Ελληνικά

Το άγιο Βάπτισμα (Α)

α) Ιστορία του Βαπτίσματος

Είναι μεγάλη τιμή και ξεχωριστό προνόμιο το να είμαστε μέλη της Εκκλησίας του Χριστού. Η ένταξή μας στην άγια ποίμνη της Εκκλησίας γίνεται με το μυστήριο του Βαπτίσματος. Το σύστησε ο ίδιος ο Κύριος με την εντολή που έδωσε στους μαθητές του να βαπτίζουν τους ανθρώπους στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος (Ματθ. 28,19). Ο ίδιος βαπτίστηκε και η βάπτισή του έγινε τύπος και υπογραμμός του δικού μας Βαπτίσματος.

Στην πρώτη χριστιανική εποχή, οι άνθρωποι βαπτίζονταν μεγάλοι, όπως γίνεται σήμερα στις χώρες της ιεραποστολής και στην Ελλάδα με αρκετούς οικονομικούς πρόσφυγες. Η κατήχησή τους κρατούσε τρία χρόνια και τη νύχτα του Πάσχα βαπτίζονταν ομαδικά. Ανάλογα με το στάδιο της κατήχησης λέγονταν: ακροώμενοι, κυρίως κατηχούμενοι και φωτιζόμενοι. Οι πρώτοι άκουγαν το λόγο του Θεού, χωρίς άλλη υποχρέωση. Οι δεύτεροι παρακολουθούσαν το πρώτο μέρος της Θείας Λειτουργίας με την υποχρέωση να ζουν χριστιανικά και οι τρίτοι ήταν εκείνοι που τους χώριζαν από το Βάπτισμα λίγες εβδομάδες. Αλλά και μετά το Βάπτισμα συνεχιζόταν η κατήχηση για τους νεοφώτιστους. Όταν επικράτησε ο νηπιοβαπτισμός (5ος αι.), η κατήχηση ανατέθηκε στον ανάδοχο και στους γονείς του νηπίου.

β) Η τελετή του Βαπτίσματος

Πριν αρχίσει το Βάπτισμα, ο ιερέας και ο ανάδοχος, κρατώντας στην αγκαλιά του το νήπιο, στέκονται στον πρόναο. Ο ιερέας, αφού σφραγίσει το πρόσωπο του παιδιού στο όνομα της Αγίας Τριάδος με το σημείο του σταυρού και εκφωνήσει το όνομα (βλέπε παρακάτω κείμενο), διαβάζει ορισμένες ευχές.

ΚΕΙΜΕΝΟ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
«Ἐπί τῷ ὀνόματί σου, Κύριε, ὁ Θεός
τῆς ἀληθείας, καί τοῦ μονογενοῦς
σου Υἱοῦ, καί τοῦ Ἁγίου σου Πνεύματος,
ἐπιτίθημι τήν χεῖρά μου ἐπί
τόν δοῦλόν σου (τόνδε) τόν καταξιωθέντα
καταφυγεῖν ἐπί τό ἅγιον
Ὄνομά σου, καί ὑπό τήν σκέπην
τῶν πτερύγων σου διαφυλαχθῆναι.
Ἀπόστησον ἀπ’ αὐτοῦ τήν παλαιάν
ἐκείνην πλάνην, καί ἔμπλησον αυτόν
τῆς εἰς σέ πίστεως καί ἐλπίδος
καί ἀγάπης, ἵνα γνῷ, ὅτι σύ εἶ Θεός
μόνος, Θεός ἀληθινός, καί ὁ μονογενής
σου Υἱός, ὁ Κύριος ἡμῶν
Ἰησοῦς Χριστός, καί τό Ἅγιόν σου Πνεῦμα. Δός αὐτῷ ἐν πάσαις ταῖς
ἐντολαῖς σου πορευθῆναι, καί τά
ἀρεστά σοι φυλάξαι· ὅτι ἐάν ποιήσῃ
αὐτά ἄνθρωπος ζήσεται ἐν αὐτοῖς.
Γράψον αὐτόν ἐν βίβλῳ ζωῆς σου
καί ἕνωσον αὐτόν τῇ ποίμνῃ τῆς
κληρονομίας σου· δοξασθήτω τό
Ὄνομά σου τό ἅγιον ἐπ’ αὐτῷ καί
τοῦ ἀγαπητοῦ σου Υἱοῦ, Κυρίου
δέ ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, καί τοῦ
ζωοποιοῦ σου Πνεύματος…».
(Ακολουθία Βαπτίσματος)
Στο όνομά σου, Κύριε και Θεέ της
αλήθειας, και του μονογενούς σου
Υιού και του Αγίου σου Πνεύματος,
βάζω το χέρι μου πάνω στο δούλο
σου (δείνα), που αξιώθηκε να καταφύγει
στη βοήθεια που δίνει το
άγιο Όνομά σου και να φυλαχτεί
κάτω από τις φτερούγες σου. Διώξε
απ’ αυτόν την παλιά εκείνη πλάνη
και γέμισέ τον με πίστη, ελπίδα και
αγάπη για σένα, ώστε να μάθει πως
εσύ ’σαι ο μόνος και αληθινός Θεός
και ο μονογενής σου Υιός, ο Κύριός
μας Ιησούς Χριστός, και το Άγιό
σου Πνεύμα. Δώσ’ του τη δύναμη να τηρεί όλες τις εντολές σου και
να φυλάξει τα αρεστά σε σένα γιατί
αν τα κάμει αυτά ο άνθρωπος θα
ζήσει σύμφωνα μ’ αυτά. Γράψε τον
στο βιβλίο της ζωής σου και ένωσέ
τον με την ποίμνη του λαού σου.
Ας δοξαστεί από αυτόν το άγιο
όνομά σου, και του αγαπητού σου
Υιού, του Κυρίου μας Ιησού Χριστού
και του ζωοποιού σου Πνεύματος...

Στη συνέχεια, με στραμμένο το νήπιο προς τη δύση, γίνεται η απόταξη, η αποκήρυξη του σατανά. Ακολουθεί, με στροφή προς την ανατολή, που είναι (συμβολικά) το φωτεινό βασίλειο του Χριστού, η σύνταξη με αυτόν. Η παράδοση στην αγκαλιά του Χριστού επισφραγίζεται με την απαγγελία του Συμβόλου της Πίστεως. Τέλος, όπως λέει η τελευταία ευχή, παρακαλείται ο Θεός να προσκαλέσει το δούλο του στο άγιο φώτισμα και να τον αξιώσει της μεγάλης του χάρης (επόμενο κείμενο).

ΚΕΙΜΕΝΟ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
«Δέσποτα, Κύριε, ὁ Θεός ἡμῶν,
προσκάλεσαι τόν δοῦλόν σου (τόνδε)
πρός τό ἅγιόν σου φώτισμα,
καί καταξίωσον αὐτόν τῆς μεγάλης
ταύτης χάριτος τοῦ ἁγίου σου Βαπτίσματος.
Ἀπόδυσον αὐτοῦ τήν
παλαιότητα, καί ἀνακαίνισον αὐτόν
εἰς τήν ζωήν τήν αἰώνιον, καί πλήρωσον
αὐτόν τῆς τοῦ Ἁγίου σου
Πνεύματος δυνάμεως, εἰς ἕνωσιν
τοῦ Χριστοῦ σου· ἵνα μηκέτι τέκνον
σώματος ᾖ, ἀλλά τέκνον τῆς
σῆς Βασιλείας…».
(Ακολουθία του Βαπτίσματος)
Δέσποτα Κύριε και Θεέ μας, προσκάλεσε
το δούλο σου (δείνα) στο
άγιό σου φώτισμα, και αξίωσέ τον
να λάβει τη μεγάλη αυτή χάρη του
αγίου σου Βαπτίσματος. Ξέντυσέ
τον από την παλιά του κατάσταση,
και ανανέωσέ τον για να απολαύσει
την αιώνια ζωή και γέμισέ τον
με τη δύναμη του Αγίου σου Πνεύματος,
για να ενωθεί με το Χριστό
σου. Και αυτό για να μην είναι πια
παιδί με σαρκικό φρόνημα, αλλά
παιδί της δικής σου Βασιλείας...

Το περιεχόμενο των ευχών υπογραμμίζει και το ρόλο του αναδόχου. Ομολογεί για λογαριασμό του παιδιού την πίστη της Εκκλησίας, που πρέπει να ’ναι σαρκωμένη και έκδηλη και στη δική του τη ζωή. Αυτή θα δει το παιδί, όταν μεγαλώσει, και αυτή θα μιμηθεί.

Μετά ακολουθεί η καθαυτή τελετή του Βαπτίσματος. Πρώτα αγιάζεται το νερό και ευλογείται το λάδι με ευχές. Έπειτα λαδώνεται το παιδί από τον ιερέα και στη συνέχεια βυθίζεται τρεις φορές στην κολυμβήθρα. Η τριπλή κατάδυση και ανάδυση στο νερό της κολυμβήθρας σημαίνει τη συμμετοχή του βαπτιζόμενου στην τριήμερη ταφή και την Ανάσταση του Χριστού. Στη συνέχεια, χρίεται με άγιο μύρο, και το ντύνουμε στα ολόλευκα. Ανήκει πια στο Χριστό και στην Εκκλησία.

Τα υλικά που χρησιμοποιούνται στο Βάπτισμα έχουν τη σημασία τους. Το νερό με τις ιδιότητες του καθαρισμού, της καταστροφής (πλημμύρας) και της ζωτικότητας συμβολίζει αυτά που γίνονται: ο πιστός καθαρίζεται από την αμαρτία, θάβει τον παλιό άνθρωπο και αναγεννιέται σε μια νέα ζωή. Αλείφεται με λάδι, όπως οι αθλητές της πάλης, γιατί θα παλέψει ενάντια στο κακό και στην αμαρτία. Έχουμε ακόμη μια συμβολική πράξη: το κόψιμο λίγων τριχών από το κεφάλι, από τέσσερα σημεία σε σχήμα σταυρού. Η πράξη αυτή συμβολίζει αφενός μεν μια μικρή θυσία του βαπτιζόμενου στο Λυτρωτή του και αφετέρου ότι ο νέος χριστιανός ανήκει πλέον στο Χριστό· όπως οι δούλοι στην αρχαία εποχή που με την κουρά ανήκαν στον κύριό τους.

Συνεχίζεται...

Αφήστε μια απάντηση