ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2
1. Αναζητήστε στον παρακάτω σύνδεσμο την σημασία της λέξης «αλληγορία». https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html
2. Να καταγράψετε τις λέξεις- φράσεις που λειτουργούν αλληγορικά στο ποίημα και να κάνετε μια λίστα με αυτές.
3. Ποιες ταιριάζουν ταυτόχρονα και σε σκύλο και σε απόκληρο-περιθωριοποιημένο άνθρωπο;
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4
Διαβάστε το παρακάτω ποίημα και απαντήστε στην ερώτηση που ακολουθεί:
Νικηφόρος Βρεττάκος, «Οι τρεις άστεγοι»
Μια χειμωνιά, τρεις άστεγοι, που απ’ τον πάγο σβήναν
σε μια ταβέρνα που έκλεινε μπήκαν ορμητικοί.
Κι ενώ πολύ διψούσανε, καθόλου αυτοί δεν πίναν,
Αλλά το χώμα κοίταζαν κ’ οι τρεις τους σκεφτικοί.
Κι ο ταβερνιάρης που άλλοτε την ώρα αυτή σφαλούσε,
γιατί είχε σπίτι ερημικό και φαμελιά πολλή
να τους ειπεί πως πέρασεν η ώρα δεν τολμούσε
γιατί ήτανε παράξενοι και σκοτεινοί πολύ.
Κι όταν σαν άχνιζε η αυγή τον απαχαιρετήσαν
ένα κρασί τους πρόσφερε κι’ αυτός να ζεσταθούν,
ενώ από οίχτο κι ανθρωπιά τα μάτια του δακρύσαν.
Μ’ αυτοί, κ’ οι τρεις, περήφανοι, δεν πήρανε να πιουν.
Διαβάζετε το ποίημα και στη συνέχεια συνδέεστε στο ιστολόγιο του καθηγητή, βρίσκετε το συγκεκριμένο ποίημα (https://blogs.sch.gr/chrgounari/2023/05/19/oi-treis-astegoi/)και γράφετε την απάντηση στα σχόλια από κάτω.
Ερώτηση
Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζουν οι άστεγοι, σύμφωνα με το ποίημα; Γιατί πιστεύετε πως υπάρχουν άστεγοι σήμερα;
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2
1. Αναζητήστε στον παρακάτω σύνδεσμο την σημασία της λέξης «αλληγορία». https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html
2. Να καταγράψετε τις λέξεις- φράσεις που λειτουργούν αλληγορικά στο ποίημα και να κάνετε μια λίστα με αυτές.
3. Ποιες ταιριάζουν ταυτόχρονα και σε σκύλο και σε απόκληρο-περιθωριοποιημένο άνθρωπο;
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4
Διαβάστε το παρακάτω ποίημα και απαντήστε στην ερώτηση που ακολουθεί:
Νικηφόρος Βρεττάκος, «Οι τρεις άστεγοι»
Μια χειμωνιά, τρεις άστεγοι, που απ’ τον πάγο σβήναν
σε μια ταβέρνα που έκλεινε μπήκαν ορμητικοί.
Κι ενώ πολύ διψούσανε, καθόλου αυτοί δεν πίναν,
Αλλά το χώμα κοίταζαν κ’ οι τρεις τους σκεφτικοί.
Κι ο ταβερνιάρης που άλλοτε την ώρα αυτή σφαλούσε,
γιατί είχε σπίτι ερημικό και φαμελιά πολλή
να τους ειπεί πως πέρασεν η ώρα δεν τολμούσε
γιατί ήτανε παράξενοι και σκοτεινοί πολύ.
Κι όταν σαν άχνιζε η αυγή τον απαχαιρετήσαν
ένα κρασί τους πρόσφερε κι’ αυτός να ζεσταθούν,
ενώ από οίχτο κι ανθρωπιά τα μάτια του δακρύσαν.
Μ’ αυτοί, κ’ οι τρεις, περήφανοι, δεν πήρανε να πιουν.
Διαβάζετε το ποίημα και στη συνέχεια συνδέεστε στο ιστολόγιο του καθηγητή, βρίσκετε το συγκεκριμένο ποίημα (https://blogs.sch.gr/chrgounari/2023/05/19/oi-treis-astegoi/)και γράφετε την απάντηση στα σχόλια από κάτω.
Ερώτηση
Πως βοήθησε τους άστεγους ο ταβερνιάρης; Αρκεί αυτή η βοήθεια; Τι θα μπορούσε να αλλάξει τις ζωές τους προς το καλύτερο;
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2
1. Αναζητήστε στον παρακάτω σύνδεσμο την σημασία της λέξης «αλληγορία». https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html
2. Να καταγράψετε τις λέξεις- φράσεις που λειτουργούν αλληγορικά στο ποίημα και να κάνετε μια λίστα με αυτές.
3. Ποιες ταιριάζουν ταυτόχρονα και σε σκύλο και σε απόκληρο-περιθωριοποιημένο άνθρωπο;
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4
Διαβάστε το παρακάτω ποίημα και απαντήστε στην ερώτηση που ακολουθεί:
ΚΑΤΑΦΥΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΝΥΧΤΑ
Ακούω πως στη Νέα Υόρκη
Στη γωνιά της 26ης Οδού και του Μπρόντγουαιη
Στέκει ένας άντρας κάθε βράδυ τους μήνες του χειμώνα
Και στους άστεγους που μαζεύονται βρίσκει ένα καταφύγιο για τη νύχτα
Κάνοντας εκκλήσεις στους διαβάτες.
Ο κόσμος έτσι δε θ` αλλάξει.
Δε θα καλυτερέψουνε ανάμεσα στους ανθρώπους οι σχέσεις
Δε συντομεύει έτσι η εποχή της εκμετάλλευσης
Μα ωστόσο λίγοι άνθρωποι βρίσκουνε καταφύγιο για τη νύχτα
Για μια νύχτα τους φυλάγεις απ` τον άνεμο
Το χιόνι που προορίζονταν γι` αυτούς πέφτει στο δρόμο.
Σαν το διαβάζεις τούτο `δω, μην κλείσεις το βιβλίο, άνθρωπε.
Λίγοι άνθρωποι βρίσκουνε καταφύγιο για τη νύχτα
Για μια νύχτα τους φυλάγεις απ` τον άνεμο
Το χιόνι που προορίζονταν γι` αυτούς πέφτει στο δρόμο
Μα ο κόσμος έτσι δε θ` αλλάξει
Δε θα καλυτερέψουνε ανάμεσα στους ανθρώπους οι σχέσεις
Δε συντομεύει έτσι η εποχή της εκμετάλλευσης.
Μπρεχτ, Μπ. Ποιήματα
μετ. Ν. Βαλαβάνη, Σύγχρονη Εποχή, Αθήνα, 1987, σελ. 100
Διαβάζετε το ποίημα και στη συνέχεια συνδέεστε στο ιστολόγιο του καθηγητή, βρίσκετε το συγκεκριμένο ποίημα (https://blogs.sch.gr/chrgounari/2023/05/19/katafygia-gia-ti-nychta/)και γράφετε την απάντηση στα σχόλια από κάτω.
Ερώτηση
Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζουν οι άστεγοι τον χειμώνα , σύμφωνα με το ποίημα; Πως τους βοηθά ο άντρας; Πιστεύετε πως αρκεί η βοήθειά του και γιατί;
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2
1. Αναζητήστε στον παρακάτω σύνδεσμο την σημασία της λέξης «αλληγορία». https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html
2. Να καταγράψετε τις λέξεις- φράσεις που λειτουργούν αλληγορικά στο ποίημα και να κάνετε μια λίστα με αυτές.
3. Ποιες ταιριάζουν ταυτόχρονα και σε σκύλο και σε απόκληρο-περιθωριοποιημένο άνθρωπο;
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4
Διαβάστε το παρακάτω ποίημα και απαντήστε στην ερώτηση που ακολουθεί:
ΚΑΤΑΦΥΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΝΥΧΤΑ
Ακούω πως στη Νέα Υόρκη
Στη γωνιά της 26ης Οδού και του Μπρόντγουαιη
Στέκει ένας άντρας κάθε βράδυ τους μήνες του χειμώνα
Και στους άστεγους που μαζεύονται βρίσκει ένα καταφύγιο για τη νύχτα
Κάνοντας εκκλήσεις στους διαβάτες.
Ο κόσμος έτσι δε θ` αλλάξει.
Δε θα καλυτερέψουνε ανάμεσα στους ανθρώπους οι σχέσεις
Δε συντομεύει έτσι η εποχή της εκμετάλλευσης
Μα ωστόσο λίγοι άνθρωποι βρίσκουνε καταφύγιο για τη νύχτα
Για μια νύχτα τους φυλάγεις απ` τον άνεμο
Το χιόνι που προορίζονταν γι` αυτούς πέφτει στο δρόμο.
Σαν το διαβάζεις τούτο `δω, μην κλείσεις το βιβλίο, άνθρωπε.
Λίγοι άνθρωποι βρίσκουνε καταφύγιο για τη νύχτα
Για μια νύχτα τους φυλάγεις απ` τον άνεμο
Το χιόνι που προορίζονταν γι` αυτούς πέφτει στο δρόμο
Μα ο κόσμος έτσι δε θ` αλλάξει
Δε θα καλυτερέψουνε ανάμεσα στους ανθρώπους οι σχέσεις
Δε συντομεύει έτσι η εποχή της εκμετάλλευσης.
Μπρεχτ, Μπ. Ποιήματα
μετ. Ν. Βαλαβάνη, Σύγχρονη Εποχή, Αθήνα, 1987, σελ. 100
Διαβάζετε το ποίημα και στη συνέχεια συνδέεστε στο ιστολόγιο του καθηγητή, βρίσκετε το συγκεκριμένο ποίημα (https://blogs.sch.gr/chrgounari/2023/05/19/katafygia-gia-ti-nychta/)και γράφετε την απάντηση στα σχόλια από κάτω.
Ερώτηση
Το ποίημα λέει: «Ο κόσμος έτσι δε θ` αλλάξει». Συμφωνείς με τον Μπέρτολ Μπρεχτ που το έγραψε; Πώς πιστεύεις ότι θα αλλάξει ο κόσμος προς το καλύτερο; Τι χρειάζεται να κάνουμε;
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2
1. Αναζητήστε στον παρακάτω σύνδεσμο την σημασία της λέξης «αλληγορία». https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html
2. Να καταγράψετε τις λέξεις- φράσεις που λειτουργούν αλληγορικά στο ποίημα και να κάνετε μια λίστα με αυτές.
3. Ποιες ταιριάζουν ταυτόχρονα και σε σκύλο και σε απόκληρο-περιθωριοποιημένο άνθρωπο;
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4
Διαβάστε το παρακάτω ποίημα και απαντήστε στην ερώτηση που ακολουθεί:
Ο ζητιάνος
Βοηθάτε με· ο ζητιάνος του δρόμου· τ’ αδειανό
ταγάρι μου κι εκείνο βαραίνει με· πονώ.
Ζητιάνεψα τον ήλιο, του πέλαου την ορμή,
την αγκαλιά της μάνας, της κόρης το κορμί…
Τίποτε· με τα έρμα και με τα ολαρφανά!
Κρύα, γυμνή η ψυχή μου, τα χέρια μου αδειανά.
Μοίρα για ν’ αποχτήσεις και να την παντρευτείς,
η Μοίρα θέλει να είσαι με γνώμη δουλευτής.
Και θέλει να παλέψεις και να ξενιτευτείς,
και σαν καραβοκύρης και σαν πραματευτής.
Μα εγώ είμαι το σημάδι του απλέρωτου καημού.
Του ονείρατου ζητιάνος και του συλλογισμού,
είμαι ο ζητιάνος τώρα του δρόμου· το κορμί
βοηθάτε με να γείρω στη γη. Πεινώ. Ψωμί.
1911
Διαβάζετε το ποίημα και στη συνέχεια συνδέεστε στο ιστολόγιο του καθηγητή, βρίσκετε το συγκεκριμένο ποίημα (https://blogs.sch.gr/chrgounari/2023/05/19/o-zitianos/)και γράφετε την απάντηση στα σχόλια από κάτω.
Ερώτηση
Ποιος είναι ο καημός του ζητιάνου; Τι ζητά από τους ανθρώπους;
Θα ήθελα να σας ανεβάσω και τα φύλλα εργασίας για να είναι πιο ολοκληρωμένο το σενάριο.
2Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ
«ΠΑΡΑΠΟΝΟ ΣΚΥΛΟΥ»: ΤΑ ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΖΩΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΟΜΑΔΑ 1
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1
Σκυλίσια ζωή: Τι σημαίνει αυτή η έκφραση; Πότε την χρησιμοποιούμε και γιατί; Συμβουλευτείτε και τους συνδέσμους: https://el.wiktionary.org/wiki/%CF%83%CE%BA%CF%85%CE%BB%CE%AF%CF%83%CE%B9%CE%B1_%CE%B6%CF%89%CE%AE
https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?lq=%CF%83%CE%BA%CF%85%CE%BB%CE%AF
Γράψτε την απάντησης σας σε μια επιφάνεια παρουσίασης των google slides μαζί με τις υπόλοιπες ομάδες.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2
1. Αναζητήστε στον παρακάτω σύνδεσμο την σημασία της λέξης «αλληγορία».
https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html
2. Να καταγράψετε τις λέξεις- φράσεις που λειτουργούν αλληγορικά στο ποίημα και να κάνετε μια λίστα με αυτές.
3. Ποιες ταιριάζουν ταυτόχρονα και σε σκύλο και σε απόκληρο-περιθωριοποιημένο άνθρωπο;
ΣΗΜΑΣΙΑ ΑΛΛΗΓΟΡΙΑΣ
ΑΛΛΗΓΟΡΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ-ΦΡΑΣΕΙΣ
ΑΔΕΣΠΟΤΟΣ ΣΚΥΛΟΣ-ΑΣΤΕΓΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3
Το ποίημα είναι πλούσιο σε εκφραστικά μέσα. Βρείτε 2 μεταφορές και γράψτε τις στον εννοιολογικό πίνακα των google docs με τον τίτλο « Κατάταξη εκφραστικών μέσων». https://docs.google.com/drawings/d/13hv_3uUMtcJBOMKjHcIug3L92OI1PSIoUd_G-D3xDnI/edit
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4
Διαβάστε το παρακάτω ποίημα και απαντήστε στην ερώτηση που ακολουθεί:
Νικηφόρος Βρεττάκος, «Οι τρεις άστεγοι»
Μια χειμωνιά, τρεις άστεγοι, που απ’ τον πάγο σβήναν
σε μια ταβέρνα που έκλεινε μπήκαν ορμητικοί.
Κι ενώ πολύ διψούσανε, καθόλου αυτοί δεν πίναν,
Αλλά το χώμα κοίταζαν κ’ οι τρεις τους σκεφτικοί.
Κι ο ταβερνιάρης που άλλοτε την ώρα αυτή σφαλούσε,
γιατί είχε σπίτι ερημικό και φαμελιά πολλή
να τους ειπεί πως πέρασεν η ώρα δεν τολμούσε
γιατί ήτανε παράξενοι και σκοτεινοί πολύ.
Κι όταν σαν άχνιζε η αυγή τον απαχαιρετήσαν
ένα κρασί τους πρόσφερε κι’ αυτός να ζεσταθούν,
ενώ από οίχτο κι ανθρωπιά τα μάτια του δακρύσαν.
Μ’ αυτοί, κ’ οι τρεις, περήφανοι, δεν πήρανε να πιουν.
Διαβάζετε το ποίημα και στη συνέχεια συνδέεστε στο ιστολόγιο του καθηγητή, βρίσκετε το συγκεκριμένο ποίημα (https://blogs.sch.gr/chrgounari/2023/05/19/oi-treis-astegoi/)και γράφετε την απάντηση στα σχόλια από κάτω.
Ερώτηση
Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζουν οι άστεγοι, σύμφωνα με το ποίημα; Γιατί πιστεύετε πως υπάρχουν άστεγοι σήμερα;
«ΠΑΡΑΠΟΝΟ ΣΚΥΛΟΥ»: ΤΑ ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΖΩΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΟΜΑΔΑ 2
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1
σαν το σκυλί στ’ αμπέλι : Τι σημαίνει αυτή η έκφραση; Πότε την χρησιμοποιούμε και γιατί; Συμβουλευτείτε και τους συνδέσμους:
https://www.slang.gr/lemma/2590-san-to-skyli-st-ampeli
https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?lq=%CF%83%CE%BA%CF%85%CE%BB%CE%AF
Γράψτε την απάντησης σας σε μια επιφάνεια παρουσίασης των google slides μαζί με τις υπόλοιπες ομάδες.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2
1. Αναζητήστε στον παρακάτω σύνδεσμο την σημασία της λέξης «αλληγορία».
https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html
2. Να καταγράψετε τις λέξεις- φράσεις που λειτουργούν αλληγορικά στο ποίημα και να κάνετε μια λίστα με αυτές.
3. Ποιες ταιριάζουν ταυτόχρονα και σε σκύλο και σε απόκληρο-περιθωριοποιημένο άνθρωπο;
ΣΗΜΑΣΙΑ ΑΛΛΗΓΟΡΙΑΣ
ΑΛΛΗΓΟΡΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ-ΦΡΑΣΕΙΣ
ΑΔΕΣΠΟΤΟΣ ΣΚΥΛΟΣ-ΑΣΤΕΓΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3
Το ποίημα είναι πλούσιο σε εκφραστικά μέσα. Βρείτε 2 παρομοιώσεις και γράψτε τις στον εννοιολογικό πίνακα των google docs με τον τίτλο « Κατάταξη εκφραστικών μέσων» https://docs.google.com/drawings/d/13hv_3uUMtcJBOMKjHcIug3L92OI1PSIoUd_G-D3xDnI/edit
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4
Διαβάστε το παρακάτω ποίημα και απαντήστε στην ερώτηση που ακολουθεί:
Νικηφόρος Βρεττάκος, «Οι τρεις άστεγοι»
Μια χειμωνιά, τρεις άστεγοι, που απ’ τον πάγο σβήναν
σε μια ταβέρνα που έκλεινε μπήκαν ορμητικοί.
Κι ενώ πολύ διψούσανε, καθόλου αυτοί δεν πίναν,
Αλλά το χώμα κοίταζαν κ’ οι τρεις τους σκεφτικοί.
Κι ο ταβερνιάρης που άλλοτε την ώρα αυτή σφαλούσε,
γιατί είχε σπίτι ερημικό και φαμελιά πολλή
να τους ειπεί πως πέρασεν η ώρα δεν τολμούσε
γιατί ήτανε παράξενοι και σκοτεινοί πολύ.
Κι όταν σαν άχνιζε η αυγή τον απαχαιρετήσαν
ένα κρασί τους πρόσφερε κι’ αυτός να ζεσταθούν,
ενώ από οίχτο κι ανθρωπιά τα μάτια του δακρύσαν.
Μ’ αυτοί, κ’ οι τρεις, περήφανοι, δεν πήρανε να πιουν.
Διαβάζετε το ποίημα και στη συνέχεια συνδέεστε στο ιστολόγιο του καθηγητή, βρίσκετε το συγκεκριμένο ποίημα (https://blogs.sch.gr/chrgounari/2023/05/19/oi-treis-astegoi/)και γράφετε την απάντηση στα σχόλια από κάτω.
Ερώτηση
Πως βοήθησε τους άστεγους ο ταβερνιάρης; Αρκεί αυτή η βοήθεια; Τι θα μπορούσε να αλλάξει τις ζωές τους προς το καλύτερο;
«ΠΑΡΑΠΟΝΟ ΣΚΥΛΟΥ»: ΤΑ ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΖΩΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΟΜΑΔΑ 3
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1
τον πέταξαν σαν το σκυλί : Τι σημαίνει αυτή η έκφραση; Πότε την χρησιμοποιούμε και γιατί; Συμβουλευτείτε και τον σύνδεσμο:
https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?lq=%CF%83%CE%BA%CF%85%CE%BB%CE%AF
Γράψτε την απάντηση σας σε μια επιφάνεια παρουσίασης των google slides μαζί με τις υπόλοιπες ομάδες.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2
1. Αναζητήστε στον παρακάτω σύνδεσμο την σημασία της λέξης «αλληγορία».
https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html
2. Να καταγράψετε τις λέξεις- φράσεις που λειτουργούν αλληγορικά στο ποίημα και να κάνετε μια λίστα με αυτές.
3. Ποιες ταιριάζουν ταυτόχρονα και σε σκύλο και σε απόκληρο-περιθωριοποιημένο άνθρωπο;
ΣΗΜΑΣΙΑ ΑΛΛΗΓΟΡΙΑΣ
ΑΛΛΗΓΟΡΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ-ΦΡΑΣΕΙΣ
ΑΔΕΣΠΟΤΟΣ ΣΚΥΛΟΣ-ΑΣΤΕΓΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3
Το ποίημα είναι πλούσιο σε εκφραστικά μέσα. Βρείτε 2 προσωποποιήσεις και γράψτε τις στον εννοιολογικό πίνακα των google docs με τον τίτλο « Κατάταξη εκφραστικών μέσων» https://docs.google.com/drawings/d/13hv_3uUMtcJBOMKjHcIug3L92OI1PSIoUd_G-D3xDnI/edit
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4
Διαβάστε το παρακάτω ποίημα και απαντήστε στην ερώτηση που ακολουθεί:
ΚΑΤΑΦΥΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΝΥΧΤΑ
Ακούω πως στη Νέα Υόρκη
Στη γωνιά της 26ης Οδού και του Μπρόντγουαιη
Στέκει ένας άντρας κάθε βράδυ τους μήνες του χειμώνα
Και στους άστεγους που μαζεύονται βρίσκει ένα καταφύγιο για τη νύχτα
Κάνοντας εκκλήσεις στους διαβάτες.
Ο κόσμος έτσι δε θ` αλλάξει.
Δε θα καλυτερέψουνε ανάμεσα στους ανθρώπους οι σχέσεις
Δε συντομεύει έτσι η εποχή της εκμετάλλευσης
Μα ωστόσο λίγοι άνθρωποι βρίσκουνε καταφύγιο για τη νύχτα
Για μια νύχτα τους φυλάγεις απ` τον άνεμο
Το χιόνι που προορίζονταν γι` αυτούς πέφτει στο δρόμο.
Σαν το διαβάζεις τούτο `δω, μην κλείσεις το βιβλίο, άνθρωπε.
Λίγοι άνθρωποι βρίσκουνε καταφύγιο για τη νύχτα
Για μια νύχτα τους φυλάγεις απ` τον άνεμο
Το χιόνι που προορίζονταν γι` αυτούς πέφτει στο δρόμο
Μα ο κόσμος έτσι δε θ` αλλάξει
Δε θα καλυτερέψουνε ανάμεσα στους ανθρώπους οι σχέσεις
Δε συντομεύει έτσι η εποχή της εκμετάλλευσης.
Μπρεχτ, Μπ. Ποιήματα
μετ. Ν. Βαλαβάνη, Σύγχρονη Εποχή, Αθήνα, 1987, σελ. 100
Διαβάζετε το ποίημα και στη συνέχεια συνδέεστε στο ιστολόγιο του καθηγητή, βρίσκετε το συγκεκριμένο ποίημα (https://blogs.sch.gr/chrgounari/2023/05/19/katafygia-gia-ti-nychta/)και γράφετε την απάντηση στα σχόλια από κάτω.
Ερώτηση
Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζουν οι άστεγοι τον χειμώνα , σύμφωνα με το ποίημα; Πως τους βοηθά ο άντρας; Πιστεύετε πως αρκεί η βοήθειά του και γιατί;
«ΠΑΡΑΠΟΝΟ ΣΚΥΛΟΥ»: ΤΑ ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΖΩΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΟΜΑΔΑ 4
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1
σαν δαρμένο σκυλί: Τι σημαίνει αυτή η έκφραση; Πότε την χρησιμοποιούμε και γιατί; Συμβουλευτείτε και τον σύνδεσμο:
https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?lq=%CF%83%CE%BA%CF%85%CE%BB%CE%AF
Γράψτε την απάντηση σας σε μια επιφάνεια παρουσίασης των google slides μαζί με τις υπόλοιπες ομάδες.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2
1. Αναζητήστε στον παρακάτω σύνδεσμο την σημασία της λέξης «αλληγορία».
https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html
2. Να καταγράψετε τις λέξεις- φράσεις που λειτουργούν αλληγορικά στο ποίημα και να κάνετε μια λίστα με αυτές.
3. Ποιες ταιριάζουν ταυτόχρονα και σε σκύλο και σε απόκληρο-περιθωριοποιημένο άνθρωπο;
ΣΗΜΑΣΙΑ ΑΛΛΗΓΟΡΙΑΣ
ΑΛΛΗΓΟΡΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ-ΦΡΑΣΕΙΣ
ΑΔΕΣΠΟΤΟΣ ΣΚΥΛΟΣ-ΑΣΤΕΓΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3
Το ποίημα είναι πλούσιο σε εκφραστικά μέσα. Βρείτε 2 επαναλήψεις και γράψτε τις στον εννοιολογικό πίνακα των google docs με τον τίτλο « Κατάταξη εκφραστικών μέσων» https://docs.google.com/drawings/d/13hv_3uUMtcJBOMKjHcIug3L92OI1PSIoUd_G-D3xDnI/edit
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4
Διαβάστε το παρακάτω ποίημα και απαντήστε στην ερώτηση που ακολουθεί:
ΚΑΤΑΦΥΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΝΥΧΤΑ
Ακούω πως στη Νέα Υόρκη
Στη γωνιά της 26ης Οδού και του Μπρόντγουαιη
Στέκει ένας άντρας κάθε βράδυ τους μήνες του χειμώνα
Και στους άστεγους που μαζεύονται βρίσκει ένα καταφύγιο για τη νύχτα
Κάνοντας εκκλήσεις στους διαβάτες.
Ο κόσμος έτσι δε θ` αλλάξει.
Δε θα καλυτερέψουνε ανάμεσα στους ανθρώπους οι σχέσεις
Δε συντομεύει έτσι η εποχή της εκμετάλλευσης
Μα ωστόσο λίγοι άνθρωποι βρίσκουνε καταφύγιο για τη νύχτα
Για μια νύχτα τους φυλάγεις απ` τον άνεμο
Το χιόνι που προορίζονταν γι` αυτούς πέφτει στο δρόμο.
Σαν το διαβάζεις τούτο `δω, μην κλείσεις το βιβλίο, άνθρωπε.
Λίγοι άνθρωποι βρίσκουνε καταφύγιο για τη νύχτα
Για μια νύχτα τους φυλάγεις απ` τον άνεμο
Το χιόνι που προορίζονταν γι` αυτούς πέφτει στο δρόμο
Μα ο κόσμος έτσι δε θ` αλλάξει
Δε θα καλυτερέψουνε ανάμεσα στους ανθρώπους οι σχέσεις
Δε συντομεύει έτσι η εποχή της εκμετάλλευσης.
Μπρεχτ, Μπ. Ποιήματα
μετ. Ν. Βαλαβάνη, Σύγχρονη Εποχή, Αθήνα, 1987, σελ. 100
Διαβάζετε το ποίημα και στη συνέχεια συνδέεστε στο ιστολόγιο του καθηγητή, βρίσκετε το συγκεκριμένο ποίημα (https://blogs.sch.gr/chrgounari/2023/05/19/katafygia-gia-ti-nychta/)και γράφετε την απάντηση στα σχόλια από κάτω.
Ερώτηση
Το ποίημα λέει: «Ο κόσμος έτσι δε θ` αλλάξει». Συμφωνείς με τον Μπέρτολ Μπρεχτ που το έγραψε; Πώς πιστεύεις ότι θα αλλάξει ο κόσμος προς το καλύτερο; Τι χρειάζεται να κάνουμε;
«ΠΑΡΑΠΟΝΟ ΣΚΥΛΟΥ»: ΤΑ ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΖΩΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΟΥ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΥ
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΟΜΑΔΑ 5
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1
δουλεύει σαν το σκυλί: Τι σημαίνει αυτή η έκφραση; Πότε την χρησιμοποιούμε και γιατί; Συμβουλευτείτε και τον σύνδεσμο:
https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?lq=%CF%83%CE%BA%CF%85%CE%BB%CE%AF
Γράψτε την απάντηση σας σε μια επιφάνεια παρουσίασης των google slides μαζί με τις υπόλοιπες ομάδες.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2
1. Αναζητήστε στον παρακάτω σύνδεσμο την σημασία της λέξης «αλληγορία».
https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html
2. Να καταγράψετε τις λέξεις- φράσεις που λειτουργούν αλληγορικά στο ποίημα και να κάνετε μια λίστα με αυτές.
3. Ποιες ταιριάζουν ταυτόχρονα και σε σκύλο και σε απόκληρο-περιθωριοποιημένο άνθρωπο;
ΣΗΜΑΣΙΑ ΑΛΛΗΓΟΡΙΑΣ
ΑΛΛΗΓΟΡΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ-ΦΡΑΣΕΙΣ
ΑΔΕΣΠΟΤΟΣ ΣΚΥΛΟΣ-ΑΣΤΕΓΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3
Το ποίημα είναι πλούσιο σε εκφραστικά μέσα. Βρείτε 2 εικόνες και γράψτε τις στον εννοιολογικό πίνακα των google docs με τον τίτλο « Κατάταξη εκφραστικών μέσων» https://docs.google.com/drawings/d/13hv_3uUMtcJBOMKjHcIug3L92OI1PSIoUd_G-D3xDnI/edit
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4
Διαβάστε το παρακάτω ποίημα και απαντήστε στην ερώτηση που ακολουθεί:
Ο ζητιάνος
Βοηθάτε με· ο ζητιάνος του δρόμου· τ’ αδειανό
ταγάρι μου κι εκείνο βαραίνει με· πονώ.
Ζητιάνεψα τον ήλιο, του πέλαου την ορμή,
την αγκαλιά της μάνας, της κόρης το κορμί…
Τίποτε· με τα έρμα και με τα ολαρφανά!
Κρύα, γυμνή η ψυχή μου, τα χέρια μου αδειανά.
Μοίρα για ν’ αποχτήσεις και να την παντρευτείς,
η Μοίρα θέλει να είσαι με γνώμη δουλευτής.
Και θέλει να παλέψεις και να ξενιτευτείς,
και σαν καραβοκύρης και σαν πραματευτής.
Μα εγώ είμαι το σημάδι του απλέρωτου καημού.
Του ονείρατου ζητιάνος και του συλλογισμού,
είμαι ο ζητιάνος τώρα του δρόμου· το κορμί
βοηθάτε με να γείρω στη γη. Πεινώ. Ψωμί.
1911
Διαβάζετε το ποίημα και στη συνέχεια συνδέεστε στο ιστολόγιο του καθηγητή, βρίσκετε το συγκεκριμένο ποίημα (https://blogs.sch.gr/chrgounari/2023/05/19/o-zitianos/)και γράφετε την απάντηση στα σχόλια από κάτω.
Ερώτηση
Ποιος είναι ο καημός του ζητιάνου; Τι ζητά από τους ανθρώπους;
Αγαπητοί συνάδελφοι,
τα φύλλα εργασίας σας τα ανέβασα στα αρχεία ως word ( 2Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ – 3Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ).