English

26/11/2020

  1. Να μεταφέρεις το παρακάτω απόσπασμα σε ευθύ λόγο

Η μητέρα ρώτησε την κόρη της τη Ζαμπία αν πεινάει κι εκείνη της απάντησε ότι πεινούσε πολύ, τότε η μητέρα της, της είπε ότι θα της ετοιμάσει το αγαπημένο της φαγητό κι εκείνη την ευχαρίστησε και της είπε πως την αγαπάει πολύ.

 

 

  1. Να μεταφέρεις το διάλογο σε πλάγιο λόγο

Λευτέρης: Σταύρο θα έρθεις για ψάρεμα;

Σταύρος: Ναι, πρώτα όμως να λύσω μια άσκηση.

πατέρας: Ντύσου καλά γιατί έχει κρύο.

Σταύρος: Σε ένα λεπτό είμαι έτοιμος.

(Να διαβάσεις καλά τον κανόνα μετατροπής σε πλάγιο λόγο σε 79 Β γλώσσας)

 

  1. Σελίδα 78 Β γλώσσας Ιστορίες με φίλους (τελευταία παράγραφος)

3.α. Γιατί ο Δημήτρης έτρεξε στο λιμάνι;

3.β. Τι ένιωσε όταν την είδε στο πλοίο;  

3.γ. τι νομίζεις ότι έλεγε ο ήχος της φυσαρμόνικας;

 

Ένα παιδί μετράει τ' άστρα  

Το απόσπασμα που ακολουθεί είναι από το πρώτο κεφάλαιο του μυθιστορήματος του Μενέλαου Λουντέμη Ένα παιδί μετράει τ' άστρα. Παρουσιάζει ανάγλυφα τον πόθο του φτωχού παιδιού να μάθει γράμματα, καθώς και την προσπάθεια να επιτύχει το στόχο του παρά τις αντίξοες κοινωνικές συνθήκες.

ια μέρα κάθισε και παίδεψε το κεφάλι του. Το 'βαλε κάτω και το παίδεψε, το 'πλεξε όπως είδε να κάνουν οι γύφτοι με το καλάθι. Στο τέλος το βρήκε: Θα 'πιανε φιλία με τα βιβλία. Θα γύρευε να μάθει από κει, αυτά που του 'κρυβαν οι μεγάλοι πίσω απ' τα παραμύθια που λέγανε αυτοί οι μικροί χάρτινοι «παππούδες» που κάθονται στα γόνατά σου και σου λένε τις ιστορίες τους χωρίς καμώματα και παρακάλια.

Μα στο χωριό, που δούλευε παραπαίδι*, δεν είχε χαρτοπουλειά*. Έπρεπε, λοιπόν, να παρακαλέσει κανένα μπάρμπα απ' αυτούς που κατεβαίνανε στην πολιτεία και πουλούσανε το καλαμπόκι τους να του φέρει ένα. Και μια μέρα αυτό έγινε. Έπιασε έναν τέτοιο γερούλη, του 'βαλε στη χούφτα καναδυό μεταλλίκια* και, «σε παρακαλώ», του λέει, «αν βρεις, εκεί που πας, κανένα βιβλίο που να λέει καλές ιστορίες, πάρ' το μου. Ε; Πολύ θα σε περικαλέσω*, όμως...».

Έβαλε ο παππούς τα μεταλλίκια στην απαλάμη του, τα πασπάτεψε με το δάχτυλο, αναποδογύρισε ένα, για να δει τι έχει από κάτω... έστρωσε με το δάχτυλο τα μουστάκια του... και του τα 'δωσε πίσω. «Πάρ' τα», του λέει. «Αν τα χαρτιά λένε καλά παραμύθια... μου τα λες και μένα και ξεχρεώνουμε. Αν, πάλι, δε λένε, θα σου πάρω ένα αυτί. Ε;...». Το παιδί τρόμαξε. Ο γέρος τότε έβαλε τα γέλια... «Άιντε, άιντε... Σύχασε*...», είπε. «Δε σου παίρνω αυτί, σου παίρνω ένα μεταλλίκι. Σύμφωνοι;».

Σε τρεις μέρες του 'φερε ένα χαρτί, λίγο πιο χοντρό απ' το βαγγέλιο, και του το 'δωσε. «Το πασπάτεψα από παντού», λέει στο παιδί. «Δε βγαίνει τίποτα. Για πάρ' το εσύ, μην 'πα και σε γνωρίζει και συνεννοηθείτε».

Το παιδί τ' άνοιξε τρέμοντας. Ήταν σαν μικρό σπιτάκι, «Ιστορία Σεβάχ του Θαλασσινού» έλεγε το ξώφυλλό του. Αυτό ήταν! Το παιδί έπεσε πάνου στο βιβλίο με τα μούτρα. Και το διάβαζε, το διάβαζε ολόκληρο το χειμώνα. Το διάβαζε και ξανά το διάβαζε και πάλι το ξαναδιάβαζε, και το 'μαθε νεράκι. Κείνος ο μπάρμπας, που του το 'χε φέρει, τ' άκουε και τρέμανε τα μουστάκια του. Όμορφο βιβλίο. Μόνο που είχε μια παραξενιά. Έλεγε την ιστορία του μονάχα σ' όποιον ήθελε.

Ώσπου να κλείσει κείνη η χρονιά, είχε καταπιεί κι άλλα καμιά δεκαριά βιβλία.

* (το) παραπαίδι : παραγιός, βοηθός τεχνίτη * χαρτοπουλειά (το χαρτοπουλειό): τα χαρτοπωλεία * μεταλλίκια (το μεταλλίκι): κέρματα * θα σε περικαλέσω: θα σε παρακαλέσω * Σύχασε: ησύχασε

  1. Διάβασε το απόσπασμα, έπειτα να μεταφέρεις σε πλάγιο λόγο την 3η παράγραφο («Μα στο χωριό…»)

 

  1. Μέγιστος Κοινός Διαιρέτης (ΜΚΔ) είναι ο μεγαλύτερος αριθμός που διαιρεί και τους δυο όρους του κλάσματος. αν διαιρέσω με τον ΜΚΔ τότε προκύπτει ανάγωγο κλάσμα.

πχ 28/35 ο ΜΚΔ είναι ο 7. Διαιρώ και τους δυο όρους με το 7: 28:7=4 και 35:7=5 προκύπτει το κλάσμα 4/7 που είναι ανάγωγο.

 

36/45  ο ΜΚΔ=         επομένως ….

42/63 ο ΜΚΔ =         επομένως ….

 

  1. Να συγκρίνεις τα κλάσματα κάνοντας απλοποίηση στο 2ο κλάσμα

3/5 ….. 12/30

4/7 ….. 35/49