Posted on December 27, 2025
Code Week: Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού για Όλους
| Δράσεις προγράμματος |
| The Robotic Spirograph |
| Code Week |
Δημιουργικότητα, προγραμματισμός και συνεργασία χωρίς όρια
Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού είναι μία δυναμική πρωτοβουλία που δίνει τη δυνατότητα σε άτομα όλων των ηλικιών να εξερευνήσουν τον προγραμματισμό, τη δημιουργικότητα και την επίλυση προβλημάτων. Καταρρίπτει τα εμπόδια στις ψηφιακές δεξιότητες, καθιστώντας τον προγραμματισμό πιο προσιτό και συμπεριληπτικό. Από τις σχολικές τάξεις έως τους κοινοτικούς χώρους, συνδέει εκπαιδευτικούς, μαθητές και λάτρεις της τεχνολογίας, ζωντανεύοντας ιδέες μέσω της ψηφιακής καινοτομίας και ενισχύοντας τη συνεργασία σε όλη την Ευρώπη.
Αυτό που ξεκίνησε το 2013 ως μια μικρή πρωτοβουλία έχει εξελιχθεί σε ένα κίνημα που διαρκεί όλο το χρόνο και που φτάνει σε εκατομμύρια ανθρώπους. Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού είναι πλέον μια συνεχής πρωτοβουλία, με χιλιάδες δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα καθ' όλη τη διάρκεια του έτους στην Ευρώπη και όχι μόνο. Η εκδήλωση διάρκειας δύο εβδομάδων κάθε Οκτώβριο είναι το αποκορύφωμα αυτών των προσπαθειών — ένας εορτασμός μιας ώθησης με γνώμονα την κοινότητα για να γίνει ο προγραμματισμός, η ψηφιακή δημιουργικότητα και η εκπαίδευση STEM προσβάσιμη σε όλους.
Με δεκάδες χιλιάδες δραστηριότητες και ένα διαρκώς αναπτυσσόμενο δίκτυο δασκάλων, μαθητών και συνεργατών, η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού συνεχίζει να εμπνέει την καινοτομία και να εξοπλίζει την επόμενη γενιά με τις δεξιότητες για να διαμορφώσει το μέλλον.
Συμμετέχοντας στη δράση αυτοί οι μαθητές κατασκεύασαν τον σπειρογράφο και συνδύασαν τη δράση αυτή με το ευρωπαϊκό πρόγραμμα eTwinning: “European Palette: Discovering Great Artists”
| Σχέδιο Διδασκαλίας Ρομποτικής με Wedo 2.0 Τίτλος Δραστηριότητας: Η Δημιουργία ενός Σπειρογράφου με το LEGO WeDo 2.0 Εκπαιδευτικός: Παπαθεοδώρου Ελένη Ιστοσελίδα: https://elenipap.sites.sch.gr/ Τάξη: Α - Στ΄ Δημοτικού Διάρκεια: 4 διδακτικές ώρες Εκπαιδευτικά Πεδία: (STEM/STEAM), Μηχανική (Engineering), Τεχνολογία (Technology), Μαθηματικά (Mathematics), Τέχνη (Art) Στόχοι Διδασκαλίας Γνωστικοί Στόχοι • Κατανόηση της έννοιας της κυκλικής κίνησης και της μετάδοσης κίνησης (γρανάζια). • Εξοικείωση με τα βασικά μέρη του κιτ WeDo 2.0 (SmartHub, κινητήρας, τουβλάκια). • Εκμάθηση του οπτικού προγραμματισμού (ρύθμιση φοράς/ταχύτητας κινητήρα, χρόνου/μοίρες περιστροφής). • Σύνδεση με έννοιες των Μαθηματικών (σχήματα, συμμετρία, περίμετρος/ακτίνα). Δεξιότητες (21ου Αιώνα & Υπολογιστική Σκέψη) • Εφαρμογή της μηχανικής σχεδίασης (Engineering Design Process). • Ανάπτυξη υπολογιστικής σκέψης και αλγοριθμικής προσέγγισης. • Καλλιέργεια της συνεργασίας και της επίλυσης προβλήματος (Troubleshooting). • Ανάπτυξη δημιουργικότητας και φαντασίας (Τέχνη). Απαραίτητος Εξοπλισμός Δύο σετ Εκπαιδευτικής Ρομποτικής LEGO WeDo 2.0 Χαρτί (μεγάλου μεγέθους, ιδανικά) και μαρκαδόροι / μολύβια (ένα ανά σπείρωμα). Βοηθητικό υλικό: Σχέδιο κατασκευής για έναν βασικό σπειρογράφο (αναζήτηση στο διαδίκτυο) Στάδια εξέλιξης διδακτικού σεναρίου 1. Εισαγωγή & Διερεύνηση Διάρκεια: 20 λεπτά Δραστηριότητες & Ρόλος Εκπαιδευτικού: Δείχνει ένα βίντεο ή εικόνες από έναν παραδοσιακό σπειρογράφο ή έργα τέχνης (Spirograph Art). Θέτει το ερώτημα: "Πώς μπορούμε να φτιάξουμε έναν ρομποτικό σπειρογράφο με τα LEGO WeDo 2.0;" Συζητούν τις βασικές αρχές λειτουργίας του σπειρογράφου (περιστροφή, σταθερό κέντρο, κίνηση σχεδίασης). 2. Κατασκευή Διάρκεια: 90 λεπτά Εκπαιδευτικός: Δίνει τις βασικές οδηγίες κατασκευής (είτε έτοιμες, είτε καθοδηγώντας τους) για ένα μοντέλο που έχει έναν κινητήρα ο οποίος περιστρέφει ένα βραχίονα ή έναν δίσκο (ο δίσκος αυτός θα συγκρατεί το μολύβι/μαρκαδόρο). Οι μαθητές συνεργάζονται για να κατασκευάσουν το ρομποτικό μοντέλο, δίνοντας έμφαση στη σταθερότητα και στο πώς θα μεταδοθεί η κίνηση στον βραχίονα σχεδίασης. (Εφαρμογή Μηχανικής). 3. Προγραμματισμός Διάρκεια: 30 λεπτά Ο εκπαιδευτικός καθοδηγεί τους μαθητές να συνδέσουν το SmartHub και να γράψουν τον αρχικό κώδικα στο WeDo 2.0. Ο βασικός αλγόριθμος περιλαμβάνει: Έναρξη → Ενεργοποίηση Κινητήρα (σε συγκεκριμένη κατεύθυνση) → Αναμονή/Διάρκεια → Απενεργοποίηση Κινητήρα. Οι μαθητές πειραματίζονται με τις παραμέτρους (ταχύτητα, διάρκεια ή μοίρες περιστροφής) για να δουν πώς επηρεάζεται το σχέδιο. (Εφαρμογή Τεχνολογίας/Υπολογιστικής Σκέψης). 4. Δοκιμή & Βελτίωση Διάρκεια: 15 λεπτά Ο εκπαιδευτικός ενθαρρύνει τις ομάδες να κάνουν αλλαγές στο μοντέλο τους (π.χ. μεγαλύτερος/μικρότερος βραχίονας, αλλαγή θέσης του μαρκαδόρου, χρήση γραναζιών για αλλαγή ταχύτητας/ροπής) και στον κώδικα (π.χ. εναλλαγή φοράς περιστροφής, παύσεις) για να δημιουργήσουν διαφορετικά μοτίβα. Οι μαθητές επανασχεδιάζουν και διορθώνουν σφάλματα (debug) ώστε να παράγουν τα πιο εντυπωσιακά ή πολύπλοκα σχήματα (Σύνδεση με Τέχνη και Μαθηματικά). 5. Παρουσίαση & Αξιολόγηση Διάρκεια: 25 λεπτά Ο εκπαιδευτικός ζητά από τους μαθητές να παρουσιάσουν το μοντέλο τους, να εξηγήσουν τις αρχές λειτουργίας του και να δείξουν το καλύτερο σχέδιο που δημιούργησαν. Οι μαθητές παρουσιάζουν το έργο τους, εξηγούν τι έμαθαν για τη μηχανική και τον προγραμματισμό, και σχολιάζουν τα αποτελέσματα. Συζήτηση για τα σχήματα: Είναι συμμετρικά; Πώς σχετίζεται η ταχύτητα με την πυκνότητα του σχεδίου; |


