Διδακτικό σενάριο: Το κίνημα της Αντιμεταρρύθμισης και οι συνέπειές του στην θρησκεία , στην πολιτική και την κοινωνία

Επιμορφούμενη : : Γιατρέλη Μαρία

Επιμορφώτρια : Αναγνώστου Ελένη

Διδακτικό αντικείμενο: Αντιμεταρρύθμιση , Ιστορία Β΄Λυκείου

Διάρκεια : 1-2 ωρών

Γενική περιγραφή :

Ξεκινώντας από το βασικό ερώτημα , τι ώθησε την  Ρωμαιοκαθολική εκκλησία να πάρει σοβαρά μέτρα ενάντια στη διάδοση της Μεταρρύθμισης του Λούθηρου, οι μαθητές εξοικειώνονται με το θέμα και αποκτούν ένα γενικό περίγραμμα των γεγονότων . Στη συνέχεια διερευνώνται τα αίτια που προκάλεσαν την αντιμεταρρύθμιση . Το σενάριο κλείνει με την κατάθεση των απόψεων το μαθητών που καλούνται να πάρουν θέση υπέρ της μίας ή της άλλης θρησκευτικής πρότασης λαμβάνοντας υπόψη τα ιστορικά και πολιτικά δεδομένα της εποχής καθώς και τις συνέπειες που είχαν αυτά τα δύο θρησκευτικά κινήματα στην κοινωνία  και στην πολιτική .

Στόχοι μαθήματος :

  • Να κατανοήσουν οι μαθητές τις αιτίες και τις συνέπειες της αντιμεταρρύθμισης και να τις συσχετίζουν με την πολιτική και την κοινωνία της εποχής.
  • Να γνωρίσουν την ιδεολογία της Αντιμεταρρύθμισης.
  • Να αξιολογήσουν την επίδραση της Αντιμεταρρύθμισης στην Ευρώπη
  • Να αναπτύξουν κριτική σκέψη , δεξιότητες στην ανάπτυξη επιχειρημάτων και στήριξης των απόψεων τους, αναζητώντας και ερμηνεύοντας και άλλες πηγές έντυπες ή ψηφιακές , εκτός του σχολικού βιβλίου
  • Να αναπτύξουν δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού .

 

Υλικά μέσα :

1.Εργαστήριο πληροφορικής ή οι κινητές συσκευές των μαθητών.

2.Διαδραστικό σχολικό βιβλίο (με έμφαση στο άρθρο που παραπέμπει για την Ιερά Εξέταση ): http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2698/Istoria_B-Lykeiou_html-empl/index6_4.html

3  Βικιπαίδεια:        https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BD%CF%84%CE%B9%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%B1%CF%81%CF%81%CF%8D%CE%B8%CE%BC%CE%B9%CF%83%CE%B7

4..Φωτόδεντρο: http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-1142 (Τα Μοναχικά τάγματα της Δύσης)

5..Χρονοδιάγραμμα Αντιμεταρρύθμισης:

https://padlet.com/giatrelemaria/padlet-w9agpsg8kbkroits

6.Φύλλα εργασίας με ερωτήσεις

  1. Iστοσελίδα του σχολείου .

 

 

Περιγραφή της διαδικασίας του μαθήματος :

1η Φάση: Εισαγωγή: (10΄)

  • Ο καθηγητής ξεκινά με μια σύντομη ανακεφαλαίωση της Μεταρρύθμισης που έχουν διδαχτεί σε προηγούμενα μαθήματα , τονίζοντας τα αίτια , τις απόψεις και τα πρόσωπα .
  • Ρωτάει τους μαθητές αν κάτι γνωρίζουν ήδη για την Αντιμεταρρύθμιση .
  • Παρουσιάζει τους στόχους του μαθήματος.

2η Φάση: (40-45΄)

  • Ο καθηγητής χωρίζει τους μαθητές σε δύο ομάδες .
  • Αναθέτει τους ρόλους σε κάθε ομάδα : Η μία θα υποδυθεί τους υποστηρικτές της Αντιμεταρρύθμισης και η άλλη ομάδα τους επικριτές της.
  • Επισημαίνει τις πηγές που θα χρησιμοποιήσουν οι μαθητές (όπως έχουν αναφερθεί παραπάνω ).
  • Διανέμει τα φύλλα εργασίας με ερωτήσεις που θα τους βοηθήσουν στη μελέτη τους .
  • Επιλύει τυχόν απορίες και διευκρινίζει δύσκολα σημεία .
  • Διευκρινίζει ότι η συζήτηση πρέπει να επικεντρωθεί σε 2-3 γενικά θέματα που σχετίζονται κυρίως με τις επιπτώσεις των δύο θρησκευτικών κινημάτων χωρίς  να υπάρξει ιδιαίτερη εμβάθυνση σε καθαρά θρησκευτικά ζητήματα.
  • Κατευθύνει τους μαθητές αφού διαμορφώσουν τις τελικές απόψεις τους να γράψουν ένα άρθρο που θα δημοσιευτεί υποθετικά σε εφημερίδα της εποχής  και στο οποίο θα αναπτύσσουν τα επιχειρήματά τους. Το άρθρο θα μπορούσε να εμπλουτιστεί με την εισαγωγή  infografics  από το canva .

3η Φάση (20 λεπτά)

  • Οι μαθητές παρουσιάζουν και στηρίζουν τις απόψεις τους με επιχειρήματα
  • Επιλέγουν ένα ιδιαίτερο θέμα που σχετίζεται με την αντιμεταρρύθμιση για να το μελετήσουν περισσότερο από έντυπες και ψηφιακές πηγές ( π. χ ένα μοναχικό τάγμα και ο ιδρυτής του , η επίδραση στην εκπαίδευση κτλ )

Φύλλο εργασίας :

1.Διαβάστε προσεκτικά τις πηγές που παρατίθενται :

α.Διαδραστικό σχολικό βιβλίο (με έμφαση στο άρθρο που παραπέμπει για την Ιερά Εξέταση ): http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2698/Istoria_B-Lykeiou_html-empl/index6_4.html

β.  Βικιπαίδεια:        https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BD%CF%84%CE%B9%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%B1%CF%81%CF%81%CF%8D%CE%B8%CE%BC%CE%B9%CF%83%CE%B7

γ.Φωτόδεντρο: http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-1142 (Τα Μοναχικά τάγματα της Δύσης)

δ.Χρονοδιάγραμμα Αντιμεταρρύθμισης:

https://padlet.com/giatrelemaria/padlet-w9agpsg8kbkroits

 

  1. Προβληματιστείτε και συζητήσετε μεταξύ σας ως προς τα παρακάτω ερωτήματα : ( α. Ποια ήταν τα βασικά αίτια που οδήγησαν στην αντιμεταρρύθμιση; β. Ποιοι ήταν οι στόχοι της αντιμεταρρύθμισης; γ.Πώς επηρέασε η αντιμεταρρύθμιση την Καθολική Εκκλησία ; δ. Ποιες ήταν οι συνέπειες της Αντιμεταρρύθμισης στην Ευρώπη;)
  2. Συγκρίνετε και αντιπαραβάλετε την Αντιμεταρρύθμιση με τη Μεταρρύθμιση
  3. Καταγράψετε σε έναν πίνακα τα βασικά χαρακτηριστικά και τις διαφορές τους .
  4. Aναπτύξτε τις απόψεις σας σε άρθρο που θα δημοσιευτεί υποθετικά σε εφημερίδα της εποχής, το οποίο θα έχει μια σύντομη εισαγωγή , όπου θα παρουσιάζετε το θέμα , κύριο μέρος , όπου θα αναπτύξετε τα επιχειρήματά σας με βάση τις πηγές και επίλογο , όπου θα συνοψίζετε τα επιχειρήματα και θα λαμβάνετε θέση . Το άρθρο μπορεί να εμπλουτιστεί με infografics που θα περιέχουν λέξεις κλειδιά και εικόνες ή άλλες εικόνες που θα επιλέξουν οι μαθητές σχετικές με το θέμα απ΄το σχολικό βιβλίο ή και το διαδίκτυο . Το άρθρο μπορεί να δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα του σχολείου .
  5. Επιλέξτε ένα ιστορικό πρόσωπο που συνδέεται με την αντιμεταρρύθμιση (π.χ  Ιγνάτιος Λογιόλα ) και παρουσιάστε τη ζωή και το έργο του στο παρακάτω μάθημα στην τάξη.

 

Leave a Reply