Ποιά είναι η σχέση μεταξύ μαθητών;

  Στις μέρες μας οι σχέσεις μεταξύ μαθητών/μαθητριών απασχολούν μεγάλο μέρος της κοινωνίας. Το κλίμα που επικρατεί μεταξύ τους διακρίνεται από έλλειψη επικοινωνίας και συνεργασίας, χωρίς να υπάρχει εμπιστοσύνη για την δημιουργία ενός ευχάριστου περιβάλλοντος. Η σχέση τους επηρεάζει την ποιότητα της σχολικής ζωής και την αποτελεσματικότητα της μαθησιακής διαδικασίας. Τι όμως προκαλεί αυτό το φαινόμενο;

   Στον χώρο του σχολείου οι μαθητές μαθαίνουν να ζουν σε ένα κλίμα που δεν υπάρχει αποδοχή από όλους. Μαθητές μπαίνουν στο περιθώριο απομονωμένη από το υπόλοιπο κοινωνικό σύνολο. Με αυτόν τον τρόπο λείπει η ενότητα και η συνεργασία που αποτελούν σημαντικούς παράγοντες για ένα φιλικό και ευχάριστο περιβάλλον μάθησης χωρίς στερεότυπα και προκαταλήψεις. Επιπρόσθετα  οι μαθητές δεν μαθαίνουν από μικρή ηλικία πώς να επιλύουν συγκρούσεις, επιλέγοντας λανθασμένους τρόπους αντιμετώπισης που τους οδηγούν σε καυγάδες. Οι συγκρούσεις προέρχονται από ανεπίτρεπτες συμπεριφορές των νέων οι οποίοι δεν επιλέγουν τον διάλογο.

   Για την αντιμετώπιση του φαινομένου το σχολείο με τους καθηγητές θα πρέπει να παρέμβει οργανώνοντας εκδηλώσεις και υλοποιώντας δραστηριότητες που θα φέρουν πιο κοντά τους νέους. Με τις δραστηριότητες αυτές οι μαθητές θα γνωρίσουν καλύτερα ο ένας τον άλλο δημιουργώντας φιλικές σχέσεις μεταξύ τους. Επιπλέον απαραίτητο είναι οι καθηγητές να μάθουν στους μαθητές μέσω συζητήσεων μέσα στην τάξη πώς να επιλύουν συγκρούσεις με τον διάλογο αλλά και το πώς να συμπεριφέρονται ο ένας στον άλλο σύμφωνα με τους κανόνες καλής συμπεριφοράς στο πλαίσιο του σχολείου. Με αυτόν  τον τρόπο θα βελτιωθεί το κλίμα στην τάξη και θα συνεργάζονται όλοι με όλους.

   Εν κατακλείδι με την παρέμβαση του σχολείου το φαινόμενο μπορεί να λυθεί φέρνοντας θετικές επιπτώσεις μέσω του συντονισμού. Αν παρθούν τα κατάλληλα μέτρα θα δημιουργηθεί ένα φιλικό, ευχάριστο και δημιουργικό περιβάλλον μάθησης όπου οι μαθητές θα μπορούν να συνεργαστούν και να υπάρχει εμπιστοσύνη μεταξύ τους.

“Οι διατομικές σχέσεις μεταξύ των μαθητών και των μαθητριών”

 Με αφορμή τη συμμετοχή του τμήματος μας στην έρευνα του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών θα μιλήσουμε για τις σχέσεις μεταξύ μαθητών/μαθητριών και θα προβάλλουμε ,τα αίτια της περιορισμένης επικοινωνίας μεταξύ των μαθητών όπως έχουν αποδείξει σχετικές έρευνες,αλλά και πολλούς καθοριστικούς τρόπους επίλυσης για την βελτίωση των σχέσεων μεταξύ των μαθητών.

  Σύμφωνα με σχετικές έρευνες τα τελευταία χρόνια , η συνεργασία μεταξύ των μαθητών ακόμη και δύο ή περισσότερων τμημάτων δεν είναι αρμονική.Διαπιστώνονται ανεπίτρεπτες συμπεριφορές καταλήγοντας έτσι σε συγκρούσεις μεταξύ των μαθητών και  φαινόμενα κοινωνικού και πολιτισμικού αποκλεισμού. Η λέξη κλειδί σε τέτοια φαινόμενα είναι η παιδεία. Ένας πολύ σημαντικός παράγοντας της παιδείας είναι η οικογένεια η οποία όταν δεν δίνει τα κατάλληλα προνόμια σε έναν μαθητή και τις κατάλληλες αρχές έτσι ώστε να γίνει ένας σωστός πολίτης στη κοινωνία,στο σχολείο αλλά και στη δουλειά είναι λογικό να εντοπίζονται τέτοιες συμπεριφορές.  .Ταυτόχρονα ,καθοριστικό ρόλο στη διάπλαση του χαρακτήρα και της προσωπικότητας του μαθητή παίζει και το σχολείο μαζί με τους κατάλληλους εκπαιδευτικούς . Οπότε όταν δεν υπάρχει το ανάλογο εκπαιδευμένο προσωπικό και οι σωστοί κανόνες  είναι φανερό να ξεφεύγει η κατάσταση. 

Για την αντιμετώπιση  όμως αυτών των μορφών συμπεριφοράς αλλά και για την  διαχείριση των προβλημάτων μεταξύ των μαθητών/τριών θα πρέπει να παρθούν κάποια μέτρα. Σίγουρα η επιμόρφωση εκπαιδευτικών αλλά και γονέων είναι μια πολύ καλή λύση για αυτό το πρόβλημα .Αυτό φυσικά πετυχαίνεται με ομιλίες ,τις οποίες θα διεξάγει το σχολείο και θα αφορούν θέματα σχετικά με τα συναισθήματα, την επικοινωνία αλλά και τις βασικές αρχές. Παράλληλα κάποια πρωτοπόρα προγράμματα που θα διοργανώσει το σχολείο θα βοηθήσουν στη συνεργασία και στη θετική σχέση των μαθητών 

 Έτσι λοιπόν βλέπουμε ότι υπάρχουν πολλά αίτια ενος τέτοιου φαινομένου αλλά αντίστοιχα υπάρχουν και πολλοί τρόποι λύσης.Αν παρθούν λοιπόν κάποια απο αυτά τα μέτρα, οι σχέσεις αυτές θα γίνουν αρμονικές και θα δημιουργηθούν συνθήκες σεβασμού και εμπιστοσύνης μεταξύ των μαθητών,  περιοριζόντας τις συγκρούσεις. 

ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΣΥΜΦΙΛΙΩΣΗΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΙ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ

Στην σύγχρονη κοινωνία η σχέσεις μεταξύ μαθητών και καθηγητών είναι πολύπλοκες αλλά σαφώς βελτιωμένες από τα προηγούμενα χρόνια. Καθώς τα χρόνια περνάνε βλέπουμε μια επιθυμία συμφιλίωσης και από τις δύο πλευρές . Με το περασμένα του χρόνου οι άνθρωποι αλλάζουν ,τα δεδομένα που ξέραμε είναι διαφορετικά γενικά αναπτύσονται όλα προς το καλύτερο .

Κατά την γνώμη μου η σχέση μεταξύ μαθητών και καθηγητών είναι ακόμα απλές ,αλλά με μια μικρή βελτίωση. Αυτό σημαίνει ότι προσπάθησε να γίνει μια πρόοδος και από τις δύο πλευρές αλλά συγκεκριμένα από την πλευρά των καθηγητών . Αποτέλεσμα αυτής την προόδου να νιώσουμε οικειότητα και μια πιο φιλική σχέση στον σχολικό χώρο. Από την πλευρά τον μαθητών η μεγάλη προσπάθεια είναι ότι τον τελευταίο καιρό προσπαθούν να χτίσουν μια σχέση εμπιστοσύνης και επικοινωνίας με τους καθηγητές μέσα και έξω από το σχολικό πλαίσιο . Αυτό συνήθως γίνεται μέσο του διαδικτύου για κάποια άποψη για μια εργασία ή για να καλυφθεί ένα πρόβλημα .

Δυστυχώς όμως από παλιά κάτι το οποίο δεν αλλάζει είναι ο τρόπος που η μαθητές αντιμετωπίζουν τους καθηγητές με αποτέλεσμα να μην αναπτύσονται τόσο εύκολα η σχέσεις μεταξύ τους . Για παράδειγμα έχει καρφωθεί στο μυαλό τον μαθητών ότι οι καθηγητές είναι αυστηροί, αγενείς αλλά δεν καταλαβαίνουν ότι και εκείνοι έχουν τα δικά του προβλήματα και μερικές φορές προσπαθούν να συγκρατήσουν και να μείνουν ψύχραιμοι σε όλες τις περιστάσεις.

Κάτι πολύ άσχημο είναι ότι πολλές φορές μαθητές και καθηγητές έρχονται σε ήπιες ή και άσχημες συγκρούσεις μεταξύ τους με αποτέλεσμα να εμπλέκονται και άλλοι παράγοντες. Ένα μεγάλο ποσοστό τον καθηγητών έχει βρει τον τρόπο με τον οποίο φέρνει τους μαθητές σε ένα πιο ενδιαφέρον μάθημα , ας πάρουμε το κυριότερο παράδειγμα το χιούμορ φτιάχνει πολύ την διάθεση τον μαθητών και ταυτόχρονα σπάει ο πάγος ανάμεσα στις δύο πλευρές. Πάντως τον τελευταίο καιρό υπάρχει μια τεράστια κατανόηση με αποτέλεσμα και οι δύο πλευρές να είναι πιο ήρεμες και σε καλύτερες σχέσεις .

Ας συνοψίσουμε όλα τα λεγόμενα μας και να πούμε ότι όσο περνάνε τα χρόνια τόσο καλύτερα θα γίνονται τα πράγματα αρκεί να υπάρχει ανταπόκριση και από τις δύο πλευρές ώστε να μην υπάρχουν κόντρες και κυριότερα οι μαθητές να διδάσκονται σωστά και ευχάριστα και οι καθηγητές να μπορούν να δείξουν το μάθημα τους με τον καλύτερο και πιο ευχάριστο τρόπο . Τα σχολικά χρόνια είναι μετρημένα και πρέπει να τα χαιρόμαστε όσο περισσότερο γίνεται.

 

Η Επικοινωνία στο σχολείο!

Οι σχέσεις μεταξύ των μαθητών και των μαθητρίων επηρεάζουν συνεχώς την επικοινωνία της σχολικής ζωής και την διαδικασία του μαθήματος. Συνεπώς η βελτίωση των σχέσεων τους συμβάλει θετικά στην ανάπτυξη ενισχυτικών καθώς και υποστηρικτικών παραβάσεων στην παραγωγή του συντονισμού της σχολικής ζωής.

    Η ικανότητα των παιδιών να αλληλεπιδρούν και να συνεργάζονται με τους συνομήλικους τους αφου  προσπαθούν να είναι ευγενικοί χωρίς αντιθέσεις που προκάλουν διαχωρισμούς. Για αυτό λοιπόν πρέπει να υπάρχει συννεννόηση ώστε να δίνουν τον λόγω σε όλους, επιπλέον θα πρέπει να βοήθουν οσο μπορούν τον συμμαθητή ή την συμμαθητριά τους έαν έχει κάποιο πρόβλημα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αγάπη και την συνεργασία που αξίζει να αναφέρουμε πως σπάνια βρίσκεται σε μία τάξη, διότη τα παιδία φοβούνται να δείξουν τον πραγματικό εαυτό τους, πιστεύοντας ότι το να είσαι σκληρός είναι το καλύτερο για αυτούς.

Παρ’ όλα αυτά κατα την διάρκεια του μαθήματος παίζει σημαντικό ρόλο η καλλιέργεια και η ενίσχυση αυτοσεβασμού και κυρίως σεβασμού των μαθήτων σε περίπτωση ομίλιας κάποιου συμμαθητή του. Θα αποτελούσε σοβαρή παράλειψη να μην τονίσουμε ότι εάν δεν υπάρχει ο σεβασμός και η κατανοήση των μαθητών η επικοινωνία τοτε του μαθήματος γίνεται δύσκολοι και για τους Καθηητές το ίδιο και για τα παιδία , αυτό που κυρίως ευθύνεται για την δυσκολία αυτή είναι πως οι μαθητές πέρνουν ορισμένες διδακτικές ώρες ως ''χαβαλέ" έτσι χάνεται ο χρόνος εκπαίδευσεις λόγο παρατηρήσεων των καθηγητών στα παιδία που προκαλούν την τάραχη στο μάθημα .

Το φαινόμενο αυτό θα αντιμετωπισθεί αν οι μαθητές και οι μαθήτριες καθε τάξεις ασχολήθουν με την συμπερηφορά και τον τρόπο επικοινωνίας που έχουν απέναντι σε κάθε συμμαθητή τους βρίσκοντας τα κοίνα,τις διαφορές ,μεταξύ τους με κέρδος της σωστής συμπεριφοράς προς τους συμμαθητές τους! αλλά και σώστη αντιμετώπισει μαθήματος χωρίς φασαρίες και καυγάδες.Είναι γνωστό πως κάθε παιδί θέλει πρώτα τον σεβασμό απο τους μαγαλύτερους και μετα να δώσει ο ίδιος τον σεβασμό του αντίστοιχα...

Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα την καλη επικοινωνία στο σχολείο και την θετική ενεργεία στην τάξη!

 

Οι σχέσεις μας, με το το σχολείο μας

Έχουν γίνει κάποιες έρευνες την περίοδο του 2021-2022 που έδειξαν ότι οι μαθητές του σχολείου έχουν καλύτερες σχέσεις με τους μαθητές από τις μεγαλύτερες τάξεις ή τις μικρότερες τάξεις. Αντίθετα, άλλες έρευνες έδειξαν ότι  οι σχέσεις των μαθητών με των δασκάλων δεν είναι πολλές φορές αυτό που περιμένει να ακούσει κανείς.                                                                                                       Με βάση τις έρευνες οι σχέσεις μαθητών με δασκάλων δεν είναι  και τόσο καλές για πολλούς λόγους, όπως την μεγάλη διαφορά ηλικίας που δηλώνει την διαφορετική εποχή που έζησε ο δάσκαλος δηλαδή με λίγα λόγια δείχνει  τον διαφορετικό τρόπο σκέψεις σχετικά με τον τρόπο εκμάθησης . Άλλος παράγοντας είναι ότι οι μαθητές δεν είναι ικανοποιημένοι από τις σχέσεις τους με τους εκπαιδευτικού  διότι τους θεωρούν ότι είναι αυστηροί και άδικοι σχετικά με τους βαθμούς που βάζουν στα τετράμηνα ή στα διαγωνίσματα και τα Test.Οι ιδικοί πιστεύουν ότι οι σχέσεις μεταξύ των εκπαιδευτικών και τον μαθητών θα γίνουν καλύτερες αν γνωριστούν καλύτερα ,  ώστε ο καθηγητής να γνωρίζει τον τρόπο σκέψης και εκεί που θεωρητικά είναι αδύναμος στο μάθημα ο μαθητής ώστε να μπορέσει να τον βοηθήσει ή να την βοηθήσει διότι πολλές φορές ο μαθητής ή η μαθήτρια φοβάται τον καθηγητή/καθηγήτρια με τον τρόπο που συμπεριφέρεται στο μάθημα με αποτέλεσμα ο μαθητής να μην έχει καλή γνώμη για τον καθηγητή/καθηγήτρια και να μην ρωτάει για τις απορίες που έχει σχετικά με το μάθημα. Επίσης ιδικοί πιστεύουν ότι υπάρχει και άλλη εναλλακτική λύση η οποία είναι οι καθηγητές να είναι σχετικά  στην ίδια ηλικία με τους μαθητές π.χ 30 χρονών διότι η μαθητές θα νιώθουν ποιο άνετα και  ο καθηγητής/γητρια  θα είναι πιο κεφάτος/κεφάτη για να διδάξει το μάθημα του/της με αποτέλεσμα να γίνονται όλο και περισσότερο καλύτερες οι σχέσεις τους με τους μαθητές.                                                                                                                   Πολλές έρευνες  έδειξαν οτι οι σχέσεις μαθητών με μαθητές από τις μεγαλύτερες τάξεις ή τις μικρότερες τάξεις είναι καλύτερες με σχέση τις  σχέσεις των μαθητών με των δασκάλων. Αρχικά  οι μαθητές έχουν σχεδόν τις ίδιες ηλικίες π.χ είναι στις ηλικίες 15,16,17,18 που δηλώνει οτι έχουν κάποια κοινά πράγματα όπως την κατεύθυνση  την οποία θα ακολουθήσουν, τους κοινούς φίλους που αυτό κάνει να γνωρίζονται οι μαθητές με άλλους μαθητές. Επίσης είναι διάφορες γιορτές όπως την αθλητική μέρα που οι μαθητές θα παίξουν μεταξύ τους παιχνίδια όπως ποδόσφαιρο  ,  βόλει και τα λοιπά, με αποτέλεσμα να έρχονται πιο κοντά οι μαθητές μεταξύ τούς και να αρχίζουν να γνωρίζονται καλύτερα.                                                                                                                                            Από όσα εκθέσαμε παραπάνω, εξάγεται το συμπέρασμα ότι η μεγάλη διαφορα ηλικίας και η διαφορετική εποχή που έζησε ο δάσκαλος  στα σχολικά του χρόνια είναι είναι αυτό που κάνει την μείωση τις σχέσεις μεταξύ των μαθητών και δασκάλων  και σχετικά η κοντινές ηλικίες μεταξύ των μαθητών είναι αυτό που τους κάνει να έρχονται πιο κοντά με τους αλλους μαθητές.

 

 

 

Αμοιβαία σχέση καθηγητών-μαθητών

         Στις μέρες μας οι σχέσεις μεταξύ μαθητών και καθηγητών έχουν σαφώς βελτιωθεί. Όσο περνάει ο καιρός, παρατηρούμε πως και οι δύο πλευρές επιθυμούν μια ουσιαστική και αρμονική συνύπαρξη.                                         Τα δεδομένα αυτής της σχέσης έχουν αλλάξει, καθώς και η ίδια η εποχή έχει αλλάξει αρκετά .                                           Πιστεύω ότι οι σχέσεις μαθητών και καθηγητών εξακολουθούν να είναι τυπικές, απλώς σε μικρότερο βαθμό. Αυτό σημαίνει ότι έχει γίνει μεγάλη πρόοδος από την πλευρά των καθηγητών, ώστε και εμείς οι μαθητές να νιώθουμε πιο άνετα στον σχολικό χώρο.                                      Κάτι που μου κάνει ιδιαίτερη εντύπωση και γίνεται φανερό το τελευταίο διάστημα, είναι η επικοινωνία που έχουμε εμείς οι μαθητές με τους καθηγητές και εκτός του σχολικού πλαισίου. Ιδιαίτερα μετά την πανδημία, έχουμε αναπτύξει καινούριους τρόπους επικοινωνίας μέσω διαδικτύου και συγκεκριμένα μέσω επίσημης πλατφόρμας για εργασίες και ασκήσεις.                    Βέβαια  μια πραγματικότητα που ίσως να μην αλλάξει και ποτέ, είναι το πώς εμείς οι μαθητές βλέπουμε τους καθηγητές . Συνήθως, τους τοποθετούμε στο μυαλό μας ως κάτι αυστηρό, ενώ πολλές φορές μπορεί να μην ισχύει.  Από την άλλη πλευρά, όμως, στις μέρες που είναι πιο χαλαρές, οι καθηγητές έρχονται πιο κοντά με τα παιδιά, βγάζοντας την αστεία και χιουμοριστική εκδοχή τους.             Σημαντικό κομμάτι της μεταξύ μας σχέσης, είναι η κατανόηση.  Μαθητές και’ καθηγητές σε πολλές περιπτώσεις, φαίνεται να κατανοούν κάποιες καταστάσεις και αυτό θεωρώ ότι γίνεται κυρίως από την πλευρά των καθηγητών προς εμάς.  Αυτό το διακρίνω στην καθημερινότητα, όταν δεν είμαστε πάντα τόσο τυπικοί  στις ασκήσεις, δείχνουν κατανόηση χωρίς να αναφερθούν σε αυτό.  Πολλές φορές εμείς οι έφηβοι είμαστε πιο χαλαροί σε αυτά τα θέματα. Ίσως να έχουμε και μια έλλειψη συγκέντρωσης, λόγω και του ανώριμου της ηλικίας και της προσπάθειας μας να τοποθετηθούμε στην κοινωνία.       Σύμφωνα με όσα έχουμε πει, συμπεραίνουμε ότι μαθητές και καθηγητές ακόμη και αν βρίσκονται σε διαφορετικές θέσεις, σχολιάζονται από την ίδια οπτική, αφού και οι δυο σχετίζονται με κάτι κοινό και ευαίσθητο, όπως είναι τα σχολικά χρόνια. 

 

Εκδρομή στο μουσείο της Πέλλας

Την Τετάρτη 30 Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκε η εκδρομή των τμημάτων Β'2 και Β'3 στον αρχαιολογικό χώρο και στο μουσείο της Πέλλας. Οι μαθητές υπό την εποπτεία των καθηγητών τους: κα. Κανιάκα , κ. Αμπατζίδης και κα. Χιωτέλη ξεναγήθηκαν στο μουσείο και τον αρχαιολογικό χώρο με την πολύτιμη βοήθεια μιας ξεναγού που παρείχε στους μαθητές πολύτιμες πληροφοριές.

Και ομως… το Β2 εξω απο το σχολειο!

Την Δευτερα 5 Δεκεμβριου η Ταξη του Β2 ειχε την τεραστια τιμη να επισκεφθεί τα γραφια της TV100. Μαζι με την καθηγητρια τους κυρια Μιχου και τον κυριο Χοροζογλου εμαθαν επιτελους απο κοντα ολα αυτα που διδασκοντουσαν εδω και 3 μηνες στο μαθημα της εκθεσης. Ηταν μια μοναδικη ευκαιρια για ολα τα παιδια αφου ετσι καταφεραν να δεθουν ακομα παραπανω αλλα και να ξεσκασουν απο το σχολικο κλιμα.

Εκδρομή στην TV100

Οι μαθητές του Β2 είχαν την μοναδικη ευκαιρία να επισκεφτούν ένα από τα παλιότερα τηλεοπτικά κανάλια , την TV 100. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να δουν και να μάθουν για την λειτουργία ενός καναλιού και την δουλειά ενός δημοσιογράφου.

”Εκδρομή? Πότε?”

Έπειτα από τρία περίπου χρόνια, μιας αναμφίβολα δυσχερούς περιόδου όπου η πλειοψηφία των ατόμων ήταν αναγκασμένη να βιώνει μια μουντή και παράλληλα γκρίζα καθημερινότητα, οι μαθητές της β΄ και γ' τάξης του σχολείου μας αποφάσισαν να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους! Συμπέραναν, μέσω πολύωρων συναντήσεων μεταξύ των τριμελών του κάθε τμήματος ότι θα έπρεπε να διοργανωθεί μια πολυήμερη εκδρομή. Κάτι τέτοιο, κίνησε ιδιαίτερα το ενδιαφέρον των παιδιών αλλά και των καθηγητριών- καθηγητών με αποτέλεσμα η συμμετοχή να είναι αρκετά μεγάλη.  Βέβαια, ο μόνος που δεν φάνηκε να έχει χάρει στο άκουσμα αυτής της πρότασης είναι ο "αρχηγός των πάντων" σε αυτή τη μικρογραφία της κοινωνίας, δηλαδή ο διευθυντής, ο οποίος δυσανασχετώντας δεν δέχθηκε να ακούσει τίποτα άλλο σχετικά με την συγκεκριμένη ιδέα. Τα αίτια ως προς αυτήν του την στάση θεωρούνται άγνωστα διότι, από μεριάς του δεν υπήρξε κάποια δήλωση. Άραγε, τελικά θα καταφέρει να πειστεί για να πάμε εκδρομή?