English

H διδασκαλία της Φιλοσοφίας μέσα από θεατρικές τεχνικές αλλά και μέσα από τη διαθεματικότητα

Η Φιλοσοφία είναι ένα μάθημα που δίνει την ευκαιρία για πειραματισμό και επεκτάσεις. Πολλές φορές διερευνήσαμε θέματα με τρόπο διαδραστικό , ομαδοσυνεργατικό και με τη βοήθεια εργαλείων και τεχνικών του θεάτρου.

Σε θέματα όπως: θανατική ποινή, ευθανασία, έκτρωση, ρατσισμός, ανθρώπινα διακαιώματα, τέχνη κ.α συχνά κάναμε χρήση της ΑΝΑΚΡΙΤΙΚΗΣ ΚΑΡΕΚΛΑΣ, του ΔΙΑΔΡΟΜΟΥ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ, του ΘΕΑΤΡΟΥ FORUM, της ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗΣ και άλλων τεχνικών.Επίσης, μαθαίνουμε και τον τρόπο να διερευνούμε διλήμματα, θέτοντας παραμέτρους και ανιχνεύοντας ατομικά και ομαδοσυνεργατικά (μπαίνοντας σε πολλαπλούς ρόλους) το εκάστοτε θέμα.

Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν απολύτως, άλλωστε είναι η δεύτερη χρονιά με κάποια τμήματα που εργαζόμαστε με τρόπο κοντά στα Νέα Αναλυτικά προγράμματα σπουδών.

Ακολουθεί η περιγραφή κάποιων δράσεών μας.

ΕΥΘΑΝΑΣΙΑ, ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ/// Με το Β1 και το Β3

ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑΜΕ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ MILLION DOLLAR,BABY

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ //ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑΜΕ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ MILLION DOLLAR,BABY

Αναλύσαμε τους χαρακτήρες, τα παιδιά απάντησαν σε σχετικό  με την ταινία ερωτηματολόγιο, κάναμε ανακριτική καρέκλα στους βασικούς χαρακτήρες, φανταστήκαμε ένα άλλο τέλος για την ταινία.

ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΚΥΡΙΩΣ ΜΑΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΑΝ:

Ποια θέματα θεωρείτε ότι θίγει η ταινία;

Εσείς τι θα κάνατε στη θέση του ήρωα;

Τι κοινό έχουν οι 3 βασικοί χαρακτήρες;

Ποιος χαρακτήρας μίλησε στην καρδιά σας και γιατί;

Συναισθήματα που σας δημιούργησε η ταινία.

*******************************

ΕΚΤΡΩΣΗ/// Με το Β1 και το Β3

Σενάριο εργασίας: Μια νεαρή 17χρονη κοπέλα μένει έγκυος από τον φοιτητή φίλο της, μετά από λίγους μήνες σχέση.

(Ανακριτική καρέκλα, δραματοποίηση, poll)

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ///MOIΡΑΣΜΑ ΡΟΛΩΝ ΣΕ ΟΜΑΔΕΣ. Κάποιοι έγραψαν το τέλος της ιστορίας, κάποιοι μπήκαν στο ρόλο της κοπέλας, άλλοι του αγοριού, άλλοι των γονιών, άλλοι ενός αρθρογράφου. Μια ομάδα έγραψε έναν διάλογο ανάμεσα στην κοπέλα με την κολλητή της, καθώς κουβεντιάζουν το ζήτημα. Είχαμε και φανταστικά ημερολόγια της ηρωίδας, σε πρώτο πρόσωπο. Γενικά, αυτή η άσκηση, βοήθησε στο να εντοπιστούν οι διαφορετικές πλευρές του θέματος, να γίνει ένας ουσιαστικός διάλογος από διάφορες οπτικές γωνίες. Επίσης, η άσκηση αυτή αποδεικνύει πως όταν τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να επέμβουν μέσω της γραφής, γράφουν, δεν δυσανασχετούν ούτε βαριούνται. Μέσω της γραφής, βρίσκουν λόγο, αιτία και αφορμή. Πιστεύουν ότι με τη γραφή τους κάτι θα επιτευχθεί, θα αναδειχθεί ή θα διορθωθεί, γι αυτό γράφουν.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ:

Υπήρχε πολυφωνία, πλουραλισμός απόψεων.Eκφράστηκαν δισταγμοί για το μικρό της ηλικίας, για την οικονομική βοήθεια από το περιβάλλον, για την αντιμετώπιση των φίλων αλλά και της ευρύτερης οικογένειας και της γειτονιάς.Σχέσεις σε κίνδυνο, ζωές που ρισκάρουν, το μέλλον αβέβαιο όταν οι νέοι μπαίνουν σε τέτοιες διαδικασίες, ειδικά όταν αυτό γίνεται αναπάντεχα και χωρίς να είναι επιλογή τους εκατό τοις εκατό. Ο παράγων τύχη πολύ σημαντικός, αλλά σημαντικοί είναι και οι ανθρώπινοι χειρισμοί κάθε φορά. Κάποιοι μαθητές έδωσαν αισιόδοξο τέλος, ενώ κάποιοι απαισιόδοξο. Οσοι μπήκαν σε ρόλο γονιού ή φίλου προσπάθησαν κατά πλειοψηφία να είναι υποστηρικτικοί στο ζευγάρι και να μιλήσουν για προοπτικές που ανοίγονται. Υπήρχαν και κάποιες πιο ακραίες απόψεις-πάντα υπάρχουν.Ενδιαφέρον έχει το ημερολόγιο της ηρωίδας  και του φίλου της όπως τα συνέθεσαν με λογική και φαντασία οι μαθήτριες και οι μαθητές  που τους ανατέθηκαν. Σε πρώτο πρόσωπο, αποκαλυπτικά, άμεσα, ζωντανά.Ακόμα, κάποιοι αδύναμοι μαθητές μπόρεσαν να εκφραστούν τελικά,να γράψουν την άποψή τους, ένιωσαν πως έπρεπε να λάβουν θέση στο πρόβλημα και να μην είναι αδιάφοροι, καθώς το ίδιο θα μπορούσε να συμβεί και στους ίδιους. Οι απαντήσεις των μαθητών διαβάστηκαν και στην τάξη και υπήρχε η δυνατότητα σχολιασμού από όλους.

Επειδή δεν γίνεται να κατατεθούν εδώ όλες οι εργασίες των παιδιών, δίνω  μόνο λίγα δείγματα γραφής:

«Έκτρωση, ένα αμφιλεγόμενο ζήτημα» (από άρθρο)

Η έκτρωση είναι μια σημαντική απόφαση που πρέπει να λαμβάνει ένα ζευγάρι με κοινή όμως συγκατάθεση. Δεν μπορώ να εκφέρω συγκεκριμένη άποψη. Θεωρώ πως πρέπει να ληφθούν υπ΄οψιν οι συνθήκες. Δηλαδή μπορεί η κοπέλ απου έμεινε έγκυος να φοιτά ακόμα στο σχολείο και να μην είναι σίγουρη αν είναι πιο σημαντικό για κείνη το παιδί ή οι σπουδές της;. Eπίσης , παιζει ρόλο το οικογενειακό περιβάλλον, καθώς μπορεί να μη υποστηρίζουν και οι δύο οικογένειες την ίδια άποψη.Επιπλεο, αν το ζευγάρι αποφασίσει να κρατήσει το παιδί θα μπορέσει να το στηρίξει οικονομικά; Eπομένως, αφού επεξεργατούν τις συνθήκες, τότε θα ξέρουν ποια απόφαση θα πρέπει να λάβουν. (Αννα Σ.)

*

Φίλος του Άλκη 

Άλκη τι να σου πω ρε, φίλε; Θα σου πρότεινα να το κρατήσεις το παιδί, κρίμα είναι να χαθεί μια ψιχούλα. Ο, τι θέλεις εσύ όμως! Συζήτησέ το με την Ελένη και με τους γονείς σου, αλλά η απόφαση είναι δική σου.Η δική μου γνω΄μη είναι αυτή, αλλά πρώτα πρέπει να το συζητήσεις με τον ίδιο σου τον εαυτό.Εγώ θα σε στηρίξω ό,τι κι αν κάνεις. Πες μου ό,τι θες, όποτε θες. (Γιάννης Σ.)

*

Ένα τέλος για την ιστορία

Η Ελένη τελικά κράτησε το παιδί και ας είχε δεύτερες σκέψεις για το αν θα το κρατήσει.Το κράτησε και η οικογένειά της την στήριξε.Ο Αλκης και η οικογένειά του στην αρχή ήταν ανοιχτοί. Ομως ο Άλκης μετά από κάποιο χρονικό διάστημα δεν άντεχε τη φροντίδα του μωρού. Τότε η μαμά του Άλκη τον πήγε σε ψυχολόγο για να τον βοηθήσει, καθώς η ίδια ένιωθε πολύ άσχημα και για την Ελένη.Αντίθετα, η Ελένη είχε πολύ καλή ψυχολογία και το φρόντιζε το μωρό της όπως έπρεπε . Πέρασε ο καιρός, ο Άλκης συνήλθε και ήταν περισσότερο βοηθητικός και έτοιμος. (Άρτεμις Χ.)

Πατέρας Αλκη 

Τι έκανες; Τι έκανες; Δεν μπορώ, η πίεσή μου!Ρε είσαι σοβαρός, τι θα κάνεις τώρα; Aυτό θα σου κατασστρέψει όλη την καριέρα.Δεν θα έχεις καθόλου χρόνο με το παιδί. Επίσης, δεν ξέρεις καλά την κοπέλα. Λοιπόν, άκου, πρέπει να γίνει έκτρωση, γιατί αν αυτό το παιδί έρθει στη ζωή, θα υποφέρετε. (Σωτήρης Κ.)

Πατέρας 'Αλκη

Άλκη παιδί μου, έπιασαν τόπο αυτά που σου έμαθα. Ήξερα ότι μια μέρα θα μου έλεγες κάτι τέτοιο, αλλά δεν ήξερα πότε, πιστεύω ότι είσαι νέος ακόμα, με στόχους και όνειρα να πραγματοποιήσεις και να βγάλεις χρήματα. Ακόμα δεν έχεις την οικονομική δυνατότητα να  μεγαλώσεις ένα παιδί, αλλά εσύ με την κοπέλα σου θα αποφασίσετε, αν θα το κρατήσετε ΄ή όχι. Ότι κι αν αποφασίσετε, εγώ θα σε στήρίξω και θα σε βοηθήσω. (Στέλιος Τσ.)

Ημερολόγιο Άλκη

Αγαπητό μου ημερολόγιο,

Σημερα ήταν μια περίεργη και μια πολύπλοκη θα έλεγα ημέρα, διότι η κοπέλα που βλεπόμαστε εδώ κα ιλίγο καιρό μου ανακοίνωσε ότι είναι έγκυος. Εγώ εμεινα άναυδος, έχασα τη γη κάτω απ΄τα πόδια μου.Πρέπει τώρα να δώσουμε μια απάντηση οπωσδήποτε για το αν θα κάνουμ έκτρωση ή όχι. Άπ΄την άλλη όμως σκέφτομαι πως η έκτρωαη είναι μονόδρομος, καθώς εγω δεν έχω τελειώσει τη σχολή μου, και η Ελένη είναι ανήλικη και δεν έχει τελειώσει το σχολείο ακόμη.Επίσης, είναι μεγάλη ευθύνη να μεγαλώνεις ένα παιδί. Θα πρέπει να παρατήσουμε κι οι δύο τους στόχους μας και να αρχίσουμε να δουλεύουμε προκειμένου να μεγαλώσουμε αυτό το παιδί.Ο πατέρας μου μού είχε πει κάποτε πως οι πράξεις μας πάντα έχουν συνέπειες, είτε καλές είτε αρνητικές.Τώρα το επιβεβαίωσα εντελώς. Αχ τι να κάνω; Πώς θα το αντιμετωπίσουμε κάτι τέτοιο σε αυτές τις ηλικίες; (Xρήστος Π.)

Ημερολόγιο Ελένης

Αγαπητό μου ημερολόγιο,

είμαι η Ελένη και έκανα ένα μεγάλο λάθος. Τις προάλλες γνώρισα ένα αγόρι. Μου άρεσε πολύ. Μέσα στο χαμό του πάρτθι έγινε το αναμενόμενο.Και δεν χρησιμοποίησε προφυλάξεις, οπότε έγινε το μοιραίο.Παρασύρθηκα και τώρα πληρώνω τις συνέπειες. Οι σκέψεις μου γεμάτες τύψεις πλέον με ζαλίζουν κάθε μέρα, δεν ξέρω τι να κάνω.Είμαι σε αδιέξοδο.Γνωρίζω πως δεν είμαι έτοιμη για παιδί, αλλά δεν μου πάει η καρδιά να το ρίξω κιόλας.Δεν νιώθω άνετα να το συζητάω με το αγόρι, αλλά πρέπει να συνεννοηθώ.Πώς όμως να συννεοηθώ όταν δεν ξέρω τι μού γίνεται;Πρέπει να αποφασίσω, αλλά είμαι τρομερά μπερδεμένη.Τι να κάνω; Αρχίζω να πέφτω σε κατάθλιψη. (Εριφύλλη Σκ.)

Μαμά Ελένης

-Τι λες παιδί μου, μου κάνεις πλάκα, ελπίζω. Δεν σου έχω πει τόσες φορές να παίρνεις προφυλάξεις; O, τι έγινε ήταν με τη συναίνεσή σου , έτσι;Tι να σου πω τώρα. Δεν έχω λόγια.Ελπίζω να τηη σκεφτείς καλά την απόφασή σου, γιατί είναι πολύ σοβαρό αυτό το θέμα.Να ξέρεις πάντως πως ό,τι κι αν αποφασίσεις, εμείς θα σε στηρίξουμε.Το έχεις συζητήσει μαζί του, μην τον αποφασίσεις να σε πιέσει είτε για να το κρατήσεις, είτε για να το ρίξεις. Είναι δικιά σου η απόφαση. (Αννα Μαρία Τσ.)

Μαμά Ελένης

-Παιδί μου, Έλενα, το ξέρω πως δεν ήθελες να μείνεις έγκυος, δεν υπάρχει λόγος να θυμώσω, όλοι κάνουμε λάθη, το δικό σου σοβαρό έτυχε να΄ναι.Εσύ τι θέλεις να κάνεις; Θέλεις να το ρίξεις; Θέλεις να το κρατήσεις;Kαι οι δύο επιλογές έχουν επιπτώσεις. Η έκτρωση θα σου έχει ψυχολογικές επιπτώσεις. Μπορείς να μείνεις με την ιδέα πως το παιδί που έχεις μέσα σου, δεν θα το γνωρίσεις ποτέ; Καμιά απόφαση δεν είναι εύκολή. Να ξέρεις πως εγώ είμαι δω για εσένα. Ξέρω πως θα πάρεις την καλύτερη απόφαση για εσένα.Δεν μπορώ να σου επιβληθώ. Τι θα κάνεις είναι αποκλειστικά δική σου επιλογή. Εγώ θα σε συμβουλεύω για ό,τι θες. (Δέσποινα Στ)

Η Ελένη με την κολλητή της / Διάλογος

ΕΛΕΝΗ: Αννα, έχω να σου πω κάτι πολύ σοβαρό.

Άννα:Tι έγινε Ελένη, χώρισες με τον Άλκη;

EΛΕΝΗ:Όχι , έγινε ένα ατύχημα με τον Αλκη και έχω μείνει έγκυος.

Άννα:Tι;Aυτό είναι πολύ σοβαρό. Τι νιώθεις; Πιστεύεις ότι μπορείς και θέλεις να κρατήσεις το μωρό;

EΛΕΝΗ:Δεν είμαι σίγουρη άμα μπορώ.

Άννα: To να έχεις παιδί είναι η μεγαλύτερη ευθύνη.Πρέπει να θέλεις πραγματικά και να είσαι έτοιμη για το πώς θα συνεχιστεί η ζωή σου.Θα έχετε πολλά έξοδα, μην το ξεχνάς.

EΛΕΝΗ: Το ξέρω, για υτό δεν ξέρω τι να κάνω.

Άννα: Αμα πιστεύεις ότι μπορείς να τα καταφέρεις, θα σου΄λεγα να το κρατήσεις.

 

 

 

 

Leave a Reply