Ελληνικά

ΚΟΛΑΖ ΕΝΑΣ ΣΤΙΧΟΣ PROJECT /// ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΟΙΗΣΗΣ 2025

 

 

 

 

https://heyzine.com/admin

Γειτονιές του κόσμου-Γιάννης Ρίτσος /// Aσκήσεις δημιουργικής προσέγγισης

[*H φωτό είναι παρμένη από εδω: https://e-thessalia.gr/antiratsistikes-draseis-apo-to-panepistimio-thessalias/]

 

Mιλώντας  για  τον ρατσισμό με το Β1 Λυκείου Αγίων Αναργύρων πλαίσια του μαθήματος της νεοελληνικής γλώσσας, διαβάσαμε το ποίημα του Γιάννη Ρίτσου Γειτονιές του κόσμου, ένα όμορφο αντιρατσιστικό ποίημα. Ζητήθηκε από τα παιδιά να σχολιάσουν τους παρακάτω στίχους από το ποίημα:

[..]κι ανοίγει διάπλατα, πάνου απ’ τον κόσμο, του ήλιου παράθυρο.
Ακούστε πώς σφυρίζει τούτος ο άνεμος
μέσα στις ματωμένες γειτονιές του κόσμου.

Aπ΄όσα έγραψαν, μεταφέρω εδώ κάποια δείγματα [αποσπάσματα]μόνο:

1.[...]το ποιητικό υποκείμενο προτρέπει τον αναγνώστη να ακούσει τον ήχο που κάνει ο άνεμος, δηλαδή να δει την εκφραστική και ραγδαία επίπτωση που έχει στο πέρασμά της η αλλαγή-ανάπτυξη στον στερεοτυπικό κόσμο [...]Διομήδης Κ.

2. Το ποίημα καυτηριάζει με πρωτότυπο τρόπο τον ρατσισμό και αναδεικνύει τα οφέλη της αλληλεγγύης [..] Δημήτρης Κ.

3.[...]«Ακούστε» Θέλει να φανταστούμε και να το κάνουμε ακουστική εικόνα ...το πώς σφυρίζει ο άνεμος μέσα στις καρταραμένες γειτονιές του κόσμου [...] Δανάη Κ.

4.[...]Επίσης, υπάρχει προσωποποίηση, σφυρίζει ο άνεμος» και παίρνει ανθρώπινες ιδιότητες[...] Αυγέρης Λ.

5. Ο άνεμος στο ποίημα του Γ. Ρίτσου μπορεί να αναιρέσει  προκαταλήψεις και «σύνορα» που χωρίζουν τον κόσμο.[..] μπορεί να συντρίψει τα μεταφορικά τείχη που έχει υψώσει υψώσει η κοινωνία, αλλά και το ίδιο το άτομο. Ευανθία Κ.

6. [...] Ο άνεμος που σφυρίζει στις γειτονιές υποδηλώνει τη συνεχιζόμενη αναστάτωση και την ένταση της κοινωνικής πολιτικής πραγματικότητας, αποτυπώνοντας τη διαρκή πάλη για δικαιοσύνη και ειρήνη σε έναν κόσμο γεμάτο δυσκολίες. Μαρία Δ.

7.Οι στίχοι δείχνουν την αντίθεση μεταξύ του φωτός του ήλιου και της βιας στον κόσμο.

8.Ο κόσμος δεν θα έπρεπε να έχει σύνορα και προκαταλήψεις .Χριστίνα Κ.

9.Οι στίχοι αυτοί μας φανερώνουν το ξεκίνημα μετά από πολλά θλιβερά γεγονότα. Σταμάτης Κ.

10.O άνεμος συμβολίζει την ελπίδα. Φιζά Χ.

11.[...]Απευθύνει ένα κάλεσμα για έναν ελεύθερο και αλληλέγγυο κόσμο, όπου οι άνθρωοι θα ζουν χωρίς εμπόδια, φόβο και διχασμό. Αμαλία Δ.

12.[..] Θα υπάρχει πάντα ελπίδα για αλλαγή όσο δύσκολες κι αν είναι οι καταστάσεις. Στέλλα Α.

13. Ο άνεμος παίρνει ανθρώπινο πρόσωπο και μεταφέρει μηνύματα. Τζωρτζίνα 

14.[..] είναι μια αλληγορία[...] Κατερίνα Β.

Ολόκληρο το ποίημα είναι :

Είναι μεγάλος τούτος ο άνεμος
είναι πελώριος τούτος ο άνεμος
είναι χαρούμενος, χαρούμενος, χαρούμενος,
ρίχνει τα τείχη που ύψωσαν ανάμεσα στους λαούς
ρίχνει τα τείχη του θανάτου
ρίχνει τα τείχη ανάμεσα στο νου και στην καρδιά
τα τείχη ανάμεσα σε σένα και σε μένα
κι ανοίγει διάπλατα, πάνου απ’ τον κόσμο, του ήλιου παράθυρο.
Ακούστε πώς σφυρίζει τούτος ο άνεμος
μέσα στις ματωμένες γειτονιές του κόσμου.

Σε δεύτερο χρόνο ζήτησα από τα παιδιά να γράψουν ΤΟΝ ΔΙΚΟ ΤΟΥΣ ΣΤΙΧΟ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ

ΠΡΟΕΚΥΨΑΝ ΤΑ ΕΞΗΣ:

1.Σαν μεγάλος που είναι ο άνεμος,

ποτέ δεν έχει όρια και ποτέ

δεν έχει προεκτάσεις.

Αλλά έχει συνέπειες.

Αυτό σημαίνει ελπίδα.

2.Ένα τρανταχτό κύμα καπνού 

διαχέεται στην επιφάνεια του κόσμου.

Τόσο ισχυρό που διαπερνάει κάθε σπίτι και άτομο

και που ξεσήκωσε τους λαούς

και τους ένωσε.

Το κύμα αυτό όχι μόνο ένωσε

τη μισή γη με την άλλη μισή,

αλλά κατατρόπωσε τον άνεμο.

Τον άνεμο που βασάνισε τις γειτονιές

που με τόσα δάκρυα τις γέμισε.

Oδυσσέας Κ.

3.Τα μικρά παιδιά παίζουν

χωρίς να κοιτούν χρώματα,φυλές και θρησκείες.

Τα αγρίμια απλά κοιτούν με ύφος, υποτιμητικά.

Μήπως είναι ώρα για μια  αλλαγή;

To μέλλον πάντως θα είναι 

σίγουρα  καλύτερο.

Στέλλα Α.

4.Ο ρατσισμός είναι τείχη 

που ύψωναν στους λαούς.

Πέτρα στην πέτρα  χτίζουν φόβο κάπου.

Οι γειτονιές του κόσμου ανάβουν φωτιά

κι από τις στάχτες των τειχών 

γεννιέται το φως.

5.Στην καταραμένη αυτή εποχή

Τα παιδιά δεν δείχνουν χαμόγελο.

Τα παιδιά δεν δείχνουν χαρά.

Τα παιδιά είναι εγκλωβισμένα

χωρίς τροπο διαφυγής.

Κέβιv Κ.

6.Oλοι σχολιάζουν...

πλανόδιοι,γνωστοί, άγνωστοι

Μίσος ξεθάβεται από μέσα τους

και από τα μάτια βγαίνει βροχή.

Πόνος, ντροπή,χωρίς σταματημό, χωρίς έλεο.

Μόνο σχόλια.

Ελευθερία(:)

"Οχι για μένα !

Νικολία Κ.

7.Σαν φουρτουνιασμένη θάλασσα η οργή τους

Να διώξουν τις προκαταλήψεις προσπαθούν.

Που έχουν ριζώσει  μέσα τους κα τους κυριεύουν.

Αγάπη Α.

8.Ανοίγουν τα παράθυρα και το φως μπαίνει.

Ο άνεμος της αλλαγής χτυπα΄στο πρόσωπο.

Φιζά Χ.

9. Κοιτάξτε πόσες πληγωμένες καρδιές,

πόσες ματωμένες ψυχές

καταστρέφει η τρικυμία αυτή.

Τόσα χαμόγελα χαμένα

και όνειρα παιδικά

παρασύρονται από τον χαμό 

και τις καταστροφές των θυμάτων.

Εβελίνα Λ.

10.Ο άνεμος κινείται τόσο γρήγορα

σαν τις εποχές και τους καιρούς.

Ετσι πρέπει κι εμείς να εξελισσόμαστε

Οι προκαταλήψεις και ο ράτσισμός είναι ακραία πράγματα

Αρα κι αυτά πρέπει να υποχωρήσουν.

Σταμάτης Κ.

11.Το κύμα καταφθάνει και ξεπλένει τον κόσμο από τις αμαρτίες.

Το κύμα λούζει τον κόσμο με χαρά κι αλληλοσεβασμό.

Το κύμα αφανίζει την προκατάληψη και αναγεννάει την αγάπη.

Χριστίνα Κ.

12.Άνθρωπος περπατάει σε ένα σκοτεινό και μακρόστενο στενό.

Αγχωμένος αρχζει να τραγουδάει  για να ξεφύγει από το άγχος.

Περπατώντας στο σκουρόχρωμο κενό βλέπει ένα φως.

Στο τέλος χαρούμενος τρέχει μέχρι να φτάσει στο φως.

Στέφανος Κ.

13.Τα χέρια τους δεμένα, τα στόματα κλειστά

Το χρώμα κι αν διαφέρει

κοιτούνε οι άνθρωποι τον θάνατο 

που φέρει του κόσμου η θυσία.

Διομήδης Κ.

14. Και στην  τελική, όλοι οι ανθρωποι ε'ιναι ίσοι.

Ίσοι στο χρώμα

ίσοι στα συνασθήματα

ίσοι στα αγαθά.

Κανείς δεν έχει το πάνω χέρι.

15.Δείτε πώς ανθίζει το λουλούδι

Δείτε πώς δίνει φως στο σκοτάδι.

Μέσα στον ψεύτικο πλανήτη

όπου  το  διαφορετικό

δεν μπορέι να πατήσει..

Δανάη Κ.

16.Όλοι μιλούν , όλοι γελούν

μα χωρίς να ξέρουν

τι μπορεί να κρύβεται εκεί μέσα,

μέσα σ΄αυτην την κατεστραμμένη ψυχή.

Αυγέρης Λ.

17. Υπάρχουν 7 εκατομμύρια άνθρωποι

Κάποιοι είναι μαύροι , κάποιο άλλοι όχι.

Κάποιοι άλλοι είναι φιλοι

κάποιοι άλλοι όχι.

Αλλά στο τέλος όλο είναι ανθρωποι.

Καλλιόπη Β.

18.Ο κόσμος δεν είναι χρώμα ,είναι άνθρωποι που ανασαίνουν.

Γιώτα Γεωργίτση

19.Στη θάλασσα της ανθρωπότητας,κανένα χρώμα δεν είναι ξένο,

όλοι είμαστε σταγόνες που ταξιδεύουν στο ίδιο σώμα.

Μαρία Δ.

20.Δυο άνθρωποι καθόντουσαν απορημένοι

Ποιος είναι καλύτερος, ποιος αξιώτερος

κοιταζόντουσαν συννεφιασμένοι.

Κι έτσι ο ζωγράφος αγανακτισμένος λέει:

«Κύριοι μην είστε τσακωμένοι,

από τα ίδια χρώματα θα είστε χρωματισμένοι»

Χριστίνα Α.

21.Βρισκόμαστε σ΄ενα δέντρο

Ο άνεμος φυσάει στην ώρα του,

αλλά αυθαίρετα χέρια

μας αποβάλλουν από το κλαδί.

Καταλήγουμε στο έδαφος,

εκεί θα βγάλουμε ρίζες.

Και πάλι από την αρχή.

Ευανθία Κ.

 

 

 

________________________________________________________

 

ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ 2025/// Το Α1 ΓΡΑΦΕΙ Χ Α Ι Κ ΟΥ

Σήμερα 17/3/2025 γράψαμε ποιήματα Χ Α Ι Κ ΟΥ με το Α1 του 1ου Λυκείου Αγίων Αναργύρων. Ένα ποιητικό είδος που δεν γνώριζαν τα περισσότερα παιδιά. Είπαμε δύο λόγια εισαγωγικά και μετά καταπιαστήκαμε με τη συγγραφή μικρών ποιημάτων. Δεν είναι εύκολο να χωρέσει το νόημα σε 17 συλλαβές (5-7-5), αλλά νομίζω κάτι πετύχαμε εν τέλει. Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά!!!για τη συμμετοχή και την προσπάθεια.

Επιμέλεια project: Aσημίνα Ξηρογιάννη

ΜΑΡΘΑ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ

Γαλάζια πνοή

ταξιδεύει ο άνεμος,

χάδι του νερού.

*

Άγρια κύματα

θυμός της σκοτεινής γης,

ουρλιάζει ο βράχος.

***

ΜΑΡΙΑ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ

Απέραντη η θάλασσα

Κυματα πελώρια

βούλιαξαν τα πλοία

*

Γαλάζιο το νερό

ανοιχτό και ήρεμο

λιακάδα έξω.

*

ΝΙΚΟΣ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ

Ζέστη απλώνεται

κύμα σκάει στην άμμο

ήλιος χρυσίζει.

*

Παγωτό λιώνει

Γέλια στην ακρογιαλιά

Αύρα στο δέρμα

*

Αμμος στα πόδια

Βαρκούλες αργά πάνε

τ' όνειρο ξύπνιο.

***

ΓΚΙΚΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Θάλασσα πλατιά

Ήλιος το πρωί καίει

Νύχτα δροσερή

***

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΕΡΚΟ

Σε τοπία μοναδικά

τουρίστες μαγεύονται

απ΄την ομορφιά.

*

Με μόνο μια ματιά

νιώθω την καρδια μου

να χτυπά.

***

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΛΤΣΟΥΝΗΣ

Στο αέρα τα φύλλα

τα κοκκινωπά και κιτρινωπά

κινούνται πέρα για πέρα.

*

Φίλες και φίλοι

προχωρούν εδώ κι εκεί

αλλά χωρίζουν

*

Φίλες και φίλοι

πληγώνονται αρκετά

και πέφτουν κάτω.

***

ΝΑΝΤΙΑ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ

Η θάλασσά μου

γαλάζια και αγνή

γεμάτη δέος.

*

ΦΙΛΙΑ

Είναι δυνατή

πιο πολύ κι απ΄την αναπνοή

Και αγαπώ.

*

ΘΑΛΑΣΣΑ

Την ταξιδεύω με ηρεμία

Χάνομαι σε αυτήν.

***

ΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΝΗΣ

Η νύχτα πέφτει

κι η βάρκα πλέει

στα καταγάλανα νερά.

*

ΧΑΡΗΣ ΚΑΦΑΛΛΗΝΟΣ

Σαν πέφτει βροχή

Ανθίζουν τα λουλούδια

Κρύβονται τα ζώα

***

ΦΑΝΗ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΎ

Ρέει το ρέμα

πουλιά πετούν στον ήλιο

Ανθισε η γη

***

ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΔΕΔΕ

ΤΑΞΙΔΙ

Ενα ταξίδι μαγικό

Σε ταξιδευει σε ένα μικρο χωριό

Με τον παππού και την γιαγιά

να σε έχουν αγκαλιά

***

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΜΑΡΟΥΛΗΣ

Αγάπη είναι η φύση

Αγάπη είναι ο ήλιος, τα δέντρα, το γρασίδι

Αγάπη είναι η ζωή

***

ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΟΤΡΩΝΑΚΟΣ

Πάλι τριγυρνάς

Κι εγώ ανησυχώ

Ξέρεις σ΄αγαπώ

***

ΜΑΤΕΟ ΜΕΡΚΟ

Αγαπη ήλιος

στα μάτια μου θολώνει

στο σκοτάδι φεύγει

***

ΒΑΣΙΛΑΚΟΠΟΥΛΟΥ Μ Α ΙΡΑ

Κύμα και άνεμος

το πλοίο φεύγει μακριά

φεγγάρι ψηλά

*

Φεύγω μακριά

σε ταξίδια μακρινά

Να περάσω καλά

***

ΜΑΡΙΝΑ ΓΚΟΥΒΑΤΣΟΥ

Βαλίτσα κλειστή

Το τρένο σφυρίζει δυνατά

Ξεκινά δρόμος

*

Αέρας ζεστός

Το αεροπλάνο πετά

Νέα μέρα μπροστά

***

Αγάπη, φωτιά

στην καρδιά μου φουντώνει

άστρα στον ουρανό

***

ΕΛΕΝΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΑΚΗ

Αφρός και κύμα

Ο ήλιος καθρεφτίζεται

Ψίθυρος βυθού

*

Αλμύρα, αφρός φως

Η θάλασσα με καλεί,

βυθός και όνειρα.

***

ΔΗΜΟΣ ΑΓΓΕΛΟΥ

Ανθη, πέταλα,

βασιλικός πολτός με

αμύγδαλα

*

Με το νοτιά

σκορπάει η γύρη

σαν τη ζωή.

***

ΠΟΙΗΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΡΑΝΗ ΦΟΙΤΗΤΡΙΑ

Συζητάμε κάποιες φορές στην τάξη για σημαντικά γεγονότα της επικαιρότητας.

Το παρακάτω ποίημα το γράψαμε ομαδοσυνεργατικά στον πίνακα.

Είπαμε όλοι από λίγο και προέκυψε το εξής:

(αφιερωμένο στην Ιρανή φοιτήτρια )

Εσύ που ύψωσες το ανάστημά σου,

με θάρρος και τόλμη

ανέδειξες το σωστό,έκανες το ακατόρθωτο.

'Επραξες αυτό που σκεφτόσουν,

εναντιώθηκες στο φασισμό,

ανέδειξες την ιδέα της ελευθερίας,

περπάτησες σε δρόμο φωτεινό, της αλήθειας.

Πού να΄σαι τώρα;

Αραγε ζεις ή πέθανες;

Σε όποιο ξεχασμένο μέρος κι αν βρίσκεσαι,

εσύ ποτέ δεν θα ξεχαστείς.

Έβαλες μπροστά σώμα και ψυχή.

Αναμετρήθηκες με το φόβο, το δόλο, την αδικία!

Είσαι τέρμα γενναία! 

Νίκησες!

Γιατί μένεις αθάνατη!

Α4 Αγίων Αναργύρων 2024

EΡΓΑΣΤΗΡΙ Χ Α Ι Κ Ο Υ ΜΕ ΤΟ Α4

Σήμερα 14/3/2025 πραγματοποιήσαμε εργαστήρι ΧΑΙΚΟΥ με το Α4. 

Στο προηγούμενο μάθημα τους είχα μιλήσει για το ΧΑΙΚΟΥ σαν είδος και είχα κάνει την απαραίτητη προετοιμασία. Με σχετικό φυλλάδιο με παραδείγματα και γραφές μπήκαμε στο κλίμα και συζητήσαμε για το παιχνιδιάρικο αυτό είδος.

Παραθέτω εδώ δείγματα γραφής από τα παιδιά:

ΛΑΟΥΡΕΤΑ ΖΕΝΕΛΑΙ

ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ

Ομίχλη πρωί

φύλλα χρυσά πέφτουνε

σιγή στο δρόμο.

***

ΑΓΑΠΗ

Χτύπος της καρδιάς,

Ψίθυρος μες στη νύχτα

χέρια ενωμένα,

***

ΓΑΡΕΦΑΛΑΚΗΣ ΟΡΦΕΑΣ

Καλοκαιράκι

Έλα πάλι πίσω

και φωτισέ μας.

***

ΧΡΥΣΑ ΠΕΡΑΚΗ

Στέκομαι εδώ

Πώς πέρασε ο χρόνος!

Αναθεωρώ.

***

ΑΛΜΠΙΟΝ ΧΟΤΖΑΙ

'Ανοιξη μπαίνει

Τα λουλούδια ανθίζουν

Χαμόγελα παντού.

***

ΕΥΑ ΝΑΚΑΚΗ

[...]

Νέα εποχή

Τα λουλούδια ανθίζουν

σε μια μικρή αυλή.

***

Όμορφη θέα

Έξω στο παράθυρο

γεμάτη μέλλον.

***

ΛΥΔΙΑ ΑΡΑΠΗ

'Ανθη ανοίγουν

καλοκαίρι φως χρυσό,

φύλλα στο χορό.

***

Στην καρδιά φωτιά

άγγιγμα σαν κύμα,

αγάπη χωρίς τέλος.

***

Ο χρόνος χάνεται

Στιγμές γίνονται σκιές

Κάθε στιγμή φεύγει.

***

ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΕΡΕΝΙΔΗΣ

Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

Ο χρόνος κυλά

και συ δεν άλλαξες 

από τότε.

***

ΚΡΙΣΗ ΨΥΧΗΣ

Αγνή ψυχή

μην την προδίδεις

Ο χρόνος κρίνει.

***

ΤΑ Ι ΜΟΥΤΣΑ

Κάνει παγωνιά.

Όλα ντύνονται στα λευκά

Ζέστη αναζητά.

__________

ΑΓΑΠΗ

Αγάπη εδώ

Υπάρχω για να ζω

Ζωή να δίνω.

***

ΗΡΑΚΛΗΣ ΝΑΚΑΚΗΣ

Ανθίζουν όλα

Τα χρώματα ανοίγουν

Και οι ψυχές μας.

***

ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΖΑΓΚΑΣ

Περνά ο χρόνος

και συ είσαι μόνος

____________

Δεν προλαβαίνεις

Τον χρόνο αποφεύγεις

και δεν αλλάζεις.

***

ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΙΚΟΛΑ Ι ΔΗΣ

Τα μάτια σου μπλε

σαν της θάλασσας 

το καλοκαίρι.

***

ΗΛΙΑΝΝΑ ΔΗΜΑΚΟΥ

Τώρα αναπολώ

τα χρόνια που πέρασαν 

και τα νοσταλγώ.

***

ΜΙΓΑΔΑΚΗ ΝΑΤΑΛΙΑ

Αν έρθεις νωρίς,

η ελπίδα δεν σβήνει

στον κόσμο αυτό

***

ΟΡΦΕΑΣ ΝΤΕΜΑΣ

'Ανεμος γλυκός

λουλούδια ξυπνούν ξανά

φεύγει ο χειμώνας.

_______________

Κύμα στο βράχο

ήλιος καίει την άμμο,

μεθά το πέλαγος.

***

ΜΑΛΑΜΑΤΕΝΙΟΥ ΑΝΝΑ

'Εφυγες σβέλτα

σαν το καλοκαίρι

κι έγινες χειμώνας.

___________

Σ' αγάπησα μα

δεν σου ήταν αρκετό.

Δεν υπάρχεις καν.

***

ΧΡΗΣΤΟΣ ΔΑΝΟΜΑΡΑΣ

Νιώθει υπέροχα

Η άνοιξη μπήκε

Η παγωνιά βγήκε

***

ΒΑΝΕΣΑ ΜΟΥΧΟ

Στην καρδιά μου εσύ

φυλαγμένη σαν ένας

πολύτιμος θησαυρός.

***

ΦΑΜΠΙΑΝ ΜΑΛΑ

ΆΝΟΙΞΗ

'Ανθη ανοίγουν

ο ήλιος χαρούμενος

χρώματα ζούνε

*

Ο χρόνος τρέχει

Σκιά δεν φεύγει

Φως και αναπνοή.

***

ΒΕΑΤΡΙΚΗ ΠΕΠΠΑ

Σιωπή στο βλέμμα

Μια καρδιά που ανασαίνει

Χτυπά για σένα.

___________

Ρολόι παλιό

Οι δείκτες του αναμνήσεις

Φεύγει η στιγμή

_______________

νθη ανοίγουν

στο φως ο ήλιος τραγουδά

Νέα αρχή

____________

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΠΡΑΧΙΜΙ

Η αγάπη σου

Το  μόνο φάρμακό μου

Το ιδανικό

__________

Χρόνος σπουδαίος

Ταχύτερος μαζί σου

Να σταματούσε!

***

ΝΙΝΗ ΜΑΡΙΑ

'Αγγιγμα λεπτό

Σαν άνοιξη στην ψυχή

λουλούδι ανθίζει.

***

Στάζει ο χρόνος 

σαν δροσιά στην πέτρα

Τίποτα πίσω.

***

Φύλλα πετούν

Ο άνεμος τα σέρνει

Γέρνει ο χρόνος.

***

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ

Ολοι οι μαθητές και οι μαθήτριες ανταποκρίθηκαν απολύτως στο εργαστήριο.

Γράψαμε περισσότερα από αυτά που δημοσιεύουμε ενδεικτικά.

ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΟΛΕΣ.

ΕΠΙΜΈΛΕΙΑ-ΑΝΘΟΛΟΓΗΣΗ: ΑΣΗΜΙΝΑ ΞΗΡΟΓΙΑΝΝΗ

 

https://heyzine.com/flip-book/bebd3c9a31.html#page/8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΑΝΑΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΡΕΚΛΑ

Καταά τη διάρκεια των μαθημάτων της φιλοσοφίας χρησιμοποιήσαμε πολύ την ανακριτική καρέκλα. Ειδικά στις περιπτώσεις διερεύνησης κάποιου διλήμματος ηθικού. Την ίδια τεχνική χρησιμοποιήσαμε και στη Φόνισσα -ανακρίναμε την Φραγκογιαννού προσπάθώντας να φωτίσουμε τα κίνητρα, τις σκέψεις και τις πράξεις της,

Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν εξαιρετικά. Και το διασκέδασαν επίσης.

Μαστοράκη Τζένη ///ΑΣΚΗΣΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ πάνω στο ποίημα ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

Με το τμήμα Β1 διαβάσαμε το ποίημα δύο φορές δυνατά και μία σιωπηλά ο καθένας μόνος.
Είπαμε πρώτες εντυπώσεις και συναισθήματα.
Κατόπιν το πήραμε στίχο στίχο και ανακαλούσαμε πράγματα από τις δικές μας οικογένειες, ερμηνεύαμε τα σύμβολα,
εξετάζαμε τουςκειμενικούς δείκτες καθώς και το αποτέλεσμα που δημιουργούν στο ποίημα.
Η πορεία : ΌΛΟΝ-ΜΕΡΟΣ-ΌΛΟΝ
Βάλαμε και άλλους τίτλους που θεωρούσαμε ότι ταιριάζουν. Σχολιάσαμε και τον παρόντα.
Ακολούθησε συγγραφή :τα παιδιά εκλήθησαν να γράψουν κάτι αντίστοιχο για τις δικές τους οικογένειες και τις συνθήκες που επικρατούν εκεί. Συμμετείχαν με χαρά, επειδή ήταν κάτι που τους αφορούσε.
Έβαλαν προσωπικά βιώματα και δικές τους σκέψεις και λέξεις.
Κατόπιν η δράση συζητήθηκε στην τάξη σε ξεχωριστό μάθημα και βγήκαν συμπεράσματα.
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
Τώρα βέβαια πάλι θα πέσει το σόι
μονό και διπλό
να μαζεύω τη γλώσσα μου
ή πώς όταν κάνω 
ψηλά τα μαλλιά μου
κοιμούνται πιο ήσυχοι.
Και με στριμώχνουν στο σαλόνι.
Παντού μπαγιάτικα πέπλα
νύφες με παχουλά χέρια
μουστακαλούδες
και τα παιδιά ανήλιαγα
ή μπορεί και πεθαμένα
με  πελώριους φιόγκους
σαν αεροπλάνα.
Περνάει η νονά μου η πολίτισσα
και τρατάρει μικρά άσπρα γλυκά.
Φαίνεται το βρακί της πράσινο
πιασμένο με παραμάνα
-οι θειάδες μου λένε
πως κατουράει αλά τούρκα
καβάλα στη λεκάνη.
Γύρω τα πρόσωπα εθνικόφρονα
με περικεφαλαίες.
Άμα σου εξηγήσω
θα καταλάβεις πώς μου παίξανε
τον καραγκιόζη
που με τα τρία μαντέματα
του παίρνουν το κεφάλι.
Στο τέλος του φοράνε πάντα
ένα χάρτινο πιατάκι
όπως στα κεριά
για να μη στάζει.
      Το σόι, Κέδρος 1978
Διαβάστε περισσότερα: https://poets.gr/el/poihtes/mastoraki-tzeni/809-to-soi/2108-oikogeneiako-symvoylio

Το ποίημα του Αναγνωστάκη

Περιγραφή δραστηριότητας .Με το Α1 και το Α4 πειραματιστήκαμε πάνω στο ποίημα του ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ  με τίτλο Στο παιδί μου .Αφού το προσεγγίσαμε στην τάξη και συζητήσαμε όλοι μαζί το γεγονός ότι ανήκει στη μοντέρνα ποίηση (στοιχεία, χαρακτηριστικά), ζητήθηκε από τα παιδιά, στα πλαίσια της δημιουργικής γραφής, να γράψουν το δικό τους ποίημα .

Σχολιασμός: Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με χαρά στην άσκηση αυτή και κάποια από τα ποιήματα που προέκυψαν είχαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Δήγμα γραφής:

Ποιοι συμμετέχουν στον πειραματισμό

Τα τμήματα από τα οποία παίρνω υλικό από τις διδασκαλίες μου είναι το Α1, Το Α4, το Β1 και το Β3 του 1ου Γελ Αγίων Αναργύρων. Είναι η τρίτη συνεχή χρονιά που ασχολούμαι με καινοτόμες πρακτικές στη διδασκαλία στο Λύκειο.

Είμαι η Μίνα Ξηρογιάννη και σας καλωσορίζω στο εργαστήρι μας!