Return to Θεωρία Νεοελληνικής Γλώσσας

Είδη ερωτήσεων

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
Ù  Ρητορικά ερωτήματα:  πρόκειται για σχήμα λόγου. Δεν διατυπώνονται , για να απαντηθούν, αφού η απάντησή τους είναι αυτονόητη

Ù  Προσδίδουν έμφαση στα λεγόμενα και αναγκάζουν το δέκτη να εστιάσει την προσοχή του σε ορισμένα σημεία του κειμένου. Ενισχύουν τον προβληματισμό, τα επιχειρήματα, τις ανησυχίες του συγγραφέα.

Ù  Ερώτηση- Απάντηση: Στην αρχή του κειμένου: Εισάγεται το θέμα, το οποίο θα αναπτύξει στη συνέχεια ο συγγραφέας. Προσελκύεται έτσι το ενδιαφέρον του αναγνώστη.

Ù  Στο τέλος του κειμένου: διατυπώνονται οι προβληματισμοί και η θέση του συγγραφέα.

Ù  Ερώτηση χωρίς απάντηση: δηλώνονται οι προβληματισμοί και οι επιφυλάξεις του συγγραφέα.

Ù  Ερώτηση –Σχόλιο: δηλώνει τη στάση του ομιλητή απέναντι στα λεγόμενα (π.χ. ειρωνεία, αγανάκτηση)

Πρόσθετες επικοινωνιακές λειτουργίες των ερωτηματικών προτάσεων

·        Το ύφος αποκτά αμεσότητα, ζωντάνια, παραστατικότητα.

·        Στην αρχή του κειμένου προσελκύουν την προσοχή του δέκτη.

·        Στη μέση του κειμένου ανανεώνουν το ενδιαφέρον του δέκτη.

·        Ο δέκτης έχει την αίσθηση ότι ο συγγραφέας επικοινωνεί άμεσα μαζί του, με αποτέλεσμα να γίνεται πιο εύκολα κοινωνός των προβληματισμών του και να δέχεται πιο εύκολα τα επιχειρήματά του.

(Διασκευή από το βιβλίο της Μ. Κάππου «Έκφραση – Έκθεση για το Λύκειο)