Ελληνικά

Επιτραπέζιο “Παρεπόμενον”

ΠΑΡΕΠΟΜΕΝΟΝ – διαθεματικό επιτραπέζιο παιχνιδι

Στα Εργαστηρία Δεξιοτήτων και τον Θεματικό Άξονα «Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία», το Γ2 τμήμα του σχολείου μας υλοποίησε δράση με αφετηρία το πρόγραμμα «Το Μάθημα… Παιχνίδι! Εκπαιδευτικός Οδηγός για Σχεδιασμό Επιτραπέζιων και Ψηφιακών Αφηγηματικών Παιχνιδιών (Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας - Ε.Κ.Ο.Μ.Ε.).

Το πρωτότυπο διαθεματικό επιτραπέζιο που δημιουργήσαμε έχει τον τίτλο «Παρεπόμενον» για να ακούγεται στα παιδικά αυτιά - και ίσως όχι μονό σε αυτά – αλλόκοτο, κάπως βαρύ, όσο και παιγνιώδες.   Όντως, το παιχνίδι έχει να κάνει με τα παρεπόμενα των μερών του λόγου της γραμματικής, αλλά όχι μόνο.  Είναι ένα παιχνίδι τάξης (για 20 παίκτες, χωρισμένους σε 4 ομάδες) με αντικείμενο την εξερεύνηση ενός τρισδιάστατου ταμπλό – χάρτη χωρισμένου σε εξάγωνα, στον οποίοι οι παίκτες συλλέγουν τα γραμματικά παρεπόμενα της λέξης ή των λέξεων της αποστολής τους.

Εμπεδώνοντας όρους για τον κάθετο και οριζόντιο διαμελισμό της γεωγραφίας, οι ομάδες στρατηγικά και συνεργατικά οδοιπορούν ή αναρριχώνται ή σαλπάρουν - με καράβι ή στη ράχη μιας φάλαινας - στα Όρη των Χρόνων, στο Φαράγγι των Εγκλίσεων, στον Πορθμό των Αριθμών, στο Δάσος των Αντωνυμιών, τη ρηχή Λιμνοθάλασσα των Μετοχών… μέχρι και στη μακρινή Χερσόνησο των Παραθετικών Βαθμών (συνολικά 15 περιοχές με παρόμοια ονόματα).

Ακόμα ίσως πιο ενδιαφέρον είναι ότι στο πλαίσιο κάθε ομάδας οι παίκτες είναι χαρακτήρες με ειδικές δεξιότητες, εμπνευσμένοι από κείμενα της Γλώσσας και του Ανθολόγιου της Γ’ Δημοτικού (για όσους/ες ξέρουν τα της Γ’ τάξης: Μαρκοβάλντο, Λίλη, - Εγωιστής - Γίγαντας, Μελίνα – και … - εκτός ύλης - μια Φτερόγατα!).   Από τα βιβλία της Γ’ είναι αντλημένες και οι φράσεις και λέξεις που συνιστούν την αποστολή των ομάδων.

Τόσο η κατασκευή όσο και τα περιεχόμενα συνδιαμορφώθηκαν από τον εκπαιδευτικό της τάξης και τις ιδέες και αναφορές των μαθητών/τριών εντός και εκτός σχολείου.  Το παιχνίδι ως παιχνίδι από το play testing που έγινε είναι διασκεδαστικό και αγκαλιάστηκε από τα παιδιά – και μακάρι να υπήρχε χρόνος και τρόπος να παίξουμε ακόμα περισσότεροι… περισσότερο «Παρεπόμενον»!