Posted on 17 Μαΐου, 2025
Διάχυση δράσης στην εκπαιδευτική κοινότητα (μέρος β- και με τα pods)
'Oπως κάθε χρόνο κάνουμε ποιητικά εργαστήρια με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα ποίησης που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 21 Μαρτίου. Ανεβάζουμε κάθε φορά τις δράσεις μας στις εκπαιδευτικές πλατφόρμες που έχω δημιουργήσει και στο site του σχολείου.
https://heyzine.com/flip-book/875c54f413.html
Posted on 27 Απριλίου, 2025
ΠΙΣΤΟΜΑ
Με το Β1το Α1 και το Α4 διαβάσαμε το διήγημα του Κωνσταντίνου Θεοτόκη με τίτλο ΠΙΣΤΟΜΑ. Πρόκειται για ένα σκληρό διήγημα. Με σκληρό τέλος ή μάλλον την υπόνοια αυτού. Το διαβάσαμε 3 φορές, το είδαμε σε ταινιούλα, είπαμε ενυπώσεις.
3 θεατρικές τεχνικές
ΑΝΑΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΡΕΚΛΑ
Ρόλος-στη θέση των ηθοποιών οι μαθητές :
ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ.
Ζήτησα από τα παιδιά να γράψουν πώς θα τελείωναν εκείνα την ιστορία, κα΄τι που μου είπαν πως του άρεσε.Έγραψαν απίστευτα πράγματα-ευφάνταστα, ανατρεπτικά συνήθως, πρωτότυπα, εναλλακτικά. Άλλα παιδιά απάντησαν με βαση το συναίσθημα, άλλα τη λογική. Όλα απάντησαν. Το έχω ξαναπεί, η δημιουργική γραφή κινητοποιεί τους μαθητές. Τους κάνει παντοδύναμους.Με την έννοια ότι με τις λέξεις τους, με τη γραφή νιώθουν πως συμβάλλουν την εξέλιξη των χαρακτήρων, του ςεπιτρέπεται να έχουν λόγο, να παίρνουν αποφάσεις. Της είπε ο άντρας να βάλει υο μωρό μπρούμιτα στο λάκκο που είχε σκάψει. Εκεί τελειώνει. Αλλα το ξαναρχίζουμε.
Posted on 24 Απριλίου, 2025
KATAΓΡΑΦΗ και ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ///ΤΟ ΥΦΟΣ ΚΑΙ Η ΙΔΙΟΛΕΚΤΟΣ
ΤΟ ΥΦΟΣ ΚΑΙ Η ΙΔΙΟΛΕΚΤΟΣ
Το Α1 και στο Α4 σε δράση στο μάθημα της Γλώσσας. Για θέματα σχετικά με το ύφος και τον τόνο, χωριστήκαμε σε ομάδες των δύο ατόμων η καθεμιά. Τα παιδιά εκλήθησαν να γράψουν διαλόγους παράταιρους, ανάμεσα σε άτομα διαφορετικά μεταξύ τους. Ολοι συμμετείχαν με χαρά και στα δύο τμήματα. Έτσι έγραψαν διαλόγους ανάμεσα σε έναν τράπερ και έναν παπά, ανάμεσα σε ένα αγρότη και ένα μοντέλο.Πολλοί από τους διαλόγους ήταν χιουμοριστικοί. Και ήταν πολύ ωραία που τα παιδιά ήταν πρόθυμα να σηκωθούν και να αποδώσουν θεατρικά τα κειμενάκια που τα ίδια έγραψαν. Γελάσαμε πολύ, αλλά και μάθαμε πώς το επάγγελμα, η μόρφωση, ο χαρακτήρας των ανθρώπων επηρεάζουν την ιδιόλεκτό τους. Και αντίστροφα ο τρόπος της ομιλίας τους συνδέεται άμεσα με αυτά τα στοιχεία.
Ηταν μια πετυχημένη και διασκεδαστική δράση στην οποία συμμετείχαν πρόθυμα και οι πιο αδύναμοι και διστακτικοί μαθητές, κάτι που με γέμισε χαρά.
ΔΙΑΛΟΓΟΣ 1
Αγρότης:Πού πας έτσι κοπέλα μου;
Μοντέλο:Ορίστε; Σε μένα μιλήσατε κύριε;
Aγρότης:Nαι κοπέλα μου,ξέρεις πού βρίσκεσαι;
Μοντέλο: Αν και δεν σας πέφτει λόγος...Είμαι μοντέλο και βρίσκομαι εδώ για μια φωτογράφιση.
Aγρότης: Χαχαχα! Εδώ σε φέρανε; 'Ηρθες να φέρεις τα πάνω κάτω με αυτές τις νέες μόδες;
Μοντέλο:Kυριέ μου, προς τι αυτή η ειρωνεία;Υπάρχουν αυτές οι αντιλήψεις ακόμα; O κόσμος αλλάζει, εξελίσσεται,
Aγρότης: Μάλλον δεν καταλαβαίνεις, κοπέλα μου. Προκαλείς αντιδράσεις στο χωριό με αυτά τα ρούχα, φύγε να μην σε βλέπω.
Μοντέλο: Μάλλον εσείς δεν καταλαβαίνετε, θα σας παρακαλούσα να επιστρέψετε στη δουλειά σας και εγώ στην δική μου. Να έχετε μία όμορφη μέρα.
'Αννα, Νεκταρία.
****
ΔΙΑΛΟΓΟΣ 2
Παπάς:Καλησπέρα,τέκνο μου, πώς είσαι;
Τράπερ:Πού΄σαι ρε πάτερ. Χαλαρά,μωρέ, εδώ!
Παπάς:Aχ αυτή η νέα γενιά δεν ξέρει να μιλάει.
Τράπερ: Oπα πάτερ, όπα, βάλε φρένο.
Παπάς: Τι είναι αυτά που ακούω;Σε παρακαλώ, περιορίσου στο ρόλο σου.
Τράπερ: Πάτερ, έφυγα, πάω να γράψω κανένα κομμάτι, γιατί δεν βγαίνει το κασέρι.
Παπάς:Τέκνον μου, έλα στο δρόμο του θεού, που θα σε βοηθήσει να σοβαρευτείς.
Τράπερ: Άσε ρε, το χω ! Άραξε!
Μαρία, Βεατρίκη
******



Updated on 13 Μαΐου, 2025
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟ ΠΟΙΗΜΑ ΤΟΥ ΚΑΒΑΦΗ /// ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
To padlet με τα ποιήματα που έγραψαν και διάβασαν τα παιδιά με αφορμή το ποίημα του Καβάφη:
https://padlet.com/xirogiannitheater/padlet-bg0d2rw9a5lqhh8b
ΤΜΗΜΑ Α4
ΛΥΔΙΑ ΑΡΑΠΗ
OΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Όσο μπορείς, προστάτεψε την καρδιά σου,
μην την δίνεις σε διάφορους ανθρώπους
σε πρόσωπα που σε κοιτάνε και λένε ψέματα.
Όσο μπορείς μην εξευτελίζεσαι,
να είσαι μακριά από τοξικούς ανθρώπους
που τα λόγια τους πληγώνουν.
Όσο μπορείς να ζεις αθόρυβα.
Ξέρω, η μοναξιά πονάει
αλλά πάντα υπάρχει η δυνατή αγάπη
που δεν φοβάται να πει την αλήθεια.
***
ΛΑΟΥΡΕΤΑ Ζ Ε Ν Ε Λ Α Ι
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Όσο μπορείς να ντύνεσαι φως,
να φτιάχνεις γραμμές με αέρα και τρόπους.
Όσο μπορείς να μένεις εσύ,
σκιά και μορφή και ψυχή δυνατή.
Όσο μπορείς να μιλάς με στυλ,
με λόγια κοφτερά, σαν βελούδινο βέλος.
Να ντύνεσαι νύχτα, να λάμπεις σαν φως
να φτιάχνεις τον κόσμο κομψό και όμορφο.
Οσο μπορείς να μην φοβηθείς
να ζήσεις σαν τέχνη που δεν θα χαθεί.
***
ΜΙΓΑΔΑΚΗ ΝΑΤΑΛΙΑ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Κι αν δεν μπορείς να κάνεις τη ζωή σου
όπως την έχεις φανταστεί,
όσο μπορείς να μην απογοητεύεσαι,
διότι πρέπει να είμαστε πάντα ο εαυτό μας
και να μην επηρεαζόμαστε από κίβδηλα πρότυπα.
Μην εκθέτεις την προσωπικότητά σου
για κανέναν και για τίποτα.
Χωρίς ενδοιασμούς.
Για ν΄αποφύγεις τους εξευτελισμούς.
***
ΑΝΝΑ ΜΑΛΑΜΑΤΕΝΙΟΥ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Κι αν δε μπορείς τη ζωή σου να αλλάξεις
μην αποξενωθείς.
Οσο μπορείς τον εαυτό σου πρόσεχε.
Από κακές παρέες μην επηρεαστεί.
Τον εαυτό σου να νοιαστείς.
Μην τον εξευτελίσεις προσπαθώντας
και γνωρίζοντας πως θα χαρούν με την πτώση σου.
Η ζωή σου να είναι πάντα
στα χέρια τα δικά σου.
***
ΧΡΗΣΤΟΣ ΔΑΝΟΜΑΡΑΣ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Αν η ζωη δεν είναι όπως θες,
μόνο εσύ μπορείς να το αλλάξεις.
Αν θες να αγαπάς και να έχεις έναν έρωτα,
μόνο εσύ μπορείς να το πεις,
εσύ να κάνεις κάτι.
Πρέπει εσύ να θες να κάνεις
και να μην παρακαλείς την τύχη σου να έρθει.
***
ΗΡΑΚΛΗΣ ΝΑΚΑΚΗΣ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Οσο μπορείς να στέκεσαι στα πόδια σου,
ακόμη κι αν λες πως δεν αντέχεις άλλο.
Όσο μπορείς να φαντάζεσαι ασταματητα,
για να γνωρίσεις άλλους κόσμους.
Οσο μπορείς να ψυχαγωγείσαι κάθε μέρα
για να μπορέσεις ν΄αντέξεις τη ρουτίνα.
Κι αν κάποιος δεν μπορεί αυτά να εκπληρώσει,
γίνεται μηχανή της καθημερινότητας.
Και δεν απολαμβάνει τις στιγμές.
***
ΜΑΡΓΑΡΗ ΝΕΚΤΑΡΙΑ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Κι αν δεν μπορείς να κάμεις τη ζωή σου όπως θέλεις
διώξε τις κακές σκέψεις -όσο μπορείς
Χωρις να κρίνεις και να κρίνεσαι.
Προσπαθώντας για το καλύτερο,
με κλειστά αυτιά,
αγνοώντας την κακία του κόσμου.
Διεκδικώντας την ελευθερία.
Εκφράζοντας αυτά που θες όπως τα θες.
Χωρίς φόβο.
Με τόλμη και θάρρος.
***
ΣΕΡΕΝΙΔΗΣ ΑΓΓΕΛΟΣ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Οσο μπορείς,προσπάθησε
να συνεχίσεις με όση δύναμη σου απομένει.
Όσο μπορείς, μη αλλοτριωθείς,
αλλιώς θα χαθείς.
Οσο μπορείς, μείνε αληθινός
για να μην ξεχάσει τι σημαίνει
να΄ναι κανείς αληθινός και σωστός.
Οσο μπορείς συνέχισε να κοιτάς μπροστά,
δίχως να σκέφτεσαι το παρελθόν.
Όσο μπορείς πίστεψε σε σένα.
Σε περιμένει ένα λαμπρό και σπουδαίο μέλλον.
Οσο μπορείς, προσπάθησε
να μην πνιγείς στις σκέψεις που σε βασανίζουν.
Οσο μπορείς έχε θάρρος
και τόλμη,
γιατί πρέπει να επιδείξεις ψυχική ρώμη.
***
ΟΡΦΕΑΣ ΝΤΕΜΑΣ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Οσο μπορείς κάνε αυτό που θες,
προσπάθησε ομως
και όσο μπορείς
μην την εξεφτελίζειςτη ζωή σου.
Να μην σε πληγώνουν
και να μην σε αποσπάνε
τα λόγια του κόσμου.
\
***
ΓΙΩΡΓΟΣ Ν Ι Κ Ο Λ Α Ι Δ Η Σ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Οσο μπορείς να σε αγαπάς,
να μην σε στεναχωρείς.
Να είσαι καλός, αξιοπρεπής.
ευγενής, αγαπητός.
Όσο μπορείς να με ακούς.
Και εγώ θα είμαι πάντα κοντά σου.
Γιατί εγώ θέλω να σε δω να νικάς
και να είσαι περήφανος.
***
ΝΙΝΗ ΜΑΡΙΑ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Οσο μπορείς, κοίτα τον ηλιο,
μην τον νικήσει η σκιά.
Να βλέπεις τη σπίθα της ημέρας,
όχι τον καπνό της νύχτας.
Από τη νύχτα κράτα τ' αστέρια μόνο.
Όσο μπορείς κράτα το γέλιο σου,
μην το αφήσεις να σβηστεί από το πρόσωπό σου.
Όσο μπορείς ζήσε το τώρα και μην περιμένεις το αύριο.
Κάθε μέρα μπορεί να εξελιχθεί σε μια τεράστια κατηφόρα
ή μια ανηφόρα προς την κορυφή.
Οσο μπορείς, αγάπησε!
Μην πονάς και μην σε αφήσεις να σε πονέσουν.
Ξεπέρασέ το , γιατί κάθε κατάσταση
που συμβαίνει στη ζωή σου
είναι ένα μάθημα
***
ΗΛΙΑΝΝΑ ΔΗΜΑΚΟΥ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Είσαι εσύ,
γεννήθηκες ξεχωριστός,
μην επηρεάζεσαι.
Αγάπα τον εαυτό σου, όσο μπορείς περισσότερο.
Προστάτεψέ τον με ασπίδα τον χαρακτήρα σου.
Οσο μπορείς , προσπάθησε να δεις την πτυχή του εαυτού σου,
όπως θα ήθελες εσύ.
Οσο μπορείς να εξελίσσεσαι
προς το καλύτερο,
Μην μένεις στάσιμος σε τούτη την κοινωνία.
Οσο μπορείς γίνε η αλλαγή που θα ήθελες να δεις στον κόσμο.
***
ΜΟΛΕΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Οσο μπορείς αγάπησε τον εαυτό σου.
'Οσο μπορείςαγάπα τους φίλους σου.
'Οσο μπορείς αγάπα την οικογένειά σου.
'Οσο μπορείς δώσε θετικότητα στον κόσμο.
'Οσο μπορείς συγχώρεσε ανθρώπους.
Οσο μπορείς δώσε δεύτερες ευκαιρίες.
Οσο μπορείς , άκου τον εαυτό σου.
Οσο μπορείς, κάνε αυτό που λέει η καρδιά σου.
Οσο μπορείς, μην κοροιδεύεις τους άλλους,
Οσο μπορείς.
***
ΑΛΜΠΙΟΝ ΧΟΤΖΑΙ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Οσο μπορείς
ξυπνα και πάλεψε για ένα καλύτερο αύριο.
Οσο μπορείς προσπάθησε για έναν καλύτερο κόσμο.
Οσο μπορείς βοήθα τον συνάνθρωπο γύρω σου,
όσο μπορείς πρόσφερε στην κοινωνία.
Μην είσαι αδιάφορος για τους άλλους.
'Οσο μπορείς προσπάθησε να τα διορθώνεις.
Οσο μπορείς δώσε μάχη για την καθημερινότητα.
Μην επιτρέπεις στους άλλους να στη χαλάνε.
***
ΒΕΑΤΡΙΚΗ ΠΕΠΠΑ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Κι αν είναι δύσκολο να ζήσεις τη ζωή που θέλεις,
προσπάθησε να μην χάσεις τον εαυτό σου,
να μην επηρεάζεσαι από αρνητικά πρότυπα,
μην φανατίζεσαι με τα ψεύτικα είδωλα.
Οσο μπορείς να κάνεις πράγματα που σε αντιπροσωπεύουν.
Καλλιέργησε τον εαυτό σου χωρίς να νιώθεις ανασφαλής.
Γνώρισε τον εαυτό σου και στους άλλους ανθρώπους
και ζήσε γι' αυτό που είσαι , όχι για κάτι ψεύτικο.
Κάνε ό,τι θέλεις, ό,τι σε ευχαριστεί
και μην αλλάξεις για κανέναν.
Ετσι η ζωή σου δεν θα γίνει ξένη, φορτική.
**
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΠΡΑΧΙΜΙ
Οσο μπορώ,θα με αγαπάω, θα με νοιάζομαι.
Κι αν κάνω λάθη εγώ, θα με αγαπάω.
Θα παλεύω για τα δικά μου θέλω μες στον κόσμο αυτό,
θα προσπαθήσω τουλάχιστον όσο μπορώ.
Τη ζωή που γι' αυτή όνειρα κάνω, θα φτιάξω.
Πηγαίνοντας όλο και καλύτερα, γιατί μπορώ
όσο και να μου λένε το αντίθετο.
Και να έχω δύσκολη πορεία,
εγώ θα το κάνω.
***
ΒΑΝΕΣΑ ΜΟΥΧΟ
ΌΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Όσο μπορείς, προσπάθησε,
όσο μπορείς, δημιούργησε,
όσο μπορείς, εκφράσου!
Μην προσποιήσαι
για κάτι που δεν είσαι,
να είσαι ο εαυτός σου.
Κάνε ό,τι απεκονίζει τον εαυτό σου
και μην βασίζεσαι στα σημερινά πρότυπα,
διότι η ανοησία και η αφέλεια το κόσμου
μάς κάνουν να προσπαθούμε να ενταχθούμε!
Μην το κάνεις!
Να είσαι ο εαυτός σου,
όσο μπορείς!
***
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΖΑΓΚΑΣ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Οσο μπορείς φτιάξε τη ζωή για σένα
Με τα δικά σου όρια και σταθμά
Προσαρμοσμένη παντα στην αλήθεια
που δόμησαν για σέν αάλλοι.
Χωρίς ελπίδα και αληθοφάνεια.
Ωσστόσο μπορείς να το αλλάξεις
και να εξελιχθε΄ίς σε όλους τους τομείς.
Οσο μπορείς ζήσε κι αγάπα τον κοσμο.
Οσο μπορείς
ΤΜΗΜΑ Α 1
ΧΑΡΗΣ ΚΕΦΑΛΛΗΝΟΣ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Κι αν δεν μπορείς να κάνεις τη ζωή σου
όπως τη θέλεις,
οσο μπορείς μη τα παρατάς.
Μην καν τολμήσεις αν το σκεφτείς
εξευτελισμό να ζήσεις ούτε και ντροπή.
Προσπάθεια μόνο θα χρειαστείς.
ΒΑΣΙΛΑΚΟΠΟΥΛΟΥ Μ Α Ι ΡΑ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Όσο μπορείς μην επηρεάζεσαι από τα ψεύτικα πρότυπα.
Είναι δύσκολο, το ξέρω!
Βλέποντας όλους τους νέους που είναι πια τόσο ίδιοι.
Γιατί να μην είσαι διαφορετικός, ξεχωριστός!
Να μην ακολουθείς όλα αυτά τα είδωλα και πρότυπα.
Φτιάξε τον δικό σου χαρακτήρα,
τη δική σου προσωπική και ξεχωριστή προσωπικότητα.
Όσο μπορείς να είσαι ο εαυτός σου.
Μην αλλάξεις για κανέναν.
Να είσαι μοναδικός.
***
ΦΑΝΗ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΥ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Να είσαι ο εαυτό σου όσο μπορείς,
να μην ακούς τους άλλους
Τον κόσμο να κατακτάς!
Την μαύρη νύχτα να φωτίζεις
τον δρόμο σου να δεις!
***
ΝΙΚΟΣ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Σας βλέπω παιδιά να είστε μπροστά
σε μια οθόνη δίχως αύριο
Ομως η αλήθεια δεν είναι πάντα καλή και φωτεινή,
γεμάτη χαρά και ευτυχία.
Η ζωή είναι δύσκολη, με δύσκολους δρόμους
για να βρεις την ευτυχία.
***
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΕΡΚΟ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Όσο μπορείς ανέβασε την αυτοπεποίθησή σου.
Μην αφήσεις τον κόσμο να σε καταστρέψει,
όσο μπορεις δείξε την δύναμή σου,
μην τους φοβάσαι.
Οσο μπορείς δείξε τους την διαφορετικότητά σου, την ομορφιά σου.
Οσο μπορείς δείξε την εξυπνάδα σου,
το κοφτερό μυαλό σου.
***
ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΟΤΡΩΝΑΚΟΣ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Οσο μπορείς να είσαι μοναδικός
Μην παρασύρεσαι
Μην εξευτελίζεσαι
μην δέχεσαι τα πάντα.
Να αντιδράς, να μιλάς,
Να αλληλεπιδράς,
να προσπαθείς,
να κάνεις το δικό σου.
***
ΜΑΡΙΑ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Οσο μπορείς να ακούς τους γονείς σου.
Οσο μπορείς να προσέχεις τη ζωή σου.
Σταμάτα τα κακά είδωλα να μιμήσαι.
Εσύ καθορίζεις τη ζωή σου.
Οσο μπορείς να μην την εξεφτελίζεις.
Τους ανθρώπους να σέβεσαι.
Οσο μπορείς να τους βοηθάς.
Οσο μπορείς την καλοσύνη σου να δείχνεις.
***
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΛΤΣΟΥΝΗΣ
ΌΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Αν είσαι σε κατάθλιψη λόγω των άλλων
κάνε το ακόλουθο όσο μπορείς:
μην αφήνεις τον εαυτό σου γι' άλλους,
μες στον τοξικο και απαράδεκτο κόσμο
που σε κάνει να νιώθεις έτσι.
Μην αφήνεις τη ζωή σου να πάει χαμένη
πηγαινοερχόμενος από δω κι από κει,
στριφογυρίζοντας από δω κι από κει.
Και σκούπισε τα δάκρυά σου και σήκω
και θέσε στον εαυτό σου όρια γι΄αποξένωση.
***
ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΤΣΟΥΝΗ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Οσο μπορείς να είσαι καλός.
Τόσο θα μπορέσεις
κι ως τώρα
να γίνεις μια φλόγα.
Μην την αγνοείς την αγάπη
γυρίζοντας όλο τον κόσμο των σχέσεών σου.
Στην καθημερινότητά σου
να με σκέφτεσαι πολύ.
***
ΔΗΜΟΣ ΑΓΓΕΛΟΥ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Οσο μπορείς να προσπαθείς
να μάθεις πρότυπα υγιή,
αν δεν μπορείς να ζεις
χωρίς αυτήν την αρετή.
Να καλλιεργήσεις την ψυχή
να΄ναι γόνιμη κι αρμονική.
***
ΚΑΤΣΟΥΔΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
ΌΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Κι αν δεν μπορείς να φτάσεις ό,τι θαυμάζεις,
τουλάχιστον προσπάθησε,
όσο μπορείς να μην τα παρατάς.
Μες στις πολλές δυσκολίες
και αδικίες του κόσμου
μην τα παρατάς,
ακόμα κι όταν νιώθεις ότι δεν μπορείς.
'Οταν νιώθεις πως όλα είναι ακατόρθωτα,
εσύ όσο μπορείς να προσπαθείς.
***
ΕΡΜΙΝΑ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Ναι, ξέρω, σου επιβάλλονται πολλά
Με την κοινωνία θες να γίνεις ένα.
Ολο συγκρίνεις τον εαυτό σου με άλλους.
Διαφορετικούς από εσένα πολύ.
Και λες γιατι δεν μπορώ να είμαι κι εγώ έτσι.
τόσο όμορφος λεπτός, ψηλός, με τέτοια μαλλιά.
Αλλά είσαι διαφορετικός, μοναδικός.
Δεν χρειάζεται να παρασύρεσαι.
Ζήσε!
***
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Οσο μπορείς να είσαι ο εαυτός σου,
να μην επηρεάζεσαι από τους άλλους,
τους ξένους σε σένα ανθρώπους.
Να υποστηρίζεις τα θέλω σου.
Όσο μπορείς να είσαι διαφορετικός.
Τα πρότυπά σου να σε βοηθούν να εξελιχθείς.
Οσο μπορείς να είσαι εσύ.
***
ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΔΕΔΕ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Οσο μπορείς,
κράτα τον εαυτό σου καθαρό.
Μην αφήσεις τον κόσμο να σε λυγίσει.
Οσο μπορείς φύλαξε μέσα σου
εκείνη τη φλόγα που σε κάνει να είσαι εσύ.
Μην ξοδεύεσαι σε λόγια κούφια.
Μην αφήνεις τη ζωή να σε σκορπά
σε δρόμους που δεν διάλεξες εσύ,
σε συντροφιές που σε σβήνουν λίγο λίγο.
Να είσαι αυθεντικός,
όσο μπορείς να κρατάς το βλέμμα σου καθαρό.
Να μην ξεπουλάς τα όνειρά σου
για λίγες στιγμές αποδοχής.
Γιατί στο τέλος αυτό που μένει,
δεν είναι όσα είπαν οι άλλοι,
αλλά σ΄όσα έμεινες πιστός,
στον εαυτό σου.
***
ΜΑΡΙΝΑ ΓΚΟΥΒΑΤΣΟΥ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Οσο μπορείς να είσαι δω.
Μην ξεφευγει το μυαλό.
Να κάνεις όνειρα τρελά,
χωρίς να επηρεάζεσαι από τη γνώμη κανενός.
Η ζωή δικιά σου είναι
Εσύ θα επιλέξεις
ποιούς θα έχεις δίπλα σου.
Μην σε καταστρέφεις!
Μην σε στεναχωρείς!
Οσο μπορείς να δίνεις αγάπγ
Μόνο εκεί που την αξίζουν
Μην σε εκμεταλλε΄θονται
Μ΄΄ονο όμως όσο μπορείς.
***
ΕΛΕΝΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Οσο μπορείς να ζεις με θάρρος,
μην μένεις πίσω στη σκιά.
Να μην φοβάσαι το σκοτάδι.
Να χεις φωνή που να ακούγεται.
Οσο μπορείς να λες την αλήθεια
μα όχι με λόγια κοφτερά
Με καρδιά που ξέρει να δίνει ,
με μια ψυχή που συγχωρεί.
Οσο μπορείς να μην βολεύεσαι.
Μη ξεγιελιέσαι στη σιγή.
Να ονειρεύεσα,ι να μάχεσαι.
Να μην σε φθείρει η φυγή.
Οσο μπορείς να στέκεσαι μόνος,
όταν οι άλλοι ακολουθούν.
Μα να θυμάσαι πως η αγάπη
είναι αυτή που σε κρατά.
Οσο μπορείς να ζεις με πάθος
να μην αφήνεις τη στιγμή.
Γιατί ο χρόνος είν΄αέρας!
Φευγει και δεν θα ξαναρθεί!
***
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Οσο μπορείς νέε, μην παρασύρεσαι,
μην αλλοιώνεσαι,
είσαι διαφορετικός, μοναδικός!
Νέε, μην συγκρίνεσαι, μην ανταγωνίζεσαι
με τους φίλους σου, τους γύρω σου ή τους γνωστούς σου.
Κανείς δεν σε ξέρει όσο εσύ τον εαυτό σου.
Οσο μπορείς, νέε, ζήσε την δική σου ζωή.
****
ΜΑΡΘΑ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Νέε, εσύ που διάλεξες
να γίνεις σαν κι αυτούς,
πάρε άλλες αποφάσεις
για να ξεχωρίζεις απ΄αυτούς.
Να αποφασίζεις εσύ για σένα
και όχι να σε κάνουν ό,τι θέλουν.
Να είσαι θαρραλέος κι όχι κλειστός,
έτσι θα καταλάβουν ότι είσαι ξεχωριστός.
Με λίγα λόγια να είσαι ο εαυτός σου,
γιατί θα σε κάνει πιο δυνατό.
***
ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΙΚΑΣ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
Οσο μπορείς να ακολουθείς ό,τι σ΄αρέσει,
δίχως να σε νοιάζει τι λένε οι άλλοι.
Κράτα τις αξίες, κράτα την ηθική σου.
Οσο μπορείς θαύμαζε υγιή πρότυπα
και όχι κίβδηλες προσωπικότητες.
Οσο μπορείς κάνε τους δικούς σου χαρούμενους
μην τους προκαλείς δυστυχία με λάθος παρέες.
Όσο μπορείς άκου με,
για να έχεις μια καλή ζωή.
***
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΜΑΡΟΥΛΗΣ
ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΤΕ
Της εποχής μας τα παιδιά
χωρίς αληθινή προσωπικότητα.
Παρασύρμένα από αρνητικά πρότυπά τους,
χωρίς κριτική σκέψη
χωρίς την ικανότητα
να αναγνωρίσουν το λάθος από το σωστό.
Όσο μπορείτε, ΑΝΤΙΣΤΑΘΕΙΤΕ!
Updated on 13 Μαΐου, 2025
ΖΗΤΕΙΤΑΙ ΕΛΠΙΣ του Αντώνη Σαμαράκη ///
Για δεύτερη φορά διδάσκω το Ζητειται ελπίς του Σαμαράκη. Στα τμήματα Α1 και Α4 . Πρώτα ήταν την περσινη σχολική χρονιά 2023-2024.Και παλι φέτος διαβάζουμε τα διηγήματα και μιλάμε για τους ήρωες,τις δράσεις και τις ιστορίες. Κάνουμε κάθε φορά και μια δύο ασκήσεις δημιουργικής γραφής. Άλλοτε βάζουμε τον δικό μας τίτλο στο διήγημα, άλλοτε δινουμε το δικό μας τέλος στην ιστορία, άλλοτε γράφουμε το ημερολόγιο του χαρακτήρα ή δημιουργούμε έναν φανταστικό διάλογο ανάμεσα σε ήρωες.
****Στο διήγημα με τίτλο Πολεμική ιστορία δεν τους διάβασα τον τίτλο. Τους έκανα ανάγνωση το διήγημα και τους είπα να φανταστούν έναν τίτλο.
ΈΓΡΑΨΑΝ:
-To παιδί του στρατιώτη και η δολοφονία
-Ο πόλεμος και η σωτηρία του παιδιού
-Το αθώο αγόρι
-Δολοφονία για παιχνίδι πολέμου
-Ας παίξουμε πόλεμο
Αιώνια στρατόπεδα
Ο πόλεμος και το παιδί
Η δολοφονία ενός παιδιού
Η νίκη του παραλογισμού
Αθώα θύματα
Άσκοπη θυσία
Το παιδί του πολέμου
Το παιδί και ο στρατιώτης.

****Στο διήγημα με τίτλο Το ποδήλατο, η άσκηση ήταν ΠΟΙΕΣ ΗΤΑΝ ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΤΟΥ ΑΓΟΡΙΟΥ ΠΡΙΝ ΧΑΘΕΙ.Εδώ παρουσιάζω τη δουλειά του Α1.
- Επιτέλους, το όνειρό μου παραγματοποιήθηκε. Θα μπορώ πλέον να πάω όπου θέλω χωρίς να χρειαστεί να προσπαθήσω. Όμως το ποδήλατό μου έγινε το πιο όμορφο, αφότου έβαλε το τριααντάφυλλο επάνω του αυτό το κορίτσι.Ήταν πολύ όμορφη. Με καμαρώνουν όλοι τώρα που κάνω βόλτες.Θα το προσέχω σαν τα μάτια μου.Ίσως την παώ μια βόλτα αυριο.(Μαρία)
- Επιτέλους τα κατάφερα. Επιτέλους κατάφερα το μεγαλύτερό μου όνειρο.Άξιζε ο κόπος μου τελικά.Όλος ο χρόνος που έχασα. 'Ολα τα πράγματα που δεν έκανα. Όλα τα χρόνια ήταν η καλύτεη απόφαση που έχω πάρει. Θα μπορώ να πηγαίνω βόλτες καθημερινά.Αυτό το ποδήλατο θα με κάνει πολύ χαρούμενο στο τέλος.(Χάρης)
- Είμαι πολύ περήφανος που πήρα αυτό το ποδήλατο.


4.Τι ωραία μέρα σήμερα, πήρα και καινούριο ποδήλατο! (Αποστόλης)
5.Επιτέλους, μπορώ να νιώσω τον αέρα να χτυπαέι το πρόσωπό μου! Τώρα με το ποδήλατο τίποτα δεν με σταματά. Μ.Μ.

6.[...]Βέβαια,μακάρι να ήταν εδώ ο μπαμπάς για να με δει πόσο καλός είμαι και να με καμαρώσει. Είμαι σίγουρος όμως ότι με βλέπει από εκεί ψηλά. Νίκος Δ.
7.Επιτέλους, ήρθε αυτό το ποδήλατο. Θα το δείξω σε όλους. Θα πηγαίνω παντού. Θα έχω χρόνο επιτέλους να χαλαρώσω. Δεν θα μπορούσα να ζητήσω κα΄τι άλλο. Θεέ μου, σε ευχαριστώ που μου έκανες αυτά τα δώρα. Μιχάλης Κ.


8.Αχ είμαι πολύ ευτυχισμένος που επιτέλους έχω το δικό μου ποδήλατο. Μ΄αρέσει πάρα πολύ .Θα πηγαίνω βόλτα κάθε απόγευμα κι ίσως να αφήνω και τους φίλους μου να το πάρουν καμιά φορά κι εκείνοι για μια βόλτα. Θα το προσέχω και θα το καθαρίζω από τις λάσπες και τα χώματα κάθε μέρα για να φαίνεται πάντα καινούριο.Πάντα θα είμαι προσεκτικός στις βόλτες μου για να μην το χαλάσω ή το γρατζουνίσω.(Λυδία)


ΚΕΙΜΕΝΟ ΣΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΜΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΓΙΑ ΑΥΤΗ ΜΑΣ ΤΗ ΔΡΑΣΗ:
Updated on 3 Μαΐου, 2025
H διδασκαλία της Φιλοσοφίας μέσα από θεατρικές τεχνικές αλλά και μέσα από τη διαθεματικότητα
Η Φιλοσοφία είναι ένα μάθημα που δίνει την ευκαιρία για πειραματισμό και επεκτάσεις. Πολλές φορές διερευνήσαμε θέματα με τρόπο διαδραστικό , ομαδοσυνεργατικό και με τη βοήθεια εργαλείων και τεχνικών του θεάτρου.
Σε θέματα όπως: θανατική ποινή, ευθανασία, έκτρωση, ρατσισμός, ανθρώπινα διακαιώματα, τέχνη κ.α συχνά κάναμε χρήση της ΑΝΑΚΡΙΤΙΚΗΣ ΚΑΡΕΚΛΑΣ, του ΔΙΑΔΡΟΜΟΥ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ, του ΘΕΑΤΡΟΥ FORUM, της ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗΣ και άλλων τεχνικών.Επίσης, μαθαίνουμε και τον τρόπο να διερευνούμε διλήμματα, θέτοντας παραμέτρους και ανιχνεύοντας ατομικά και ομαδοσυνεργατικά (μπαίνοντας σε πολλαπλούς ρόλους) το εκάστοτε θέμα.
Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν απολύτως, άλλωστε είναι η δεύτερη χρονιά με κάποια τμήματα που εργαζόμαστε με τρόπο κοντά στα Νέα Αναλυτικά προγράμματα σπουδών.
Ακολουθεί η περιγραφή κάποιων δράσεών μας.
ΕΥΘΑΝΑΣΙΑ, ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ/// Με το Β1 και το Β3
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑΜΕ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ MILLION DOLLAR,BABY
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ //ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑΜΕ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ MILLION DOLLAR,BABY
Αναλύσαμε τους χαρακτήρες, τα παιδιά απάντησαν σε σχετικό με την ταινία ερωτηματολόγιο, κάναμε ανακριτική καρέκλα στους βασικούς χαρακτήρες, φανταστήκαμε ένα άλλο τέλος για την ταινία.
ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΚΥΡΙΩΣ ΜΑΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΑΝ:
Ποια θέματα θεωρείτε ότι θίγει η ταινία;
Εσείς τι θα κάνατε στη θέση του ήρωα;
Τι κοινό έχουν οι 3 βασικοί χαρακτήρες;
Ποιος χαρακτήρας μίλησε στην καρδιά σας και γιατί;
Συναισθήματα που σας δημιούργησε η ταινία.
*******************************
ΕΚΤΡΩΣΗ/// Με το Β1 και το Β3
Σενάριο εργασίας: Μια νεαρή 17χρονη κοπέλα μένει έγκυος από τον φοιτητή φίλο της, μετά από λίγους μήνες σχέση.
(Ανακριτική καρέκλα, δραματοποίηση, poll)
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ///MOIΡΑΣΜΑ ΡΟΛΩΝ ΣΕ ΟΜΑΔΕΣ. Κάποιοι έγραψαν το τέλος της ιστορίας, κάποιοι μπήκαν στο ρόλο της κοπέλας, άλλοι του αγοριού, άλλοι των γονιών, άλλοι ενός αρθρογράφου. Μια ομάδα έγραψε έναν διάλογο ανάμεσα στην κοπέλα με την κολλητή της, καθώς κουβεντιάζουν το ζήτημα. Είχαμε και φανταστικά ημερολόγια της ηρωίδας, σε πρώτο πρόσωπο. Γενικά, αυτή η άσκηση, βοήθησε στο να εντοπιστούν οι διαφορετικές πλευρές του θέματος, να γίνει ένας ουσιαστικός διάλογος από διάφορες οπτικές γωνίες. Επίσης, η άσκηση αυτή αποδεικνύει πως όταν τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να επέμβουν μέσω της γραφής, γράφουν, δεν δυσανασχετούν ούτε βαριούνται. Μέσω της γραφής, βρίσκουν λόγο, αιτία και αφορμή. Πιστεύουν ότι με τη γραφή τους κάτι θα επιτευχθεί, θα αναδειχθεί ή θα διορθωθεί, γι αυτό γράφουν.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ:
Υπήρχε πολυφωνία, πλουραλισμός απόψεων.Eκφράστηκαν δισταγμοί για το μικρό της ηλικίας, για την οικονομική βοήθεια από το περιβάλλον, για την αντιμετώπιση των φίλων αλλά και της ευρύτερης οικογένειας και της γειτονιάς.Σχέσεις σε κίνδυνο, ζωές που ρισκάρουν, το μέλλον αβέβαιο όταν οι νέοι μπαίνουν σε τέτοιες διαδικασίες, ειδικά όταν αυτό γίνεται αναπάντεχα και χωρίς να είναι επιλογή τους εκατό τοις εκατό. Ο παράγων τύχη πολύ σημαντικός, αλλά σημαντικοί είναι και οι ανθρώπινοι χειρισμοί κάθε φορά. Κάποιοι μαθητές έδωσαν αισιόδοξο τέλος, ενώ κάποιοι απαισιόδοξο. Οσοι μπήκαν σε ρόλο γονιού ή φίλου προσπάθησαν κατά πλειοψηφία να είναι υποστηρικτικοί στο ζευγάρι και να μιλήσουν για προοπτικές που ανοίγονται. Υπήρχαν και κάποιες πιο ακραίες απόψεις-πάντα υπάρχουν.Ενδιαφέρον έχει το ημερολόγιο της ηρωίδας και του φίλου της όπως τα συνέθεσαν με λογική και φαντασία οι μαθήτριες και οι μαθητές που τους ανατέθηκαν. Σε πρώτο πρόσωπο, αποκαλυπτικά, άμεσα, ζωντανά.Ακόμα, κάποιοι αδύναμοι μαθητές μπόρεσαν να εκφραστούν τελικά,να γράψουν την άποψή τους, ένιωσαν πως έπρεπε να λάβουν θέση στο πρόβλημα και να μην είναι αδιάφοροι, καθώς το ίδιο θα μπορούσε να συμβεί και στους ίδιους. Οι απαντήσεις των μαθητών διαβάστηκαν και στην τάξη και υπήρχε η δυνατότητα σχολιασμού από όλους.
Επειδή δεν γίνεται να κατατεθούν εδώ όλες οι εργασίες των παιδιών, δίνω μόνο λίγα δείγματα γραφής:
«Έκτρωση, ένα αμφιλεγόμενο ζήτημα» (από άρθρο)
Η έκτρωση είναι μια σημαντική απόφαση που πρέπει να λαμβάνει ένα ζευγάρι με κοινή όμως συγκατάθεση. Δεν μπορώ να εκφέρω συγκεκριμένη άποψη. Θεωρώ πως πρέπει να ληφθούν υπ΄οψιν οι συνθήκες. Δηλαδή μπορεί η κοπέλ απου έμεινε έγκυος να φοιτά ακόμα στο σχολείο και να μην είναι σίγουρη αν είναι πιο σημαντικό για κείνη το παιδί ή οι σπουδές της;. Eπίσης , παιζει ρόλο το οικογενειακό περιβάλλον, καθώς μπορεί να μη υποστηρίζουν και οι δύο οικογένειες την ίδια άποψη.Επιπλεο, αν το ζευγάρι αποφασίσει να κρατήσει το παιδί θα μπορέσει να το στηρίξει οικονομικά; Eπομένως, αφού επεξεργατούν τις συνθήκες, τότε θα ξέρουν ποια απόφαση θα πρέπει να λάβουν. (Αννα Σ.)
*
Φίλος του Άλκη
Άλκη τι να σου πω ρε, φίλε; Θα σου πρότεινα να το κρατήσεις το παιδί, κρίμα είναι να χαθεί μια ψιχούλα. Ο, τι θέλεις εσύ όμως! Συζήτησέ το με την Ελένη και με τους γονείς σου, αλλά η απόφαση είναι δική σου.Η δική μου γνω΄μη είναι αυτή, αλλά πρώτα πρέπει να το συζητήσεις με τον ίδιο σου τον εαυτό.Εγώ θα σε στηρίξω ό,τι κι αν κάνεις. Πες μου ό,τι θες, όποτε θες. (Γιάννης Σ.)
*
Ένα τέλος για την ιστορία
Η Ελένη τελικά κράτησε το παιδί και ας είχε δεύτερες σκέψεις για το αν θα το κρατήσει.Το κράτησε και η οικογένειά της την στήριξε.Ο Αλκης και η οικογένειά του στην αρχή ήταν ανοιχτοί. Ομως ο Άλκης μετά από κάποιο χρονικό διάστημα δεν άντεχε τη φροντίδα του μωρού. Τότε η μαμά του Άλκη τον πήγε σε ψυχολόγο για να τον βοηθήσει, καθώς η ίδια ένιωθε πολύ άσχημα και για την Ελένη.Αντίθετα, η Ελένη είχε πολύ καλή ψυχολογία και το φρόντιζε το μωρό της όπως έπρεπε . Πέρασε ο καιρός, ο Άλκης συνήλθε και ήταν περισσότερο βοηθητικός και έτοιμος. (Άρτεμις Χ.)
Πατέρας Αλκη
Τι έκανες; Τι έκανες; Δεν μπορώ, η πίεσή μου!Ρε είσαι σοβαρός, τι θα κάνεις τώρα; Aυτό θα σου κατασστρέψει όλη την καριέρα.Δεν θα έχεις καθόλου χρόνο με το παιδί. Επίσης, δεν ξέρεις καλά την κοπέλα. Λοιπόν, άκου, πρέπει να γίνει έκτρωση, γιατί αν αυτό το παιδί έρθει στη ζωή, θα υποφέρετε. (Σωτήρης Κ.)
Πατέρας 'Αλκη
Άλκη παιδί μου, έπιασαν τόπο αυτά που σου έμαθα. Ήξερα ότι μια μέρα θα μου έλεγες κάτι τέτοιο, αλλά δεν ήξερα πότε, πιστεύω ότι είσαι νέος ακόμα, με στόχους και όνειρα να πραγματοποιήσεις και να βγάλεις χρήματα. Ακόμα δεν έχεις την οικονομική δυνατότητα να μεγαλώσεις ένα παιδί, αλλά εσύ με την κοπέλα σου θα αποφασίσετε, αν θα το κρατήσετε ΄ή όχι. Ότι κι αν αποφασίσετε, εγώ θα σε στήρίξω και θα σε βοηθήσω. (Στέλιος Τσ.)
Ημερολόγιο Άλκη
Αγαπητό μου ημερολόγιο,
Σημερα ήταν μια περίεργη και μια πολύπλοκη θα έλεγα ημέρα, διότι η κοπέλα που βλεπόμαστε εδώ κα ιλίγο καιρό μου ανακοίνωσε ότι είναι έγκυος. Εγώ εμεινα άναυδος, έχασα τη γη κάτω απ΄τα πόδια μου.Πρέπει τώρα να δώσουμε μια απάντηση οπωσδήποτε για το αν θα κάνουμ έκτρωση ή όχι. Άπ΄την άλλη όμως σκέφτομαι πως η έκτρωαη είναι μονόδρομος, καθώς εγω δεν έχω τελειώσει τη σχολή μου, και η Ελένη είναι ανήλικη και δεν έχει τελειώσει το σχολείο ακόμη.Επίσης, είναι μεγάλη ευθύνη να μεγαλώνεις ένα παιδί. Θα πρέπει να παρατήσουμε κι οι δύο τους στόχους μας και να αρχίσουμε να δουλεύουμε προκειμένου να μεγαλώσουμε αυτό το παιδί.Ο πατέρας μου μού είχε πει κάποτε πως οι πράξεις μας πάντα έχουν συνέπειες, είτε καλές είτε αρνητικές.Τώρα το επιβεβαίωσα εντελώς. Αχ τι να κάνω; Πώς θα το αντιμετωπίσουμε κάτι τέτοιο σε αυτές τις ηλικίες; (Xρήστος Π.)
Ημερολόγιο Ελένης
Αγαπητό μου ημερολόγιο,
είμαι η Ελένη και έκανα ένα μεγάλο λάθος. Τις προάλλες γνώρισα ένα αγόρι. Μου άρεσε πολύ. Μέσα στο χαμό του πάρτθι έγινε το αναμενόμενο.Και δεν χρησιμοποίησε προφυλάξεις, οπότε έγινε το μοιραίο.Παρασύρθηκα και τώρα πληρώνω τις συνέπειες. Οι σκέψεις μου γεμάτες τύψεις πλέον με ζαλίζουν κάθε μέρα, δεν ξέρω τι να κάνω.Είμαι σε αδιέξοδο.Γνωρίζω πως δεν είμαι έτοιμη για παιδί, αλλά δεν μου πάει η καρδιά να το ρίξω κιόλας.Δεν νιώθω άνετα να το συζητάω με το αγόρι, αλλά πρέπει να συνεννοηθώ.Πώς όμως να συννεοηθώ όταν δεν ξέρω τι μού γίνεται;Πρέπει να αποφασίσω, αλλά είμαι τρομερά μπερδεμένη.Τι να κάνω; Αρχίζω να πέφτω σε κατάθλιψη. (Εριφύλλη Σκ.)
Μαμά Ελένης
-Τι λες παιδί μου, μου κάνεις πλάκα, ελπίζω. Δεν σου έχω πει τόσες φορές να παίρνεις προφυλάξεις; O, τι έγινε ήταν με τη συναίνεσή σου , έτσι;Tι να σου πω τώρα. Δεν έχω λόγια.Ελπίζω να τηη σκεφτείς καλά την απόφασή σου, γιατί είναι πολύ σοβαρό αυτό το θέμα.Να ξέρεις πάντως πως ό,τι κι αν αποφασίσεις, εμείς θα σε στηρίξουμε.Το έχεις συζητήσει μαζί του, μην τον αποφασίσεις να σε πιέσει είτε για να το κρατήσεις, είτε για να το ρίξεις. Είναι δικιά σου η απόφαση. (Αννα Μαρία Τσ.)
Μαμά Ελένης
-Παιδί μου, Έλενα, το ξέρω πως δεν ήθελες να μείνεις έγκυος, δεν υπάρχει λόγος να θυμώσω, όλοι κάνουμε λάθη, το δικό σου σοβαρό έτυχε να΄ναι.Εσύ τι θέλεις να κάνεις; Θέλεις να το ρίξεις; Θέλεις να το κρατήσεις;Kαι οι δύο επιλογές έχουν επιπτώσεις. Η έκτρωση θα σου έχει ψυχολογικές επιπτώσεις. Μπορείς να μείνεις με την ιδέα πως το παιδί που έχεις μέσα σου, δεν θα το γνωρίσεις ποτέ; Καμιά απόφαση δεν είναι εύκολή. Να ξέρεις πως εγώ είμαι δω για εσένα. Ξέρω πως θα πάρεις την καλύτερη απόφαση για εσένα.Δεν μπορώ να σου επιβληθώ. Τι θα κάνεις είναι αποκλειστικά δική σου επιλογή. Εγώ θα σε συμβουλεύω για ό,τι θες. (Δέσποινα Στ)
Η Ελένη με την κολλητή της / Διάλογος
ΕΛΕΝΗ: Αννα, έχω να σου πω κάτι πολύ σοβαρό.
Άννα:Tι έγινε Ελένη, χώρισες με τον Άλκη;
EΛΕΝΗ:Όχι , έγινε ένα ατύχημα με τον Αλκη και έχω μείνει έγκυος.
Άννα:Tι;Aυτό είναι πολύ σοβαρό. Τι νιώθεις; Πιστεύεις ότι μπορείς και θέλεις να κρατήσεις το μωρό;
EΛΕΝΗ:Δεν είμαι σίγουρη άμα μπορώ.
Άννα: To να έχεις παιδί είναι η μεγαλύτερη ευθύνη.Πρέπει να θέλεις πραγματικά και να είσαι έτοιμη για το πώς θα συνεχιστεί η ζωή σου.Θα έχετε πολλά έξοδα, μην το ξεχνάς.
EΛΕΝΗ: Το ξέρω, για υτό δεν ξέρω τι να κάνω.
Άννα: Αμα πιστεύεις ότι μπορείς να τα καταφέρεις, θα σου΄λεγα να το κρατήσεις.

Updated on 22 Απριλίου, 2025
ΚΟΛΑΖ ΕΝΑΣ ΣΤΙΧΟΣ PROJECT /// ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΟΙΗΣΗΣ 2025
































https://heyzine.com/admin
Updated on 21 Απριλίου, 2025
Γειτονιές του κόσμου-Γιάννης Ρίτσος /// Aσκήσεις δημιουργικής προσέγγισης

[*H φωτό είναι παρμένη από εδω: https://e-thessalia.gr/antiratsistikes-draseis-apo-to-panepistimio-thessalias/]
Mιλώντας για τον ρατσισμό με το Β1 Λυκείου Αγίων Αναργύρων πλαίσια του μαθήματος της νεοελληνικής γλώσσας, διαβάσαμε το ποίημα του Γιάννη Ρίτσου Γειτονιές του κόσμου, ένα όμορφο αντιρατσιστικό ποίημα. Ζητήθηκε από τα παιδιά να σχολιάσουν τους παρακάτω στίχους από το ποίημα:
[..]κι ανοίγει διάπλατα, πάνου απ’ τον κόσμο, του ήλιου παράθυρο.
Ακούστε πώς σφυρίζει τούτος ο άνεμος
μέσα στις ματωμένες γειτονιές του κόσμου.
Aπ΄όσα έγραψαν, μεταφέρω εδώ κάποια δείγματα [αποσπάσματα]μόνο:
1.[...]το ποιητικό υποκείμενο προτρέπει τον αναγνώστη να ακούσει τον ήχο που κάνει ο άνεμος, δηλαδή να δει την εκφραστική και ραγδαία επίπτωση που έχει στο πέρασμά της η αλλαγή-ανάπτυξη στον στερεοτυπικό κόσμο [...]Διομήδης Κ.
2. Το ποίημα καυτηριάζει με πρωτότυπο τρόπο τον ρατσισμό και αναδεικνύει τα οφέλη της αλληλεγγύης [..] Δημήτρης Κ.
3.[...]«Ακούστε» Θέλει να φανταστούμε και να το κάνουμε ακουστική εικόνα ...το πώς σφυρίζει ο άνεμος μέσα στις καρταραμένες γειτονιές του κόσμου [...] Δανάη Κ.
4.[...]Επίσης, υπάρχει προσωποποίηση, σφυρίζει ο άνεμος» και παίρνει ανθρώπινες ιδιότητες[...] Αυγέρης Λ.
5. Ο άνεμος στο ποίημα του Γ. Ρίτσου μπορεί να αναιρέσει προκαταλήψεις και «σύνορα» που χωρίζουν τον κόσμο.[..] μπορεί να συντρίψει τα μεταφορικά τείχη που έχει υψώσει υψώσει η κοινωνία, αλλά και το ίδιο το άτομο. Ευανθία Κ.
6. [...] Ο άνεμος που σφυρίζει στις γειτονιές υποδηλώνει τη συνεχιζόμενη αναστάτωση και την ένταση της κοινωνικής πολιτικής πραγματικότητας, αποτυπώνοντας τη διαρκή πάλη για δικαιοσύνη και ειρήνη σε έναν κόσμο γεμάτο δυσκολίες. Μαρία Δ.
7.Οι στίχοι δείχνουν την αντίθεση μεταξύ του φωτός του ήλιου και της βιας στον κόσμο.
8.Ο κόσμος δεν θα έπρεπε να έχει σύνορα και προκαταλήψεις .Χριστίνα Κ.
9.Οι στίχοι αυτοί μας φανερώνουν το ξεκίνημα μετά από πολλά θλιβερά γεγονότα. Σταμάτης Κ.
10.O άνεμος συμβολίζει την ελπίδα. Φιζά Χ.
11.[...]Απευθύνει ένα κάλεσμα για έναν ελεύθερο και αλληλέγγυο κόσμο, όπου οι άνθρωοι θα ζουν χωρίς εμπόδια, φόβο και διχασμό. Αμαλία Δ.
12.[..] Θα υπάρχει πάντα ελπίδα για αλλαγή όσο δύσκολες κι αν είναι οι καταστάσεις. Στέλλα Α.
13. Ο άνεμος παίρνει ανθρώπινο πρόσωπο και μεταφέρει μηνύματα. Τζωρτζίνα
14.[..] είναι μια αλληγορία[...] Κατερίνα Β.
Ολόκληρο το ποίημα είναι :
Είναι μεγάλος τούτος ο άνεμος
είναι πελώριος τούτος ο άνεμος
είναι χαρούμενος, χαρούμενος, χαρούμενος,
ρίχνει τα τείχη που ύψωσαν ανάμεσα στους λαούς
ρίχνει τα τείχη του θανάτου
ρίχνει τα τείχη ανάμεσα στο νου και στην καρδιά
τα τείχη ανάμεσα σε σένα και σε μένα
κι ανοίγει διάπλατα, πάνου απ’ τον κόσμο, του ήλιου παράθυρο.
Ακούστε πώς σφυρίζει τούτος ο άνεμος
μέσα στις ματωμένες γειτονιές του κόσμου.
Σε δεύτερο χρόνο ζήτησα από τα παιδιά να γράψουν ΤΟΝ ΔΙΚΟ ΤΟΥΣ ΣΤΙΧΟ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ
ΠΡΟΕΚΥΨΑΝ ΤΑ ΕΞΗΣ:
1.Σαν μεγάλος που είναι ο άνεμος,
ποτέ δεν έχει όρια και ποτέ
δεν έχει προεκτάσεις.
Αλλά έχει συνέπειες.
Αυτό σημαίνει ελπίδα.
2.Ένα τρανταχτό κύμα καπνού
διαχέεται στην επιφάνεια του κόσμου.
Τόσο ισχυρό που διαπερνάει κάθε σπίτι και άτομο
και που ξεσήκωσε τους λαούς
και τους ένωσε.
Το κύμα αυτό όχι μόνο ένωσε
τη μισή γη με την άλλη μισή,
αλλά κατατρόπωσε τον άνεμο.
Τον άνεμο που βασάνισε τις γειτονιές
που με τόσα δάκρυα τις γέμισε.
Oδυσσέας Κ.
3.Τα μικρά παιδιά παίζουν
χωρίς να κοιτούν χρώματα,φυλές και θρησκείες.
Τα αγρίμια απλά κοιτούν με ύφος, υποτιμητικά.
Μήπως είναι ώρα για μια αλλαγή;
To μέλλον πάντως θα είναι
σίγουρα καλύτερο.
Στέλλα Α.
4.Ο ρατσισμός είναι τείχη
που ύψωναν στους λαούς.
Πέτρα στην πέτρα χτίζουν φόβο κάπου.
Οι γειτονιές του κόσμου ανάβουν φωτιά
κι από τις στάχτες των τειχών
γεννιέται το φως.
5.Στην καταραμένη αυτή εποχή
Τα παιδιά δεν δείχνουν χαμόγελο.
Τα παιδιά δεν δείχνουν χαρά.
Τα παιδιά είναι εγκλωβισμένα
χωρίς τροπο διαφυγής.
Κέβιv Κ.
6.Oλοι σχολιάζουν...
πλανόδιοι,γνωστοί, άγνωστοι
Μίσος ξεθάβεται από μέσα τους
και από τα μάτια βγαίνει βροχή.
Πόνος, ντροπή,χωρίς σταματημό, χωρίς έλεο.
Μόνο σχόλια.
Ελευθερία(:)
"Οχι για μένα !
Νικολία Κ.
7.Σαν φουρτουνιασμένη θάλασσα η οργή τους
Να διώξουν τις προκαταλήψεις προσπαθούν.
Που έχουν ριζώσει μέσα τους κα τους κυριεύουν.
Αγάπη Α.
8.Ανοίγουν τα παράθυρα και το φως μπαίνει.
Ο άνεμος της αλλαγής χτυπα΄στο πρόσωπο.
Φιζά Χ.
9. Κοιτάξτε πόσες πληγωμένες καρδιές,
πόσες ματωμένες ψυχές
καταστρέφει η τρικυμία αυτή.
Τόσα χαμόγελα χαμένα
και όνειρα παιδικά
παρασύρονται από τον χαμό
και τις καταστροφές των θυμάτων.
Εβελίνα Λ.
10.Ο άνεμος κινείται τόσο γρήγορα
σαν τις εποχές και τους καιρούς.
Ετσι πρέπει κι εμείς να εξελισσόμαστε
Οι προκαταλήψεις και ο ράτσισμός είναι ακραία πράγματα
Αρα κι αυτά πρέπει να υποχωρήσουν.
Σταμάτης Κ.
11.Το κύμα καταφθάνει και ξεπλένει τον κόσμο από τις αμαρτίες.
Το κύμα λούζει τον κόσμο με χαρά κι αλληλοσεβασμό.
Το κύμα αφανίζει την προκατάληψη και αναγεννάει την αγάπη.
Χριστίνα Κ.
12.Άνθρωπος περπατάει σε ένα σκοτεινό και μακρόστενο στενό.
Αγχωμένος αρχζει να τραγουδάει για να ξεφύγει από το άγχος.
Περπατώντας στο σκουρόχρωμο κενό βλέπει ένα φως.
Στο τέλος χαρούμενος τρέχει μέχρι να φτάσει στο φως.
Στέφανος Κ.
13.Τα χέρια τους δεμένα, τα στόματα κλειστά
Το χρώμα κι αν διαφέρει
κοιτούνε οι άνθρωποι τον θάνατο
που φέρει του κόσμου η θυσία.
Διομήδης Κ.
14. Και στην τελική, όλοι οι ανθρωποι ε'ιναι ίσοι.
Ίσοι στο χρώμα
ίσοι στα συνασθήματα
ίσοι στα αγαθά.
Κανείς δεν έχει το πάνω χέρι.
15.Δείτε πώς ανθίζει το λουλούδι
Δείτε πώς δίνει φως στο σκοτάδι.
Μέσα στον ψεύτικο πλανήτη
όπου το διαφορετικό
δεν μπορέι να πατήσει..
Δανάη Κ.
16.Όλοι μιλούν , όλοι γελούν
μα χωρίς να ξέρουν
τι μπορεί να κρύβεται εκεί μέσα,
μέσα σ΄αυτην την κατεστραμμένη ψυχή.
Αυγέρης Λ.
17. Υπάρχουν 7 εκατομμύρια άνθρωποι
Κάποιοι είναι μαύροι , κάποιο άλλοι όχι.
Κάποιοι άλλοι είναι φιλοι
κάποιοι άλλοι όχι.
Αλλά στο τέλος όλο είναι ανθρωποι.
Καλλιόπη Β.
18.Ο κόσμος δεν είναι χρώμα ,είναι άνθρωποι που ανασαίνουν.
Γιώτα Γεωργίτση
19.Στη θάλασσα της ανθρωπότητας,κανένα χρώμα δεν είναι ξένο,
όλοι είμαστε σταγόνες που ταξιδεύουν στο ίδιο σώμα.
Μαρία Δ.
20.Δυο άνθρωποι καθόντουσαν απορημένοι
Ποιος είναι καλύτερος, ποιος αξιώτερος
κοιταζόντουσαν συννεφιασμένοι.
Κι έτσι ο ζωγράφος αγανακτισμένος λέει:
«Κύριοι μην είστε τσακωμένοι,
από τα ίδια χρώματα θα είστε χρωματισμένοι»
Χριστίνα Α.
21.Βρισκόμαστε σ΄ενα δέντρο
Ο άνεμος φυσάει στην ώρα του,
αλλά αυθαίρετα χέρια
μας αποβάλλουν από το κλαδί.
Καταλήγουμε στο έδαφος,
εκεί θα βγάλουμε ρίζες.
Και πάλι από την αρχή.
Ευανθία Κ.

________________________________________________________
Updated on 18 Μαρτίου, 2025
ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ 2025/// Το Α1 ΓΡΑΦΕΙ Χ Α Ι Κ ΟΥ

Σήμερα 17/3/2025 γράψαμε ποιήματα Χ Α Ι Κ ΟΥ με το Α1 του 1ου Λυκείου Αγίων Αναργύρων. Ένα ποιητικό είδος που δεν γνώριζαν τα περισσότερα παιδιά. Είπαμε δύο λόγια εισαγωγικά και μετά καταπιαστήκαμε με τη συγγραφή μικρών ποιημάτων. Δεν είναι εύκολο να χωρέσει το νόημα σε 17 συλλαβές (5-7-5), αλλά νομίζω κάτι πετύχαμε εν τέλει. Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά!!!για τη συμμετοχή και την προσπάθεια.
Επιμέλεια project: Aσημίνα Ξηρογιάννη
ΜΑΡΘΑ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ
Γαλάζια πνοή
ταξιδεύει ο άνεμος,
χάδι του νερού.
*
Άγρια κύματα
θυμός της σκοτεινής γης,
ουρλιάζει ο βράχος.
***
ΜΑΡΙΑ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ
Απέραντη η θάλασσα
Κυματα πελώρια
βούλιαξαν τα πλοία
*
Γαλάζιο το νερό
ανοιχτό και ήρεμο
λιακάδα έξω.
*
ΝΙΚΟΣ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ
Ζέστη απλώνεται
κύμα σκάει στην άμμο
ήλιος χρυσίζει.
*
Παγωτό λιώνει
Γέλια στην ακρογιαλιά
Αύρα στο δέρμα
*
‘Αμμος στα πόδια
Βαρκούλες αργά πάνε
τ' όνειρο ξύπνιο.
***
ΓΚΙΚΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
Θάλασσα πλατιά
Ήλιος το πρωί καίει
Νύχτα δροσερή
***
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΕΡΚΟ
Σε τοπία μοναδικά
τουρίστες μαγεύονται
απ΄την ομορφιά.
*
Με μόνο μια ματιά
νιώθω την καρδια μου
να χτυπά.
***
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΛΤΣΟΥΝΗΣ
Στο αέρα τα φύλλα
τα κοκκινωπά και κιτρινωπά
κινούνται πέρα για πέρα.
*
Φίλες και φίλοι
προχωρούν εδώ κι εκεί
αλλά χωρίζουν
*
Φίλες και φίλοι
πληγώνονται αρκετά
και πέφτουν κάτω.
***
ΝΑΝΤΙΑ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ
Η θάλασσά μου
γαλάζια και αγνή
γεμάτη δέος.
*
ΦΙΛΙΑ
Είναι δυνατή
πιο πολύ κι απ΄την αναπνοή
Και αγαπώ.
*
ΘΑΛΑΣΣΑ
Την ταξιδεύω με ηρεμία
Χάνομαι σε αυτήν.
***
ΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΝΗΣ
Η νύχτα πέφτει
κι η βάρκα πλέει
στα καταγάλανα νερά.
*
ΧΑΡΗΣ ΚΑΦΑΛΛΗΝΟΣ
Σαν πέφτει βροχή
Ανθίζουν τα λουλούδια
Κρύβονται τα ζώα
***
ΦΑΝΗ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΎ
Ρέει το ρέμα
πουλιά πετούν στον ήλιο
‘Ανθισε η γη
***
ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΔΕΔΕ
ΤΑΞΙΔΙ
‘Ενα ταξίδι μαγικό
Σε ταξιδευει σε ένα μικρο χωριό
Με τον παππού και την γιαγιά
να σε έχουν αγκαλιά
***
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΜΑΡΟΥΛΗΣ
Αγάπη είναι η φύση
Αγάπη είναι ο ήλιος, τα δέντρα, το γρασίδι
Αγάπη είναι η ζωή
***
ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΟΤΡΩΝΑΚΟΣ
Πάλι τριγυρνάς
Κι εγώ ανησυχώ
Ξέρεις σ΄αγαπώ
***
ΜΑΤΕΟ ΜΕΡΚΟ
Αγαπη ήλιος
στα μάτια μου θολώνει
στο σκοτάδι φεύγει
***
ΒΑΣΙΛΑΚΟΠΟΥΛΟΥ Μ Α ΙΡΑ
Κύμα και άνεμος
το πλοίο φεύγει μακριά
φεγγάρι ψηλά
*
Φεύγω μακριά
σε ταξίδια μακρινά
Να περάσω καλά
***
ΜΑΡΙΝΑ ΓΚΟΥΒΑΤΣΟΥ
Βαλίτσα κλειστή
Το τρένο σφυρίζει δυνατά
Ξεκινά δρόμος
*
Αέρας ζεστός
Το αεροπλάνο πετά
Νέα μέρα μπροστά
***
Αγάπη, φωτιά
στην καρδιά μου φουντώνει
άστρα στον ουρανό
***
ΕΛΕΝΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΑΚΗ
Αφρός και κύμα
Ο ήλιος καθρεφτίζεται
Ψίθυρος βυθού
*
Αλμύρα, αφρός φως
Η θάλασσα με καλεί,
βυθός και όνειρα.
***
ΔΗΜΟΣ ΑΓΓΕΛΟΥ
Ανθη, πέταλα,
βασιλικός πολτός με
αμύγδαλα
*
Με το νοτιά
σκορπάει η γύρη
σαν τη ζωή.
***
Updated on 15 Μαρτίου, 2025
ΠΟΙΗΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΡΑΝΗ ΦΟΙΤΗΤΡΙΑ

Συζητάμε κάποιες φορές στην τάξη για σημαντικά γεγονότα της επικαιρότητας.
Το παρακάτω ποίημα το γράψαμε ομαδοσυνεργατικά στον πίνακα.
Είπαμε όλοι από λίγο και προέκυψε το εξής:
(αφιερωμένο στην Ιρανή φοιτήτρια )
Εσύ που ύψωσες το ανάστημά σου,
με θάρρος και τόλμη
ανέδειξες το σωστό,έκανες το ακατόρθωτο.
'Επραξες αυτό που σκεφτόσουν,
εναντιώθηκες στο φασισμό,
ανέδειξες την ιδέα της ελευθερίας,
περπάτησες σε δρόμο φωτεινό, της αλήθειας.
Πού να΄σαι τώρα;
Αραγε ζεις ή πέθανες;
Σε όποιο ξεχασμένο μέρος κι αν βρίσκεσαι,
εσύ ποτέ δεν θα ξεχαστείς.
Έβαλες μπροστά σώμα και ψυχή.
Αναμετρήθηκες με το φόβο, το δόλο, την αδικία!
Είσαι τέρμα γενναία!
Νίκησες!
Γιατί μένεις αθάνατη!
Α4 Αγίων Αναργύρων 2024

