English

Online Teaching in COVID-19 Pandemic: Secondary School Teachers’ Beliefs on Teaching Presence and School Support

Περίληψη

The COVID-19 pandemic, with the consecutive lockdowns, has led schools around the world to transition suddenly from face-to-face education to online teaching. The purpose of this paper was to investigate secondary school teachers’ beliefs on online teaching presence and school support for online learning during the pandemic. The sample was 238 teachers in Greece who are interested in e-learning and received some preparation to teach online courses. An online questionnaire was administered and three factors were revealed: instruction and organization, facilitation and cognitive activation, and school support. Teachers’ perceived online teaching presence was strong (over 63% expressed agreement), and the highest percentages of agreement were linked to clear instruction, communication of time frames and course topics, and facilitation and encouragement that could help students learn. On the other hand, perceived school support for online learning was weak (over 50% expressed disagreement and neutral views), and the highest percentages of disagreement regarded the existence of a professional development strategy and of clear objectives/vision towards online learning. Gender, years of teaching experience, and experience with online teaching had a small effect on teachers’ beliefs. Implications for teacher professional development, educational policy, and the design of educational technology applications are discussed.

Ολόκληρο  το άρθρο εδώ: https://www.mdpi.com/2227-7102/12/3/216

 

 

 

 

Το ελληνικό σχολείο στην εποχή του κορονοϊού

Κουτσογιάννης, Δ. (2020). Το ελληνικό σχολείο στην εποχή του κορονοϊού. Στο Καπόλα, Π., Κουζέλης, Γ. & Κωνσταντάς, Ο. (επιμ.). Αποτυπώσεις σε στιγμές κινδύνου (σελ. 549-555). Εκδόσεις Νήσος

Μπορείτε να κατεβάσετε το άρθρο εδώ.

Περίληψη

Ξαφνικά το ελληνικό σχολείο, όπως και πολλά άλλα στον κόσμο, πρέπει -λόγω της επιδημίας του κορονοϊού- σε πολύ σύντομο διάστημα να μετατραπεί σε ψηφιακό και τα μαθήματα να διδάσκονται από απόσταση. Η ανάγκη αυτή συνοδεύτηκε και συνοδεύεται από πολιτικές επιλογές, από πρωτοβουλίες εκπαιδευτικών και, όπως είναι φυσικό, από κριτική (κόμματα, συνδικαλιστικοί φορείς, εκπαιδευτικοί, μέσα ενημέρωσης κλπ.). Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το ζήτημα παρουσιάζει τεράστιο επιστημονικό ενδιαφέρον, αφού τα εκπαιδευτικά συστήματα μετατρέπονται αίφνης σε εργαστήρια, όπου και εξελίσσεται ζωντανά ένα αναγκαστικό πείραμα. Στο πλαίσιο του «πειράματος» αυτού, δοκιμάζονται στην πράξη η τεράστια διεθνής βιβλιογραφία και έρευνα ως προς τον ρόλο των ψηφιακών μέσων (ΨΜ) στην (εξ αποστάσεως) εκπαίδευση και τις παραμέτρους που την επηρεάζουν. Είναι πολύ νωρίς ακόμη, για να αναλυθούν με βάση πραγματολογικά δεδομένα όψεις των παραπάνω. Από επιστημονικό ενδιαφέρον, προσπαθώ από την πρώτη μέρα να συγκεντρώσω δεδομένα, για να μελετήσω συστηματικά το θέμα αυτό. Ό,τι ακολουθεί αποτελεί μια πρώτη αποτίμηση, όχι τόσο για να αναλύσει την κατάσταση, όσο για να ομαδοποιήσει τα επίπεδα με βάση τα οποία φαίνεται να προσεγγίζεται ως τώρα το υπό συζήτηση θέμα και με βασικό στόχο να αναδείξω το βαθύτερο πολιτικό διακύβευμα που ενυπάρχει σε κάθε ένα από αυτά.

Face to face or blended learning? A case study: Teacher training in the pedagogical use of ICT

Face to face or blended learning? A case study: Teacher training in the pedagogical use of ICT

Charalampos Zagouras, Demetra Egarchou, Panayiotis Skiniotis & Maria Fountana
Education and Information Technologies (2022)

https://link.springer.com/article/10.1007/s10639-022-11144-y

Abstract

We are experiencing a transitional period in education: from the traditional, face to face teaching model to new teaching and learning models that apply modern pedagogical approaches, utilize technological achievements and respond to current social needs. For a number of reasons including the recent pandemic covid-19 situation, technology enhanced distance learning, seems to gain ground against traditional face to face teaching and in fact, in a sharp way. Acknowledging that changes in education need time, research and careful steps in order to be successfully applied and established at large scale, in this paper we attempt to compare face to face (“traditional”) teacher training with teacher training through a blended learning approach/ model. The latest combines characteristics of both face to face and distance learning models. The case study is based on a large-scale in-service teacher training initiative which has been taking place in Greece for over a decade to train teachers in the utilization and application of digital technologies in the teaching practice (i.e. B-Level ICT Teacher Training). The B-Level ICT Teacher Training was initially based exclusively on face to face teaching but it was later adapted to a specially designed blended learning model which combined both face to face and synchronous distance sessions, accompanied by asynchronous activities and supported by specific e-learning platforms and tools. The comparison refers to the effectiveness of the two models/ approaches, as it derives from teacher trainees’ performance, especially in the framework of the certification procedure that takes place through nationwide, independent exams that follow the training and assesses the relevant knowledge and skills acquired. Research findings point out better performances of a small or marginal scale for the teachers of various specialties who participated in blended learning teacher training programs compared to those who participated in traditional teacher training programs. Actually, it is shown that blended learning model trainees i) feel more comfortable to participate in the exams for the certification of knowledge and skills acquired, ii) have some better success rate and iii) get a bit higher grades in these exams. Thus, it can be argued that learning outcomes of the blended learning application in this teacher training initiative, overstep those of the “traditional” model in a small scale and with some slight differentiations among teacher specialties.

Διαδραστικό υλικό (ii)

Ενσωματώνω ένα διαδραστικό βίντεο ΕΔΩ

Το εντάσσω στην κατηγορία "καινοτόμες εφαρμογές" και να δοκιμάσουμε κατά την έγκριση αν μπορεί να αλλάξει κατηγορία (λογικά θα μπορεί)

Διαδραστικό υλικό (i)

Ενσωματώνω ένα διαδραστικό βίντεο αλλά δεν το κατατάσσω σε κάποια κατηγορία το άρθρο ώστε κατά την έγκριση να δούμε αν μπορεί (λογικά θα γίνεται) ο moderator να το κατατάξει αυτός σε κάποια εφόσον το εγκρίνει

Ένα ακόμα άρθρο για…

Ένα ακόμα άρθρο για δοκιμή...

Ένα άρθρο για πρακτικές…

Ένα άρθρο για πρακτικές...

Μια νέα εφαρμογή για …

Μια νέα εφαρμογή για ...

Το πρώτο εκπαιδευτικό σενάριο!

Το πρώτο εκπαιδευτικό σενάριο!

 

για επισυναπτόμενο αρχείο.. το ανεβάζεις και προσθέτει link στο αρχείο

αυτό είναι το δοκιμαστικό αρχείο pdf που ανέβασα: Test.pdf