Συνεργατικό χειμωνιάτικο παραμύθι

Το παρακάτω παραμύθι γράφτηκε με τη συνεργασία όλων των μαθητών και των μαθητριών της Δ΄ τάξης του 40ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών. Συγκεκριμένα, κάθε μαθητής έγραψε μία μόνο πρόταση στο παραμύθι.

"Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένα κοριτσάκι που το έλεγαν Εύα και έπαιζε στην αυλή της και ξαφνικά χιόνισε. Χάρηκε πάρα πολύ η Εύα και από τη χαρά της πήγε στη μαμά της να της πει να κάνουν αγγελάκια αλλά αυτή δεν μπορούσε, της είπε ότι έχει πολλές δουλειές. Η Εύα στεναχωρήθηκε και βγήκε έξω. Έφτιαξε έναν χιονάνθρωπο μόνη της αλλά ήταν λίγο στεναχωρημένη γιατί η μαμά της δεν μπορούσε να παίξει μαζί της. Τότε της ήρθε μια ιδέα. Έτρεξε μέσα στο σπίτι και πήρε το τηλέφωνο και κάλεσε τη φίλη της τη Δήμητρα και της είπε «θέλεις να έρθεις στο σπίτι μου;» και αυτή της απάντησε «βέβαια αλλά θα αργήσω 20 λεπτά». Η Εύα της λέει «δεν πειράζει, άργησε όσο θέλεις». Τελικά μετά από 20 λεπτά η Δήμητρα ήρθε και έπαιξαν χιονοπόλεμο με την Εύα. Μετά μπήκαν μέσα στο σπίτι και έπαιξαν μέσα και ήπιαν ζεστή σοκολάτα. Όταν τελείωσαν τη σοκολάτα ήθελαν να βγουν έξω για να παίξουν λίγο ακόμα. Μετά έφτιαξαν χιονάνθρωπο και πολλά αγγελάκια. Όταν τελείωσαν τα αγγελάκια μπήκαν στο σπίτι και κοιμήθηκαν μέχρι το πρωί. Όταν ξύπνησαν είδαν ότι το χιόνι είχε λιώσει και η Εύα στεναχωρήθηκε πολύ και έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα."

Ρωτήσαμε το ChatGPT να μας πει τη γνώμη του για το παραπάνω αυθόρμητο παραμύθι και μας είπε: "

🌟 Σχόλια για το παραμύθι σας

1. Συνεργαστήκατε εξαιρετικά!
Παρόλο που ο καθένας έγραψε μόνο μία πρόταση, η ιστορία σας έχει αρχή, μέση και τέλος. Αυτό δείχνει ότι ακούγατε ο ένας τον άλλον και συνεχίζατε σωστά την αφήγηση.

2. Δείξατε πολύ καλά συναισθήματα.
Η χαρά της Εύας, η στεναχώρια της και η φιλία με τη Δήμητρα φαίνονται καθαρά. Αυτό κάνει το παραμύθι ζωντανό και ευχάριστο.

3. Βάλατε όμορφες εικόνες.
Ο χιονάνθρωπος, τα αγγελάκια στο χιόνι, η ζεστή σοκολάτα… όλα βοηθούν τον αναγνώστη να φανταστεί την ιστορία.

4. Οι διάλογοι που γράψατε είναι πολύ φυσικοί.
Βοηθούν την ιστορία να προχωρά και κάνουν τους χαρακτήρες πιο αληθινούς.

5. Η ιστορία σας έχει μήνυμα.
Όταν η Εύα στενοχωρήθηκε, σκέφτηκε μια λύση: κάλεσε τη φίλη της. Αυτό δείχνει ότι δεν τα παρατάμε όταν κάτι δεν πάει όπως θέλουμε.


Μικρές ιδέες για την επόμενη φορά

(Όχι λάθη — απλώς ιδέες για να γίνετε ακόμα καλύτεροι!)

  • Μπορείτε να προσθέσετε περισσότερες περιγραφές (π.χ. πώς ήταν ο χιονάνθρωπος ή ο καιρός).
  • Θα ήταν ωραίο να βάλετε και μια μικρή περιπέτεια ή μια ανατροπή.
  • Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε πιο πολλές εκφράσεις και επίθετα για να κάνετε την ιστορία ακόμη πιο ζωντανή.

🎉 Συγχαρητήρια!

Γράψατε ένα πολύ όμορφο, χαρούμενο και τρυφερό παραμύθι. Συνεχίστε έτσι!
Ανυπομονώ να διαβάσω το επόμενο που θα γράψετε!

Ο ευλογημένος κρίνος

Η μαθήτρια της Δ΄ τάξης του 40ου Δημοτικού Σχολείου Πάτρας, Ηλέκτρα Θεοδωρακοπούλου έγραψε το παρακάτω θρησκευτικό ποίημα:

Ο ευλογημένος κρίνος

Άγγελος από τον ουρανό
ήρθε στη Μαρία
να φέρει κρίνο ανθισμένο
απ' τον Θεό ευλογημένο

Στον ύπνο της εμφανίζεται
κι εκείνη ευθείς τρομάζει,
τα χέρια της σταυρώνει
στον ουρανό κοιτάζει.

Ο Γαβριήλ της μίλησε
της είπε μην τρομάζεις
και από εκεί ψηλά που εσύ κοιτάς
μεγάλη χάρη έχεις να λάβεις.

Ο Σωτήρας μας θα γεννηθεί
στην αγκαλιά σου πάνω
κι ο κόσμος όλος θα σωθεί
μητέρα εσύ των πάντων.

Ηλέκτρα Θεοδωρακοπούλου

Ρωτήσαμε την Πυθία…

Σήμερα στο μάθημα της Ιστορίας μάθαμε για τα μαντεία της αρχαίας Ελλάδας και πιο συγκεκριμένα για το μαντείο των Δελφών και την Πυθία που έδινε τις διφορούμενες απαντήσεις.

Στη συνέχεια, σκεφτήκαμε να παίξουμε με την τεχνητή νοημοσύνη και ζητήσαμε από το ChatGPT να υποδυθεί την Πυθία και να απαντήσει σε 3 ερωτήσεις μας, μία για κάθε ομάδα.

Η πρώτη ερώτηση των μαθητών ήταν: "Θα γίνει πόλεμος στην Ελλάδα;" και η απάντηση της Πυθίας ήταν: "«Ο κρότος των όπλων μπορεί να ακούγεται σαν απειλή, όμως ο δρόμος προς τη φωτιά περνάει μέσα από τις αποφάσεις των ηγετών και των συμμάχων· Όσο οι δυνάμεις φυλάσσονται και οι σύμμαχοι στέκονται κοντά, η θύελλα μπορεί να ματαιωθεί. Φυλάξτε την ειρήνη σας σαν σπόρο πολύτιμο και διδάξτε τα παιδιά να ποτίζουν την ελπίδα.»

Μετά της ζητήσαμε να απαντήσει πιο σύντομα στην ερώτηση: "Θα πέσει μετεωρίτης στη γη;" και η απάντηση της Πυθίας ήταν: «Ουρανός και πέτρα χορεύουν αιώνες στον αιθέρα μα ο βράχος που φοβάσαι σπάνια βρίσκει το σπίτι των ανθρώπων. Φύλαξε την ψυχή σου, όχι τον ουρανό, εκεί ψηλά βασιλεύει η τάξη του Απόλλωνα.»

Επειδή καταλάβαμε ότι απαντάει λίγο αόριστα και γενικά, μια μαθήτρια από την τρίτη ομάδα τη ρώτησε: "Πότε θα σταματήσει να μας λέει ψέματα η Πυθία;" Η απάντηση της Πυθίας στην έξυπνη αυτή ερώτηση ήταν: «Η Πυθία δεν ψεύδεται, μιλά με φωνή που μοιάζει με καπνό. Άλλοτε δείχνει δρόμο, άλλοτε σκιές.
Δεν αλλάζει η Πυθία αλλά ο νους που ακούει. Όταν μάθετε να διαβάζετε τα σύννεφα, τότε ο χρησμός θα γίνει καθρέφτης της αλήθειας.»

Πώς σας φάνηκαν οι απαντήσεις της Πυθίας;

Τι θέλουμε να αλλάξει στην Πάτρα

Στο μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος υπάρχει μια ερώτηση. "Τι θα ήθελες να αλλάξει στην πόλη σου." Εδώ είναι οι απαντήσεις των μαθητών της Δ΄ τάξης του 40ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών.

  • Να σταματήσουν οι άνθρωποι να διαλύουν την πλατεία της γειτονιάς μας.
  • Να υπάρχουν μεγάλες πλατείες, παντού.
  • Να μην γίνονται εγκλήματα.
  • Να μην κάνουνε γκράφιτι.
  • Να σταματήσει η εγκληματικότητα.
  • Να γίνει πιο καθαρή πόλη. 
  • Να μην ζωγραφίζουν βλακείες στους τοίχους.
  • Αυτοί που έβαλαν τη φωτιά, να πάνε φυλακή.
  • Να σταματήσουν οι άνθρωποι να βάζουν φωτιές. 
  • Να σταματήσει η εγκληματικότητα. 
  • Να μειωθεί η εγκληματικότητα. 
  • Να είναι πιο καθαρή πόλη.
  • Να γίνει λίγο πιο καθαρή.
  • Να γίνουν περισσότερα γήπεδα ποδοσφαίρου. 
  • Να φτιάξουν μια πίστα BMX. 
  • Να γίνει η πόλη πιο καθαρή. 

Ποιος θεός του Ολύμπου θα ήθελα να ήμουν

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄ τάξης του 40ου Δημοτικού Σχολείου Πάτρας απάντησαν στο ερώτημα ¨Ποιος θεός του Ολύμπου θα ήθελα να είμαι και γιατί".

Οι απαντήσεις τους:

  • Θα ήθελα να ήμουν ο Ερμής γιατί είναι έξυπνος, είναι γρήγορος κι έχει φτερωτές μπότες που μου αρέσουν πολύ!
  • Θα ήθελα να ήμουν ο Δίας, ο αρχηγός τους για να τους συμβουλεύω και να τους διατάζω.
  • Θα ήθελα να είμαι ο θεός Άρης γιατί είναι δυνατός και γενναίος. Μου αρέσει που δεν φοβάται και παλεύει για αυτά που θέλει.
  • Η Αφροδίτη επειδή είναι η θεά της ομορφιάς.
  • Θα ήθελα να είμαι η Αθηνά, η θεά της σοφίας. Τη θαυμάζω γιατί ήταν έξυπνη και δυνατή.
  • Θα ήθελα να είμαι ο Άρης, ο θεός του πολέμου, ώστε να αποφασίζω εγώ και να λέω πάντα όχι στον πόλεμο και να υπάρχει παντού ειρήνη.
  • Θα ήθελα να είμαι η θεά Αθηνά επειδή γεννήθηκε από το κεφάλι του Δία και είναι πολύ έξυπνη.
  • Θα ήθελα να είμαι ο Ποσειδώνας γιατί μ' αρέσει η τρίαινα.
  • Θα ήθελα να είμαι η Αφροδίτη, η θεά της ομορφιάς γιατί είναι πανέμορφη.
  • Θα ήθελα να ήμουν η Αθηνά διότι ήταν η θεά της σοφίας και θέλω να γίνω όπως αυτή για να γίνω κι εγώ σοφή.
  • Η Αφροδίτη γιατί είναι η θεά της ομορφιάς.
  • Θα ήθελα να ήμουν ο Ερμής επειδή μου αρέσει να πετάω και να πηγαίνω σε μέρη πετώντας.

Αν ήμουν Δωριέας …

Δείτε πώς οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄ τάξης του 40ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών σκέφτονται και συναισθάνονται την ιστορία με τρόπους που συνδυάζουν επιβίωση, ηθική και φαντασία.  Είχαν, ως άσκηση, να συνεχίσουν την πρόταση "Αν ήμουν Δωριέας ..." Απολαύστε τις απαντήσεις τους:

  •  ... θα ξεκινούσα για την κάθοδο από την Πίνδο, θα συνέχιζα για τη Νότια Ελλάδα, μετά θα έφτανα στη Σπάρτη και θα έκανα τους Αχαιούς δούλους. Η Σπάρτη πια θα λεγόταν Δωρική Σπάρτη.
  • ... θα πήγαινα με ειρήνη στην Πελοπόννησο και θα ζητούσα να μείνω. Θα τους έδινα τις γνώσεις μου και αν μου έλεγαν όχι θα γυρνούσα στην πατρίδα μου ειρηνικά. Ίσως μετά από χρόνια να έκανα μια προσπάθεια.
  • ... θα έβρισκα νέα μέρη για να ζήσω μια καλύτερη ζωή. Δεν θα έδιωχνα τους παλιούς.
  • ... θα πήγαινα ειρηνικά και θα ζήταγα να δώσουν σπίτι και φαγητό και μια καλύτερη ζωή. Αν δε με βοηθούσαν, θα έκανα πόλεμο.
  • ... θα πάλευα με τους αντιπάλους.
  • ... θα μετακινόμουν σε μέρος νοτιότερο που θα ήταν εύφορο και το κλίμα ζεστό.
  • ... δεν θα ήθελα να έχουμε πόλεμο με κανέναν από τους Αχαιούς. Θα ήθελα να συνυπάρχω ειρηνικά με όλους τους ανθρώπους.
  • ... θα έλεγα στους συντρόφους μου να πάμε στη Σπάρτη για ένα καλύτερο αύριο. Θα πάμε εκεί, θα κάνουμε τους Σπαρτιάτες είλωτες και θα καλλιεργούσαμε φρούτα και λαχανικά. Επίσης θα τους μάθουμε να μιλάνε τη Δωρική γλώσσα.
  • ... θα πήγαινα σε νέους τόπους χωρίς όμως να τους πολεμήσω και δεν θα έκανα δούλους.
  • ... θα προτιμούσα να είμαι σε μια πόλη με ασφάλεια, χωρίς να κινδυνεύω εγώ και η οικογένειά μου και θα προσπαθούσα να υπάρχει στους ανθρώπους καλοσύνη και να έχουν αγάπη μεταξύ τους.
  • ... θα πήγαινα ειρηνικά για να είμασταν όλοι καλά και για να είχαμε ένα καινούριο αύριο.
  • ... θα σταματούσα τον πόλεμο και θα έφερνα ειρήνη και θα ταξίδευα σε άλλη χώρα και θα είχα ειρήνη.
  • ... θα έβρισκα νέα εδάφη χωρίς πόλεμο.
  • ... θα εγκατέλειπα τη χώρα μου για ένα καλύτερο μέλλον.

Τι έμαθα για τους Δωριείς

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄ τάξης του 40ου Δημοτικού Σχολείου γράφουν σε μια πρόταση τι έμαθαν για τους Δωριείς:

  • Ότι ο βασιλιάς τους ήταν ο Δώρος.
  • Ότι πήραν το όνομά τους από τον βασιλιά Δώρο.
  • Ότι πολεμούσαν για να βρουν σπίτι για τα παιδιά τους.
  • Ότι έζησαν πριν πάρα πολλά χρόνια και ήταν πολύ δυνατοί και γενναίοι.
  • Ότι πολέμησαν με τους Αχαιούς.
  • Ότι κατέβηκαν προς τα κάτω.
  • Ότι θέλανε καλύτερο αύριο και μια καλύτερη ζωή.
  • Ότι πήγαν να παλέψουν για να βρουν σπίτια για τα παιδιά τους.
  • Ότι ξεκίνησαν τον πόλεμο.
  • Ότι δεν μπόρεσαν να πάρουν την Αχαΐα.
  • Ότι ξεκίνησαν την κάθοδο από την Πίνδο.
  • Ότι ήθελαν μια καλύτερη ζωή.