Ελληνικά

20 Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής – Κεφάλαιο Ηθικής (Φιλοσοφία Β’ Λυκείου)

1. Η ηθική φιλοσοφία ασχολείται κυρίως με:

A. Τα μαθηματικά
B. Το σωστό και το λάθος
C. Την πολιτική εξουσία
D. Την τέχνη

2. Η «ηθική πράξη» χαρακτηρίζεται από:

A. Τυχαία κίνητρα
B. Ωφέλεια μόνο για τον δράστη
C. Συνειδητή επιλογή και ευθύνη
D. Έλλειψη σκέψης

3. Το ηθικό υποκείμενο είναι:

A. Όποιος ενεργεί μηχανικά
B. Όποιος έχει λογική και ελευθερία επιλογής
C. Όποιος ακολουθεί ενστικτώδεις αντιδράσεις
D. Ζώο με ένστικτα

4. Ο όρος «καθήκον» συνδέεται κυρίως με τον:

A. Αριστοτέλη
B. Πλάτωνα
C. Καντ
D. Ηράκλειτο

5. Σύμφωνα με τον Καντ, μια πράξη είναι ηθική όταν:

A. Προκαλεί ευχαρίστηση
B. Συμφέρει τον δράστη
C. Γίνεται από καθήκον
D. Έχει θετικό αποτέλεσμα

6. Η αρετή για τον Αριστοτέλη είναι:

A. Έμφυτη
B. Συνήθεια που καλλιεργείται
C. Τύχη
D. Θεϊκό χάρισμα

7. Η ηθική θεωρία του Αριστοτέλη ονομάζεται:

A. Υπαρξισμός
B. Στωικισμός
C. Ευδαιμονισμός
D. Ωφελιμισμός

8. Στον ωφελιμισμό, η ηθική πράξη είναι εκείνη που:

A. Φέρνει το μεγαλύτερο καλό για τους περισσότερους
B. Ακολουθεί τον νόμο
C. Είναι σύμφωνη με την παράδοση
D. Προκαλεί δυσκολία στον δράστη

9. Ποιο από τα παρακάτω είναι ηθικό κριτήριο;

A. Η επιτυχία
B. Η ευχαρίστηση
C. Η πρόθεση
D. Η τύχη

10. Η «καλή βούληση» είναι κεντρική έννοια της ηθικής του:

A. Αριστοτέλη
B. Καντ
C. Επίκουρου
D. Πλάτωνα

11. Ποια φράση εκφράζει την καντιανή ηθική;

A. «Κάνε αυτό που σε ωφελεί»
B. «Ζήσε κρυφά»
C. «Πράξε σύμφωνα με τον ηθικό νόμο»
D. «Η ηδονή είναι το ύψιστο αγαθό»

12. Ο Επίκουρος θεωρεί ότι το ύψιστο αγαθό είναι:

A. Η γνώση
B. Η ηδονή ως απουσία πόνου
C. Η υπακοή στους νόμους
D. Η φήμη

13. Ποιοι παράγοντες καθιστούν μια πράξη «ηθική»;

A. Η δύναμη και η εξουσία
B. Η πρόθεση και η συνείδηση
C. Η ταχύτητα και η αποτελεσματικότητα
D. Η μίμηση των άλλων

14. Η έννοια της «ευθύνης» προϋποθέτει:

A. Ελευθερία επιλογής
B. Τυφλή υπακοή
C. Ποινή
D. Παράδοση

15. Η συνείδηση λειτουργεί ως:

A. Μηχανισμός ποινής
B. Εσωτερικός ηθικός οδηγός
C. Πηγή εξουσίας
D. Όργανο αισθήσεων

16. Ποιο από τα παρακάτω ΔΕΝ αποτελεί ηθικό σύστημα;

A. Ωφελιμισμός
B. Καθήκον
C. Ευδαιμονισμός
D. Ατομισμός

17. Ο Στωικισμός διδάσκει:

A. Έλεγχο των παθών και αταραξία
B. Ηδονή και απόλαυση
C. Πάθος και έντονα συναισθήματα
D. Απόλυτη υπακοή

18. Η ηθική φιλοσοφία εξετάζει:

A. Το τι πρέπει να κάνουμε
B. Τι θα συμβεί στο μέλλον
C. Την ιστορία του πολιτισμού
D. Τι είναι αληθινό και ψεύτικο

19. Η πράξη που γίνεται «από συμφέρον» είναι:

A. Πρακτική
B. Ηθικά ουδέτερη ή ανήθικη
C. Πάντα ηθική
D. Πάντα νόμιμη

20. Το «ηθικό δίλημμα» είναι:

A. Μια εύκολη απόφαση
B. Μια οικονομική επιλογή
C. Σύγκρουση δύο ηθικών αξιών
D. Ποινικό έγκλημα


Απαντήσεις

  1. Β

  2. Γ

  3. Β

  4. Γ

  5. Γ

  6. Β

  7. Γ

  8. Α

  9. Γ

  10. Β

  11. Γ

  12. Β

  13. Β

  14. Α

  15. Β

  16. Δ

  17. Α

  18. Α

  19. Β

  20. Γ

30 Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Φιλοσοφία Β’ Λυκείου, σ. 1–30)

Human Clones --- Image by © Matthias Kulka/Corbis

1. Ετυμολογικά, η λέξη "φιλοσοφία" σημαίνει:

A. Αγάπη για τη γνώση
B. Αγάπη για τον άνθρωπο
C. Φόβος για το άγνωστο
D. Αναζήτηση του ωραίου

2. Η φιλοσοφία γεννιέται κυρίως από:

A. Τον φόβο
B. Τον θαυμασμό
C. Την ανάγκη εξουσίας
D. Τον ανταγωνισμό

3. Ποιος φιλόσοφος υποστήριξε ότι η φιλοσοφία ξεκινά με τον θαυμασμό;

A. Σωκράτης
B. Πλάτων
C. Αριστοτέλης
D. Ηράκλειτος

4. Ποιο από τα παρακάτω χαρακτηρίζει τον μύθο;

A. Λογική επιχειρηματολογία
B. Προσωποποίηση φυσικών δυνάμεων
C. Αυστηρή αποδεικτική μέθοδος
D. Πειραματική έρευνα

5. Η μετάβαση από τον μύθο στον λόγο είναι κυρίως:

A. Κοινωνικό φαινόμενο
B. Φυσικό φαινόμενο
C. Οικονομικό φαινόμενο
D. Πολιτισμικό φαινόμενο

6. Οι πρώτοι φιλόσοφοι της Ιωνίας ενδιαφέρθηκαν για:

A. Την πολιτική επιστήμη
B. Τη φύση και τον κόσμο
C. Τη γλώσσα
D. Την ηθική φιλοσοφία

7. Τι σημαίνει "λογική εξήγηση";

A. Εξήγηση βασισμένη στο συναίσθημα
B. Εξήγηση βασισμένη στη φαντασία
C. Εξήγηση βασισμένη στη σκέψη και την απόδειξη
D. Εξήγηση βασισμένη στην παράδοση

8. Η απορία για τον φιλόσοφο είναι:

A. Πρόβλημα χωρίς λύση
B. Σημάδι άγνοιας
C. Αφετηρία της σκέψης
D. Αδιέξοδο

9. Ποιο από τα παρακάτω είναι φιλοσοφικό ερώτημα;

A. Πόσο κάνει 3×4;
B. Γιατί υπάρχει κάτι αντί για τίποτα;
C. Ποιος είναι ο πληθυσμός της Ελλάδας;
D. Ποια είναι η θερμοκρασία αύριο;

10. Η φιλοσοφία επιδιώκει κυρίως:

A. Την απόλυτη πίστη
B. Την κριτική εξέταση των πραγμάτων
C. Την πολιτική ισχύ
D. Την υλική ευημερία

11. Ο όρος "λόγος" δηλώνει:

A. Μύθο
B. Πίστη
C. Σκέψη και λογική
D. Παράδοση

12. Οι μύθοι εξηγούσαν τον κόσμο με βάση:

A. Υπερφυσικά όντα
B. Μαθηματικές αποδείξεις
C. Λογικά επιχειρήματα
D. Πειράματα

13. Η φιλοσοφία δεν είναι:

A. Κριτική σκέψη
B. Αναζήτηση αλήθειας
C. Πειραματική επιστήμη
D. Προβληματισμός

14. Τι χαρακτηρίζει τη φιλοσοφική σκέψη;

A. Αποδοχή χωρίς αμφισβήτηση
B. Εξέταση των πάντων
C. Πειραματική διαδικασία
D. Μη κριτική σκέψη

15. Τι ανάγκη ικανοποιούσαν οι μύθοι;

A. Οικονομική
B. Ερμηνευτική
C. Στρατιωτική
D. Τεχνολογική

H φιλοσοφία στη ζωή μας

16. Ποιο είναι βασικό χαρακτηριστικό της επιστήμης που δεν ανήκει στη φιλοσοφία;

A. Αποδείξεις
B. Πειράματα
C. Κριτική σκέψη
D. Έρευνα

17. Ποιο από τα παρακάτω είναι χαρακτηριστικό των Προσωκρατικών;

A. Μελέτη της πολιτικής
B. Μελέτη της φύσης
C. Μελέτη της ρητορικής
D. Μελέτη της τέχνης

18. Η κριτική σκέψη σημαίνει:

A. Πιστεύω ό,τι ακούω
B. Εξετάζω και αξιολογώ
C. Ακολουθώ χωρίς σκέψη
D. Απορρίπτω τα πάντα

19. Η απορία οδηγεί τον άνθρωπο να:

A. Μη σκέφτεται
B. Ερευνά
C. Παραιτείται
D. Μένει στην άγνοια

20. Ποια ήταν λειτουργία των μύθων;

A. Να διασκεδάζουν
B. Να εξηγούν τον κόσμο
C. Να προβλέπουν τον καιρό
D. Να υποστηρίζουν τις επιστήμες

21. Η φιλοσοφία επιδιώκει:

A. Μαγικές εξηγήσεις
B. Ορθολογισμό
C. Τυφλή πίστη
D. Μίμηση της παράδοσης

22. Οι αρχαίοι Έλληνες άρχισαν να σκέφτονται φιλοσοφικά όταν:

A. Αμφισβήτησαν τον μύθο
B. Σταμάτησαν να μιλούν ελληνικά
C. Έχασαν τις παραδόσεις τους
D. Βρήκαν νέους θεούς

23. Η φιλοσοφία θεωρείται διαρκής γιατί:

A. Τα ερωτήματα αλλάζουν
B. Τα πάντα έχουν απαντηθεί
C. Οι άνθρωποι σταματούν να ρωτούν
D. Δεν υπάρχουν νέα προβλήματα

24. Ποια φράση χαρακτηρίζει τη φιλοσοφία;

A. «Πίστευε και μη ερεύνα»
B. «Ερεύνα χωρίς όρια»
C. «Απόφυγε τις ερωτήσεις»
D. «Η αμφιβολία είναι επικίνδυνη»

25. Ποιο από τα παρακάτω είναι παράδειγμα λογικής εξήγησης;

A. «Βρέχει γιατί το θέλει ο Δίας»
B. «Βρέχει επειδή δημιουργούνται σύννεφα με υδρατμούς»
C. «Βρέχει επειδή είναι Τρίτη»
D. «Βρέχει γιατί το λέει η παράδοση»

26. Ποιο στοιχείο ΔΕΝ ανήκει στον μύθο;

A. Θεοί
B. Ήρωες
C. Ορθολογισμός
D. Θαυμαστά γεγονότα

27. Τι θεωρείται «φιλοσοφικό πρόβλημα»;

A. Ένα πρόβλημα που λύνεται με μαθηματικά
B. Ένα ερώτημα χωρίς απλή απάντηση
C. Ένα πρόβλημα καθημερινότητας
D. Ένα πρακτικό ζήτημα

28. Η φιλοσοφία προϋποθέτει:

A. Παράδοση
B. Εξουσία
C. Ελευθερία σκέψης
D. Μυστικότητα

29. Οι Προσωκρατικοί άρχισαν να εξηγούν τον κόσμο με βάση:

A. Παράδοση
B. Μύθους
C. Φυσικά αίτια
D. Θεϊκές παρεμβάσεις

30. Ποιος από τους παρακάτω είναι Προσωκρατικός φιλόσοφος;

A. Σωκράτης
B. Θαλής
C. Πλάτων
D. Αριστοτέλης


Απαντήσεις

  1. Α

  2. Β

  3. Γ

  4. Β

  5. Δ

  6. Β

  7. Γ

  8. Γ

  9. Β

  10. Β

  11. Γ

  12. Α

  13. Γ

  14. Β

  15. Β

  16. Β

  17. Β

  18. Β

  19. Β

  20. Β

  21. Β

  22. Α

  23. Α

  24. Β

  25. Β

  26. Γ

  27. Β

  28. Γ

  29. Γ

  30. Β

ΦΟΝΙΣΣΑ

https://edutv.minedu.gov.gr/index.php/glossa-logot-2/papadiamantis-elytis-fonissa

B3 /// AΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ/// 2025

 

 

     Σήμερα συζητήσαμε πώς τους φάνηκε το μάθημα της Φιλοσοφίας. Παραθέτω κάποιες  ιδέες, σκέψεις 

και κρίσεις των παιδιών.

-Τη βρήκα ενδιαφέρον.

-Δεν βαρέθηκα καθόλου.

-Μου άρεσε που λύναμε διλήμματα.

-Κάναμε διάλογο και συζητήσαμε για σημαντικά θέματα.

-Κάνουμε ανακριτική καρέκλα, παιχνίδι ρόλων

-Αλλιώς την είχα στο μυαλό μου τη Φιλοσοφία.

-Μου άρεσε η διαθεματικότητα π.χ. διερεύνηση μιας φιλοσοφικής ιδέας 

μέσω ενός πίνακα ζωγραφικής

Και γω ένιωσα πωςσυμμετείχαν όλοι, ακόμα και το πιο αδύναμο παιδί. Δόθηκαν πολλές πάσες για αυτενέργεια, και δημιουργικότητα.

 

 

 

 

-

ΠΕΡΙ ΕΥΤΥΧΙΑΣ Ο ΛΟΓΟΣ/// ΚΟΛΑΖ Β1

Χωρίς ευτυχία δεν υπάρχεις φως.

Χωρίς ευτυχία δεν ζεις. Απλά επιβιώνεις.

Ευτυχία είναι να νιώθεις καλά με τον εαυτό σου

Η ευτυχία μπορεί να βρεθεί και στα πιο απλά πράγματα και αναμνήσεις.

Η ευτυχία είναι αναγκαία.

Η ευτυχία είναι διαφορετική για τον κάθε άνθρωπο και πρέπει να την ανακαλύψει μόνος του.

Χωρίς ευτυχία είσαι ένας καταπιεσμένος άνθρωπος.

Η ευτυχία είναι στιγμές με ανθρώπους που σε αγαπάνε και σε δέχονται.

Να έχεις αληθινούς φίλους, να υπάρχει επικοινωνία με την οικογένειά σου, να έχεις σκύλο, να μην έχεις άγχος 

και να καταφέρνεις να φτάσεις έναν στόχο σου.

(Β1/Αγίων Αναργύρων 2025)

 

ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ ΤΩΝ ΕΒΡΑΙΩΝ

Stockbetten im KZ Auschwitz

Child survivors at Auschwitz

 

https://www.lifo.gr/culture/arxaiologia/olokaytoma-ena-apo-ta-megalytera-egklimata-stin-istoria-tis-anthropotitas

https://www.bbc.com/news/uk-england-manchester-34405565

https://religion.orf.at/v3/stories/2690524/

Ολοκαύτωμα: Ένα από τα μεγαλύτερα εγκλήματα στην ιστορία της ανθρωπότητας

Συζητήσαμε για το Ολοκαύτωμα των Εβραίων, σχολιάσαμε κείμενα και φωτογραφίες, μιλήσαμε για τη σημασία του  ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΆ φιλοσοφήσαμε για πολλά θέματα με πρώτο τον ρατσισμό.Οι φωτογραφίες που σχολιάσαμε ήταν εύγλωττες, ρεαλιστικές και εκφραστικές και κινητοποίησαν τα παιδιά παντοιοτρόπως. 

KATAΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ/// Βιογραφία και δημιουργία

ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

Η τέχνη συχνά είναι συνδεδεμένη με τη ζωή. Οι καλλιτέχνες εμπνέονται από προσωπικά του βιώματα και περιστατικά, από ανθρώπους που συναντούν. Ολα αυτά τα μεταφέρουν μέσα στο έργο τους-συνειδητά ή ασυνείδητα. Φέραμε ως παράδειγμα των Βαν Γκογκ, τον Χαλεπά, την Φρίντα Κάλο. Δείξαμε έργα τους και προσπαθήσαμε να ανιχνεύσουμε μέσα σ΄αυτά την ιστορία, τον χαρακτήρα,τα γεγονότα της ζωής τους.Επίσης, σχολιάσαμε πόσο καθοριστική ήταν η ψυχοσύνθεση και η ψυχολογία τους για την πραγμάτωση και την υφή τους έργου τους.

Η φωτό είναι παρμένη από την Καθημερινή:https://www.kathimerini.gr/culture/561101299/i-diachroniki-elxi-poy-askei-o-chalepas/

********************************

Φρίντα Κάλο (1907 – 1954) Το όνειρο, το κρεβάτι 1940[https://www.art22.gr/%CF%80%CE%BF%CE%B9%CE%B5%CF%82-%CF%80%CF%8D%CE%BB%CE%B5%CF%82-%CE%BE%CE%B5%CE%BA%CE%BB%CE%B5%CE%B9%CE%B4%CF%8E%CE%BD%CE%BF%CF%85%CE%BD-%CF%84%CE%B1-%CF%8C%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%B1-%CE%BC%CE%B1/10-%CF%86%CF%81%CE%AF%CE%BD%CF%84%CE%B1-%CE%BA%CE%AC%CE%BB%CE%BF-1907-1954-%CF%84%CE%BF-%CF%8C%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%BF-%CF%84%CE%BF-%CE%BA%CF%81%CE%B5%CE%B2%CE%AC%CF%84%CE%B9-1940/#prettyPhoto]

ΠΕΡΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ Ο ΛΟΓΟΣ

 

ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ Β1 και με το Β3 συζητήσαμε για την έννοια της ελευθερίας.Τι είναι ελευθερία.Τι σημαίνει να είναι κανείς ελεύθερος; Τους ζήτησα να μου γράψουν σε ένα χαρτί ΑΝΩΝΥΜΑ τι θα έκαναν αν ήταν ελεύθεροι απόλυτα.

Μεταφέρω εδώ μερικές απαντήσεις ενδεικτικά:

  1. To να είχαμε απόλυτη ελευθερία θα ήταν καταστροφή για τους πάντες. Κανείς δεν θα μπορούσε να βγει από το σπίτι του με ασφάλεια και θα υπήρχε φόβος.Αν εγώ είχα απόλυτη ελευθερία, δεν θα το εκμεταλλευόμουν και θα προσπαθούσα πάντα να κάν το σωστό.Το μόνο καλό είναι ότι θα ήμουν ο εαυτός μου χωρίς τη γνώμη των άλλων και θα έκανα αστεία πράγματα.
  2. Θα ζούσα με χαρά και νόημα και θα βοηθούσα και οι άλλοι να κάνουν το ίδιο.Αλλά θα το εκμεταλλευόμουν λίγο εφόσον θα είχα αυτή τη δυνατότητα.
  3.  Θα έκανα ένα μεγάλο σπίτι για τους σκύλους που είναι στο δρόμο μόνοι.
  4. Δεν νομίζω να άλλαζα κάτι στη ζωή μου .Την αγαπώ έτσι όπως είναι.
  5. Θα έκανα αυτά που πραγματικά θέλω χωρίς να ακούω κανέναν.Επίσης,θα έπαιρνα ένααμάξικαι θα πήγαινα χωρίς όριο ταχύτητας.
  6. Θα ψώνιζα όλη μέρα, θα πήγαινα ταξίδια, δεν θα πήγαινα σχολείο.
  7. Δεν θα μπορούσα να το διαχειριστώ με το πέρασμα του καιρού.
  8. Θα πήγαινα πιο συχνά βόλτα και για όση ώρα χρειαζόμουν και όπου θέλω.Με τα μαθήματα θα ήμουν πιο χαλαρή και δεν θα πήγαινα τόσο συχνά σχολείο. Επίσης, θα σπαταλούσα όσα χρήματα θέλω και όπου θέλω.
  9. Αν μπορούσα να έχω απόλυτη ελευθερία, θα πήγαινα στα μαγαζιά, θα έπαιρνα ό, τι ήθελα, φαγητό,ρούχα, συσκευές, χωρίς να πληρώνω. Επιπλέον δεν θα είχα την πίεση από γονείς, καθηγητές, αφεντικά. Θα έκανα ό,τι ήθελα, χωρίς να με νοιάζει τίποτα.
  10. Πιστεύω πως η απόλυτη ελευθερία δεν θα μου έδινε κίνητρα να προσπαθώ για το μέλλον μου. Άρα η ζωή μου θα κατέληγε πολύ βαρετή.
  11.  Αν είχα απόλυτη ελευθερία, το πρώτο πράγμα που θα έκανα είναι να αφήσω το σχολείο.Να πάρω ιδιωτικούς καθηγητές ώστε να μάθω καλύτερα τις ξένες γλώσσες και τους όρους που χρειάζομαι για να πάω να σπουδάσω στο εξωτερικό σε κάποιο από τα καλύτερα πανεπιστήμια  και να λάβω την απαραίτητη γνώση για να λάβω αυτό που θέλω-χωρίς να χρειάζεται να ασχοληθώ με δευτερεύοντα μαθήματα και φροντιστήρια.
  12. Στην αρχή θα εκμεταλλευόμουν την απόλυτη ελευθερία που έχω και θα έκανα ό,τι ήθελα, αφού δεν θα υπάρχουν συνέπειες. Στη συνέχεια όμως θα κουραόμουν και θα άρχιζα να αμφισβητώ τον εαυτό μου και τις πράξεις μου, καθώς δεν θα ήταν δίκαιο να έχω εγώ μόνο αυτό το δικαίωμα, τη στιγμή που οι άλλοι το στερούνται.
  13. [...] θα ασχολιόμουν πιο πολύ με αυτά που με κάνουν χαρούμενο.
  14. [...] Θα εξέφραζα παραπάνω τις απόψεις και τα συναισθήματά μου χωρίς φόβο και ντροπή.
  15. [...] Θα γύριζα όλον τον κόσμο.
  16.  Θα εξερευνούσα.
  17.  Δεν ξέρω κάποιον να διασκεδάζει τους περιορισμούς που του τίθενται στη ζωή του.Όμως όλα αυτά είναι που δίνουν νόημα στην καθημερινότητά μας και μας κάνουν καλύτερους και πιο ικανούς μέρα με τη μέρα.
  18. [...] Θα πήγαινα Αμερική.
  19. Θα παντρευόμουν έναν 'Αραβα και θα ήμουν ευτυχισμένη μαζί του.
  20.  Θα πήγαινα να ζήσω μόνη μου και θα έκανα μόνη μου τις επιλογές μου θα τη ζωή μου.
  21. Θα ζούσα στο έπακρο τη ζωή μου χωρίς φόβο.
  22. Θα έκανα ό,τι ήθελα και θα πήγαινα όπου ήθελα χωρίς όριο.
  23. Θα έκλεβα τράπεζα και με τα λεφτά θα τάιζα τα παιδάκια της Αφρικής.
  24. Η απόλυτη ελευθερία δεν έχει διαφορά από την περιορισμένη-για κάποιον με ηθικούς φραγμούς.
  25. Θα ταξίδευα παντού.
  26. Θα σήκωνα τη φωνή μου για όλες τις αδικίες που γίνονται στον κόσμο. Θα αντιμιλούσα σε όλους όσους με κάνουν να νιώθω άβολα.
  27. Θα έδινα σε όλους τους ανθρώπους στέγη και τροφή με τα λεφτά που θα έκλεβα από πλούσιους ανθρώπους.
  28. Θα έπαιρνα αδέσποτα σκλυλιά και θα έφτιαχνα μια φιλοζωική για εκείνα.\
  29. Θα παντρευόμουν τον έρωτα της ζωής μου.
  30. Θα έβαζα δωρεάν κλιματιστικά σε  όλους τους δημόσιους χώρους.
  31. ΠΡΩΤΙΣΤΩΣ ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ ΝΑ ΑΝΤΙΛΗΦΘΟΥΜΕ ΠΩΣ Η ΑΠΟΛΥΤΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΕΊΝΑΙ ΣΧΕΤΙΚΉ. ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟ ΙΔΙΟ.

Σχολιάσαμε τις απαντήσεις. Κάποιες ήταν ακραίες, κάποιες αστείες, κάποιες σοφές. Στα δύο τμήματα, οι απαντήσεις μερικών παιδιών συνέπεσαν. Για τα ταξίδια π.χ. Αλλοι το φιλοσόφησαν πιο πολύ, άλλοι το είδαν σαν παιχνίδι. Όσα μεταφέρω πιο πάνω είναι αποσπάσματα από τις απαντήσεις τους. Ανθολόγησα  προσωπικά μερικά κομμάτια.

 

 

Ελευθερία

Ελευθερία

Η δυνατότητα κάθε ατόμου να ζει χωρίς εμπόδια και καταναγκασμούς, εξωτερικούς ή εσωτερικούς, καθώς και να πράττει κατά βούληση ό,τι δεν αντιστρατεύεται το νόμο, την ηθική ή τα δικαιώματα του άλλου. Επομένως, η ελευθερία δεν είναι ασύδοτη, αλλά υπόκειται στον ορθό λόγο, στο νόμο και την ηθική συνείδηση.

 

Μορφές ελευθερίας

Α) Εξωτερική: Αφορά στη σχέση μας με το συνάνθρωπο (εθνική, πολιτική, ατομικές ελευθερίες, κοινωνική, θρησκευτική, πολιτιστική, οικονομική)

Β) Εσωτερική: Συνιστά απουσία εσωτερικών δεσμεύσεων και καταναγκασμών. Αφορά στη σχέση μας με τον εαυτό μας και βασίζεται σε ένα σύνολο αρετών (πνευματικών, ηθικών, ψυχικών) που επιτρέπουν στον άνθρωπο να δρα αυτόβουλα, ενάρετα και αυθόρμητα. Με άλλα λόγια, ο άνθρωπος να χαρακτηρίζεται από ελευθεροφροσύνη και όχι εθελοδουλία. Έχει τις εξής μορφές;

  • Πνευματική: Ο άνθρωπος διαθέτει ελεύθερη βούληση, αυτόφωτη σκέψη, είναι ικανός να αποφύγει κάθε απόπειρα χειραγώγησης μέσω έντεχνων προπαγανδιστικών μεθόδων.
  • Ηθική: Ο άνθρωπος απελευθερώνεται από πάθη και αδυναμίες, από το μίσος και τον εγωισμό, αίρεται πάνω από μικρότητες και ταπεινά κίνητρα, δεν είναι καιροσκόπος και ατομικιστής.
  • Ψυχική: Η εσωτερική ισορροπία, η γαλήνη, η ηρεμία, η ευχαρίστηση υπάρχουν, όταν απουσιάζουν οι εξωτερικές πιέσεις και όταν το άτομο είναι απαλλαγμένο από εσωτερικές εξαρτήσεις (άγχη, φοβίες, ανασφάλειες)

 

Η λειτουργία της ελευθερίας

  • Οι άνθρωποι εκφράζουν ελεύθερα και αβίαστα τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους, διευρύνουν τον ορίζοντα της γνώσης και της σκέψης τους.
  • Με πνεύμα αυταπάρνησης αντιμάχονται οποιαδήποτε μορφή δουλείας, συνειδητοποιούν το ρόλο τους στον έλεγχο της εξουσίας, αγωνίζονται για μια δικαιότερη κοινωνία.
  • Οι ελεύθεροι άνθρωποι αποστρέφονται την αδικία και την ιδιοτέλεια, συνδέουν την ατομική ευτυχία με τη συλλογική πρόοδο, δε συμβιβάζονται με την τρέχουσα «ηθική» του καταναλωτισμού και της ευμάρειας.
  • Ο άνθρωπος δεν υποτάσσεται στα κηρύγματα του εθνικισμού ούτε και στα ιδεολογήματα του ισοπεδωτικού κοσμοπολιτισμού, διατηρεί μια υγιή σχέση με την παράδοση του τόπου του, υπερασπίζεται τα εθνικά δίκαια και το γόνιμο διεθνισμό, είναι υπέρμαχος της συνύπαρξης των λαών.

 

Βήματα προς την ελευθερία για το σύγχρονο άνθρωπο

  • Η αλματώδης επιστημονική και τεχνολογική πρόοδος, η καταπολέμηση του αναλφαβητισμού και η άνοδος του μορφωτικού επιπέδου σε συνδυασμό με τον εκδημοκρατισμό των πολιτευμάτων.
  • Τα νέα τεχνολογικά μέσα και τα σύγχρονα επικοινωνιακά δίκτυα έχουν συμβάλει στην απελευθέρωση του ανθρώπου από τα δεσμά του χώρου και του χρόνου.
  • Η ανάπτυξη των επιστημών και του ορθού λόγου «διαλύει» τις προλήψεις και τις προκαταλήψεις.
  • Η αξιοποίηση των φυσικών πόρων απαλλάσσει τον άνθρωπο από τη φτώχεια και αναβαθμίζει το βιοτικό του επίπεδο.
  • Η δωρεάν και δημόσια υποχρεωτική εκπαίδευση, η ίδρυση ανώτερων και ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, η ανάπτυξη των ΜΜΕ και του διαδικτύου με την απεριόριστη πληροφοριακή τους δύναμη απάλλαξαν τον άνθρωπο από τα δεσμά της άγνοιας και του αναλφαβητισμού.
  • Η ουσιαστική κατοχύρωση του δημοκρατικού πολιτεύματος εξομαλύνουν τις διεθνείς σχέσεις των λαών, προωθούν την ειρηνική συνύπαρξη και συνεργασία.

 

Φαινόμενα ανελευθερίας

  • Καταναλωτισμός και θεοποίηση του χρήματος καθιστούν τον άνθρωπο δούλο των τυραννικών υλικών επιθυμιών.
  • Η υποταγή στη λογική του κέρδους μετατρέπει τον άνθρωπο σε ατομικιστικό, ανταγωνιστικό ον.
  • Οι υπερβολικές ανέσεις και η αλματώδης ανάπτυξη της τεχνολογίας προκαλούν έντονη εξάρτηση από τα ηλεκτρονικά μέσα.
  • Η κατευθυνόμενη πληροφόρηση, η προπαγάνδα, η διαφήμιση, η μαζική κουλτούρα και τα ευτελή πρότυπα ζωής καταδυναστεύουν το σύγχρονο άνθρωπο.
  • Ο κομματικός φανατισμός και οι πελετειακές σχέσεις κρατούν τους πολίτες ομήρους, ναρκώνουν τη σκέψη τους και τους αδρανοποιούν.
  • Η οικονομική εκμετάλλευση, η ανεργία, η ανέχεια, ο ρατσισμός και ο κοινωνικός αποκλεισμός αποτελούν παράγοντες εξανδραποδισμού του ανθρώπου.
  • Η βία, απ΄ όπου κι αν προέρχεται, προκαλεί το άγχος, το φόβο και τη μοιρολατρία διαμορφώνοντας αδύναμους ανθρώπους.
  • Η τεχνοκρατική εκπαίδευση έχει υποσκελίσει την ανθρωπιστική παιδεία, με αποτέλεσμα την έκπτωση των ηθικών αξιών και των υψηλών ιδανικών που θα όπλιζαν τον άνθρωπο με «αρετή και τόλμη», απαραίτητες προϋποθέσεις της ελευθερίας.

 

Προϋποθέσεις για την κατάκτηση της ελευθερίας

  • Πνευματικές: πνευματικότητα, ορθολογισμός, κριτική στάση, γόνιμη αμφιβολία, σφαιρική ενημέρωση, απαλλαγή από προκαταλήψεις, «διά βίου» παιδεία, ανθρωπιστική, αληθινό ενδιαφέρον για την παράδοση.
  • Ηθικές/ψυχικές: ενδοσκόπηση, αυτοκριτική, χαλιναγώγηση των παθών και των αδυναμιών, υπευθυνότητα, αίσθημα δικαίου, τιμιότητα, θάρρος, ψυχικό σθένος, πίση σε αξίες και ιδανικά, μέτρο.
  • Κοινωνικές/ πολιτικές: συμμετοχή στα κοινά, αγωνιστική δράση, μάχη για το κοινό καλό, καθολική εφαρμογή της δημοκρατίας, συνεργασία και διάλογος, κατοχύρωση και θεσμική προστασία των δικαιωμάτων, σεβασμός στην ετερότητα, ανεκτικότητα, κοινωνική πρόνοια, πολιτική σταθερότητα και ειρήνη, αξιοπρεπές βιοτικό επίπεδο.
  • Υγιής διαπαιδαγώγηση από τους φορείς αγωγής: η ελευθερία να βιώνεται στο σπίτι και στο σχολείο, να τίθενται όρια και κανόνες, να καλλιεργείται ο σεβασμος, να προβάλλεται η ολιγάρκεια ως αντίσταση στον υλισμό.
  • https://blogs.e-me.edu.gr/hive-neglossag/%CF%83%CF%87%CE%B5%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CE%B3%CF%81%CE%AC%CE%BC%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1/%CE%B5%CE%BB%CE%B5%CF%85%CE%B8%CE%B5%CF%81%CE%AF%CE%B1/

ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΑ ΡΗΤΑ

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ

Στα εισαγωγικά μαθήματα Φιλοσοφίας, συζητήσαμε πάνω σε κάποιες φιλοσοφικές ρήσεις, απόψεις και ιδέες φιλοσόφων.

Επειτα τα παιδιά προχώρησαν σε σύντομο γραπτό σχολιασμό. Μερικά θέματα ήταν τα εξής:

  1. H εμπειρία δεν είναι επιστήμη. ( Εντμουντ Χούρσελ)
  2.  Η ευτυχία έρχεται με τη συστηματική μείωση της εργασίας.( Μπέρτακ Ράσελ)
  3.  Η ιστορία δεν μας ανήκει, εμείς ανήκουμε σε αυτήν.(Χανς-Γκεόργκ Γκάνταμερ)
  4. Τι θα κάναμε χωρίς πολιτισμό;
  5.  H φαντασία καθορίζει τα πάντα. (Μπλεζ Πασκάλ)
  6. Η αφοσίωση και η ειλικρίνεια είναι ύψιστες αξίες. (Κομφούκιος)
  7. Ο άνθρωπος είναι μια μηχανή (Τόμας Χόμπς)
  8. Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα.
  9. Υπάρχω σημαίνει με αντιλαμβάνονται. (Τζον Μπέρκλευ)
  10. Η γνώση είναι δύναμη (Φράνσις Μπέικον)
  11. Να πιστεύετε στη ζωή.

ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΓΡΑΠΤΗ ΕΞΕΤΑΣΗ ΣΤΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ

 

ΓΡΑΠΤΗ ΕΞΕΤΑΣΗ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ

ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ Β

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΜΑΘΗΤΗ/ΤΡΙΑΣ

ΘΕΜΑΤΑ

1. ΣΩΣΤΟ -ΛΑΘΟΣ (μονάδες 10)

α.Την κατηγοριική προσταγή εισηγήθηκε ο Χιουμ.

β.Η κατηγορική προσταγή προέτρεπε για μια πιο χαλαρή αντιμετώπιση των ζητημάτων που αφορούν στην ηθική.

γ. Δεν έχει κανείς λόγο να υιοθετήσει μια ηθική στάση ζωής.

δ.Την αρχή της μεσότητας εισηγήθηκε ο Πλάτωνας.

ε. Ο μύθος του σπηλαίου αποτελεί μια αλληγορία για την αξία τη παιδείας και της φιλοσοφίας.

2. Η συμπάθεια που μπορεί να νιώθουμε για κάποιον άνθρωπο μπορεί να μας κάνει να παραβλέψουμε το αν είναι ηθικά εσφαλμένες και καταδικαστέες οι πράξεις του; (μονάδες 25)

3. Πώς ορίζει την Αρετή ο Αριστοτέλης; Nα δώσετε και παραδείγμα. (μoνάδες 25)

4. Τι αντιπροσωπεύει το Διονυσιακό και τι το Απολλώνιο στοιχείο; (μονάδες 20)

5. Πώς δουλεύουμε όταν καλούμαστε να λύσουμε ένα ηθικό δίλημμα; (μονάδες 20)