ΕΝΟΤΗΤΑ Β2 – ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

Ένας εκπαιδευτικός που διδάσκει στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση με πολύχρονη προϋπηρεσία στην εκπαίδευση και μεγάλη διδακτική εμπειρία διστάζει να δοκιμάσει νέες διδακτικές πρακτικές και προσεγγίσεις στη διδασκαλία του. Μέχρι τώρα διστάζει να χρησιμοποιήσει ψηφιακά εργαλεία στο μάθημά του και σε αυτό συμβάλλει και η ευρέως αποδεκτή άποψη ότι η χρήση ψηφιακών εργαλείων μπορεί να επιφέρει σημαντικές αλλαγές στη διδασκαλία. Αυτό που τον προβληματίζει είναι αν η ένταξη ψηφιακών εργαλείων στη διδασκαλία του ενδέχεται να υποβαθμίσει την ποιότητα της διδασκαλίας του.

Τι επιχειρήματα θα χρησιμοποιούσατε για να απαντήσετε στο πρόβλημά του και να παρακάμψετε τον δισταγμό του;

 

5 Comments on “ΕΝΟΤΗΤΑ Β2 – ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

  1. Καταρχάς τα ΤΠΕ μπορούν να βελτιώσουν σε μεγάλο βαθμό την απόδοση του μαθήματος. Συγκεκριμένα, η χρήση οπτικοακουστικών μέσων μπορεί να κάνει την παράδοση πολύ πιο ενδιαφέρουσα και το κυριότερο να διευκολύνει στην κατανόηση δύσκολων εννοιών. Επιπλέον, η χρήση εργαλείων που εμπλέκουν τους μαθητές (πχ το kahoot) δίνουν περισσότερα κίνητρα στους μαθητές για συμμετοχή στο μάθημα και το κάνουν πιο διασκεδαστικό. Ακόμη, είναι πολύ εύκολο οι μαθητές να χωριστούν και να εργαστούν σε ομάδες και να εξατομικευτεί η η διδασκαλία. Τέλος, ιδιαίτερα όσο αφορά τις θετικές επιστήμες, με τα ΤΠΕ δίνεται η δυνατότητα για εξομοίωση/πραγματοποίηση πειραμάτων σε περιβάλλοντα που θα ήταν δύσκολο ή πολύ επικίνδυνο να πραγματοποιηθούν σε σχολικό εργαστήριο.

  2. 1) Προσελκύει το ενδιαφέρον των μαθητών/Διεγείρει το ενδιαφέρον τους και αυξάνει την προσοχή τους.
    2) Εξοικονόμηση διδακτικού χρόνου.
    3) Καλύτερη εποπτεία του υλικού του και αναβάθμισή του.
    4) Διασκεδαστικό σαν παιχνίδι/ Προσεγγίζει καλύτερα τις νέες ηλικίες.
    5) Διευκόλυνση της συνεργατικής και διερευνητικής μάθησης.
    6) Αυξάνει τον πλούτο πληροφόρησης/Προσφορά εμπειρίας μέσω των ΤΠΕ
    7) Ενισχύεται η αυτοπεποίθηση του εκπαιδευτικού μέσα από την χρήση της τεχνολογίας.
    8) Εκσυγχρονισμός της διδασκαλίας του εκπαιδευτικού, ακολουθώντας τα δεδομένα της νέας ηλικίας.

  3. 1. Πιθανή αύξηση ενδιαφέροντος σε ορισμένα θέματα

    Χάρη σε εργαλεία όπως κινούμενα σχέδια, βίντεο ή ασκήσεις πολυμέσων, οι μαθητές μπορούν να δουν την αύξηση του ενδιαφέροντός τους με τις επακόλουθες θετικές επιπτώσεις που αυτό συνεπάγεται.

    2. Αυξημένο κίνητρο

    Η χρήση των ΤΠΕ στα σχολεία μπορεί να σημαίνει αύξηση των κινήτρων από τότε προσφέρει έναν τρόπο μάθησης σε αρμονία με τα έθιμα και τα χόμπι τους. Η χρήση ψηφιακών εργαλείων μπορεί να είναι ένας νέος τρόπος εκμάθησης με ελκυστικό, απλό και διασκεδαστικό τρόπο.

    3. Διευκολύνει την επικοινωνία

    Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η επικοινωνία μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών μπορεί να είναι πολύ πιο εύκολη και προσβάσιμη. Παραδοσιακά, ο μαθητής έχει ασκήσει παθητικό ρόλο υπό αυτήν την έννοια. Ωστόσο, χάρη στις δυνατότητες που προσφέρουν οι συνομιλίες ή τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μπορεί να είναι χρήσιμη για την επίλυση αμφιβολιών, για την ανταλλαγή ιδεών και περιεχομένου κλπ..

    4. Ενθαρρύνει τη συνεργασία

    Οι νέες τεχνολογίες μπορούν να παρέχουν έναν κοινό ψηφιακό χώρο που προωθεί τη συνεργασία όχι μόνο μεταξύ των μαθητών ως εργαλείο για να εργαστούν σε μια ομάδα.

    5. Διαδραστικότητα

    Η αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών ενισχύει τις μαθησιακές διαδικασίες. Επομένως, αν χρησιμοποιήσουμε τις ΤΠΕ ως εργαλείο επικοινωνίας και ανταλλαγής ιδεών μεταξύ των μαθητών θα ενθαρρύνουμε τις διαδικασίες αντανάκλασης.

    6. Μεγαλύτερη αυτονομία

    Λόγω του ευρέος φάσματος πληροφοριών που μπορούν να επιτευχθούν με την εφαρμογή των ΤΠΕ στα σχολεία, οι μαθητές μπορεί να επιλέξουν και να αποφασίσουν ποια θέματα ή θέματα τους προκαλούν περισσότερη περιέργεια και αυξάνουν αυτά τα περιεχόμενα με την αναζήτηση και την επιλογή πληροφοριών.

    7. Συνεχής πνευματική δραστηριότητα

    Όλα τα πλεονεκτήματα ή τα οφέλη που έχουν περιγραφεί παραπάνω έχουν ως άμεση συνέπεια τη συνεχή πνευματική δραστηριότητα των μαθητών. Δηλαδή, οι ΤΠΕ προάγουν τη συνεχή και συνειδητή σκέψη αυτού, καθώς και τη γνωστική ανάπτυξη.

    8. Πρωτοβουλία και δημιουργικότητα εξουσίας

    Η καλή χρήση των ΤΠΕ ενθαρρύνει την ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της πρωτοβουλίας, δεδομένου ότι οι μαθητές αναπτύσσουν νέες δεξιότητες που τους επιτρέπουν να μάθουν μόνοι τους.

    9. Επιτρέπει την ψηφιακή και οπτικοακουστική παιδεία

    Μέσω της χρήσης των ίδιων των ΤΠΕ, αναπτύσσονται η εκμάθηση και η ανάπτυξη των απαραίτητων δεξιοτήτων για την αντιμετώπιση της νέας ψηφιακής εποχής στην οποία μπαίνουμε..

    Συνοπτικά τα οφέλη της νέας τεχνολογίας:

    καταφέρνει να τραβήξει την προσοχή των παιδιών

    κάνει την εκπαίδευση πιο ενδιαφέρουσα, μετατρέποντας την σε παιχνίδι

    αυξάνει την αποδοτικότητα

    είναι ανεξάντλητη πηγή γνώσης, εύκολη στην χρήση

    διευκολύνει πολύ την ζωή όλων μας, ενώ ταυτόχρονα ανοίγει νέους ορίζοντες

    απευθύνεται σε όλους και ο καθένας μπορεί να βρει οτιδήποτε τον ενδιαφέρει αμέσως

    καλύπτει κενά

    καθοδηγεί σωστά

    εκμηδενίζει τις αποστάσεις και φέρνει σε επαφή ανθρώπους που βρίσκονται χιλιόμετρα μακριά.

  4. Με τη χρήση των ΤΠΕ όχι μόνο δεν υποβαθμίζεται η ποιότητα της παρεχόμενης διδασκαλίας αλλά απεναντίας
    διευκολύνεται και τα οφέλη αυτών είναι τα παρακάτω:
    1) Διευκολύνει τη διερευνητική-συνεργατική μάθηση
    2) Εικονική πλοήγηση (π.χ. σε αρχαιολογικούς χώρους)
    3) Εξοικονόμηση χρόνου (π.χ. υπολογισμός δεδομένων με χρήση excel)
    4)Άμεση ανατροφοδότηση (π.χ. όσον αφορά την αξιολόγηση των μαθητών μέσω ψηφιακών πλατφορμών)
    5) Εποπτικό μέσο-πηγή πληροφοριών
    6) Προσομοιώσεις (π.χ. διαδικασίες αθέατες στο γυμνό μάτι(παρατήρηση μικρόκοσμου))

  5. Με τη χρήση των ψηφιακών εργαλείων κερδίζει το ενδιαφέρον των μαθητών και το μάθημα γίνεται πιο ελκυστικό και κατανοητό. Η εξοικείωση των παιδιών ως προς την τεχνολογία τα ωθεί περισσότερο στη χρήση ΤΠΕ δείχνοντας την αποστροφή τους σε οποιοδήποτε έντυπο υλικό. Κυριαρχούν η δράση, το βίωμα, ο πειραματισμός με αποτέλεσμα την ενεργό συμμετοχή τους και την κατανόηση δύσκολων εννοιών. Η χρήση ΤΠΕ βοηθάει στην οργάνωση του μαθήματος και κατ’ επέκταση αποκτά καλύτερη εικόνα για τη μαθησιακή πορεία του κάθε μαθητή μέσω της ηλεκτρονικής προόδου του.

Leave a Reply