x + y

Η προβολή της ταινίας "x + y" του Morgan Matthews (2014) στον Όμιλο Κινηματογράφου, την Τετάρτη 6.11, προκάλεσε πολλές απορίες και συζητήσεις μεταξύ των μελών του Ομίλου.

Εν μέρει αυτό οφειλόταν στις ιδιαιτερότητες των ηρώων. Από τη μια, ο πρωταγωνιστής Νέιθαν είναι ένας έφηβος που έχει διαγνωστεί ως άτομο με διαταραχή αυτιστικού φάσματος αλλά υψηλής λειτουργικότητας και με αυξημένη ευφυΐα, ιδίως στον τομέα των Μαθηματικών. Μετά την απώλεια του πατέρα του, του μόνου ανθρώπου που είχε καταφέρει να διαπεράσει το τείχος της άμυνας του γιου του, αρνούνταν κάθε σωματική επαφή και συναισθηματική εμπλοκή. Από την άλλη, ο καθηγητής Χάμφρις, που τον καθοδηγεί και τον υποστηρίζει στην προσπάθειά του να γίνει μέλος της εθνικής ομάδας για την Ολυμπιάδα Μαθηματικών, είναι άτομο με πολλαπλή σκλήρυνση. Πέρα από την αγάπη για τα Μαθηματικά που τους συνδέει, και οι δυο τους αντιμετωπίζουν θέματα με τις κοινωνικές επαφές και την αλληλεπίδραση με άλλα άτομα.

Η συμμετοχή του Νέιθαν στο camp προετοιμασίας της ολυμπιακής ομάδας Μαθηματικών στην Ταϊβάν και κυρίως η γνωριμία του με την Κινέζα Ζανγκ αποδεικνύεται καθοριστική για την ωρίμανσή του και την ανάπτυξη ενσυναίσθησης. Ο ανεπιτήδευτος τρόπος της Ζανγκ, που κι αυτή βρίσκει στη σχέση τους μια διέξοδο στην καταπίεση που δεχόταν ως κορίτσι στην Κίνα, ξυπνάει στον Νέιθαν φιλικά συναισθήματα αλλά και την έλξη για το άλλο φύλο. Ο ψυχισμός του επηρεάζεται τόσο ριζικά που πλέον δέχεται το άγγιγμα και την αγκαλιά της μητέρας του, που της την είχε στερήσει για χρόνια.

Ο τίτλος της ταινίας παραπέμπει σε μαθηματική εξίσωση με δύο αγνώστους, ένα κορίτσι κι ένα αγόρι, όπως γίνεται προφανές, αν λάβουμε υπόψη μας ότι στη βιολογία με x και y συμβολίζονται τα χρωμοσώματα που καθορίζουν το φύλο. Η εξίσωση μένει χωρίς τελικό αποτέλεσμα, αφού της λείπει το δεύτερο σκέλος - και αυτό αποτυπώνεται στο ανοιχτό τέλος της ταινίας. Ωστόσο, είναι ξεκάθαρο ότι τελικά οι ήρωες καταφέρνουν να ξεπεράσουν σε έναν βαθμό τις αναστολές τους και να δημιουργήσουν μία σύνδεση με ένα άλλο άτομο.

Η ταινία βασίστηκε στο ντοκιμαντέρ "Beautiful Young Minds", που είχε γυρίσει ο σκηνοθέτης το 2007, παρακολουθώντας από κοντά την προετοιμασία μιας ομάδας μαθητών για τη Διεθνή Μαθηματική Ολυμπιάδα. Στην Αμερική κυκλοφόρησε με τον τίτλο "A Brilliant Young Mind".

 

 

Έπειτα από την προβολή της ταινίας ακολούθησε σχετική κουβέντα, με ιδιαίτερη έμφαση στους χαρακτήρες και τις μεταξύ τους σχέσεις, καθώς και στον κινηματογραφικό γραμματισμό (αφηγηματικός χρόνος, αναχρονίες, υποκειμενικό πλάνο, οπτικά εφέ). Υλοποιήθηκαν δύο βιωματικές δραστηριότητες, με αφορμή την ταινία, μία εστιασμένη στην αλλαγή της πλοκής που θα πρότειναν οι μαθητές σε καίρια σημεία της δράσης ("Αν ήμουν στη θέση του ήρωα...") και μία δεύτερη για την αλληλεπίδραση των μελών του Ομίλου και τη σύσφιξη των μεταξύ τους σχέσεων  ("Βγαίνω από το καβούκι μου").

* Ευχαριστούμε το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) και τους δημιουργούς της πλατφόρμας CINEDU για τα δικαιώματα προβολής της ταινίας, καθώς και για τη διάθεση υλικού πάνω στο οποίο βασίστηκε μέρος των δραστηριοτήτων.

Αφήστε μια απάντηση