.000 έργα τέχνης από Μουσεία του Παρισιού είναι πλέον ελεύθερες στο διαδίκτυο
Βόλτες online σε 10 μουσεία όλου του κόσμου
Δωρεάν αναμετάδοση σπουδαίων παραστάσεων από τη Metropolitan Opera.
Opera Vision. Διαδικτυακή πλατφόρμα μετάδοσης έργων όπερας (θερμές ευχαριστίες στην Έλενα Ζένιου που μοιράστηκε μαζί μας τον σύνδεσμο!).
https://operavision.eu/en?fbclid=IwAR2blBk1uPGIZxAmDt0FVPARz72zC5lHt3JNptsZ7MnPVV49WK8MG1cyEhc
Τα μεγάλα λυρικά θέατρα και οι ορχήστρες του κόσμου φέρνουν την κλασική μουσική στις οθόνες μας.
#Μένουμε_Σπίτι: 7 θρυλικές παραστάσεις για να δεις στο διαδίκτυο
Εθνικό Θέατρο - Ψηφιοποιημένο αρχείο
http://www.nt-archive.gr/?fbclid=IwAR0qlcrWDhZYld6oXiTqs0HS7mLober9PMCPP5JuvEkqEkAHX_Cx-BfsHqw
Το αρχείο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής τώρα στο SearchCulture.gr
http://www.ekt.gr/el/news/23796?fbclid=IwAR0XEj9-wqf5K4D7lNrc-WyBeYfMMQJ0jAaWYORjGE96bxAljgUb3PQFduY
«Άκουσε ένα βιβλίο» | 30 κλασικά λογοτεχνικά έργα (audio-books)
Updated on March 29, 2020
“Τα συναίσθημα που προκαλούν τα χρώματα”
“Τα συναίσθημα που προκαλούν τα χρώματα :
Οικογένειες θερμών και ψυχρών χρωμάτων.”
Γνωστικό αντικείμενο: Μάθημα επιλογής , καλλιτεχνική παιδεία, Εικαστικά (Α2)
Τάξη: A’ Λυκείου
Χρονική διάρκεια:1 εβδομάδα
Εκπαιδευτικός: Μαρία Χατζηλάμπου ΠΕ 08
Περιγραφή:
Μερικές φορές το συναίσθημα που προκαλούν τα χρώματα έχουν να κάνουν με τις προσωπικές προτιμήσεις του καθενός, και άλλες φορές με πολιτιστικό υπόβαθρο.
Λέξεις κλειδιά:
θεωρία των χρωμάτων, συναίσθημα,οικογένεια των θερμών χρωμάτων , ψυχρά χρώματα.
Το χρώμα στη σχεδίαση είναι πολύ υποκειμενικό. Το χρώμα μπορεί να προκαλεί διαφορετική αντίδραση από άνθρωπο σε άνθρωπο.Μερικές φορές το συναίσθημα που προκαλείτε έχει να κάνει με τις προσωπικές προτιμήσεις του καθενός, και άλλες φορές με πολιτιστικό υπόβαθρο. Η θεωρία των χρωμάτων είναι μια επιστήμη από μόνη της. Κάποιοι έχουν χτίσει την καριέρα τους με τη μελέτη της επιρροής των χρωμάτων σε διαφορετικά άτομα, είτε αυτά είναι απομονωμένα ή αν ανήκουν σε μια ομάδα. Μερικές φορές, η αλλαγή της απόχρωσης ή του κορεσμού ενός χρώματος μπορεί να προκαλέσει εντελώς διαφορετικά συναισθήματα. Ο όρος πολιτιστικές διαφορές σημαίνει πως ένα χρώμα που μπορεί να είναι χαρούμενο και ζωηρό σε ένα κράτος, σε ένα άλλο μπορεί να είναι καταθλιπτικό.
Θερμά χρώματα
Στην οικογένεια των θερμών χρωμάτων ανήκει το κόκκινο το πορτοκαλί και το κίτρινο και άλλες αποχρώσεις αυτών των τριών χρωμάτων. Αυτά είναι τα χρώματα της φωτιάς, των πεσμένων φίλων, της ανατολής και της δύσης του ηλίου, και είναι γενικότερα τα χρώματα που εκφράζουν την ενέργεια, το πάθος και την θετικότητα.
Το κόκκινο και το κίτρινο είναι και τα δύο βασικά χρώματα, και το πορτοκαλί προκύπτει από αυτά. Αυτό σημαίνει πως τα θερμά χρώματα είναι στην πραγματικότητα θερμά και δεν δημιουργούνται από το συνδυασμό κάποιου θερμού χρώματος με κάποιο ψυχρό.
Δημιουργήστε τα θερμά χρώματα στο σχεδιασμό σας για να προκαλέσετε το πάθος, την χαρά, των ενθουσιασμό και τη χαρά.
Ψυχρά χρώματα
Τα ψυχρά χρώματα είναι τα πράσινο, μπλε και μοβ και συνήθως είναι ποιο υποτονικά από τα θερμά χρώματα. Είναι τα χρώματα της νύχτας, του νερού, της φύσης και συνήθως είναι χαλαρωτικά και κατά κάποιο τρόπο επιφυλακτικά.
Από τα τρία ψυχρά χρώματα το μπλε είναι το μόνο που είναι βασικό χρώμα. Αυτό σημαίνει πως τα άλλα δυο χρώματα είναι αποτέλεσμα συνδυασμού του μπλε με κάποιο από τα δυο βασικά χρώματα (κίτρινο για να παράγουμε το πράσινο και κόκκινο για να παράγουμε το μοβ). Για το λόγο αυτό το πράσινο έχει κάποιες από τις ιδιότητες του κίτρινου και το μοβ παίρνει και κάποιες από τις ιδιότητες του κόκκινου. Τοποθετώντας ψυχρά χρώματα στα σχέδια σας δίνετε την αίσθηση της χαλαρότητας και της επαγγελματικότητας.
Παιδαγωγικοί στόχοι της εργασίας:
-
Οι μαθητές καλούνται να ερευνήσουν στο διαδίκτυο για τα χρώματα και συγκεκριμένα για τα θερμά και τα ψύχρα χρώματα.
-
Να εξοικειωθούν με τη χρήση του διαδικτύου και των ψηφιακών μέσων.
-
Να τους δοθεί η δυνατότητα να αποφασίσουν με ποιον τρόπο θα ερευνήσουν, ώστε ελευθέρα και αυτόβουλα να προσεγγίσουν το αντικείμενο.
-
Να αναπτύξουν και να καλλιεργήσουν τις καλλιτεχνικές τους δεξιότητες και να εκφραστούν μέσω της τέχνης.
-
Να αποτυπώσουν τις σκέψεις τους πάνω στο χαρτί ζωγραφίζοντας.
-
Να διαλέξουν το χρώμα που τους εκφράζει.
-
Να χρησιμοποιήσουν υλικά που υπάρχουν στο σπίτι.
1ο Φύλλο εργασίας
1. Ζωγραφίστε ένα διακοσμητικό σχέδιο χρησιμοποιώντας χρώματα από τις δυο οικογένειες των χρωμάτων.
2. Βρείτε φωτογραφίες στο διαδίκτυο με διάφορα θέματα που να προκαλούν συναίσθημα, χαράς, λύπης και αγάπης.
Updated on March 29, 2020
“Μένουμε Σπίτι”
"Μένουμε Σπίτι"
Είναι το σύνθημα της νέα καμπάνιας του Υπουργείου Υγείας στα social media,
στην προσπάθεια που κάνει για να αντιμετωπιστεί ο κορωνοϊός
Γνωστικό αντικείμενο: Μάθημα επιλογής , καλλιτεχνική παιδεία, Εικαστικά (Α2)
Τάξη: A’ Λυκείου
Χρονική διάρκεια: 2 εβδομάδες
Εκπαιδευτικός: Μαρία Χατζηλάμπου ΠΕ 08
Περιγραφή:
Οι μαθητές καλούνται να ευαισθητοποιηθούν και να κατανοήσουν το φαινόμενο του κορωνοϊού μέσω της τέχνης...
Λέξεις κλειδιά:
ιός , πανδημία, κορωνοϊός , κρούσμα, φορέας, νόσος
“Ο νέος κορωνοϊός-2019 ονομάζεται τώρα SARS-CoV-2, ενώ η ασθένεια που προκαλεί ονομάζεται COVID-19. O ιός ανιχνεύθηκε πρώτη φορά το Δεκέμβριο του 2019 στην περιοχή Γιουχάν της Κίνας και έκτοτε έως σήμερα έχει διασπαρεί σε περισσότερες από 60 χώρες σε όλο τον κόσμο. Αποτελεί ένα νέο στέλεχος κορωνοϊού που μέχρι τότε δεν είχε απομονωθεί στον άνθρωπο.
Οι δύο βασικές αιτίες για την ταχεία αύξηση του αριθμού των κρουσμάτων είναι ότι ο ιός μεταδίδεται από άνθρωπο σε άνθρωπο και ότι έχει βελτιωθεί η δυνατότητα ανίχνευσής του.”
Παιδαγωγικοί στόχοι της εργασίας:
-
Οι μαθητές καλούνται να ερευνήσουν στο διαδίκτυο και να συγκεντρώσουν πληροφορίες για τον COVID-19.
-
Να γνωρίσουν τι είναι ο ιός, πώς μεταδίδεται και πώς αντιμετωπίζεται.
-
Να εξοικειωθούν με τη χρήση του διαδικτύου και των ψηφιακών μέσων.
-
Να τους δοθεί η δυνατότητα να αποφασίσουν με ποιον τρόπο θα ερευνήσουν, ώστε ελευθέρα και αυτόβουλα να προσεγγίσουν το αντικείμενο.
-
Να αναπτύξουν και να καλλιεργήσουν τις καλλιτεχνικές τους δεξιότητες και να εκφραστούν μέσω της τέχνης.
-
Να αποτυπώσουν τις σκέψεις τους πάνω στο χαρτί ζωγραφίζοντας, σχεδιάζοντας μια αφίσα και κάνοντας ένα κολάζ.
-
Να χρησιμοποιήσουν υλικά που υπάρχουν στο σπίτι.
-
1ο Φύλλο εργασίας
-
1. Σχεδιάστε μια δικιά σας αφίσα με θέμα: «Μένουμε Σπίτι» (κάντε έρευνα στο διαδίκτυο και εμπνευστείτε.)
2. Συλλέξτε εικόνες και κάντε το δικό σας κολάζ.
Updated on March 29, 2020
«Γκουέρνικα» Ο πίνακας του Πάμπλο Πικάσο συγκλονίζει τον πλανήτη!
«Γκουέρνικα»
Ο πίνακας του Πάμπλο Πικάσο συγκλονίζει τον πλανήτη!
Γνωστικό αντικείμενο: Μάθημα επιλογής , καλλιτεχνική παιδεία, Εικαστικά (Α2)
Τάξη: A’ Λυκείου
Χρονική διάρκεια: 2 εβδομάδες
Εκπαιδευτικός: Μαρία Χατζηλάμπου ΠΕ 08
Περιγραφή:
Οι μαθητές καλούνται να “ταξιδέψουν” μέσω της τέχνης...
Η «Γκερνίκα» του Πάμπλο Πικάσο, είναι ένα έργο τέχνης που αναγνωρίστηκε παγκοσμίως ως σύμβολο κατά του πολέμου. Ένα αλληγορικό έργο του 20ουαιώνα που συγκλονίζει τον πλανήτη.
Λέξεις κλειδιά:
Πάμπλο Πικάσο, κυβισμός, ζωγραφική, τέχνη του 20ου αιώνα, ιστορία της τέχνης, Γκερνίκα, Παρίσι, Ισπανία, β’ Παγκόσμιος πόλεμος, Ναζί.
Σύντομη αναφορά στα γεγονότα που οδήγησαν τον Πάμπλο Πικάσο στη δημιουργία του έργου…
Ο ισπανικός εμφύλιος πόλεμος ξέσπασε στις 18 Ιουλίου 1936. Ένα μήνα αργότερα, στις 7 Αυγούστου, δολοφονήθηκε από τους εθνικιστές ο Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Στις 8 Νοεμβρίου αρχίζει η πολιορκία της Μαδρίτης. Η αγριότητα του πολέμου και οι ειδήσεις για τις ομαδικές εκτελέσεις παίρνουν γρήγορα παγκόσμιες διαστάσεις και κινητοποιούν πολλούς που εθελοντικά προσέρχονται να πολεμήσουν.
Ο Πικάσο βρίσκεται στο Παρίσι και μαθαίνει τα νέα από τις εφημερίδες.
Αρχές Ιανουαρίου του 1937, δέχθηκε στο ατελιέ του στη Rue Boetie την επίσκεψη μιας ομάδας Ισπανών διανοουμένων με επικεφαλής τον Χοσέ Λουίς Σερτ. Σκοπός τους ήταν να πείσουν τον διάσημο Ισπανό ζωγράφο να φιλοτεχνήσει ένα έργο μεγάλων διαστάσεων για το περίπτερο της Δημοκρατικής Ισπανίας στην παγκόσμια έκθεση του Παρισιού. Η πρώτη αντίδραση του Πικάσο ήταν μάλλον αρνητική. Οι δισταγμοί του οφείλονταν στο γεγονός πως ο ίδιος δεν είχε εμπειρία ανάλογη. Το έργο θα έπρεπε να χαρακτηρίζεται από μια λίγο-πολύ εμφανή στράτευση. Επίσης, ουδέποτε είχε αναλάβει παραγγελία, και μάλιστα τόσο μεγάλων διαστάσεων. Η πίεση όμως των επισκεπτών ήταν μεγάλη. Έβλεπαν το έργο ως όπλο προπαγάνδας σ΄ έναν πόλεμο που έδειχνε ότι θα είναι μέχρις εσχάτων. Έκαναν σαφές ότι η Δημοκρατία τον χρειαζόταν. Τελικώς πείσθηκε.
Δεν ξεκίνησε όμως αμέσως, η αναζήτηση του θέματος δεν ήταν κάτι εύκολο. Ασχολήθηκε με τα δύο χαρακτικά που φέρουν τίτλο Το όνειρο και το ψέμα του Φράνκο, όπου άφησε να ξεσπάσει όλη η μανία του, λοιδορώντας και εξευτελίζοντας ανελέητα τον αρχηγό των εθνικιστών. Παράλληλα κατασκευάσθηκε και το τελάρο διαστάσεων 3,51 x 7,82 μέτρα, και έμοιαζε να περιμένει το τραγικό γεγονός που θα αποτελούσε το έναυσμα για τη δημιουργία. Και η τραγικότητα του γεγονότος ήταν πράγματι μεγάλη.
Τη Δευτέρα 26 Απριλίου 1937, στις 4 το απόγευμα, ένα σμήνος γερμανικών και ιταλικών βομβαρδιστικών αεροσκαφών ξεκίνησε τον βομβαρδισμό της βασκικής πόλης Γκερνίκα. Όλοι οι κάτοικοι της πόλεως, ανυποψίαστοι, βρισκόντουσαν στις δουλειές τους. Για τρεις ώρες, η πόλη βομβαρδιζόταν ακατάπαυστα με συνδυασμένη ρίψη εμπρηστικών βομβών και βομβών διασποράς 250 κιλών. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να αναπτυχθούν θερμοκρασίες 2.500 βαθμών Κελσίου που έσβησαν την πόλη απ’ τον χάρτη. Σκοτώθηκαν 1.645 άνθρωποι και τραυματίστηκαν 889. Η Γκερνίκα ουσιαστικώς απετέλεσε τον στόχο του πρώτου αεροπορικού βομβαρδισμού επί ευρωπαϊκού εδάφους. Έγινε ο κατάλληλος στόχος όπου δοκιμάσθηκαν τα καινούργια αεροσκάφη και οι πολεμικές τακτικές της ναζιστικής Γερμανίας. Άμεσος υπεύθυνος και έχων το γενικό πρόσταγμα ήταν ο στρατηγός Ούγκο Σπέρλε, ο οποίος ηγείτο της Λεγεώνας Κόνδωρ. Ηθικός αυτουργός όμως ήταν ο ίδιος ο Φράνκο, ο οποίος ενέκρινε μήνες νωρίτερα την ανέγερση καινούργιου αεροδρομίου στην περιοχή και του οποίου ο προπαγανδιστικός μηχανισμός έσπευσε μετά την τραγωδία να ρίξει το φταίξιμο στους Βάσκους ως δήθεν εμπρηστές της ίδιας τους της πόλης.
Ο Πικάσο έμαθε τα ζοφερά νέα από το φύλλο της Humanité της 28ης Απριλίου, η οποία κατέγραψε με ακρίβεια το γεγονός και τους δράστες. Άλλες εφημερίδες όμως στη Γαλλία συνέχισαν να επιρρίπτουν την ευθύνη στου Βάσκους. Αποτέλεσμα, σύγχυση και ανησυχία. Λίγες μόνο ασπρόμαυρες φωτογραφίες μαρτυρούσαν το αποτρόπαιο συμβάν. Αυτές άρκεσαν ώστε η ικανοποιητική μανία του Πικάσο να απελευθερωθεί. Το θέμα ήταν μπροστά του.
Ξεκίνησε κάνοντας γρήγορα σχέδια. Ήδη στο πρώτο, που φέρει ημερομηνία 1η Μαΐου, βλέπουμε τρία βασικά στοιχεία της τελικής εικόνας. Τον ταύρο, το πεσμένο άλογο και τη γυναίκα με την λάμπα. Μέσα στη μέρα έκανε συνολικά έξι σχέδια όπου παρατηρούμε αλλαγές και μετατοπίσεις των βασικών μοτίβων και των επιμέρους στοιχείων τους. Η σύλληψη εξ αρχής δεν απεικόνιζε καθόλου την ίδια τη βομβαρδισμένη πόλη. Ο καλλιτέχνης μιλούσε για το δράμα με τους τρόπους της δικής του πλαστικής γλώσσας. Πολλά θέματα και μοτίβα στο μυαλό του που λειτουργούσαν συμβολικά. Χάρι στα σχέδια του, τα οποία χρονολογούσε συστηματικά, μπορούμε να παρακολουθήσουμε τις επεξεργασίες που έκανε πάνω σε κάθε μοτίβο. Έχοντας δουλέψει μια αρχική ιδέα για το συνολικό στήσιμο της εικόνας, μελετούσε ένα-ένα τα επιμέρους μοτίβα. Λίγο αργότερα ξεκίνησε τον μεγάλο πίνακα. Αφού ολοκλήρωσε το αρχικό σχεδίασμα, η ερωμένη του, Dora Maar, η οποία ήταν φωτογράφος, τράβηξε την πρώτη φωτογραφία χάρη στην οποία μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι σχεδόν όλα τα θέματα που εμφανίζονται στην τελική εκδοχή του πίνακα υπάρχουν ήδη και –περίπου– στην ίδια θέση. Χάρη στην Dora Maar και τις φωτογραφίες που τράβηξε, μπορούμε να διαπιστώσουμε τον φρενήρη ρυθμό με τον οποίο δούλευε ο Πικάσο. Σχεδόν ενάμιση μήνα αργότερα, ο πίνακας είχε τελειώσει...
παιδαγωγικοί στόχοι της εργασίας:
-
Οι μαθητές καλούνται να ερευνήσουν στο διαδίκτυο και να συγκεντρώσουν πληροφορίες για το έργο «Γκερνίκα» του Πάμπλο Πικάσο.
-
Να γνωρίσουν το μεγάλο καλλιτέχνη του 20ουαιώνα, Πάμπλο Πικάσο.
-
Να εξοικειωθούν με τη χρήση του διαδικτύου και των ψηφιακών μέσων.
-
Να ικανοποιηθούν από την εμπειρία της δημιουργίας και να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση μέσω της αυθόρμητης καλλιτεχνικής έκφρασης.
-
Να τους δοθεί η δυνατότητα να αποφασίσουν με ποιον τρόπο θα ερευνήσουν, ώστε ελεύθερα και αυτόβουλα να προσεγγίσουν το αντικείμενο.
-
Να αναπτύξουν και να καλλιεργήσουν τις καλλιτεχνικές τους δεξιότητες και να εκφραστούν μέσω της τέχνης.
-
Να αναπτύξουν την αντιληπτική τους ικανότητα σε σχέση με το χώρο, το χρώμα, το σχέδιο και τον όγκο.
-
Να παρατηρήσουν και να αξιολογήσουν τα μορφολογικά και νοηματικά στοιχεία της τέχνης του 20ουαιώνα μέσα από την καλλιτεχνική ματιά του Πάμπλο Πικάσο.
-
Να αποτυπώσουν τις σκέψεις τους πάνω στο χαρτί ζωγραφίζοντας, γράφοντας ή κατασκευάζοντας μια τρισδιάστατη δημιουργία.
-
Να χρησιμοποιήσουν υλικά που υπάρχουν στο σπίτι.
1ο Φύλλο εργασίας
1. Πώς την ερμηνεύετε εσείς και ποιος είναι ο συμβολισμός της στο έργο του Πάμπλο Πικάσο; (200 λέξεις )
2. Γιατί ο πίνακας θεωρείται παγκόσμιο σύμβολο κατά του πολέμου; (100 λέξεις)
3. Ο Πάμπλο Πικάσο έζησε σχεδόν έναν αιώνα ( 1881-1973). Μπορείτε να αναφέρετε κάποια ιστορικά γεγονότα ή ανθρώπινα επιτεύγματα αυτής της περιόδου ; (100 λέξεις )
2ο Φύλλο εργασίας
1. Επιλέξτε μια ανθρώπινη φιγούρα του πίνακα και μπείτε για λίγο στην θέση της. Τί νομίζετε ότι βλέπει, πώς νιώθει, τι θα μας έλεγε αν μπορούσε να μιλήσει ; (100 λέξεις)
2. Η απουσία χρώματος δεν είναι τυχαία. Χρωματίστε τη λεπτομέρεια του έργου με χρώματα της επιλογής σας.Τι βλέπετε μετά από αυτή την παρέμβαση;
3ο Φύλλο εργασίας