• Τίτλος διδακτικής δραστηριότητας: Σχεδιασμός αφίσας για τα δικαιώματα του παιδιού
  • Δημιουργός: Μελίνα Κωστίδη
  • Γνωστικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
  • Τάξη: Α΄ Γυμνασίου
  • Διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες
  • Χώρος: αίθουσα Νεοελληνικής Γλώσσας (που διαθέτει υπολογιστές ή tablet) ή το εργαστήριο Η/Υ του σχολείου

Στόχοι:

Οι στόχοι περιλαμβάνουν την ευαισθητοποίηση, την ανάπτυξη δεξιοτήτων στον σχεδιασμό και την ενθάρρυνση της έκφρασης των απόψεων των μαθητών. Τα παιδιά καλούνται να:

  • να ενημερωθούν και να ευαισθητοποιηθούν για τα δικαιώματα των παιδιών με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού.
  • να δημιουργήσουν μια αφίσα με έντονα χρώματα, συνθήματα και εικόνες που προβάλλουν τα δικαιώματα των παιδιών.
  • να αναπτύξουν δημιουργικές και κατασκευαστικές δεξιότητες στο ψηφιακό περιβάλλον του Canva.
  • να εργαστούν σε ομάδες και να σκεφτούν ιδέες για να επιτύχουν τον κοινό στόχο του σχεδιασμού της αφίσας.
  • να κατανοήσουν τα στάδια σχεδιασμού μιας αφίσας στο Canva για να επιτευχθεί ο ψηφιακός γραμματισμός τους.

Συνοπτική περιγραφή της πορείας της δραστηριότητας:

Στη δραστηριότητα αυτή, οι μαθητές καλούνται να ενημερωθούν για τα δικαιώματα των παιδιών και να δημιουργήσουν μια αφίσα στο Canva για να προβάλουν αυτά τα δικαιώματα.

Βήματα

 

  • Ο εκπαιδευτικός με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού (20 Νοεμβρίου) συζητά με τους μαθητές για τη χάρτα των δικαιωμάτων του παιδιού. Η χάρτα δίνεται στους μαθητές στο Φύλλο Εργασίας.
  • Χωρίζει τους μαθητές σε ομάδες, έτσι ώστε να συνεργαστούν για τον σχεδιασμό της αφίσας.
  • Τους προτείνει να δουν το tutorial χρήσης του canva, το οποίο βρίσκεται αναρτημένο στον τοίχο της κυψέλης του μαθήματος της «Νεοελληνικής Γλώσσας Α΄ Γυμνασίου» στην e-me. https://www.youtube.com/watch?v=VGSmdoe19GI&ab_channel=HowToMedia
  • Ορίζει μαζί με τους μαθητές τους στόχους του σχεδιασμού και τον σκοπό της αφίσας.
  • Οι ομάδες μέσα από συζήτηση σκέφτονται ιδέες για το μήνυμα της αφίσας. Μπορεί να είναι συμβολικό, αφηρημένο ή να περιλαμβάνει στοιχεία που να συνδέονται με τα δικαιώματα του παιδιού.
  • Οι μαθητές κάνουν αναζήτηση με λέξη-κλειδί “Αφίσα” για να βρουν διαθέσιμα πρότυπα.
  • Κάνουν κλικ στην επιλογή “Create a design” και επιλέγουν τον τύπο του σχεδίου (π.χ. “Poster”).
  • Διαλέγουν το καταλληλότερο Template και το τροποποιούν.
  • Προσθέτουν σχήματα, χρώματα, γραμματοσειρές και συνθήματα.
  • Συμπεριλαμβάνουν στην αφίσα εικόνες παιδιών που παίζουν, διαβάζουν ή είναι ευτυχισμένα.
  • Κρίνουν εάν η αφίσα είναι κατάλληλη και την επεξεργάζονται εκ νέου
  • Αποθηκεύουν την αφίσα σε μορφή PNG ή PDF.
  • Την αναρτούν στην κυψέλη του μαθήματος

Ο ρόλος των μαθητών σε αυτήν τη δραστηριότητα:

Κάθε ομάδα αναλαμβάνει διαφορετικούς ρόλους για τον σχεδιασμό αφίσας για τα δικαιώματα του παιδιού.

Ομάδα Α΄ Σχεδιαστές:

Οι σχεδιαστές καλούνται να σχεδιάσετε την αφίσα επιλέγοντας σχήματα, χρώματα και γραμματοσειρές.

Ομάδα Β΄ Ερευνητές:

Οι ερευνητές καλούνται να συλλέξουν ιδέες και να εξερευνήσουν τις τάσεις στον σχεδιασμό αφισών. Ποιο θα είναι το μήνυμα της αφίσας; Ποιοι θα είναι οι δέκτες της; Οι συμμαθητές σας ή ενήλικες;

Ομάδα Γ΄ Συντονιστές:

Οι συντονιστές καλούνται να συντονίσουν τις δραστηριότητες των ομάδων, να προγραμματίζουν συναντήσεις και να επικοινωνούν με τον εκπαιδευτικό.

Ομάδα Δ΄ Κριτές:

Οι κριτές καλούνται να αξιολογήσουν τις προτάσεις των άλλων μελών των ομάδων και να προτείνουν τροποποιήσεις/βελτιώσεις.

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στον σχεδιασμό αφίσας:

Καλείται  να ενθαρρύνει τη δημιουργική έκφραση των μαθητών και  διασφαλίσει ότι η συγκεκριμένη δραστηριότητα συνάδει με τους εκπαιδευτικούς στόχους που έχουν τεθεί. Ο ρόλος του περιλαμβάνει:

 

-την καθοδήγηση: Ο εκπαιδευτικός  καθοδηγεί τους μαθητές στην κατανόηση των στόχων της αφίσας και την ανάπτυξη των ιδεών τους.

-τον συντονισμό: Παρακολουθεί την πρόοδο των ομάδων και παρέχει ανατροφοδότηση.

-την ενθάρρυνση της δημιουργικότητας: Ενθαρρύνει τους μαθητές να εξερευνήσουν διάφορες ιδέες και να δημιουργήσουν μια μοναδική αφίσα.

-την ανατροφοδότηση και την αξιολόγηση: Παρέχει στήριξη στους μαθητές και ανατροφοδότηση για την ποιότητα του σχεδιασμού και την αποτελεσματικότητα του μηνύματος.

Το Canva είναι ιδανικό για αυτήν τη δραστηριότητα για τους εξής λόγους:

Το Canva είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο για τoν ψηφιακό γραμματισμό των μαθητών και τη δημιουργία ψηφιακών πολυτροπικών κειμένων. Ο σχεδιασμός αφίσας στο canva είναι εύκολος ακόμα και για αρχάριους. Προσφέρει πληθώρα προτύπων, εικόνων και σχημάτων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τον σχεδιασμό της αφίσας. Οι μαθητές μπορούν να μάθουν με εύκολο και διασκεδαστικό τρόπο τον σχεδιασμό μιας αφίσας για να ευαισθητοποιήσουν για τα δικαιώματα του παιδιού. Το Canva λειτουργεί ως περιβάλλον συνεργασίας, καθώς οι μαθητές μπορούν να συνεργαστούν πάνω στην αφίσα σε πραγματικό χρόνο και να κάνουν αλλαγές και βελτιώσεις. Προσφέρει επιλογές εκτύπωσης και κοινοποίησης της αφίσας.

Η στρατηγική της διαφοροποιημένης διδασκαλίας μπορεί να ενσωματωθεί στον σχεδιασμό της συγκεκριμένης δραστηριότητας ως εξής:

Ο εκπαιδευτικός χωρίζει τους μαθητές σε ομάδες με βάση τις ανάγκες, τις δεξιότητες και τα ενδιαφέροντά τους. Προσαρμόζει τις οδηγίες και παρέχει επιπλέον υλικό (π.χ. επιπλέον πρότυπα, εικόνες) κατάλληλο για την κάθε ομάδα. Ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ των ομάδων. Οι μαθητές μπορούν να μοιράζονται ιδέες και να βοηθούν ο ένας τον άλλον.

Αξιολόγηση - Ανατροφοδότηση

Η αξιολόγηση και η ανατροφοδότηση βοηθούν τους μαθητές να βελτιώνουν τις δεξιότητές τους και να αναπτύσσουν την κριτική τους σκέψη. Ο εκπαιδευτικός αξιολογεί τη συμμετοχή και τη συνεργασία των μαθητών κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας. Κάνει θετικά και εποικοδομητικά σχόλια για τις ιδέες, τον σχεδιασμό και την προσπάθεια των μαθητών. Τους προτείνει τρόπους για να βελτιώσουν την αφίσα (π.χ. προσθήκη περισσότερων λεπτομερειών, διαφορετικά χρώματα, πιο μεγάλη γραμματοσειρά).

Μετά από την ολοκλήρωση της αφίσας, ο εκπαιδευτικός ζητά από τους μαθητές και τις μαθήτριες να γράψουν ένα σύντομο σχόλιο για το ψηφιακό περιβάλλον του canva που χρησιμοποίησαν στον τοίχο της κυψέλης του μαθήματος στην e-me. Οι ερωτήσεις θα είναι σύντομης απάντησης όπως:

Σας άρεσε το canva; Θα το ξαναχρησιμοποιήσετε; Τί θα αλλάζατε στον σχεδιασμό του της αφίσας;

 

 

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

https://ageliaforos.com/20-noemvrioy-pagkosmia-imera-ton-dikaiomaton-toy-paidioy/

 

Η Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού εορτάζεται κάθε χρόνο στις 20 Νοεμβρίου, με αφορμή την επέτειο υιοθέτησης από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ, το 1989, της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Χωριστείτε σε 4 ομάδες. Η κάθε ομάδα καλείται να διαβάσει τη χάρτα των δικαιωμάτων του παιδιού και να συνεργαστεί με τις άλλες τρεις. Στόχος της συνεργασίας είναι η δημιουργία στο canva μια αφίσας (ένα ψηφιακού πολυτροπικού κειμένου) για να προβάλετε τα δικαιώματα των παιδιών σήμερα.

 

 

Ομάδα Α΄ Σχεδιαστές:

Καλείστε να σχεδιάσετε την αφίσα επιλέγοντας σχήματα, χρώματα και γραμματοσειρές.

Ομάδα Β΄ Ερευνητές:

Καλείστε να συλλέξετε ιδέες και να εξερευνήσετε τις τάσεις στον σχεδιασμό αφισών. Ποιο θα είναι το μήνυμα της αφίσας; Ποιοι θα είναι οι δέκτες της; Οι συμμαθητές σας ή ενήλικες;

Ομάδα Γ΄ Συντονιστές:

Καλείστε να συντονίσετε τις δραστηριότητες των ομάδων, να προγραμματίσετε συναντήσεις και να επικοινωνείτε με τον εκπαιδευτικό.

 

Ομάδα Δ΄ Κριτές:

Καλείστε να αξιολογήσετε τις προτάσεις των άλλων μελών των ομάδων και να προτείνετε τροποποιήσεις/βελτιώσεις.

 

 

Οδηγίες προς τις ομάδες:

  1. Περιηγηθείτε στο ψηφιακό περιβάλλον του Canva (www.canva.com).
  2. Κάντε κλικ στην επιλογή “Create a design” και επιλέξτε τον τύπο του σχεδίου που θέλετε (π.χ. “Poster”).

3.Προσδιορίστε ένα κεντρικό μήνυμα που θέλετε να περάσετε μέσω της αφίσας. Ποιοι θα είναι οι δέκτες της αφίσας; Οι συμμαθητές σας ή ενήλικες;

  1. Ποια χρώματα θα επιλέξετε; Για παράδειγμα, τα έντονα χρώματα μπορούν να προσελκύσουν την προσοχή των δεκτών.
  2. Γράψτε συνθήματα που εκφράζουν τα δικαιώματα των παιδιών.
  3. Συμπεριλάβετε εικόνες παιδιών που παίζουν, διαβάζουν ή είναι ευτυχισμένα. Οργανώστε τα συνθήματα, το κείμενο και τις εικόνες της αφίσας σας με λογική διάταξη.

7.Όταν ολοκληρώσετε τον σχεδιασμό, κάντε κλικ στο κουμπί “Download” για να αποθηκεύσετε την αφίσα.

  1. Αναρτήστε την αφίσα στην κυψέλη του μαθήματος «Νεοελληνική Γλώσσα Α΄ Γυμνασίου» στην e-me.

 

Leave a Reply