English
Loading...
Παλιότερες ιστορίες

Λιγουλάκι χειμώνας (α)

Κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης διαβάσαμε το παραμύθι "Λιγουλάκι χειμώνας" του Paul Stewart (εκδ. Ελληνικά Γράμματα) και μιλήσαμε για τα χαρακτηριστικά του χειμώνα. Τις τελευταίες δύο εβδομάδες του Φεβρουαρίου αποχαιρετίσαμε το Χειμώνα μιλώντας περισσότερο για την συγκεκριμένη εποχή. Κάθε μέρα, στις πρωινές μας ρουτίνες καταγράφαμε τον καιρό και κάθε Παρασκευή μετρούσαμε πόσες φορές είχε ήλιο, σύννεφα, αέρα κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Μετά το πέρας των τριών εβδομάδων της καταγραφής μας, μπορέσαμε να δούμε προοδευτικά πώς κάθε εβδομάδα καθώς πλησίαζε η Άνοιξη, είχε πιο συχνά ήλιο και σπανιότερα σύννεφα ή αέρα παρόλο που ακόμη κάνει κρύο.

 

 

Επίσης, συμπληρώσαμε έναν πίνακα με χαρακτηριστικά του Χειμώνα. Στον πίνακα είχα ήδη γράψει κάποιες λέξεις όπως "Συνήθως, κάποιες φορές κλπ" ώστε να εμπλουτίσουμε το προφορικό μας λόγο με χρονικές λέξεις και να αρχίσουμε να καταλαβαίνουμε σιγά σιγά τη χρησιμότητα τέτοιων συνδετικών εκφράσεων για τη συνοχή του προφορικού λόγου.

   

(ΔΕΠΠΣ-"Παιδί και γλώσσα, ομιλία, γραπτός λόγος)

Επίσης, διαβάσαμε το παραμύθι "Πετάνε οι πιγκουίνοι;" του Oliver Jeffers (εκδ. Ίκαρος)

και αναλύσαμε για πρώτη φορά τη δομή ενός παραμυθιού ενώ σκοπεύω να το επαναλάβουμε πολλές φορές αλλά και να στείλω και στο σπίτι τέτοια εργασία με τη δανειστική βιβλιοθήκη. Το να επεξεργαζόμαστε με τα παιδιά τη δομή ενός παραμυθιού τα βοηθάει να καταλάβουν καλύτερα την ίδια την ιστορία, τη χρονική ακολουθία (στην αρχή, μετά, στη μέση, στο τέλος, πρώτα, αργότερα κλπ) αλλά και να εντοπίζουν αιτίες, αποτελέσματα κλπ. Βοηθάνε πολύ οι ερωτήσεις όπως: Τι έγινε στην αρχή; Τι έγινε στη συνέχεια; Ποιος πρώτα έκανε το "τάδε"; Μετά τι έκανε ο "άλλος"; κλπ. Παράλληλα δεν χάσαμε ευκαιρία να αναλύσουμε και τα συναισθήματα των ηρώων. "Πώς πιστεύετε ότι νιώθει τώρα ο πιγκουίνος; Τι μπορεί να σκέφτεται τώρα το αγόρι; Γιατί λέτε ότι...."

 

Για να βρούμε τα βασικά στοιχεία ενός παραμυθιού ρωτάμε ΠΟΙΟΣ είναι ο ήρωας/ηρωίδα; ΠΟΥ συμβαίνουν όλα αυτά; Ποιο είναι το ΠΡΟΒΛΗΜΑ; Ποιές λύσεις δοκιμάζει ο ήρωας; Ποια είναι η ΛΥΣΗ που βρίσκει τελικά; Τι ΕΜΑΘΕ στο τέλος;

 

 

 

 

 

Στο συγκεκριμένο παραμύθι συμπληρώσαμε το έντυπο ως εξής:

και αφού διαβάσαμε ολόκληρο το παραμύθι προσθέσαμε πιο πολλά στοιχεία:

Η επεξεργασία αυτή θα μας βοηθήσει κι εμάς να γράψουμε τη δική μας ιστορία στο άμεσο μέλλον.

Επίσης, κατά την ανάγνωση του παραμυθιού κάποια μαθήτρια εντόπισε ότι υπάρχουν ομοιοκαταληξίες και δεν άφησα την ευκαιρία να πάει χαμένη, μιλήσαμε λιγάκι για τις ομοιοκαταληξίες και θα επιστρέψουμε ξανά σε λίγες μέρες.

(ΔΕΠΠΣ-"Παιδί και γλώσσα, προφορικός και γραπτός λόγος")

Δείτε τη συνέχεια στο επόμενο άρθρο: Λιγουλάκι χειμώνας (β) – ζεστό μπισκότο (e-me.edu.gr)

 

 

Leave a Reply