Ελληνικά

EΡΓΑΣΤΗΡΙ Χ Α Ι Κ Ο Υ ΜΕ ΤΟ Α4

Σήμερα 14/3/2025 πραγματοποιήσαμε εργαστήρι ΧΑΙΚΟΥ με το Α4. 

Στο προηγούμενο μάθημα τους είχα μιλήσει για το ΧΑΙΚΟΥ σαν είδος και είχα κάνει την απαραίτητη προετοιμασία. Με σχετικό φυλλάδιο με παραδείγματα και γραφές μπήκαμε στο κλίμα και συζητήσαμε για το παιχνιδιάρικο αυτό είδος.

Παραθέτω εδώ δείγματα γραφής από τα παιδιά:

ΛΑΟΥΡΕΤΑ ΖΕΝΕΛΑΙ

ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ

Ομίχλη πρωί

φύλλα χρυσά πέφτουνε

σιγή στο δρόμο.

***

ΑΓΑΠΗ

Χτύπος της καρδιάς,

Ψίθυρος μες στη νύχτα

χέρια ενωμένα,

***

ΓΑΡΕΦΑΛΑΚΗΣ ΟΡΦΕΑΣ

Καλοκαιράκι

Έλα πάλι πίσω

και φωτισέ μας.

***

ΧΡΥΣΑ ΠΕΡΑΚΗ

Στέκομαι εδώ

Πώς πέρασε ο χρόνος!

Αναθεωρώ.

***

ΑΛΜΠΙΟΝ ΧΟΤΖΑΙ

'Ανοιξη μπαίνει

Τα λουλούδια ανθίζουν

Χαμόγελα παντού.

***

ΕΥΑ ΝΑΚΑΚΗ

[...]

Νέα εποχή

Τα λουλούδια ανθίζουν

σε μια μικρή αυλή.

***

Όμορφη θέα

Έξω στο παράθυρο

γεμάτη μέλλον.

***

ΛΥΔΙΑ ΑΡΑΠΗ

'Ανθη ανοίγουν

καλοκαίρι φως χρυσό,

φύλλα στο χορό.

***

Στην καρδιά φωτιά

άγγιγμα σαν κύμα,

αγάπη χωρίς τέλος.

***

Ο χρόνος χάνεται

Στιγμές γίνονται σκιές

Κάθε στιγμή φεύγει.

***

ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΕΡΕΝΙΔΗΣ

Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

Ο χρόνος κυλά

και συ δεν άλλαξες 

από τότε.

***

ΚΡΙΣΗ ΨΥΧΗΣ

Αγνή ψυχή

μην την προδίδεις

Ο χρόνος κρίνει.

***

ΤΑ Ι ΜΟΥΤΣΑ

Κάνει παγωνιά.

Όλα ντύνονται στα λευκά

Ζέστη αναζητά.

__________

ΑΓΑΠΗ

Αγάπη εδώ

Υπάρχω για να ζω

Ζωή να δίνω.

***

ΗΡΑΚΛΗΣ ΝΑΚΑΚΗΣ

Ανθίζουν όλα

Τα χρώματα ανοίγουν

Και οι ψυχές μας.

***

ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΖΑΓΚΑΣ

Περνά ο χρόνος

και συ είσαι μόνος

____________

Δεν προλαβαίνεις

Τον χρόνο αποφεύγεις

και δεν αλλάζεις.

***

ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΙΚΟΛΑ Ι ΔΗΣ

Τα μάτια σου μπλε

σαν της θάλασσας 

το καλοκαίρι.

***

ΗΛΙΑΝΝΑ ΔΗΜΑΚΟΥ

Τώρα αναπολώ

τα χρόνια που πέρασαν 

και τα νοσταλγώ.

***

ΜΙΓΑΔΑΚΗ ΝΑΤΑΛΙΑ

Αν έρθεις νωρίς,

η ελπίδα δεν σβήνει

στον κόσμο αυτό

***

ΟΡΦΕΑΣ ΝΤΕΜΑΣ

'Ανεμος γλυκός

λουλούδια ξυπνούν ξανά

φεύγει ο χειμώνας.

_______________

Κύμα στο βράχο

ήλιος καίει την άμμο,

μεθά το πέλαγος.

***

ΜΑΛΑΜΑΤΕΝΙΟΥ ΑΝΝΑ

'Εφυγες σβέλτα

σαν το καλοκαίρι

κι έγινες χειμώνας.

___________

Σ' αγάπησα μα

δεν σου ήταν αρκετό.

Δεν υπάρχεις καν.

***

ΧΡΗΣΤΟΣ ΔΑΝΟΜΑΡΑΣ

Νιώθει υπέροχα

Η άνοιξη μπήκε

Η παγωνιά βγήκε

***

ΒΑΝΕΣΑ ΜΟΥΧΟ

Στην καρδιά μου εσύ

φυλαγμένη σαν ένας

πολύτιμος θησαυρός.

***

ΦΑΜΠΙΑΝ ΜΑΛΑ

ΆΝΟΙΞΗ

'Ανθη ανοίγουν

ο ήλιος χαρούμενος

χρώματα ζούνε

*

Ο χρόνος τρέχει

Σκιά δεν φεύγει

Φως και αναπνοή.

***

ΒΕΑΤΡΙΚΗ ΠΕΠΠΑ

Σιωπή στο βλέμμα

Μια καρδιά που ανασαίνει

Χτυπά για σένα.

___________

Ρολόι παλιό

Οι δείκτες του αναμνήσεις

Φεύγει η στιγμή

_______________

νθη ανοίγουν

στο φως ο ήλιος τραγουδά

Νέα αρχή

____________

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΠΡΑΧΙΜΙ

Η αγάπη σου

Το  μόνο φάρμακό μου

Το ιδανικό

__________

Χρόνος σπουδαίος

Ταχύτερος μαζί σου

Να σταματούσε!

***

ΝΙΝΗ ΜΑΡΙΑ

'Αγγιγμα λεπτό

Σαν άνοιξη στην ψυχή

λουλούδι ανθίζει.

***

Στάζει ο χρόνος 

σαν δροσιά στην πέτρα

Τίποτα πίσω.

***

Φύλλα πετούν

Ο άνεμος τα σέρνει

Γέρνει ο χρόνος.

***

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ

Ολοι οι μαθητές και οι μαθήτριες ανταποκρίθηκαν απολύτως στο εργαστήριο.

Γράψαμε περισσότερα από αυτά που δημοσιεύουμε ενδεικτικά.

ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΟΛΕΣ.

ΕΠΙΜΈΛΕΙΑ-ΑΝΘΟΛΟΓΗΣΗ: ΑΣΗΜΙΝΑ ΞΗΡΟΓΙΑΝΝΗ

 

https://heyzine.com/flip-book/bebd3c9a31.html#page/8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΑΝΑΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΡΕΚΛΑ

Καταά τη διάρκεια των μαθημάτων της φιλοσοφίας χρησιμοποιήσαμε πολύ την ανακριτική καρέκλα. Ειδικά στις περιπτώσεις διερεύνησης κάποιου διλήμματος ηθικού. Την ίδια τεχνική χρησιμοποιήσαμε και στη Φόνισσα -ανακρίναμε την Φραγκογιαννού προσπάθώντας να φωτίσουμε τα κίνητρα, τις σκέψεις και τις πράξεις της,

Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν εξαιρετικά. Και το διασκέδασαν επίσης.

Μαστοράκη Τζένη ///ΑΣΚΗΣΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ πάνω στο ποίημα ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

Με το τμήμα Β1 διαβάσαμε το ποίημα δύο φορές δυνατά και μία σιωπηλά ο καθένας μόνος.
Είπαμε πρώτες εντυπώσεις και συναισθήματα.
Κατόπιν το πήραμε στίχο στίχο και ανακαλούσαμε πράγματα από τις δικές μας οικογένειες, ερμηνεύαμε τα σύμβολα,
εξετάζαμε τουςκειμενικούς δείκτες καθώς και το αποτέλεσμα που δημιουργούν στο ποίημα.
Η πορεία : ΌΛΟΝ-ΜΕΡΟΣ-ΌΛΟΝ
Βάλαμε και άλλους τίτλους που θεωρούσαμε ότι ταιριάζουν. Σχολιάσαμε και τον παρόντα.
Ακολούθησε συγγραφή :τα παιδιά εκλήθησαν να γράψουν κάτι αντίστοιχο για τις δικές τους οικογένειες και τις συνθήκες που επικρατούν εκεί. Συμμετείχαν με χαρά, επειδή ήταν κάτι που τους αφορούσε.
Έβαλαν προσωπικά βιώματα και δικές τους σκέψεις και λέξεις.
Κατόπιν η δράση συζητήθηκε στην τάξη σε ξεχωριστό μάθημα και βγήκαν συμπεράσματα.
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
Τώρα βέβαια πάλι θα πέσει το σόι
μονό και διπλό
να μαζεύω τη γλώσσα μου
ή πώς όταν κάνω 
ψηλά τα μαλλιά μου
κοιμούνται πιο ήσυχοι.
Και με στριμώχνουν στο σαλόνι.
Παντού μπαγιάτικα πέπλα
νύφες με παχουλά χέρια
μουστακαλούδες
και τα παιδιά ανήλιαγα
ή μπορεί και πεθαμένα
με  πελώριους φιόγκους
σαν αεροπλάνα.
Περνάει η νονά μου η πολίτισσα
και τρατάρει μικρά άσπρα γλυκά.
Φαίνεται το βρακί της πράσινο
πιασμένο με παραμάνα
-οι θειάδες μου λένε
πως κατουράει αλά τούρκα
καβάλα στη λεκάνη.
Γύρω τα πρόσωπα εθνικόφρονα
με περικεφαλαίες.
Άμα σου εξηγήσω
θα καταλάβεις πώς μου παίξανε
τον καραγκιόζη
που με τα τρία μαντέματα
του παίρνουν το κεφάλι.
Στο τέλος του φοράνε πάντα
ένα χάρτινο πιατάκι
όπως στα κεριά
για να μη στάζει.
      Το σόι, Κέδρος 1978
Διαβάστε περισσότερα: https://poets.gr/el/poihtes/mastoraki-tzeni/809-to-soi/2108-oikogeneiako-symvoylio
Kάτι αντίστοιχο έχω κάνει και με τα τμήματα της Α , το Α1 και το Α4.
Παραθέτω εδώ 4 ποιήματα που ξεχώρισα.
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΟΥ
Η οικογένειά μου είναι η αγάπη που με βαραίνει
και με δυναμώνει.
Είναι στιγμές που με πιέζει,
σαν κύμα που με σπρώχνει στην ακτή,
μα πάντα με κρατά κοντά.
Είναι τα λόγια που με πειράζουν,
μα και οι αγκαλιές που με γιατρεύουν.
Ο, τι κι αν γίνει, είναι το στηριγμά μου.
Το σπίτι που με περιμένει
ακόμα κι όταν απομακρύνομαι.
Κάποιες φορές νιώθω να σφυκτιώ
σαν να κρατούν τα φτερά μου δεμένα.
Μα ξέρω πως πίσω από την αυστηρότητα
υπάρχει αγάπη.
Πίσω από την πίεση υπάρχει φόβος
μήπως χαθώ.
Αλλά είναι μια ασφάλεια,
που δεν ζητά αντάλλαγμα.
Ενα λιμάνι που με περιμένει,
ακόμα κι όταν η θάλασσα της ζωής,
γίνεται πολύ άγρια.
Με κατάγω.
18/2/24, Ελένη Καραγιαννάκη
***
Τώρα πάλι έρχονται τα Χριστούγεννα
Και θυμάμαι τα οικογενειακά τραπέζια
με στιγμές χαράς, λύπης και ξεγνοιασιάς.
Κάποιες φορές περνούσαμε ωραία, με χαρά!
Και άλλες με στεναχώρια και νεύρα πολλά.
Πάντα είχαμε διαφωνίες,αλλά ποτέ κακίες.
Πάντα όλα τελείωναν με αγάπη.
Όλοι αγκαλιασμένοι με δάκρυα γέλιου,
Με κατάγω.
Μαρίνα Γκουβάτσου 18/12/24
***
Η υποκρισία στο φως
Φτάνουν από στιγμή σε στιγμή οι υποκριτές
Οι μίζεροι με τις προκαταλήψεις και τις ερωτήσεις τους.
Ξεκινάει η συζήτηση από εμένα τη μικρότερη.
Αδυνάτισες ή μου φαίνεται.
Γελάω αμήχανα, δεν απαντώ.
Είσαι καλή μαθήτρια. Θα σπουδάσεις;
Nα σου σε στείλουν οι δικοί σου για σπουδές.,
Έχουν λεφτά εκείνοι.
Συγκρίνει τη γενιά μου
με τα δικά της χρόνια.
Εκείνη στεναχωριέται,
εγώ δυσανασχετώ.
Κουράστηκα να τους ακούω.
Θα πάω στο μπαλκόνι ν΄ακούσω μουσική.
Μακριά από εκείνους τους σκοτεινούς.
Ηλιάννα Δημάκου, Α4
***
Η ζεστή φωλιά της οικογένειας
Στο σαλόνι μας ησυχία,
γέλια μικρών παιδιών και αρμονία..
Ο παππούς μας διηγείται παλιές ιστορίες.
Οι λέξεις του γέφυρες με μακρινές μνήμες.
Τα παιδιά τριγυρίζουν σαν άνεμοι ζεστοί.
Χρώματα φέρνουν, γέλια δυνατά και φωνές γλυκιές.
Η γιαγιά στο τραπέζι γλυκίσματα μοιράζει
και τα μάτια της λάμπουν
σαν ήλιος που ανατέλλει.
Λίγες στιγμές που φωνές θα υψωθούν.
Οι συγκρούσεις σβήνουν πριν τις καρδιές πληγώσουν.
Η αγάπη μας σαν κόλλα κρατάει γερά
και οι δεσμοι μας μοιάζουν με χέρια που πλέκονται σφιχτά.
Κάθε μέλος, ένας κρόκος δυνατός
ο καθένας μοναδικός κι αγαπητός.
Μα με τον παπού υπάρχει πάντα ένας δεσμός,
η καρδιά μου δένει στην τρυφερή φωνή του.
Κι έτσι περνούν οι μέρες μας γλυκά.
Στενή σχέση γεμάτη χαρά,
αυτή είναι η δική μου φωλιά.
Λυδία Αράπη, Α4

Το ποίημα του Αναγνωστάκη

Περιγραφή δραστηριότητας .Με το Α1 και το Α4 πειραματιστήκαμε πάνω στο ποίημα του ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ  με τίτλο Στο παιδί μου .Αφού το προσεγγίσαμε στην τάξη και συζητήσαμε όλοι μαζί το γεγονός ότι ανήκει στη μοντέρνα ποίηση (στοιχεία, χαρακτηριστικά), ζητήθηκε από τα παιδιά, στα πλαίσια της δημιουργικής γραφής, να γράψουν το δικό τους ποίημα .

Σχολιασμός: Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με χαρά στην άσκηση αυτή και κάποια από τα ποιήματα που προέκυψαν είχαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Δήγμα γραφής:

Ποιοι συμμετέχουν στον πειραματισμό

Τα τμήματα από τα οποία παίρνω υλικό από τις διδασκαλίες μου είναι το Α1, Το Α4, το Β1 και το Β3 του 1ου Γελ Αγίων Αναργύρων. Είναι η τρίτη συνεχή χρονιά που ασχολούμαι με καινοτόμες πρακτικές στη διδασκαλία στο Λύκειο.

Είμαι η Μίνα Ξηρογιάννη και σας καλωσορίζω στο εργαστήρι μας!